ОЗО «Сколівська академічна гімназія»
Дискусійне заняття для учнів старших класів на тему
«Гендерна рівність.
Він і Вона»
Підготували:
Микитенко О.О., педагог САГ
Гуралів М.І., практичний психолог САГ
Тема: Гендерна рівність. Він і Вона
Мета: формувати поняття важливої соціальної категорії "ґендер", переконання учнів у тому, що кожна людина унікальна й неповторна, що людство складається з двох половинок, які різні, але рівні;
виховувати засади ґендерної рівності та поваги до прав і свобод кожної статі, свідоме ставлення до свого соціального становища сьогодні та в майбутньому, самоповагу, впевненість і тактовність у спілкуванні;
сприяти поліпшенню психологічного клімату в учнівському середовищі й навчати поважати одне одного.
Обладнання: Конституція України, Закон України « Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», ватман, чисті аркуші паперу, кольорові маркери, стікери.
Ключові поняття:
Ґендер - окреслений набір характеристик у соціокультурному аспекті, що визначають соціальну поведінку жінок і чоловіків та стосунки між ними.
Ґендерна рівність – це рівні права та можливості жінок і чоловіків у суспільстві.
Ґендерна поведінка – дії людини, зумовлені її чи його належністю до певної статі (манери, одяг, зачіска тощо).
Стереотип – часто повторюване, таке, що стало звичайним, загальноприйнятним, чого дотримуються, що наслідують у своїй діяльності; усталене, спрощене уявлення про що-небудь, яке індивід засвоює через освіту і культуру.
Права людини – соціальна спроможність людини вільно діяти, самостійно обирати вид та міру своєї поведінки з метою задоволення різнобічних матеріальних та духовних потреб людини шляхом користування певними соціальними благами в межах, визначених законодавчими актами держави.
Громадянське суспільство – необхідний і раціональний спосіб соціального життя, заснований на розумі, свободі, праві та демократії; суспільний устрій, за якого людині гарантується вільний вибір форм її економічного та політичного буття, гарантуються права людини і забезпечується ідеологічна багатоманітність.
Учасники: учні старших класів.
Хід проведення
1. Привітання. Діти по колу вітають один одного, продовжуючи речення «Я бажаю тобі…».
2. Оголошення теми та мети. Прийняття принципів роботи групи.
Вступне слово ведучого.
Ми всі дедалі частіше чуємо і використовуємо слово "ґендер". Часто думають, що це поняття, яке торкається виключно захисту прав жінок. Проте це не так. В нашій країні прийнято Закон про рівні права та можливості жінок і чоловіків.
Отже ґендер – це те, що стосується нас всіх, бо всі ми є людьми, і, як все живе в природі, поділяємося на дві статі. Чим же ґендер відрізняється від статі? Чому вважається, що поняття "ґендер" є ключовим у поступі будь-якої країни до демократії і щасливого, заможного життя? Саме над цим ми будемо роздумувати і саме це будемо аналізувати сьогодні.
Отже, темою нашого заняття буде Гендерна рівність. Він і Вона
Інформаційне повідомлення «Стать і ґендер (базові поняття)».
У дитинстві до дітей по-різному ставляться, залежно від того чи це дівчинка чи хлопчик. Згадаємо, що ми кажемо хлопчикові: "Дай здачі, ти ж хлопчик" (тим самим закладаємо агресивну поведінку), "Не плач, ти ж не дівчинка" (вчимо стримувати емоції). Дівчинці: "Будь охайною, ти ж дівчинка" (хоча братик, який стоїть поряд із сестричкою, зауваження не отримує).
Саме так закладаються різні стандарти поведінки, поступово формуючи гендерні стереотипні ролі чоловіка і жінки, які у суспільстві вважають вродженими, властивими лише чоловіку чи жінці. Наприклад, чоловік: мужній, агресивний, розумний, відважний; жінка: м’яка, емоційна, покірна, слабка.
Проте, індивідуальні відмінності між людьми набагато більші, ніж між статтями. Від народження ми успадкували лише стать та статеву відмінність.
Жінки і чоловіки, як представники біологічного виду «Homo sapiens» розрізняються за статтю. У цьому разі слова «чоловік» і «жінка» асоціюються з такими ознаками, як відмінності репродуктивних функцій, будова тіла, анатомічні та фізіологічні особливості. Для того, щоб вирізняти їхні суто біологічні ознаки, використовується поняття біологічна стать. Але діти усвідомлюють не тільки свою біологічну стать. Спілкуючись одне з одним, спочатку через ігри та іграшки, пізніше у виборі занять, у розподілі домашніх обов’язків, вони починають набувати свого власного соціального досвіду. І, виявляється, що у дівчаток і у хлопчиків він різний: дівчатка частіше починають гратися з ляльками, а хлопчики – з машинками, в загальних іграх дівчата частіше бувають медсестрами, вчительками, мамами, а хлопчики – командирами, капітанами, льотчиками.
Чому це відбувається? Тому, що від народження дівчаткам і хлопчикам пропонують певні (але різні) правила поведінки, форми вияву почуттів, і оточення суворо стежить за тим, щоб вони беззаперечно виконувалися. Наприклад, коли від образи або болю плаче дівчинка, до неї ставляться із співчуттям і розумінням. Але, коли рюмсає хлопчик, то йому говорять: «Будь чоловіком! Терпи! Чоловіки не плачуть». Якщо хлопчик поводиться грубо, на це доволі часто не зважають, навпаки, можуть і похвалити: «Справжній чоловік!» Але якщо так поводиться дівчинка, їй тут же зауважать: «Ти ж дівчинка!» У класі може викликати здивування хлопчик, який любить шити або готувати, або дівчинка, яка піднімає штангу або займається армреслінгом. Все це говорить про те, що у суспільстві сформувалася різна оцінка занять дівчаток і хлопчиків, їх доброї й поганої поведінки. Ці соціальні настанови, культурні канони і є проявами гендеру (від англійської – gender, що означає рід).
Гендер – окреслений набір характеристик у соціокультурному аспекті, що визначають соціальну поведінку жінок і чоловіків. (визначено в Канадській Хартії прав і свобод).
Гендер - це організована модель соціальних відносин між жінками і чоловіками, яка не тільки характеризує їх спілкування і взаємодію в сім'ї, а і визначає їх соціальні відносини в основних інституціях суспільства.
Гендерні ролі - розподіл праці залежно від статті (професії "чоловічі" і "жіночі"). Домінує негативна суспільна думка у ситуації, коли чоловік хоче присвятити себе сім’ї, дітям, в той же час як жінка – роботі.
Гендер стосується не тільки чоловіків і жінок, але й відносин між ними.
Ще 100 років тому вчені дискутували, чи можуть жінки вчити математику, і дійшли висновку, що ні - вища освіта «заважала народжувати». На сьогодні в Україні більшість з вищою освітою – жінки, вони займаються політикою, бізнесом.
Запитання до аудиторії:
- Чи може сучасна жінка, або й чоловік, зреалізувати у суспільстві свої потенційні можливості та здібності?
Обговорення. Короткий висновок.
3. Дискусія в 4 групах «Образ керівника – жінки та керівника – чоловіка» Учасники діляться на команди за принципом «пори року».
Запитання до груп:
Дискусія. Підсумок.
Ґендерна рівність – рівний правовий статус жінок і чоловіків та рівні можливості для його реалізації, що дозволяє особам статей брати рівну участь у всіх сферах життєдіяльності суспільства. Рівні права жінок і чоловіків – відсутність обмежень чи привілеїв за ознакою статі. Рівні можливості жінок і чоловіків – рівні умови для реалізації рівних прав жінок і чоловіків.
4. Гра «Уявна країна»
Робота продовжується в 4 групах. Учням запропоновано уявити, що вони є першими жителями новоутвореної країни.
Кожна група має сформулювати 10 найважливіших прав для чоловіків і жінок. Після цього усі групи презентують свою роботу.
Ведучий підсумовує та створює загальний список прав мешканців країни.
5. Розгляд законодавства.
Ведучий:
- А зараз ми розглянемо Українське законодавство щодо ґендерної рівності. Принцип гендерної рiвностi закрiплений в Конституцiї України.
Стаття 3 Конституцiї закрiплює рiвнiсть чоловiкiв та жiнок в усiх сферах життя. Окрiм даної норми гендерної рiвностi торкаються ст.21, 24, 51.
Частина третя ст. 24 Конституцiї України, безпосередньо присвячена подоланню дискримiнацiї стосовно жiнок в Українi та наголошує на тому, що рiвнiсть прав жiнок i чоловiкiв забезпечується: наданням жiнкам рiвних з чоловiками можливостей у громадсько-полiтичнiй та культурнiй дiяльностi, у здобуттi освiти та професiйнiй пiдготовцi, у працi та винагородi за неї i так далi. Але вiдповiдно до законодавства лише жiнкам надається можливiсть поєднувати працю з материнством. Законодавчо чоловiки позбавленi такої можливостi. Такий пiдхiд є характерною iлюстрацiєю формального розумiння принципу гендерної рiвностi.
6. Рольова гра «Роль жінки, роль чоловіка».
Ведучий:
Зауважу, що дівчата висловлюють своє ставлення до жіночих ролей, хлопці – до чоловічих.
Зачитуються рольові ситуації взаємин чоловіків і жінок у сім’ї та на роботі:
А) миття посуду;
Б) прибирання;
В) виховання дитини;
Г) перукарські послуги;
Д) виконання макіяжу;
Е) ремонт домашнього приладдя.
Підсумки робить ведучий.
Ведучий:
А зараз – увага! За хвилину ви станете свідками миттєвого позбавлення від ґендерних стереотипів за допомогою абсолютно достовірних фактів та обґрунтованих коментарів.
Отже, факти! (Випереджуючі завдання для учнів).
Учень 1. Швейцарські вчені провели експеримент. В одному з великих супермаркетів вони встановили дзеркало, в яке було вмонтовано приховану відеокамеру. Камера зафіксувала, що протягом дня уважно роздивилися себе у дзеркалі 428 жінок і... 735 чоловіків!
Учень 2. У нашій країні середній річний прибуток чоловіків на третину вищий за прибуток жінок, тобто чоловіки працюють на більш високооплачуваних робочих місцях.
Учень 3. Як правило, коли в родині народжується дитина, у декретну відпустку іде мати. А відповідно до законодавства України чоловіки також мають право на декретну відпустку. Факти свідчать, що сьогодні в Україні цим правом скористалися вже 3% чоловічого населення країни.
Учень 4. У сучасному світі стрімко зростає кількість жінок, які сідають за кермо автомобіля. Якщо 35 років тому в Україні лише 6% жінок мали права водія, то на сьогодні ця цифра збільшилася майже в п'ять разів. До речі, в аварійні ситуації на дорозі частіше потрапляють водії-чоловіки, тому що жінки керують автомобілем обережніше. Але статистика свідчить, що серед професійних водіїв представниць прекрасної статі лише 2%.
Учень 5. Відомо, що шеф-кухарями ресторанів найчастіше працюють чоловіки, а в сім'ї готує, як правило, жінка.
Учень 6. Суто чоловічою є професія шахтаря. І насправді, у світі немає жодної жінки, яка б працювала в забої. Педагог, до речі, також чоловіча професія. Видатні педагоги – переважно чоловіки. Однак на сьогодні у школах працює лише близько 6% вчителів-чоловіків, а серед вихователів дитячих садків їх ще менше.
7. Рефлексія «Кейс»
Учасники аналізують свою роботу, та визначають, які знання вони «покладуть до свого кейсу» (називають, що зможуть використати практично у своєму житті).
8. Підсумок заняття
Ведучий:
Список використаної літератури
1