Профорієнтаційна гра «Подорож у світ професій» у жартівливій формі допоможе розширити знання підлітків про професії; дасть змогу зрозуміти, наскільки добре вони орієнтуються у світі професій, створить умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу учнів, вміння працювати в команді.
Білоус Тетяна Дмитрівна,
практичний психолог
гімназії ім.Пантелеймона Куліша м.Борзни
ПОДОРОЖ У СВІТ ПРОФЕСІЙ
профорієнтаційна гра для молодших підлітків
Мета: підвищити якість допрофільної підготовки учнів; актуалізувати знання підлітків про професії; створити умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу учнів; формувати уміння оцінювати й аналізувати предмети, якості й явища з різних точок зору; розвивати комунікативні здібності учнів.
Матеріали:
• запитання для веселої вікторини;
• аркуші-завдання для інтелектуальної розминки («аналогії», «виключення зайвого»;
• аркуш-бланк для конкурсу «Алфавіт професій»;
• опис професії ;
• перелік інструментів і предметів, що є символами професій, для конкурсу «Чий інструмент?» (2 екземпляри);
• картки-завдання з числовими рядами (по 1 для команди) для конкурсу «Чим пахнуть ремесла?» (додаток7);
Учасники гри: ведучий, 2 команди, асистенти, жюрі.
Хід гри
Ведучий. Сьогодні у нас — захоплююча подорож у світ професій. Мине кілька років, і кожен із вас повинен буде обрати свій шлях у величезному дорослому світі. Насамперед - це вибір професії. Існує величезна кількість професій та спеціальностей, і що більше професій вам знайомі, то ширша можливість вибору, а отже, — і більше шансів знайти ту, у якій саме ви будете віртуозом, досягнете успіху, зможете виявити свою особистість. Наша гра допоможе зрозуміти, наскільки добре ви орієнтуєтеся у світі професій, а також дасть нагоду перевірити себе у розв’язанні інтелектуальних задач та вмінні застосувати свої знання на практиці. Бажаємо вам творчих успіхів і задоволення від інтелектуальної роботи. Будьте зібраними, цілеспрямованими, наполегливими й упевненими в собі.
Представлення команд
Протягом 5 хв кожна команда повинна визначити свій девіз, обрати капітана й презентувати себе. Девіз вписується в «Картку досягнень», у ній же фіксуватимуться результати виконання конкурсних завдань.
Кожній команді буде запропоновано по 12 запитань. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.
2. Інтелектуальна гімнастика. Конкурс капітанів (додаток А)
Ведучий. Тепер час капітанам показати свої знання й швидкість мислення. Конкурс включає два завдання «Аналогії» та «Виключення понять» .
За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал
Аналогії. Бліцконкурс (30 с на роботу)
Дано три слова, перші два пов’язані за значенням. Між третім і одним із запропонованих п’яти слів існують такі ж відношення. Необхідно знайти четверте слово і підкреслити його.
Виключення зайвого. Бліцконкурс (30 с на роботу)
Знайдіть у ряді слів зайве та підкресліть його.
За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал
Ведучий. Діти, ви маєте код, що є ключем для розшифровки назв професій. Перелік цих професій у зашифрованому вигляді вам зараз роздадуть асистенти. За 3 хв ви повинні розшифрувати назви професій і скласти їхній список. Отже, за моєю командою починаємо.
Відповіді:
Ведучий. Ми з вами говорили про існування тисяч різноманітних професій. Що більше професій нам відомо, то ширший ви маєте вибір. Скільки професій можете назвати ви? Наш наступний конкурс дозволить з’ясувати це. Ви одержите аркуш, на якому даються перші букви назв професій. Ви повинні спробувати за 3 хв написати якнайбільше професій, що починаються з поданих букв.
За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал
Ведучий. Тепер вам потрібно прослухати опис необхідних рис для людини та умов праці. Ваше завдання — визначити за описом, про яку саме професію йдеться.
За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал
Ведучий. Тепер час показати знання особливостей роботи людей різних професій. Які інструменти необхідні їм для роботи? Які предмети символізують ту чи іншу професію? Завдання: записати професію, у якій використовуються перелічені інструменти (час 3 хв).
Завершення гри
Ведучий повідомляє про підсумки змагання, оголошує бали за кожен конкурі.
Ведучий. Сподіваюся, ця подорож у світ професій була для вас корисною і цікавою. Можливо, що якась із названих сьогодні професій стане вашим вибором. Ми хочемо, щоб він був вдалий. Завжди пам’ятайте, що пошук свого покликання не варто робити поспіхом. Вивчайте себе, вивчайте професії й шляхи до них, пізнавайте навколишній світ.
Додаток А
Конкурс капітанів
Аналогії
Пилка — пиляти = акумулятор —?
а) вмикати; б) проводити; в) накопичувати; г) перетворювати.
Пісня — співак = картина — ?
а) сліпий, б) художник, в) малюнок, г) водій, ґ) глядач.
Виключення зайвого
Учитель, психолог, зоолог, екскурсовод, лікар.
Робітник, селянин, раб, феодал, ремісник.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Конкурс капітанів
Аналогії
Пісня — композитор = літак — ?
а) пілот б) соловей в) механік г) конструктор ґ) художник.
Паровоз — вагони = кінь — ?
а) потяг б)пасажир в) овес г) віз д) стайня.
Виключення зайвого
Ботанік, біолог, фермер, програміст, лісник.
Витримка, організованість, ініціативність, неуважність, самостійність.
Додаток Б
Зашифровані професії
14, 6, 12, 20, 5, 3, 14, 5, 20, 10, 14 -
1, 13, 14, 8, 5, 2, 77, 12, 20 -
7, 11, 55, 5, 11, 8, 6, 14 -
2, 10, 0, 10, 15, 6, 7-
22, 77, 14, 13, 14, 0 -
Зашифровані професії
24, 3, 6, 2, 77, 14 -
14, 5, 7, 77, 10, 77, 8, 1, 6, 8, 6, 14 -
5, 3, 20, 10, 12, 2, 24, 12, 5, 14 -
5, 7, 3, 10, 17, 5, 20 -
10, 17, 13, 2, 77, 12, 20 –
Код
А-5 |
Б-9 |
В-3 |
Г-0 |
Д-7 |
Е-6 |
Ж-1 |
3-55 |
І-77 |
Й-11 |
К-17 |
Л-2 |
М-4 |
Н-8 |
О-10 |
П-15 |
Р-14 |
С-12 |
Т-20 |
У-13 |
Ф-16 |
Х-22 |
Ц-18 |
Ш-19 |
Щ-25 |
Ю-24 |
Я-26 |
Додаток В
Алфавіт професій
Б -
Н -
К -
Д -
Е -
Алфавіт професій
Л -
П -
С -
В -
Т -
Додаток Г
Опис професій
Для людей цієї професії характерні спостережливість, концентрація уваги, спритність, уміння працювати з фактами (зіставляти, аналізувати, робити висновки, визначати шляхи пошуку доказів). Необхідно вміти чітко оцінювати людей, розуміти причини їхніх учинків, приймати рішення. Крім цього, потрібно вміти організувати невелику групу людей. Робота, в основному, у приміщенні, вимагає строгої дисципліни, знання законодавства (слідчий).
Людині цієї професії потрібно володіти відкритістю, відзначати життєво важливі деталі, потрібно вести роздуми про глибокі почуття й різні явища. Вона повинен уміти передавати свої внутрішні бажання, почуття, думки та емоції інших людей. Їй належить одночасне спілкування, як з партнерами, так і з глядачами. Людина цього профілю повинна володіти емоційною чутливістю і стабільністю, почуттям симпатії і живої уяви, умінням зосереджуватися, почуттям відповідальності, точності, творчими здібностями і хорошою пам'яттю. Потрібно вміти переносити духовні й фізичні навантаження. Люди, які мають поганий зір, фізичні дефекти, не можуть оволодіти даноюпрофесією. Для досягнення успіху буде недостатньо мати тільки один талант, тут потрібно багато роботи, навчання і репетицій (актор).
Людині, цього профілю постійно потрібно бути готовою до роботи в будь-який час доби і року, у свята і вихідні дні, у приміщенні та поза ним. Має ненормований робочий день, так як повинна стежити за всім, що відбувається у світі. Ця професія вимагає дуже високого розумового напруження, уміння грамотно і коректно висловлювати свої думки. Необхідно помічати деталі, відрізняти важливе від неважливого і використовувати свою інтуїцію. У своїй роботі користується комп'ютером, телефоном та диктофоном. Важливо бути посидючим, емоційно стабільним, відповідальним, точним і акуратним, відкритим і здатним до творчості (журналіст).
Людина, що обрала цю професію, повинна добре знати будову автотехніки та можливі причини виникнення поломки. Їй необхідно вміти користуватися технічними кресленнями та схемами; розуміти і розбиратися в різних частинах і вузлах транспортних засобів та їх впливі один на одного. Потрібно знати різні види паливного і мастильного матеріалу, масел, спеціальних рідин та інших матеріалів, які застосовують в обслуговуванні та ремонті. При виконанні робочих завдань треба дотримуватися і пам'ятати правила безпеки трудової діяльності. Людина даної професії повинна бути здоровою і витривалою, тому що щодня доведеться застосовувати свою фізичну силу. Більшість робіт потрібно виконувати за допомогою пальників і ручних інструментів, можливе отримання невеликих тілесних ушкоджень - опіків, порізів (автослюсар).
Додаток Д
Перелік інструментів та предметів
Термометр, шприц, рецепт, ліки.
Грим, сценарій, сцена, мікрофон.
Шуруповерт, фуганок, свердло, лак.
Дошка, крейда, зошит, указка.
Мольберт, палітра, фарба, полотно.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Перелік інструментів та предметів
Бетон, каска, кельня, цегла.
Файл, клавіатура, миша, монітор.
Гайковий ключ, викрутка, домкрат, моторне мастило.
Голка, тканина, лекало, сантиметр.
Піч, крем, міксер, форма, упаковка.