Конспект уроку.
Тема. Й. В. Гете . Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король» . Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні». Ознаки фольклору.
Мета. (Формувати компетентності): предметні ( знання про роль Й. В. Гете в історії Просвітництва,; уміння охарактеризувати творчість поета й місце в ній балад; розвивати зв’язне мовлення; ключові (уміння вчитися; комунікативні: навички спілкування в колективі; інформативні: уміння знаходити потрібну інформацію та подавати її.
Тип уроку. УЗНЗ
Перебіг уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань .
На попередніх уроках ми ознайомились з Просвітництвом, його ідеями і напрямками, а також , як ці ідеї втілено в романі « Мандри Лемюеля Гуллівера» Д. Свіфтом.
Якою Гуллівер бачив свою державу? |
Про яку державу мріяв герой Свіфта? |
|
|
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Надзвичайно талановита людина , філософ, великий поет, драматург, творчість якого хвилює людей нашого часу. Це гордість не тільки німецького народу. Його творчість належить світовій літературі. Це Й. В. Гете. З життям і творчістю цього поета ми сьогодні і ознайомимось.
ІV. Сприйняття нового матеріалу.
Учень розповідає про життя і творчість Й. В. Гете.
Ця балада має напружений сюжет, сповнений драматизму.
-Що , на вашу думку , страшного в баладі Гете?
- Чим вона лякає читача?( Співіснування реального і фантастичного )
8. Робота з підручником . Опрацювати статтю підручника про історію написання балади.
9. Робота з текстом.
Виразно прочитайте баладу.
Перекажіть сюжет балади “Вільшаний король”.
– Скільки дійових осіб у баладі? Як вони пов’язані між собою? Чи всі персонажі є реальними?
– Що бачить “у час нічний” батько і що бачить син? Зачитайте і впишіть у схему:
– Назвіть елементи реального світу і фантастичного.
– На чому автор зосереджує увагу – на сюжеті чи на почуттях героїв?
– Чи відчуваємо ми тривогу, почуття страху, напруження героїв?
– Як побудована балада? Із скількох строф складається?
– Яку роль в творі виконує діалог?
– Якою постає в баладі природа?
10.Колективне складання паспорту-характеристки поезії
Паспорт-характеристка поезії
Автор |
Й. В. Гете |
Назва |
«Вільшаний король» |
Рік написання |
1782 |
Літературний рід |
Ліро-епічний |
Жанр |
Балада |
Композиція твору |
Діалог батька і сина- розкриває почуття героїв. Вірш складається з 8 строф( катренів) |
Тема |
Страх людини перед таємничими силами природи. |
Ідея |
Небезпечно втручатись у світ природи. Він таємничий. До кінця пізнати природу неможливо. |
Віршовий розмір |
П'ятистопний ямб |
11. Записати в зошит аналіз балади.
12. Радістю, любов’ю до життя наповнена поезія « Травнева пісня».
13 Виразне читання вірша.
14. Аналіз ліричного твору. ( Бесіда)
- Яким описом починається твір?( Описом весняної природи)
- Які почуття переплітаються в душі у ліричного героя? ( Кохання до дівчини та любов до природи)
- З чим герой порівнює свої почуття?
- Як можна зрозуміти останній рядок поезії? ( Можливо,не дивлячись на велике кохання , герой повинен розлучитись з коханою. Він все одно бажає їй щастя.)
-Як поет досяг емоційності поезії? ( Риторичними звертаннями, риторичними окличними реченнями)
15. За паспортом – характеристикою складіть аналіз поезії і запишіть в зошит.
Автор |
Й. В. Ґете |
Назва |
«Травнева пісня» |
Рік написання |
1771 |
Літературний рід |
Лірика |
Жанр |
Елегія |
Віршовий розмір |
Двостопний ямб |
Різновид |
Інтимна, пейзажна |
Тема |
Значення любові у житті людини. Світосприйняття закоханого. |
Ідея |
Зображення кохання через образи природи |
Мотиви |
Замилування природою і щасливі любовні переживання |
V. Узагальнення вивченого на уроці.
- Як , на вашу думку, поезія впливає на людину?
- Які почуття наповнюють твори Гете, які ми вивчили на уроці?
- Доведіть на прикладах цих творів, що поет закликає не коритися долі, а виборювати своє щастя.
VI. Домашнє завдання.
Ф. Шиллера.
Конспект уроку.
Тема. Г. Гейне « Книга пісень» (« Не знаю, що стало зо мною…»). Утілення високого почуття кохання у віршах митця.
Мета (формувати компетентності): предметні( знання про значення творчості Г.Гейне, про лірику як вершину його творчості, розвивати зв'язне мовлення, критичне мислення, навички компаративного аналізу твору); ключові( уміння вчитися: навички оцінювання літературних явищ; комунікативні: навички роботи в групі).
Тип уроку: УЗНЗ
Перебіг уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Гейне мав неабиякий поетичний талант, такий талант зустрічається нечасто. Він жив у добу , сповнену протиріч, це відбилось у його творах.
Він був не лише ніжним ліриком, а і сатириком . Поет говорив, що крізь його серце пройшла тріщина світу, ті протиріччя, які панували на той час у суспільстві.
ІV. Сприйняття нового матеріалу.
Перша група: « Від Просвітництва до сентименталізму і романтизму».
Друга група: « Історичні події, час , коли жив і творив Г. Гейне».
Третя група: « Життя і творчість Г. Гейне».
Учні класу складають конспект, який вибірково перевірить учитель після уроку.
Збірку під назвою « Книга пісень» написав ще один відомий вам поет . Хто? ( Ф. Петрарка).
( Епітети: « казка стара», «вечірній промінь»; метафори: « промінь грає»; анафора: « І дикої пісні співає»; інверсія: « шати блискучі».
6.Записати в зошит аналіз твору.
V. Узагальнення вивченого на уроці.
VI.Домашнє завдання.