15 квітня о 18:00Вебінар: Інтегрований STEM-тиждень як ресурс формування цілісності сприйняття світу

Ознайомлення з буквою Т, звуками Т, т'

Про матеріал

Конспект уроку у 1 класі з теми Ознайомлення з буквою Т, звуками т, т'. Для учнів 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Учні з особливими потребами

Перегляд файлу

Тема: Ознайомлення з буквою «Тт», звуками [т], [т'].

Мета: Вивчити нову букву і звуки, які вона позначає. Вчити дітей артикулювати звуки

[т] та [т1], розвивати фонематичне сприймання, орфоепічні навички.

Формувати уміння читати та відповідати на запитання поширеними реченнями.

Удосконалювати звуковимову та культуру мовлення. Працювати над збагаченням,

уточненням та активізацією словника.

Розвивати зв'язне мовлення та психічні процеси.

Виховувати почуття захоплення художнім словом, інтерес до вивчення мови. Обладнання: Зображення друкованої літери «Тт», наочність до дидактичної гри "Магазин", предметні малюнки, таблиці складів, схеми-моделі слів, лялька.

Хід уроку:

I Організація початку уроку

  1.    Привітання
  2.    Підготовчі артикуляційно-слухові вправи.

II Оголошення теми, мотивація навчальної діяльності

Робота зі звуками

1) Виділення звуків [т],[т ']. Опис їх вимови вчителем.

  • У нас сьогодні незвичайний урок— День народження букви. Але її захопила зла Баба Яга і віддасть її тільки за тієї умови, якщо ми виконаємо всі її завдання.
  • Послухайте уважно загадку-добавлянку, а коли я її прочитаю підніміть руку, хто знає відгадку. Він такий смугастий, він такий ікластий, найстрашніший у тайзі, перед ним тремтять усі. Як роззявить пащу - гирр! Називають звіра ? ( тигр)Який новий  звук ви помітили у цьому  слові? ([т])
  • Зараз ми навчимося правильно вимовляти цей звук. Приготуйтеся вимовити звук [т]. Губи напіврозкриті, язик торкається верхніх зубів, зуби у звичайному положенні, нерозтулені.

[показ   вчителя  декілька  разів]

2) Активне промовляння виділених звуків дітьми, аналіз акустичних особливостей звуків.

  • Вимовіть хором звук [т].
  • Де натрапляє повітря на перешкоду? (на верхніх зубах)
  • Отже, який це звук? (приголосний)
  • Піднімаючи середню частину язика до піднебіння, вимовимо разом звук [т`].
  • Чим він відрізняється від звука [т] ? (звучить м'яко)
  • Звуки [ц] і [ц'] позначаються такими фішками: [— , == ].

3) Вправи на впізнавання звуків.

  • Щоб добре вивчити нову букву, нам треба добре навчитися впізнавати звук.
  • Зараз ми з вами пограємо у гру "Впіймай звук". Я читатиму загадку, а ви будете плескати 1 раз в долоні, коли почуєте звук [т] або [т1]:

У діжі сидить                                            І, здається, спить                                      А коли скисає                                                   То через край діжки                         Ніжки спускає ( Тісто )

Складемо звукову модель слова тісто і слова тигр

   - 0  -   -
 

 

=   0   -   -  0

 


              А тепер назвіть слова, які починаються на [ т ]   ( трактор, троянда, трамвай)

 

На [ т`] (тінь, тісто)

 

А тепер подумайте і назвіть слова в яких звук [т ], [ т`] стоять в середині слова (літак,      дитина, літо)                                                                                                                                                                                          Назвіть слова, які закінчуються на ці звуки ( лист, кіт, міст)

4) Дидактична гра «Магазин»                                                                                                                Зараз ми з вами підемо у магазин. Купіть лише ті предмети, у назвах яких є звуки [т] і [т']. (тигр, кіт, дзеркальце, трамвай, серце, дзиґа, дзвіночок)

 

5) Моделювання звукової будови слів

Наступне завдання Баби Яги Вашим завданням буде скласти звукову модель слова «трактор».

[вчитель   викликає   одного   учня   до   дошки]

  • Згадайте послідовність побудови звукової моделі.
  • Що робитимете в першу чергу? (ділити слово на склади)
  • Поділимо слово «трактор» по складах (хором: «тра-ктор»)
  • Назвіть звуки першого складу ([тра]), позначте їх фішками
  • Назвіть звуки другого складу ([ктор]), позначте їх фішками
  • Назвіть все слово, поставте наголос                                                                                                                               Як ми можемо дізнатися, на який склад падає наголос?(покликати або
    спитати)

 Промовимо разом слово «трактор». Отже, на який склад падає наголос? (на 1-й)
Дидактична гра "Яке я задумала слово?"

 А зараз ми будемо робити останню пелюстку. Для цього вам потрібно
дізнатися, яке я загадала слово.

[в ч. працює  з   наочністю]

  • У цьому слові 5 звуків.
  • Перший - як і у слові «твір».
  • Який це звук? [т]
  • Другий - як III у слові "дзеркальце".

Третій - як 3 у слові "трактор"

Четвертий - як останній у слові "кіт"

Останній - як 3 звук у слові "нарцис".

  • Отже, яке ми отримали слово? (театр).
  • Ось тепер ми виконали всі завдання Баби Яги, і ми можемо визволити іменинницю. З Днем народження, букво!

III Ознайомлення з буквою "т"

1)

—Звуки [т] і [т'], з якими ми щойно працювали, позначаються літерою "т".

[Вчитель показує літери Тт]

Це і є наша сьогоднішня іменинниця.

—Подивіться, яка вона гарна, справжня принцеса. [Вч. показує ляльку з літерою]

2) Зіставлення малої і великої літери

—Уважно роздивіться велику і малу літери. Чим вони відрізняються, а чим схожі? (відрізняються розміром, схожі формою) —Як ви гадаєте, на що схожа літера «т»? (...)                     3) Ознайомлення з місцем букви «т» у касі букв.

—Наша принцеса буква «т» живе у буквеному місті, не в цегляному замку, [вч. показує, де знаходиться буква у касі]

   Фізхвилинка

Знає добре буква кожна,        Що хворіти їй не можна,                       І тому на фіззарядку                                                   Всі піднялись без оглядки. Буква «т» чекає збоку:                                          Всім узяти руки в боки.                                І робіть як я, малятка, -Починається зарядка!

Руки вгору, руки вниз                           На сусіда подивись.                              Встали, сіли, встали, сіли                              І за парту тихо сіли.

IV. Вправи з читання

1)

—А тепер розважимо іменинницю. Покажемо принцесі, як ми вміємо читати. Прочитайте хором подані нижче склади:

[—] ти ли ни ри ли

[==] ці ні сі ті зі —Які звуки позначають букви на позначення приголосних у першому рядку -тверді чи м'які? (тверді) —А в другому? (м'які)

—Чому? (тому що після них стоїть звук [і], який пом'якшує попередні приголосні)

—Скажіть, чому до цих складів підходить модель? (тому, що перший звук -приг. м'як., а другий - гол.) —Промовте приголосні звуки окремо (спочатку першого рядка, а потім другого)

2) Читання складів у стовпчиках

—Порадуймо нашу принцесу

—Прочитайте хором пари складів.

ти    ті

та    тя

ту    тю

те    ть

  • Який звук позначає буква "т" у першому стовпчику? ([т]- твердий)
  • А у другому? ([т']- м'кий)
  • Чому? (тому, що після букви "т" стоять букви "і", "я", "ю", м'який знак )
  • Принцеса задоволена вашою роботою, вона каже, що ви дуже їй подобаєтесь.
  • А зараз додайте до деяких складів букви так, щоб отримати слова.( ...игр, лі…ак, хи..ь,   ди..ина..)

[вчитель   викликає   1   учня  до  дошки]

 

 3)  Читання складів у стовпчиках

 Діти, для нашої принцеси-іменинниці найцікавішими є ігри з літерами, тому
прочитаймо хором слова у стовпчиках. (Транспорт, троянда, тварини, центр, ворота)

Словникова робота:

—Поясніть значення слів «центр»

центр— середина; —Що може мати центр? (місто, коло...)

  • Прочитайте всі слова ланцюжком /вибірково/.
  • Принцеса буде кивати тим, хто гарно читає.
  • Щоб іменинниця ще більше зраділа, складіть речення з новими словами. Хто швидше?

Фізхвилинка

Руки вгору, руки вниз,                    На сусіда подивись.                                 Ти навшпиньки піднімись                                                                                                                 І сусіду посміхнись.                                 Всі присіли, встали, сіли.                 І за парту тихо сіли.

V Ознайомлення з текстом

1) Вступна бесіда, розгляд ілюстрації

2) Читання тексту вчителем

3) Бесіда за змістом вірша

   4)читання тексту дітьми(хором)

  • А тепер знайдіть у вірші слова, в яких є буква "т".
  • Який звук вона позначає у цьому слові?

 

5) Аналітико- синтетична вправа

  • Діти, давайте подаруєм іменинниці звуко- буквену модель слова "літак"
  • Складіть звукову модель слова "олівець" самостійно.
  • А тепер погляньте на дошку, чи правильно ви виконали завдання? Підніміть руку ті, хто не допустив помилок, [на дошці зразок]
  •                               =  0 – 0 -
  • Чого більше - звуків чи букв?

VI Підсумок уроку

1) Висновок

  • Ось і скінчилося свято нашої принцеси. До речі, як її звуть? (літера "Т")
  • Які звуки вона позначає? ([т] і [т'])
  • Що ми навчилися робити на сьогоднішньому уроці? (читати слова з новою літерою, дізналися значення нових слів)
  • Буква "Т" дуже вдячна вам за розваги.

2) Вербальне оцінювання

 

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
1948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку