ГАДЖЕТИ: ЗА І ПРОТИ

Про матеріал

Сучасний урок... - вимоги до ньго визначені педагогічною практикою та окреслені нормативно - правовою державною базою. Здається, додати нема чого, але щоденна освітянська діяльність знаходить все нові й нові підходи до активізації учнів на навчальних заняттях.

Перегляд файлу

Гаджети: за і  проти 

 

Л.Л.Волкова, вчитель біології

Україна, м. Енергодар, Запорізька область, Енергодарська гімназія № 1 Енергодарської міської ради Запорізької області

 

Найдосвідченіший учитель ніколи не повинен зупинятися на досягнутому, бо якщо  не має руху вперед, то неминуче почнеться відставання

В. Сухомлинський

 

Сучасний урок...  - вимоги до ньго визначені педагогічною практикою та окреслені нормативно - правовою державною базою. Здається, додати нема чого, але щоденна освітянська діяльність знаходить все нові й нові підходи до активізації учнів на навчальних заняттях.

Річ у тому, що сучасна молодь суттєво відрізняється від минулих поколінь - це доведено наукою і практикою. Їм всього 3 роки, а вони з легкістю розуміються в налаштуваннях телефону; їм тільки 6, але вони не хочуть грати у дворі, а проводять час в планшеті - це покоління «Z», на зміну якому приходе покоління  «Альфа» -  ті, хто народився після 2010 року. Покоління «Альфа» ще називають «дітьми смартфонів», Googlebabies  - вони легко сприймають величезні масиви інформації, поки їх батьки шоковані кількістю уроків, домашніх завдань і контенту, що обрушується на дітей звідусіль.

Психологи рекомендують враховувати особливості «цифрових» дітей, бо вони мають такий набір соціальних характеристик, який суттєво відрізняє їх від інших людей. Тому роль учителів та батьків, як основних джерел нових знань, суттєво змінюється. Для того, щоб ефективно навчати сучасну молодь,потрібно розуміти їх мотиваційні чинники, способи мислення, особливості сприйняття навчального матеріалу в умовах постійного використання ними цифрових пристроїв.

Як наслідок вищезазначеного абсолютно зрозуміло, що для навчання поколінь Z і А вчителі повинні модернізувати свій педагогічний стиль, в першу чергу, шляхом удосконалювання власної інформаційно-цифрової компетентності. Їм доводиться винаходити нові форми та методи навчання, які не лише застосовуватимуть технології, але й зможуть дати освіту дітям, яких постійно відволікає навколишній світ.

Кому з педагогів незнайома ситуація, коли на уроці рука учня, майже несвідомо, тягнеться до телефону? Тому й виникає природне запитання: «Чому б нестерпний потяг молоді до гаджетів не спрямувати в освітнє русло?». Мобільне навчання - явище не нове, поштовх до його появи та розвитку дала поява гаджетів (смартфонів, планшетів тощо) -  це «використання мобільних технологій ... в навчальному процесі» (Терещук С.);  -  це «електронне навчання за допомогою мобільних пристроїв ...» (Куклєв В.). Модифікацією мобільного навчання є формат (тренд/підхід) BYOD (BringYourOwnDevice - «Принеси свій пристрій»), перевагами якого є отримання учнями навчальної інформацією у звичній для них формі - при цьому вони впевненіше орудують власною освітою.

Автор застосовує BYOD-підхід за різними сценаріями: використання телефону за бажанням або виконання  певних завдань саме за допомогою смартфону. При цьому мета використання гаджетів на уроці також може бути різною:

  • пошук нової інформації, як наприклад, відповіді на зоологічні загадки про тварин, які не описані у підручнику, однак відносяться до систематичної групи, що вивчається на уроці (7 кл.);
  • відновлення забутої інформації, що вивчалася у попередні навчальні роки, як наприклад, розподіл тварин, рослин по екологічним групам (11 кл.);
  • засвоєння нових знань, як наприклад, перегляд на каналі YouTube відео ролику «Ботаніка та ознаки, характерні для рослин» (6 кл.) з наступним колективним обговоренням та з'ясуванням незрозумілих понять;
  • визначення рівня засвоєння навчальної інформації, як наприклад, виконання тестів минулорічних ЗНО та ДПА під час повторення, узагальнення та систематизації.

Треба зауважити, що, по -  перше, робота з гаджетами доцільна на будь  - якому етапі уроку; по - друге, внесення елементів змагання («Хто перший?») підвищує її ефективність й при цьому є можливість використовувати різні форми організації пізнавальної діяльності (індивідуальну, парну, групову). Робота з гаджетами допустима й при виконанні домашніх завдань, як наприклад, при вивченні грунтового середовища існування (11 кл.): «Знайти хіміко - біологічне пояснення  петрикору - запаху землі після дощу». 

Практика свідчить,  що технологічні пристрої -  не гарантія ефективного навчання: будь-яку інформацію потрібно вміти осмислити, профільтрувати і опрацювати - і ось тут в учнів починаються проблеми. Швидко шукати відповідь, списувати її  учні навчилися, а от із запам’ятовуванням також серйозні проблеми. До того ж підлітки не завжди розуміють, що в інтернеті маса неперевіреної, неправдивої інформації й тут повинен допомогти працювати з різними джерелами саме педагог.

 Багаторічний досвід дозволив автору зробити висновок, що BYOD-підхід дає змогу як найкраще використовувати власні гаджети не для ігор, не для спілкування в соціальних мережах, а в навчальних цілях. Переваги гаджетів та інших цифрових технологій в освітньому процесі доведені: унаочнення  та осучаснення уроку, вільний доступ до будь-якої інформації, економія часу -  і це далеко не повний перелік. Тому обмежувати користуватися мобільним зв'язком немає сенсу, адже ніхто не може уявити життя без нього. Головне – зробити девайси союзниками в пізнанні і навчанні. Інакше підлітки й  надалі будуть безглуздо спілкуватися у чатах, засиджуватися за онлайн іграми,  проглядати смартфон та слухати музику під час уроків, що викликає психологічну залежність і соціальну дезорієнтацію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 січня 2022
Переглядів
300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку