ЗАНЯТТЯ З УЧНЯМИ 6-7 КЛАСІВ «ВЧИМОСЯ РОЗУМІТИ ТА ПОВАЖАТИ ІНШИХ».

Про матеріал

запропонований матеріа допоможе вчити учнів встановлювати стосунки на доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки; формувати навички безоціночного спілкування;навчати бачити незвичайне у звичайному;виховувати спостережливість, уважність до інших людей, взаємоповагу, людяність, терпимість, небайдужість.

Перегляд файлу

ЗАНЯТТЯ З УЧНЯМИ 6-7 КЛАСІВ

 «ВЧИМОСЯ РОЗУМІТИ ТА ПОВАЖАТИ ІНШИХ».

Мета:

  • визначити ступінь життєвої активності учасників;
  • вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі;
  • сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки;
  • показати значущість толерантної поведінки під час взаємодії з іншими;
  • формувати навички безоціночного спілкування;
  • навчати бачити незвичайне у звичайному;
  • виховувати спостережливість, уважність до інших людей, взаємоповагу, людяність, терпимість, небайдужість.

Очікувані  результати: після проведеної дискусії з елементами психотренінгу учасники зможуть:

  • окреслити напрями толерантного ставлення до інших;
  • бути впевненим у собі і у своїх діях.

Обладнання: папір, дошка, підготовчі записи до вправ, комп’ютерна презентація.

 

                                                                    Девіз : «Перед великим розумом я схиляю голову,
                                                                                             Перед великим серцем я стаю навколішки».
                                                                   Гете

Хід заняття

І. Організаційний момент

                              Привітання вчителя з учнями. Об’єднання дітей у групи.

ІІ. Основна частина

 

Вступне слово психолога: 

Притча про аксакала

         Помирає в одному поселенні старий акса­кал. Прийшли до нього люди попрощатися, і говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, щоб усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися всі — там 100 разів було написане одне слово — ТЕРПИМІСТЬ!».

Слово «Терпимість» у сучасному варіанті звучить як «Толерантність».

Що ж таке толерантність?

Толерантність ( від лат. tolerance) – терпіння, прийняття іншої людини такою, якою  вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками. Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей. Толерантність – це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших. Погодьтеся, що досить важливо терпимо, з розумінням, толерантно ставитися до поглядів, переконань, думок, традицій інших людей.

 

Діти! Сьогодні ми зібралися з вами обговорити проблему толе­рантності, навчитися розуміти і поважати інших.

 

  1.        Правила роботи в групах вивішуються на дошку у надрукованому вигляді.

1.     Бути активним. 

2.     Бути відвертим і відкритим.

                         3.     Бути толерантним (Доброзичливе став­лення один до одного).

4.     Слухати й чути.

5.     Кожна думка має право на існування.

6.     Обговорювати не людину, а проблему.

 

  1.        Очікування учасників. Вправа «Чарівне дерево»

 

   Учням роздають невеликі аркуші паперу у формі листків дерева. Вчитель  просить написати на них, чого саме вони чекають від години спілкування. Після цього кожен учасник зачитує свій напис і прикріплює аркуш на підготовлений вчителем плакат із зображенням дерева.

Прогнозовані відповіді дітей.

  • Навчитись по-доброму відноситися до інших людей;
  • навчитись розуміти інших людей;
  • дізнатись, як поважати інших;
  • дізнатись, як стати уважнішим до інших;
  • стати терплячим з друзями;
  • навчитись дружити;
  • стати людяним;
  • стати небайдужим до чужого горя;
  • вчитись бути гарним другом;
  • поважати рідних, батьків;
  • стати легким у спілкуванні;
  • бути співчуваючим;
  • нікого не ображати.

Психолог

Маю надію, що ваші очікування здійсняться.

 

  1.        Вправа «Асоціативний ряд до слова «ТОЛЕРАНТНІСТЬ»

Психолог.

Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

      На дошці вертикально записується слово ТОЛЕРАНТНІСТЬ. Учні  називають характеристики людини, що асоціюються з поняттям толерантності і починаються з букви вертикального рядка, виходять і записують її.

Т — терплячий.

О— об'єктивний, оригінальний, особливий.

Л — лояльний, лагідний, лег­кий у спілкуванні,людяний.

Е — енергійний, елегантний, ефективний.

Р — рівний, розсудливий, рів­нозначний, рівноправний, радісний.

А — активний, акуратний, авторитетний.

Н — надійний, найдорож­чий.

Т — толерант­ний, творчий.

Н — необхідний людям, ніж­ний, незалежний, наполегливий.

І— інтелігентний, ідеальний, ідейний, інтелектуальний.

С — співпереживаючий, спів­чуваючий, спокійний.

Т — товарись­кий, тактовний

Ь

Обговорення

  •  Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви?

Учениця читає вірш.

 

Толерантность. Что это такое? -
Если спросит кто-нибудь меня,
Я отвечу: "Это - все земное,
То, на чем стоит Планета вся".
Толерантность - это люди света
Разных наций, веры и судьбы,
Открывают что-то, где-то,
Радуются вместе. Нет нужды
Опасаться, что тебя обидят
Люди цвета, крови не твоей.
Опасаться, что тебя унизят
Люди на родной Земле твоей.
Ведь Планета наша дорогая
Любит всех нас: белых и цветных!
Будем жить, друг друга уважая!
Толерантность - слово для живых!

Психолог.

Молодець! Ти дуже гарно декламувала вірш.

 

Фізкультхвилинка

 

А тепер у нас розминка, 
А тепер фізкультхвилинка.

Встали рівно біля парт. 
Починаємо наш старт. 
Руки вгору, руки вниз, 
Подивились пильно скрізь. 
Головою покрутили, 
Потім разом всі присіли. 
Піднялись, понагинались 
І здоровими зостались.

Швидко скінчилась хвилинка. 
Нас збадьорила розминка.

 

  1.        Вправа «Ми всі різні».

Психолог.

Кожна людина неповторна . Світ тому і цікавий, що ми всі різні. А зараз разом з вами ми це доведемо.

Поділіться на пари.

Я роздаю вам листочки з табличкою,  в першій колонці якої пишемо: Чим ми схожі? В другій – Чим ми різні?

 

Чим ми схожі?

Чим ми різні?

 

 

 

Обговорення

 

Психолог.

Толерантність - це «відстань» між людьми в переносному значенні. Це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.
         Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки.

В англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.

У французькій - повага свободи іншого, його думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.

У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.

В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.

У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.

Отже, толерантність – доброзичливість, визнання за кожною людиною права бути іншою.

 

  1.        Вправа « Як проявляти толерантність»

Психолог.

(Кожній групі вчитель роздає листок з завданням).

Проаналізуйте ситуацію в групах, оберіть свій варіант відповіді й поясніть його.
Ситуація1.
Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль  не подобається.
Варіанти:

  1.                    Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.
  2.                    Виходити з того, що людина має право на самовираження, і може робити будь-що зі своїм волоссям.
  3.                    Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.

Ситуація 2.
Юрко постійно виявляє неповагу, брутальний щодо своїх однокласників. Що робити?

  1.                    Відповідати брутальністю на брутальність.
  2.                    Уникати спілкування з ним.
  3.                    З’ясувати мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу.

 

Обговорення.

 

  1.        «Рольова гра».

Психолог.

Отже, ви вже знаєте, що таке толерантність і якими рисами характеру володіє толерантна людина (добрий, терплячий, такий, що розуміє, допомагає, спів­переживає, співчуває, рівний, тактовний, лояльний, такий, що підтримує, довіряє...).

 А зараз проведемо практичне заняття  «Рольова гра». Для цього нам потрібно чотири дійові особи. Хто бажає?

Ви­браним учасникам пропонуються листочки з ролями:

1.    Мати.

2.    Батько.

3.    Син-школяр, 9 клас.

4.    Донька, 7 клас.

 

 Ситуація: Син повернувся з дискотеки пізно, пізніше, ніж обіцяв.

                  (Програти сценку з життя.)

 

Обговорення.

 

Після сценки йде обговорення з глядачами і учасниками: «Чи всі члени сім´ї були толерантні по відношенню до хлопця? Хто був не толерантним?». Глядачі поправляють виконавців дійових осіб, замінюють їх репліки толерантними виразами.

Психолог  підводить підсумок обговорення.

 

             7. Тест   «Чи толерантна ти людина?»

(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)

1.  Для того, щоб не було війни.

а)  нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди

б)  треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються

 

2.  В школі розповідають про героїв,  які проявили толерантність.

а)  тобі це не цікаво

б)  ти бажаєш більше дізнатись про  них

 

3.  Ти протистоїш насильству.

а)   насильством

б)  приєднуєшся до інших людей,  щоб сказати «Ні»

 

4.  Тебе зрадив товариш.

а)  ти йому помстишся

б)  ти будеш намагатися налагодити  з ним відносини

 

5.  Коли говорять про дітей, що постраждали від війни.

а)  ти почув і забув

б)  співчуваєш і хотів би чимось  допомогти

 

6.  Ти не згоден з думкою іншого.

а)  ти не даси йому  договорити                    

б)  ти його дослухаєш

 

7.  На уроці ти вже відповідав

а)  ти хочеш відповідати ще

б)  ти даси змогу відповідати іншим

 

8.  Тобі пропонують листуватися з іноземцями

а)  тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками

б)  тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями

 

Якщо в тебе майже одні «б».

Ти проявляєш високу толерантність. Ти в майбутньому будеш громадянином мира, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається

 

Якщо в тебе від 3 до 7 «б».

Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди навязати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.

 

Якщо в тебе менше ніж 3 «б».

Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі б подобалось вести дискусії, ти б став більш щасливим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.

 

                  Психолог  підводить підсумок результатів тестування.

 

Психолог .

Дуже важливо в сім’ї і в будь-якому колективі дотримувати правила толерантного спілкування.

Діти! А чи знаєте ви ці правила?

                                      Прогнозовані відповіді учнів.

  1.                    Бути завжди уважним.
  2.                    Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку.
  3.                    Бути гуманним і милосердним.
  4.                    Не ображати співбесідника.

Психолог.

 8.  Я розповім вам легенду   (Легенда « Усе в твоїх руках»).
       Колись давно на півдні Африки жив розумний, але дуже пихатий вождь. Увесь день його складався з примірянь вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось прокотилася країною чутка, що в пустелі з’явився мудрець. Дуже  розлютився вождь: як можна називати якогось там старця найрозумнішою людиною на світі?! Але він нікому свого обурення не показав, а запросив мудреця до себе.
       І ось настав день зустрічі. Зібралось усе плем’я, щоб послухати найрозумніших. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий худорлявий  чоловік, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре  посміхаючись, вождь сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?».

       Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: «Усе залежить від тебе».
 

  •   Як ви розумієте слово мудреця? (Усе в наших руках).

ІІІ. Підсумок.

  Вправа «Дерево підсумків».

 Психолог .

Пропоную зробити аналіз нашої години спілкування:

  • які почуття ви переживали;
  • чому ми з вами навчилися?
  • чи допоможуть вам у стосунках з друзями отримані сьогодні знання?

Заключне слово психолога.

Іноді риси характеру друга чи подруги вас нервують, іноді – навпаки, вам допомагають прийняти певне рішення. І, незважаючи на відмінності у зовнішності,  характерах, ви є друзями, вам цікаво разом.

 

Звучить мелодія  пісні  групи «Непоседы»  «Есть друзья, а для них…» . Співають учні класу.

 


 Если друг не смеётся,

Ты включи ему солнце,

Ты включи ему звёзды,

Это просто.

Ты исправь ошибку,

Превращая в улыбку,

Все грустинки и слёзы,

Это просто.

Припев.

Воскресенье, суббота,

Дружба это не работа.

Дружба это не работа.

Есть друзья, а для них,

У друзей нет выходных.

Есть друзья, а для них,

У друзей нет выходных.

Если свалится счастье,

Подели его на части

И раздай всем друзьям,

Это просто.

А когда будет надо,

Все друзья будут рядом,

Чтоб включить тебе солнце

или звёзды.

Припев.

Если каждый друг по кругу

Другу протянет руку,

То будет видно в иллюминатор

Дружба - это экватор.

Если каждый друг планеты

Другу ромашкой помашет,

То станет ясно

Дружба - это планета ромашек.

Припев.


 

Психолог .

Діти! Терпимість, толерантність потрібно проявляти до всіх. Щоб досягти успіху в житті, не витрачаючи сил на конфлікти, « побутові війни», доцільно сформувати в собі толерантність як рису характеру.
                              

«Скринька порад» (за рахунок вільного часу):

  •  будьте готові до того, що всі люди різні — не кращі й не гірші, а просто різні;
  •  навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
  •  цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
  •  зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

                                 Скажімо самі собі: «Я толерантна особистість…»

 

 

Дякую за активне спілкування! Прагніть бути толерантними!

 

 

docx
Додано
5 березня 2018
Переглядів
3207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку