"Гармонія" практичне заняття для 7 класу

Про матеріал
Розглянути значення спілкування; сформувати у дітей поняття про комунікації. Відпрацювати навички спілкування: уміння говорити, слухати, встановлювати контакти з іншими людьми. Виховувати соціальну свідомість, розвивати вміння учнів аналізувати засоби спілкування.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

година психолога

 6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: розглянути значення спілкування між людьми; сформувати у дітей поняття про комунікації. Дослідити прогрес у розвитку засобів комунікації. Відпрацювати навички спілкування: уміння говорити, слухати, встановлювати контакти з іншими людьми. Виховувати соціальну свідомість. розвивати вміння учнів аналізувати засоби спілкування.

 

Хід заняття

Теоретичний матеріал.

Навчитися спілкуватися краще - цілком реально, це можна тренувати шляхом виконання вправ, так само, як тренують м'яза тіла. З усіх людей одиниці споконвічно вміють спілкуватися легко, невимушено, ефективно, без конфліктів. Переважна більшість людей цьому учаться, і найкраще  робити це безпосередньо в процесі спілкування.

Скажіть, чи завжди ваше спілкування з іншими людьми буває успішним і викликає позитивні емоції? Чи потрібно вчитися спілкуванню? Як ви вважаєте, для чого це потрібно?

Хто може спробувати розкрити поняття «спілкування»?

С ______________________________________

П ________________________________________

І ________________________________________

Л ________________________________________

К ______________________________________

У________________________________________

В ________________________________________

А________________________________________

Н_________________________________________

Н__________________________________________

Я_________________________________________

Вправа «Мені так не подобається, коли ...»

Мета:  адекватне висловлення невдоволення, виховання добрих почуттів

Запропонуйте дітям знайти якомога більше варіантів продовження пропозиції:


Я серджуся, коли ...

Я просто у нестямі, коли ...

Мені зовсім не подобається ...

Я буваю дуже злим, коли ...

Я не можу стерпіти ...

Мене просто бісить ...


Вправа «Ситуації»

Мета: розвиток навичок аналізу доброзичливого ставлення.

Необхідно знайти позитивні слова у запропонованих ситуаціях (діти працюють у парах, ситуації надруковані на окремих картках):

• картка 1. Друг занедужав;

• картка 2. Поділися яблуком;

• картка 3. Друг одержав погану оцінку;

• картка 4. Хтось зателефонував;

• картка 5. Приятель запропонував пограти у гру;

• картка 6. Поділися цукерками;

• картка 7. Тебе запросили у гості;

• картка 8. Однокласник просить поділитися печивом;

• картка 9. Ти не можеш виконати прохання друга;

• картка 10. Друг штовхнув тебе;

• картка 11. Ти заходиш до класу;

• картка 12. На заміні ти хочеш узяти участь у грі;

• картка 13. Ви зустрілися після розлуки;

• картка 14. Сусід тебе скривдив;

• картка 15. Ти втішаєш і розраджуєш друга.

Вправа «Світлофор» (Інформаційне повідомлення)

Мета: ознайомити з  алгоритмом саморегуляції в складній ситуації спілкування

Уявіть собі світлофор. На кожен його сигнал ми будемо робити один крок.

Червоний колір.   Крок 1.

Зупинись, перш ніж щось говорити! Подумай, що ти відчуваєш і чому?

Жовтий колір. Крок 2.

Постав себе на місце іншої людини. Подумай, що може вона відчувати і чому?

Зелений колір.  Крок 3.

Сформулюйте у своїй свідомості «Я-послання» і проговоріть його, використовуючи спокійну інтонацію.

Інформаційне повідомлення «Я-повідомлення»

Мета: ознайомлення учасників з прийомами ефективного спілкування

Кожна людина може внести зміни у наше спілкування, змінюючи слова, які використовує кожного дня під час бесіди. Коли ми спілкуємося один із одним , особливо, коли ми переживаємо різні емоції ( гнів, образу, сум тощо), наша перша реакція – звинуватити когось. Ми це робимо так: « Ти завжди…», або «Ти ніколи…», «Це твоя провина…» Коли ми промовляємо такі фрази, то ставимо людину в незручне становище, звинувачуємо її і вона починає захищатися.

Обговорення

Чи приходилося вам чути такі слова на свою адресу?

  • Що відчували у такий момент?
  • Що говорили у відповідь?
  • Чи ефективна така стратегія спілкування?

Таким чином, спілкування, яке складається із «Ти-повідомлення», можна назвати неефективним. Його краще замінити на «Я- повідомлення».

«Я- повідомлення» говорить про те, що беру на себе відповідальність за свої почуття, замість того, щоб звинувачувати когось. Це полегшує наші стосунки, тому що співбесіднику не треба захищатися.

Схема «Я- повідомлення» 

Я відчуваю _________, коли_____________________.

Мені потрібно _____________, тому що___________________

  1.     Психологічний практикум «Я- повідомлення»

Мета:  розвиток умінь і навичок використання прийому «Я-повідомлення»

1.Учасники отримують картки з прикладами «Ти-повідомлень». І трансформують його у «Я-повідомлення»

Картка1. Ти- повідомлення : «Ти постійно мене перебиваєш»

Картка 2. Ти- повідомлення:  «Ти мене завжди ображаєш»

Картка 3  Ти- повідомлення: «Він мене смішить».

2. Завдання «Склади «Ти- повідомлення і «Я-повідомлення у таких ситуаціях:

1. Ти отримав погану оцінку з математики, тому що не зрозумів матеріалу, а мама вважає, що ти просто лінивий.

2.  Твій молодший брат постійно розкидає свої речі по кімнаті, тобі доводиться прибирати за ним. Тобі хотілося б, щоб твій брат став охайнішим і сам прибирав за собою.

3. Ти гніваєшся на свого сусіда по парті, вчора ви домовилися, що принесете по два підручники на сьогодні, але він забув. Через це ви були без підручника на математиці, а зараз треба читати уривок з літератури, а книжки немає.

4. Твій знайомий має звичку постійно тебе штовхати, коли до тебе звертається – тобі це набридло, до того ж у тебе болить плече.

5. На уроці фізкультури ви грали два на два в настільний теніс у парі з товаришем. Ваш товариш відбивав усі подачі, навіть коли м’ячик летів на вашу сторону – ніби він грав сам. Вас це дуже образило, адже ви домовилися грати як партнери

Культура спілкування – як міжособистісного так і ділового – не можлива без засвоєння  певних  правил спілкування. Їх  незнання  створює  багато  проблем,  іноді призводить до руйнації  особистісних планів.  Людина, котра ставить  за  мету  досягнення  успіху  зобов’язана  оволодіти  таємницями  та правилами,  які дозволяють  почуватися впевненіше,  порядно  і  чесно співпрацювати з  іншими, створювати комфортний мікроклімат в  сім'ї,  колективі. Тому  при  спілкуванні  у  повсякденному  житті  варто  користуватись  такими правилами:

Яку ви можете дати пораду, щоб людина краще спілкувалася?

Вправа «Пам’ятка «Як ефективно спілкуватися» (учні готують пам’ятку і знайомлять з нею)

Основні правила ефективного спілкування:

  •      Виявляйте щирий інтерес до тих, з ким спілкуєтесь.
  •      Демонструйте привітність і даруйте посмішку, усміхнене обличчя випромінює доброзичливість і заохочує до спілкування.
  •      Звертаючись до співбесідника частіше називайте його ім’я, людям  приємно,  коли  пам’ятають  їх  ім’я.
  •      Будьте уважним слухачем, навчіться слухати співрозмовника.
  •      Підтримуючи  розмову,  будьте  терплячі  і  навчіться  не  перебивати. 
  •      Уникайте конфліктних ситуацій.
  •      Дбайте про охайність свого зовнішнього вигляду.
  •      Виявляйте повагу і терпимість до думок іншого. Не уживайте виражень типу: "Ти нічого не розумієш!", "Твої погляди безнадійно застаріли!". До того ж, найчастіше  ми міряємо по собі, тому пам’ятайте, що ви - не еталон для всіх, не предмет для наслідування, в іншої людини інші погляди на життя, вона навіть так і називається - ІНША.
  •      ніколи не критикуйте людину при сторонніх - це принижує її гідність; краще - один на один.
  •      Постійно практикуйте своє уміння вступати в контакт із незнайомими людьми, особливо з непривітними (запитуйте дорогу, час, ...). Ставте запитання так, щоб вам приємно було відповісти.
  •      Ведіть активний спосіб життя: відвідуйте гуртки, секції, клуби за інтересами, змагання, представлення. Там ви знайдете багато друзів і не будете нудьгувати, у вас буде про що розповісти.
  •      Читайте книги з психології спілкування і застосовуйте в житті отримані знання.

Прийоми ефективного спілкування:

- "Правило трьох двадцяти":

· перші 20 с зустрічі - вас оцінюють.

 · перших 20 с має значення як і що ви почали говорити.

 · і безумовно - 20 с посмішки і чарівності.

 6 правил гарного співрозмовника:

 · Виявляти щиру цікавість до співрозмовника.

 · Посміхатися.

 · Запам'ятати ім'я людини і не забувати час від часу повторювати його в розмові (це прийом психологічного «поглажування»).

 · Вміти слухати.

 · Вести розмову в колі інтересів вашого співрозмовника.

 · Ставитися до нього з повагою.

Питання

1. Як вам сподобалося виконувати вправи по спілкуванню?

 2. Що нового ви довідалися, відчули, зрозуміли?

    Вправа „Нитка що з’єднує людей”.

Мета: корекція навичок спілкування, розвивати вміння бачити позитив.

Члени групи, сидячи в колі передають один одному клубок ниток, супроводжуючи це висловлюваннями, які розпочинаються словами: „Я вдячний тобі за те ...”. Коли клубок повернеться до того, хто розпочинав, членам групи треба натягнути нитку, заплющити очі, ввійти в стан, який сприяє сприйняттю себе, інших людей, навколишнього світу.

Аналіз та обговорення   

Притча «Долина і пісок»

Дівчина, гуляючи разом із мамою пляжем, запитала:

— Мамо, як мені поводитися, щоб утримати своїх улюблених друзів?  Мама подумала хвилинку, потім схилилась і взяла дві пригорщі піску. Підняла обидві руки вгору і затиснула міцно одну долоню. А пісок утікав крізь її пальці: що більше стискала пальці, то швидше висипався пісок.  Друга долоня була відкритою: весь пісок на ній залишився.

Дівчинка дивилася здивовано, а потім вигукнула…

Обговорення:
      — Як ви думаєте, що сказала дівчинка?

— Що треба робити, щоб не втратити друзів?

Підсумок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Інший акцент».

Мета: сформувати смислове розуміння і виділення ключових слів, фраз в мові в процесі спілкування.

- Часто в нашій мові ми абсолютно не звертаємо увагу на те, які слова ми говоримо. І буває, що нас не розуміють, не розумію те, що ми мали на увазі. І коли нам кажуть, що «Я не зрозумів, про що йде мова», ми можемо відреагувати двома принципово різними способами:

I. Ми можемо сказати «Ви мене не зрозуміли» («Ну який же Ви нетямущий чоловік!»).

II. А можемо сказати, «Вибачте, я, мабуть, не так висловився» або «Вибачте, я, ймовірно, погано висловив думку».

- Чи є різниця, в цих двох способах, і якщо є, то яка? ... Першим способом ми перекладаємо відповідальність за таку ситуацію на партнера, ставлячи його в незручне становище і навіть ображаючи. Другий спосіб знімає з вашого партнера цю відповідальність і берете її на себе, адже це ж ваші слова привели до нерозуміння. Цим ви продемонструєте, що готові продовжити розмову і привести його до розуміння партнерів один одного, навіть якщо все вийшло не так, як ви хотіли спочатку. Давайте сьогодні потренуємося у використанні саме другий тактики ведення розмови. Для цього ми спочатку зберемо кілька прикладів висловлювань першого типу, при якому вся вина перекладається на партнера. Бажано, щоб ви брали приклади з вашої особистої практики, які ви чуєте при спілкуванні зі своїми друзями, знайомими, та іншими людьми. І тоді ми з вами перенесемо акцент на другий варіант, який більш ефективний при веденні діалогу.

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Рушелюк Оксана
Додано
5 грудня 2019
Переглядів
1900
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку