Г. ІБСЕН «ЛЯЛЬКОВИЙ ДІМ»: СЮЖЕТ, ОСОБЛИВОСТІ ДРАМАТИЧНОГО КОНФЛІКТУ Й РОЗВИТОК СЦЕНІЧНОЇ ДІЇ .

Про матеріал
Ще за життя Генріка Ібсена літературознавці визнали його драматургію новаторською та проголосили його творцем аналітичних п’‎єс, які відроджували традиції античної драматургії. Композиційні принципи драм Ібсена пов’‎язували з побудовою «Царя Едіпа» Софокла, де вся дія присвячена розкриттю таємниць — з’‎ясуванню подій, які колись сталися. Поступове наближення до розкриття таємниці створює сюжетне напруження ібсенівської п’‎єси, а остаточне її розкриття — розв’‎язку, яка визначає справжню передісторію головних персонажів і їхню подальшу долю. Про особливості сюжету п’‎єси Г. Ібсена «Ляльковий дім» говоритимемо сьогодні на уроці.
Перегляд файлу

                                     9 клас                                                                    06.04.2020

Тема:Г. ІБСЕН «ЛЯЛЬКОВИЙ ДІМ»: СЮЖЕТ, ОСОБЛИВОСТІ ДРАМАТИЧНОГО КОНФЛІКТУ Й РОЗВИТОК СЦЕНІЧНОЇ ДІЇ .

Мета: (формувати компетентності): предметні (знання особливостей драматичного конфлікту та розвитку сценічної дії п'єси Г. Ібсена «Ляльковий дім»; уміння характеризувати цю драму як одну зі значущих у творчості письменника; словниковий запас; розвинені зв'язне мовлення та критичне мислення; навички компаративного аналізу художніх творів; творчі й артистичні здібності; високі моральні якості особистості); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативні: навички роботи в групі; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурні: прагнення до літературної освіти; естетичний смак; світогляд).

Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.

Основні терміни й поняття: драма, прототип, діалог, репліка, ремарка, тематика, проблематика, сюжет.

Міжпредметні зв'язки: історія, географія, образотворче мистецтво.

Обладнання: підручник; літературознавчий словник; портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них; роздавальний матеріал за темою уроку; медіазасоби.

                                        Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Ще за життя Генріка Ібсена літературознавці визнали його драматургію новаторською та проголосили його творцем аналітичних п’єс, які відроджували традиції античної драматургії. Композиційні принципи драм Ібсена пов’язували з побудовою «Царя Едіпа» Софокла, де вся дія присвячена розкриттю таємниць — з’ясуванню подій, які колись сталися. Поступове наближення до розкриття таємниці створює сюжетне напруження ібсенівської п’єси, а остаточне її розкриття — розв’язку, яка визначає справжню передісторію головних персонажів і їхню подальшу долю. Про особливості сюжету п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім» говоритимемо сьогодні на уроці.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

- Складіть порівняльну характеристику «старої» та «нової» драм.

-Розкажіть про Г. Ібсена, визначивши основні його риси як людини і як митця.

- Наскільки вас зацікавила перша дія п’єси Г. Ібсена «ляльковий дім»? Чи вона здалася вам актуальною?

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Інтерактивний прийом «Асоціативний кущ»

 Назва твору — це перше, на що ми звертаємо увагу. Складіть асоціативний кущ (асоціограму) до назви твору Г. Ібсена «ляльковий дім».

Очікувана відповідь

Дім — помешкання; будівля; родина, що мешкає в ньому; міцний, великий, надійний, рідний, затишний, зручний.

Ляльковий дім — дім для ляльок: яскравий, несправжній, бутафорський, маленький, його легко зруйнувати.

2. Повідомлення за індивідуальним домашнім завданням

1879 року Генрік Ібсен написав «Ляльковий дім». В основу драми Ібсен поклав реальну подію. Прототипом Нори стала норвезько-данська письменниця Лаура Кіллер (1849-1932). Під впливом п’єси Ібсена «Бранд» 19-річна дівчина написала книгу «Дочки Бранда», яка вийшла друком 1869 р. під псевдонімом. Із нею ознайомився драматург і порадив Лаурі займатися літературою. Між ними встановилися дружні взаємини.

Свого часу Лаура вийшла заміж з любові, але її чоловік, людина з хиткою нервовою системою, болісно сприймав нестачу грошей, тому дружина намагалася захистити його від матеріальних проблем і, коли він захворів, звернулася по допомогу до свого багатого батька, однак той відмовив. Тоді вона, потай від усіх, узяла позику в одному з норвезьких банків, а поручився за неї впливовий друг. Коли знову знадобилися гроші, Лаура взяла нову позику, але не змогла її повернути у визначений термін. У відчаї жінка хотіла видати фальшивий вексель, але вчасно зупинилася. Згодом про це дізнався чоловік, який спочатку співчував Лаурі, а потім під впливом родини, друзів, громадської думки мешканців міста змінив своє ставлення до дружини та вимагав розлучення. Дітей у неї відібрали, а її визнали психічно хворою. Згодом на прохання чоловіка Лаура повернулася і до родини, і до літературної діяльності.

Історію цієї жінки дізналася Сюзанна, дружина Ібсена, і, мабуть, розповіла про неї чоловікові. Нора та її прототип мали багато спільного, але була й істотна відмінність: Нора сама пішла з сім’ї, сама протиставила себе суспільству — це її свідоме рішення.

Головна тема п’єси — ставлення в суспільстві до жінки і її соціальний статус. Саме до цієї проблеми прагнув привернути увагу Ібсен. «Ляльковий дім» сьогодні багато хто сприймає як гімн фемінізму. Однак це не вся проблематика твору. Автор писав про свободу людини як особистості взагалі, його критика лунає не на адресу чоловіків, а, швидше, на адресу самого суспільства 1870-х рр.: мертві закони, заскнілі настанови й норми буржуазного світу — ось що хотів викрити Ібсен.(Зробити запис у зошит)

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ МАТЕРІАЛУ

Евристична бесіда

-Назвіть деталі п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім», які свідчать про те, що Торвальд не довіряє дружині, обмежує її, вважає ледь не своєю іграшкою.

-Як Нора намагається відстояти свою гідність?

- Схарактеризуйте Нору як подругу.

- Чому героїня вирішила відкрити свою таємницю Кристині?

- На які жертви довелося піти Норі заради чоловіка?

-Чому Нора не сказала Торвальдові про справжній стан речей, коли він одужав?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Для всіх: прочитати дію другу п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім»; уміти переказувати, коментувати основні епізоди, характеризувати героїв. :

Індивідуальне (творче) завдання для дівчат: підготувати повідомлення про фемінізм, інсценовані діалоги прочитаної частини драми.

Індивідуальне (творче) завдання для хлопців: підготувати повідомлення про «Питання гендерної рівності в родині...».

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
2103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку