Тема. Гарпер Лі. “Убити пересмішника”. Проблема входження молоді в
дорослий світ, зіткнення із жорстокістю.
Мета. Познайомити учнів із основними фактами життя і творчості письменниці; вчити учнів визначати тему, ідею, актуальні проблеми твору, їх місце серед суспільних проблем;
розвивати навички роботи з текстом твору, навички творчого читання, зв’язне мовлення та логічне мислення; вміння правильно висловлювати та оформляти власну думку;
виховувати гарні загальнолюдські моральні якості.
Обладнання. Портрет письменниці, ілюстративний матеріал, цитатний матеріал; роман “Убити пересмішника”.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Хід уроку.
Хороша книга не та, яка думає за тебе,
а та, яка змушує тебе думати
Гарпер Лі
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя (з елементами бесіди).
Наших розумних, прекрасних друзів – книг на світі дуже багато, їх не злічити. Вони всі різні: тонкі й товсті, наукові й художні, історичні, про війну, фантастичні, корисні, ті, що читаєш із захватом і не зрозумілі, цікаві й не дуже… Та є такі книги, які навіть і не потрібно примушувати читати, їх читають і дорослі, і підлітки. Що гріха таїти? Адже зараз ви не дуже любите читати художню літературу. Зараз вам краще в Інтернеті… Але, повірте, літературне слово замінити неможливо нічим. Лише треба навчитись його любити, захоплюватися ним, підмічати невидимі тонкощі, черпати з нього прекрасне і корисне.
Роман американської письменниці Г. Лі “Убити пересмішника” цікаво читати в любому віці. Адже ця книга про дітей і не лише: дорослим вона дозволяє відчути себе знову дітьми, подивитися на світ щирими і чесними очима. Тільки в дітей душа чиста, щира, відкрита і не спотворена чимось негативним.
Книга сучасної письменниці про Америку і американців, а якщо конкретніше, то вона – про проблеми родинного виховання, про складне життя і людину, про те, як багато чого залежить від особистості, від її душі, серця, совісті, моралі, принципів. В цій книзі письменниця розповідає про трагічні події суспільства.
– Розмірковуючи про зміст епіграфа уроку, над чим американська письменниця закликає замислитися своїх читачів?
2. Завдання уроку:
– злитися, відчути і зрозуміти історію та культуру іншої країни;
– з’ясувати проблеми, порушені автором у творі, наголосити про їх актуальність в різних країнах світу.
ІІ. Виклад теми уроку.
1. Знайомство з письменницею Г. Лі (Нелл Гарпер Лі).
Учнівські повідомлення.
Нелл Гарпер Лі ( Nelle Harper Lee) народилася в 1926 році в Америці в штаті Алабама. З чотирьох дітей у сім’ї вона була наймолодшою. Її батько – юрист, він перебував на державній службі.
Дівчинка була гарненькою, і її всі любили, тішились нею. Вона мала неабиякі здібності, хоч і зростала бешкетницею. Вона рано почала читати, закінчила місцеву школу, жіночий коледж, вивчала юриспруденцію в університеті.
Навчаючись у вищому закладі, Гарпер Лі вступила в жіноче студентське братство. Саме тоді вона зробила декілька студентських публікацій, адже цілий рік була редактором гумористичного журналу. Через різні життєві негаразди Лі так і не закінчила університет, то ж і не мала юридичної освіти.
У 50-х роках Гарпер Лі твердо вирішує присвятити себе літературній діяльності. В цей час вона живе в Англії, в Нью – Йорку і працює службовцем в авіакомпанії.
В грудні 1956 року письменниця отримала листа від друзів, у якому вони прислали їй подарунок у вигляді сплаченої річної відпустки. Друзі писали: “У тебе є один рік відпустки, щоб написати все, що тобі хочеться. Щасливого Різдва!”. І вона, завдяки великому оптимізму своїх справжніх друзів, їх підтримці та завдяки своєму працелюбству написала роман “Убити пересмішника”. ЇЇ книга стала бестселером, отримала позитивні відгуки літературних критиків, а також Пулітцерівську премію. Вона залишається у списку бестселерів у США до цього дня і стала видатною.
Герпер Лі такого успіху, звичайно, зовсім не очікувала.
У 1966 році Президент ОША Джонсон обрав Г. Лі в Національну Раду Мистецтв. З цього часу вона отримує численні почесні посади, продовжує жити в Нью-Йорку, рідко дає інтерв’ю та рідко виступає на
публіці. За час своєї літературної творчості авторка опублікувала кілька коротких есе в популярних виданнях. У 2007 році Г. Лі була удостоєна вищої цивільної нагороди США, Президентської медалі Свободи.
2. Словникова робота.
Бестселер (з англ. bestseller – той, що добре продається) — популярна книжка, яка входить до списку тих, що найбільше продаються. Термін “бестселер” лише говорить про його велику популярність.
3. Бесіда.
– Чому, на вашу думку, такий великий успіх має роман Г. Лі «Убити пересмішника»? (На думку критиків, одним із факторів успіху книги стало своєрідне звучання авторського голосу).
– Чи можна роман вважати автобіографічним? Чому?
– Хто є оповідачем подій у творі?
– Чому авторка застосувала таку форму оповіді?
– Поясніть заголовок роману.
– Який час зображено в романі?
– Де відбуваються події?
– Чому головними героями роману є члени сім’ї Фінч?
– Поясніть епіграф до роману, чому письменниця взяла саме ці слова? ІІІ. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа “Незакінчене речення”: “Якщо б у романі оповідачем був дорослий, то…”
IV. Домашнє завдання:
1. Скласти в робочому зошиті ланцюжок основних подій роману.
2. Підготувати стислі характеристики персонажів роману (усно).