Генетичний зв'язок між класами неорганічних речовин

Про матеріал
Розробка уроку хімії у 8 класі на тему "Генетичний зв’язок між класами неорганічних речовин". Урок має на меті прослідкувати взаємозв’язок процесів утворення та взаємоперетворення неорганічних сполук. Урок систематизації знань, умінь і навичок.
Перегляд файлу

8 клас. Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук

Тема: Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук

Навчальна мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про склад, назви, класифікацію неорганічних речовин; виявити взаємозв’язок хімічних властивостей основних класів неорганічних сполук; формувати поняття про генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук; формувати вміння складати генетичні ланцюги між класами неорганічних сполук та відповідні рівняння хімічних реакцій; розвивати уміння критично мислити, порівнювати, систематизувати, узагальнювати, робити логічні висновки .

Розвивальна мета: розвивати хімічну мову.

Виховна мета: виховувати інтерес до вивчення хімії.

Базові поняття і терміни: метали, неметали, неорганічні речовини, кислоти, основи, солі, оксиди, генетичний зв'язок.

Тип уроку: систематизація знань, умінь і навичок.

Методи форми та прийоми роботи: словесні (фронтальна бесіда), індивідуальні, практичні (виконання вправ), інтерактивні, методи контролю.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, ряд активності металів, таблиця розчинності, мультимедійний проектор,

 

Немає нічого, що не долалося б працею

Джордано Бруно

І. Організаційний етап

Добрий день! Я дуже рада зустрічі з вами. І привід для зустрічі у нас  приємний. По-перше, знову урок хімії. По-друге, наближається до  закінчення вивчення основних класів неорганічних сполук і на останніх уроках будемо пожинати плоди, які зростили у цьому семестрі. По-третє,  у нас на уроці присутні ще й гості. І мені здається, що ми зможемо порадувати себе та один одного подарунками: знаннями, оцінками, позитивними емоціями. А ще, мені б хотілося дізнатися, з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. Тому будь-ласка на ваших бланках відповідей, з якими ви будете працювати сьогодні поставте смайлик: усміхнений, якщо у вас хороший настрій, ви позитивно настроєні на урок та прагнете дізнатися щось нове, задумливий, якщо у вас хороший настрій, але є певні труднощі у вивченні даної теми, та сумний смайлик, якщо у вас поганий настрій та немає бажання працювати на сьогоднішньому уроці.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

У початкових класах усі ми з вами створювали своє родове дерево, де вказували імена прадідів і прабабусь, потім дідусів і бабусь, наших батьків, далі свої імена, імена майбутніх дітей, внуків, правнуків. Тобто отримували генеалогічне дерево; відшукували ту ниточку, що зв’язувала всіх наших пращурів і нащадків єдиною особливістю чи властивістю. І сьогодні наше завдання – знайти взаємозв’язок  між простими і складними речовинами, між оксидами, основами, солями, кислотами; скласти схему перетворень, яка буде відображати цей взаємозв’язок. Згадаємо закон вічності матерії «Жоден вид матерії не може утворитися з нічого й не може перетворитися на ніщо».

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Отже, тему нашого сьогоднішнього уроку ми розгадаємо трішки пізніше а зараз завдання уроку (на екран, в опорних конспектах):

  • повторити назви основних класів неорганічних сполук;
  • виконати вправи на складання формул оксидів, кислот, основ, солей;
  • написати рівняння реакцій, що характеризують хімічні властивості оксидів, кислот, основ, солей;
  • провести експеримент з одержання речовин та перетворення їх на інші сполуки;
  • скласти рівняння реакцій за схемою перетворень та на основі проведених реакцій скласти схему перетворень сполук.

 

ІV. Узагальнення окремих фактів і явищ.

Ми вже знаємо з вами, що існує чотири класи неорганічних сполук: оксиди, кислоти, основи, солі. Згідно цієї класифікації ви отримали домашнє завдання - презентувати  клас неорганічних речовин. Тож зараз вам слово (кожен учень  презентує свій клас неорганічних сполук).

Представлення

Перший учень «Оксиди»

Познайомтесь, ми – оксиди,

Складні, важливі речовини.

Без оксидів нам не жити,

Вам без нас води не пити,

По пісочку не ходити

І багаття не палити.

Родичів багато маєм,

Ой, чи живі, чи здорові,

Родичі оксидові?

Адже знаєш, що кислоти –

Оксидові дяді й тьоті,

Вони з оксидів утворились,

Як водиці ті напились.

І основи теж нам рідні,

Всі нащадки то оксидні.

Солі – внуки оксидові,

Речовини вам знайомі.

 

Оксиди – це складні неорганічні сполуки, молекула яких складається з двох хімічних елементів, одним з яких є Оксисен з валентністю ІІ. Оксиди утворюється внаслідок взаємодії простих речовин з киснем.

Із солетворних оксидів можна одержати основи (з основних), кислоти (з кислотних) та солі.

Другий учень «Кислоти»

Ми кислоти, нас не люблять,

Бо їмо ми все підряд:

Очі, руки, штани, сукні,

Якщо нам не догодять.

Батечко наш – хлороводень,

Мати – чистая вода,

Сестер маєм ми багато,

От і вся наша рідня.

(Показують таблички з формулами кислот)

Нас, кислот, запам’ятай,

«Аш» спочатку, так і знай,

Як впізнаєш, то це ми,

Руки й одяг бережи.

Кислоти – це неорганічні речовини, молекула яких містить атоми Гідрогену, сполучені з кислотними залишками.

Кислоти утворюються в результаті взаємодії кислотних оксидів з водою, взаємодії неметалів з воднем.

Кислоти здатні реагувати з металами, оксидами металів. Основами, деякими

солями. При цьому утворюються солі.

 

Третій учень «Основи»

Ми – основи, це не нове,

Нас зустрінеш повсякчас.

Формулу складну ми маєм,

У кінці стоїть – ОН.

Ми всі дуже знамениті,

Гідроксиди імениті.

Маєм різні кольори,

Ми безпечні до пори.

Лугом нас ще називають

(Як у воді розчиняють)

Небезпечні ми, луги, -

Очі й руки бережи.

А буваєм нерозчинні,

Для води ми недоступні,

Та коли нагрієш нас,

Знов одержиш ти оксид.

Основи – це складні неорганічні речовини, молекула яких складається з атомів металів, сполучених з гідроксильною групою – ОН.

Розчинні основи (луги) утворюються в результаті взаємодії основних оксидів з водою.

Основи здатні реагувати з кислотними оксидами, кислотами. При цьому завжди утворюється сіль.

 

Четвертий учень «Солі»

Щось ви дуже розхвалились,

Дуже ви вже загордились,

Ви окремо дуже важні,

І шипучі, і відважні.

А якщо вас разом злити,

То зникаєте в той час –

Ми ж виходимо із вас.

Людям ми вже всі відомі,

Ми і в полі, і в городі,

І в печені, і в смажені,

І в дівчатках, і в хлоп’ятках,

І на кожному столі.

Солі – це складні неорганічні речовини, молекула яких складається з атомів металів та кислотних залишків.

Солі можна одержати з металів, неметалів, оксидів, кислот, основ, з інших солей.

Солі реагують з кислотами, основами, іншими солями за умови, що внаслідок реакції утвориться осад, газ або вода.

Сьогодні на уроці ми повинні остаточно розібратися з такою проблемою: який зв’язок існує між класами неорганічних сполук?

 

Давайте cпробуємо розшифрувати тему уроку

Сполуки

Оксиди

Кислоти

Основи

Солі

1. Fe2O3

г

н

м

ж

2. H2SO3

а

е

о

у

3. Al(OH)3

р

п

н

л

4. Ba3(PO4)2

н

о

у

е

5. H2SiO3

о

т

ж

й

6. Na2S

д

п

м

и

7. Fe(OH)2

у

і

ч

ь

8.HI

м

н

к

с

9.AlBr3

а

а

б

и

10. Li2O

й

й

х

ф

ГЕНЕТИЧНИЙ

Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук (Записати тему в робочі зошити).

 

V. Постановка проблемного питання:

Постановка проблеми: Що ж означає сам термін « генетичний»?

 Генетичний зв’язок – зв’язок між класами неорганічних сполук, оснований на добуванні речовин одного класу з речовин іншого класу.

У перекладі з грецької генетичний означає – такий, що стосується походження, вивчає розвиток чого-небудь (міжпредметні зв’язки з біологією).

Для роботи на уроці ви об’єдналися в дві гетерогенні групи. Кожна група обирає собі консультанта – учня, який буде керувати роботою групи й записувати в таблицю успішності результати вашої діяльності. За результатами вашої роботи буде виставлена оцінка за урок.

 

VI. Первинне закріплення інформації.

Такі взаємозв’язки між класами речовин, можливість переходити від одного класу до іншого називають генетичними зв’язками

Генетичні зв’язки – це зв’язки між класами сполук, що ґрунтуються на одержані одного класу речовин із речовин іншого класу.

Генетичні зв’язки можна зобразити у вигляді хімічних ланцюжків.

Робота з підручником Опрацювати ст.230 §42, звернути увагу на схему.

 

Учитель. Із схеми видно, що існує два ряди речовин із протилежними властивостями (див. по вертикалі) Один ряд:

Метал → Основний оксид → Основа → Сіль

 характерний для елемента-металу. Другий ряд:

Неметал → Кислотний оксид → Кислота → Сіль.

характерний для елемента-неметалу. Простежується генетичний зв'язок між речовинами всередині ряду і між рядами.

Демонстрація

Під час горіння, скажімо фосфору утворюється кислотний оксид, що взаємодіє з водою, утворюючи кислоту.

           Демонстрація досліду за допомогою програм «Віртуальна хімічна лабораторія», «Досліди з хімії»
  1. горіння фосфору.

  2. взаємодія фосфор (V) оксиду з водою

P → P2O5 →H3PO4

   1. 4 P + 5 O2 → 2 P2O5

   2. P2O5 + 3 H2O → 2 H3PO4

 

VІI. Застосування знань і вмінь у стандартних умовах (тренувальні вправи)

Кожній групі видано картки зі схемами хімічних ланцюжків. Завдання учнів – виконати ці перетворення, складаючи відповідні хімічні рівняння.

Завдання1.  Здійснити перетворення

  1. Перша група   Na → Na2O → NaOH → NaNO3;
  2. Друга група    S → SO2 → H2SO3 → K2SO3;

Завдання 2. Одержіть речовину трьома  способами (теоретично)

  1. магній сульфат.
  2. кальцій карбонат.
  3. ферум (ІІ) хлорид
  4. цинк сульфат.

Завдання 3. Дописати генетичний ланцюг, написати відповідні рівняння реакцій для:

  1. кальцій →? →? → кальцій нітрат
  2. сірка →? →? → натрій сульфіт
  3. натрій →? →? → натрій хлорид
  4. вуглець →? →? → калій карбонат

 

Завдання 4. «Хімічний лабіринт»

Пройти лабіринт, знайти ключове слово, підкріпити відповідними рівняннями реакцій, вмотивувати свій вибір «шляху».

хім лаб

 

Ключ: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14
   м    о    л   н   о    с    о    а    р    ц    д    к     і    б

(Ключове слово: МОЛОДЦІ)

VII. Підсумок уроку

«Кулька – хімічні проблеми» (учитель задає запитання і кидає кульку учневі, учень відповідає і кидає кульку назад).

-  Які зв’язки існують між класами неорганічних сполук?

- Які ж НАБУТІ ЗНАННЯ  нам допоможуть справитися з будь-яким генетичним перетворенням?

- Чи змінилися ваші уявлення про речовини та їх перетворення;

- Що найбільш цікавим було на уроці?

- Що в цій темі вам дається найважче?

 

Висновки

  1. Між класами речовин існує генетичний зв'язок, що ґрунтується на одержані одних одних речовин з інших
  2. В основі генетичних зв’язків лежить перехід хімічних елементів з одних речовин в інші.
  3. Одну й ту саму речовину можна одержати кількома способами.
  4. Генетичні зв’язки між класами речовин є ще одним підтвердженням основних законів природи.

 

VII. Домашнє завдання :

1.Прочитати ст. 229- 230 підручника.

2. Скласти хімічну казку про дружбу оксидів, основ, кислот та солей.

3. Виконати вправу №5 на ст.. 231

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Перший учень «Оксиди»

Познайомтесь, ми – оксиди,

Складні, важливі речовини.

Без оксидів нам не жити,

Вам без нас води не пити,

По пісочку не ходити

І багаття не палити.

Родичів багато маєм,

Ой, чи живі, чи здорові,

Родичі оксидові?

Адже знаєш, що кислоти –

Оксидові дяді й тьоті,

Вони з оксидів утворились,

Як водиці ті напились.

І основи теж нам рідні,

Всі нащадки то оксидні.

Солі – внуки оксидові,

Речовини вам знайомі.

 

Оксиди – це складні неорганічні сполуки, молекула яких складається з двох хімічних елементів, одним з яких є Оксисен з валентністю ІІ. Оксиди утворюється внаслідок взаємодії простих речовин з киснем.

Із солетворних оксидів можна одержати основи (з основних), кислоти (з кислотних) та солі.

 

Другий учень «Кислоти»

Ми кислоти, нас не люблять,

Бо їмо ми все підряд:

Очі, руки, штани, сукні,

Якщо нам не догодять.

Батечко наш – хлороводень,

Мати – чистая вода,

Сестер маєм ми багато,

От і вся наша рідня.

(Показують таблички з формулами кислот)

Нас, кислот, запам’ятай,

«Аш» спочатку, так і знай,

Як впізнаєш, то це ми,

Руки й одяг бережи.

Кислоти – це неорганічні речовини, молекула яких містить атоми Гідрогену, сполучені з кислотними залишками.

Кислоти утворюються в результаті взаємодії кислотних оксидів з водою, взаємодії неметалів з воднем.

Кислоти здатні реагувати з металами, оксидами металів. Основами, деякими

солями. При цьому утворюються солі.

 

Третій учень «Основи»

Ми – основи, це не нове,

Нас зустрінеш повсякчас.

Формулу складну ми маєм,

У кінці стоїть – ОН.

Ми всі дуже знамениті,

Гідроксиди імениті.

Маєм різні кольори,

Ми безпечні до пори.

Лугом нас ще називають

(Як у воді розчиняють)

Небезпечні ми, луги, -

Очі й руки бережи.

А буваєм нерозчинні,

Для води ми недоступні,

Та коли нагрієш нас,

Знов одержиш ти оксид.

Основи – це складні неорганічні речовини, молекула яких складається з атомів металів, сполучених з гідроксильною групою – ОН.

Розчинні основи (луги) утворюються в результаті взаємодії основних оксидів з водою.

Основи здатні реагувати з кислотними оксидами, кислотами. При цьому завжди утворюється сіль.

 

Четвертий учень «Солі»

Щось ви дуже розхвалились,

Дуже ви вже загордились,

Ви окремо дуже важні,

І шипучі, і відважні.

А якщо вас разом злити,

То зникаєте в той час –

Ми ж виходимо із вас.

Людям ми вже всі відомі,

Ми і в полі, і в городі,

І в печені, і в смажені,

І в дівчатках, і в хлоп’ятках,

І на кожному столі.

Солі – це складні неорганічні речовини, молекула яких складається з атомів металів та кислотних залишків.

Солі можна одержати з металів, неметалів, оксидів, кислот, основ, з інших солей.

Солі реагують з кислотами, основами, іншими солями за умови, що внаслідок реакції утвориться осад, газ або вода.

 

Перша група   Na → Na2O → NaOH → NaNO3;

Одержіть речовину трьома  способами (теоретично)

магній сульфат.

кальцій карбонат.

 

Дописати генетичний ланцюг, написати відповідні рівняння реакцій для:

кальцій →? →? → кальцій нітрат

сірка →? →? → натрій сульфіт

 

Додаткові завдання

Здійснити перетворення

цинк → цинк хлорид → цинк гідроксид → цинк сульфат

магній → магній сульфат → магній гідроксид → магній хлорид.

 

Друга група    S → SO2 → H2SO3 → K2SO3;

Одержіть речовину трьома  способами (теоретично)

ферум (ІІ) хлорид

цинк сульфат.

 

Дописати генетичний ланцюг, написати відповідні рівняння реакцій для:

натрій →? →? → натрій хлорид

вуглець →? →? → калій карбонат

 

Додаткові завдання

Здійснити перетворення

купрум (ІІ) оксид → купрум (ІІ) хлорид → купрум (ІІ) гідроксид → купрум (ІІ) нітрат.

алюміній → алюміній хлорид → алюміній гідроксид → алюміній нітрат

 

 

 

 

Таблиця успішності

Консультант ________________________

Прізвище учня

 

Участь у презентації

(2 бали)

Завдання1

(2 бали)

Завдання2

(2 бали)

Завдання3

(3 бали)

Хімічний лабіринт

(3 бали)

«Кулька»

(1 бал)

балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця успішності

Консультант ___________________________

Прізвище учня

 

Участь у презентації

(2 бали)

Завдання1

(2 бали)

Завдання2

(2 бали)

Завдання3

(3 бали)

Хімічний лабіринт

(3 бали)

«Кулька»

(1 бал)

балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Direktor\Рабочий стол\Новая папка\Новая папка (2)\i (2).jpgC:\Documents and Settings\Direktor\Рабочий стол\Новая папка\Новая папка (2)\i (2).jpgC:\Documents and Settings\Direktor\Рабочий стол\Новая папка\Новая папка (2)\i (2).jpgC:\Documents and Settings\Direktor\Рабочий стол\Новая папка\Новая папка (2)\i (2).jpgC:\Documents and Settings\Direktor\Рабочий стол\Новая папка\Новая папка (2)\i (2).jpgC:\Documents and Settings\Direktor\Рабочий стол\Новая папка\Новая папка (2)\i (2).jpg

1

 

zip
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
29 січня 2023
Переглядів
966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку