Г.Ібсен «Ляльковий дім». Композиція п ҆єси. Образна система. Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу.

Про матеріал

Уміти визначати композицію п҆єси, підтекст, символіку; розуміти значення відкритого фіналу; розвивати зв҆язне мовлення та критичне мислення, навички ідейно-художнього аналізу твору, вміння аргументувати свою думку, виховувати повагу до особистості; прищеплювати чесність, порядність, повагу до гідності інших людей.

Перегляд файлу

   Г.Ібсен «Ляльковий дім». Композиція п ҆єси. Образна система. Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу.

Мета: уміти визначати композицію п҆єси, підтекст, символіку; розуміти  значення відкритого фіналу;  розвивати зв҆язне мовлення та критичне мислення, навички ідейно-художнього аналізу твору, вміння аргументувати свою думку, виховувати повагу до особистості; прищеплювати чесність, порядність, повагу до гідності інших людей.

Тип уроку: нетрадиційний урок.

Основні терміни й поняття: композиція, підтекст, система образів, символіка, відкритий фінал.

Обладнання: підручник, літературознавчий словник, портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них, роздавальний матеріал за темою уроку.

Людина повинна робити вибір.

У цьому і полягає її сила –

у могутності рішень.

Пауло Коельо

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

   1Учитель.Сьогоді ми знову звертаємось до драми Г.Ібсена «Ляльковий дім». Г. Ібсен був сміливим мислителем і не боявся переоцінювати загальновизнані ідеали. Він був людиною суворої, але щирої вдачі, його завжди приваблювали добрі і відверті люди, які вміли кохати і жертвувати собою заради інших. Він замислювався над питаннями: коли людина є дійсно людиною; що може допомогти їй вистояти у стрімкому і нестійкому світі? І чи є у неї якийсь захист від невблаганної долі, яка вже постукала у двері?

   Мешканець маленької Норвегії, що знаходиться на краю Європи, розкрив у своїй творчості проблеми, які стали характерними для всього континенту. Він один із перших показав трагедію не в житті, а трагедію життя і виніс її на сцену.

   Г.Ібсен завжди захоплювався цінностями людського життя. Із тим захопленням він помер, залишивши нам у спадок свою п҆єсу про реальні проблеми сім҆ї – «Ляльковий дім».

2.Літературний диктант

1. Хто став першовідкривачем нової драми у європейській літературі?

2.До якого етапу творчості Г.Ібсена належить п҆єса  «Ляльковий дім»?

3.В якому місті знаходиться Національний норвезький театр, для якого Г.Ібсен тривалий час писав п҆єси?

4.Що таке підтекст?

5.В якому році написана п҆єса «Ляльковий дім»?

6. Хто був прототипом головної героїні  «Лялькового дому» Нори Хельмер?

7.Коли і де відбулася перша постановка п҆єси «Ляльковий дім»?

8.Коли вперше на українській сцені була поставлена п҆єса «Ляльковий дім»?

9.Який літературний рід одночасно належить двом видам мистецтва: театру і літературі?

10.Назвіть жанр твору «Ляльковий дім».

11.Які види дії виділяють в ібсенівських п҆єсах?

12.Як ви розумієте поняття «соціально-психологічна драма»? Якими ще термінами його позначають?

  3.Проблемне питання

   П҆єса «Ляльковий дім» поставила перед читачами і глядачами багато питань: як жити, яким бути? Ібсен підняв завісу над побутом сім҆ї, щоб розібратися в секреті справжнього щастя родини, бо від гармонії в рідному домі залежить гармонія душі людини і гармонія світу взагалі.

  Сьогодні на уроці ми будемо працювати над питанням «Чому не склалося сімейне щастя в родині Хельмерів?».  А кожне виконане завдання допоможе нам це з҆ясувати.

   4.Слово вчителя з елементами бесіди

   А зараз я пропоную вам на крилах часу перенестися до Норвегії і завітати до сімейства Хельмерів.

  Уявімо собі переддень Різдва… У будинку пахне ялинкою та свіжим печивом. Уже куплені ароматні свічки. У домі Хельмерів це перше Різдво, коли можна не обмежувати себе у витратах. І Нора радіє цьому, вона щебече і співає, як весняна пташка, насолоджуючись життям, любов҆ю свого чоловіка Торвальда, здоров҆ям дітей і тією гармонією, яку вона створила своїми руками.

-Яке  враження у вас склалося про родину Хельмерів  на початку твору?(Щасливі, задоволені життям. На перший погляд – ідеальна сім҆я).

-Із кого складається сім҆я Хельмерів? (Із чоловіка Торвальда, дружини Нори, трьох дітей)

-Назва твору- це перше, на що ми звертаємо увагу. Які асоціації викликає у вас слово «дім»?(Міцність, надійність, затишність)

-Але жодне із цих слів не увійшло до назви драми. Замість них – «ляльковий». А які асоціації пов҆язані із словосполученням «ляльковий дім»?(Несправжній, яскравий, маленький, легко зруйнувати)

Тобто назва твору відразу нас насторожує і змушує задуматись над питанням «Чи все так просто і зрозуміло в «щасливій родині Хельмерів» ? »

-Яка ситуація допомагає з҆ясувати, що дім Хельмерів «ляльковий», а не справжній?(Є таємниця)

-Яку таємницю приховує Нора від чоловіка?(Нора протизаконно позичає гроші для лікування свого чоловіка)

-Чим для жінки була ця таємниця?(Таємниця- це її радість, гордість і доказ відданого кохання. Нора сподівається колись розказати чоловікові про це , але не зараз, потім, щоб через роки він ще раз переконався , як сильно вона його любить)

-Але у двері Хельмерів постукала біда. Доля приводить у дім двох людей. Хто завітав до Нори і з якою метою?(Крістіна Лінне і Нільс Крогстад. Крістіна з҆являється, щоб попросити у Нори, своєї подруги, допомогти знайти роботу у банку, де працює Хельмер. Крогстад шантажує Нору, сподіваючись отримати вигідну посаду)

-Що саме відкриває таємницю Нори?(Таємницю Нори відкриває лист Крогстада, який все з҆ясовує).

-Яку роль у сюжеті п҆єси відіграє лист Крогстада?(дуже важливу, відкриває таємницю Нори)

Учитель. Лист Крогстада - це кульмінаційний момент п҆єси. І головне не те, що з҆ясовується вся правда про злочин Нори, а те, що з҆ясовується хто є хто. Нора, яка свято вірила у кохання чоловіка, побачила перед собою зовсім іншу людину. Лист  Крогстада з҆ясовує, хто ж така насправді і подруга Нори – Крістіна.  І Крогстад виявляється зовсім не тим, яким його бачила Нора…І тут треба згадати ще про одного героя п҆єси , який не впливає на головний сюжет твору, але відповідає прагненню автора знайти секрет сімейного щастя. Це лікар Ранк.

5.Робота в групах. Аналіз образів літературного твору (робота в групах)

Завдання:схарактеризуйте героїв п҆єси Г.Ібсена «Ляльковий дім»за поданим планом.

1 група:

1.Хто такий Торвальд Хельмер?

2.Моральні пріоритети Хельмера.

3.Ставлення Хельмера до дружини.

4.Цитата, яка найбільше характеризує героя.

5.Моє ставлення до героя.

2 група:

1.Нільс Крогстад .Місце персонажа в системі образів твору.

2.Соціальне і матеріальне становище.

3.Риси характеру. Еволюція особистості в процесі розвитку сюжету.

4.Вчинки та мотиви поведінки, в яких герой проявляє себе найбільш яскраво.

5.Пряма авторська характеристика.Ставлення до героя інших персонажів твору.

6.Ваше особисте ставлення до персонажа і такого типу людей у житті.

3 група:

1.Фру Лінне. Що пов҆язує Христину Лінне із Норою?

2.Риси характеру жінки.

3.Вплив героїні на рішення Крогстада щодо відправленого листа.

4 група:

1.Лікар Ранк.

2.Риси характеру героя.

3.Яка роль лікаря Ранка у п҆єсі?

Учитель. Зупинимось тепер на образі Нори. ЇЇ характер набагато складніший, у неї є немов би дві натури. Одна – проста, передбачувана, наївна (для загалу), а інша – глибока і сильна, схована до часу.

6.Завдання:

Якою бачать Нору люди, які її оточують?

Торвальд:

Для свого батька:

Фру Лінне:

Лікар Ранк:

Крогстад:

Всі:

- Яка ж справжня, прихована Нора?(Нора сильна і вольова жінка. Щоб повернути борг, вона шукає роботу і виконує її так, щоб ніхто не здогадався. Кохаючи чоловіка та дітей, вона сподівається, що коли про її таємницю дізнається чоловік, він обов҆язково захистить її, взявши провину на себе. Але Торвальд не виправдав її сподівань. Тільки коли він дізнається, що розголосу не буде, знову намагається стати таким, яким був раніше. Та Нора вже побачила його справжнє обличчя.)

Інтерактивний прийом «Займи позицію»

   Ми говорили про Нору як жінку, дочку, подругу. Але у Нори ще одна роль - роль матері. Я б хотіла почути вашу думку. За допомогою прийому «Займи позицію»  оберіть свій варіант відповіді.

  •          Чи вважаєте ви Нору жахливою матір҆ю?

Так                     Певною мірою                   Ні

 

7. Літературознавча робота

Учитель.Важливу роль у драмі Г.Ібсена  «Ляльковий дім» відіграла символіка, адже символічною вже була сама назва твору. «Ляльковий дім» - це дім фальшивих цінностей, за якими крилися егоїзм, духовна порожнеча, роз҆єднаність людських душ. У цьому домі не жили, а лише грали у кохання, шлюб, сімейну злагоду і навіть людську гідність і честь.

   Поступово зіткнення з жорстоким реальним світом руйнує ляльковий будинок, у якому живе Нора. Жінка ніби прокидається, бачить світ таким, яким він є. Усе це дозволяє зробити висновок, що твір Г.Ібсена – про свободу й про те, як цю свободу отримати.

  • Розшифруйте образи-символи драми Ібсена (учні отримують таблиці із незаповненим другим стовпцем).

Очікувана відповідь


 

Ялинка (була живою і красивою; коли її зрізали, поступово зав'яла)

Подружнє життя Нори (ідеальні взаємини в родині були лише видимістю, насправді кожен із них, як Нора, так і її чоловік по-різному сприймали шлюб, і тому це призвело до трагічної розв'язки)

Мигдалеве печиво (спочатку їла, ховаючись від чоловіка, потім почала робити це відкрито)

Внутрішнє "я" Нори (героїня була для чоловіка лише "лялькою", але потім вона вирішила показати себе зовсім з іншого боку, на що не сподівався чоловік)

 

Образ Крогстада

Неприємності (Нора грала з дітьми - і раптом зловіщою тінню з'явився Крогстад, який і розпалив вогнище конфлікту у родині)

 

Образ тарантели (танок Нори)

Передчуття невідворотності катастрофи (Нора танцювала, переживаючи глибокі душевні страждання, вона зрозуміла, що наближалася страшна гроза; танок за контрастом підкреслив напругу душевних сил Нори, адже вона танцювала у той момент, коли вирішувалася  її доля)

 

Маскарадні костюми

Ролі і маски героїв (зокрема Нори) у реальному житті (настане час, коли маски необхідно буде зняти, тоді настануть справжні неприємності, вирішити які швидко буде просто неможливо)

Різдво

Народження чогось нового в житті героїв

 

Учитель. Символічним став фінал п'єси: промінь надії торкнутися Торвальда Хельмера - він готовий вчинити "диво див" - змінитися настільки, щоб повернути Нору.

    Про Ібсена говорили, що його п҆єси починалися там, де раніше звичайно закінчувалися. А можливо вони закінчувалися там, де розпочиналася справжня, дійсна боротьба, де мало відбутися випробування сил героя. Тобто там, де могла б початися нова п҆єса. Тому фінал  «Лялькового дому» називали відкритим.

    Останніми словами Нори, яка залишає «ляльковий будинок», стає відповідь на питання чоловіка: чи можна ще все змінити у їхніх відносинах: «Для цього потрібно, щоб сталося найбільше диво… Таке, щоб ти і я змінилися… щоб наше життя могло стати шлюбом».

«…Голосно лунає стукіт зовнішніх дверей, що грюкнули за Норою…»

Нора пішла…Хто, можливо, засуджує її, а хтось співчуває.

  •          Як ви думаєте, повернеться Нора чи ні? Про яке диво вона говорила?

8.Вправа «На шляху до самовираження»

  • На двох ступнях, які ви отримаєте, написати свої поради, побажання Норі на шляху до самовираження.

 

Очікувана відповідь

(Спробувати довести свою правоту чоловікові; повернутися до сім҆ї; влаштуватися на роботу; налагодити відносини у сім҆ї; стати щасливою, швидше повернутися до дітей; впевненості в собі; спробувати порозумітися з чоловіком; обов҆язково повернутися в сім҆ю або ін……….).

Учитель читає побажання учнів для Нори .

  Учитель. Як бачимо, Нора відчула жахливу прірву між собою та чоловіком, вона усвідомила протиріччя між зовнішньою видимістю та внутрішньою сутністю Торвальда і свого сімейного життя. Це привело її до усвідомлення того, що далі так жити не можна, і до рішення піти з дому.

   Конфлікт у творі не розв҆язано, а Нора йде у невідомість, «щоб стати людиною». Для неї все тільки починається.

   Ібсен, звичайно, співчуває своїй героїні. Він стверджує, що сімейне щастя можливе лише за умови щирості і доброти у подружжі. І це найважливіший урок для тих, хто хоче побудувати справжню сім҆ю.

9.Захист проєктів

Діти!Вашим завданням було підготувати проєкт на тему «Таємниця сімейного щастя». Тож ми готові послухати.

 

Узагальнення вивченого на уроці матеріалу

   1.Розв҆язання проблемних питань та завдань

Повернемось до нашого проблемного питання

-Чому не склалося сімейне щастя у родині Хельмерів?(Не обговорювали спільно своїх проблем;, не зуміли знайти виходу із конфліктної  ситуації)

-Чи кохали вони один одного?(І тут доречними будуть слова А.де Сент Екзюпері «Кохати- це не означає дивитись один на одного . Кохати – означає разом дивитися в одному напрямку.)

2.Заключне слово вчителя

   Людині притаманно прикрашати своє життя. Це зрозуміло і природно. Як птах будує своє гніздечко, так і людина створює затишок, лад, традиції, стиль життя в своїй сім҆ї. Але погано, коли члени родини ведуть себе як актори домашнього театру, грають свої ролі, забувають про щирість і відвертість стосунків із близькими людьми. Саме тому театр Ібсена в наш час , в час третього тисячоліття, є надзвичайно актуальним. В його драматургії, а саме у творі «Ляльковий дім», над яким ми сьогодні працювали , висловлена глибока цінність окремої особистості. Життя – це завжди вибір. І готового рецепту щастя не існує. Шлях до нього довгий і нелегкий.

   3.Робота з епіграфом.

(Учитель зачитує епіграф)

-Поясніть вислів бразильського письменника і поміркуйте, хто з героїв і який вибір повинен був зробити у творі?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Придумати продовження істрії  Нори, підготувати повідомлення про фемінізм.

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
20 жовтня
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку