Генетика людини.Генетичні хвороби.

Про матеріал
Урок з генетики людини цікавий та важливий, оскільки допомагає розуміти спадкові закономірності та вплив генетичних факторів на характеристики людини. На уроці можна вивчати поняття генів, хромосом, спадковості хвороб, генетичної різноманітності та взаємозв'язку генів і середовища. Застосування сучасних методів навчання, таких як візуалізація та інтерактивність, може значно полегшити засвоєння цієї складної теми учнями.
Перегляд файлу

 

 

 

 

ТЕМА УРОКУ: ГЕНЕТИКА ЛЮДИНИ

Мета: формування предметних компетентностей: вивчити особливості генетики людини, з’ясувати  генетику окремих ознак та ознайомити із значенням знань про генетику статі

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології; збереження власного здоров'я.

Тип уроку: формування компетентностей

Основні поняття і терміни:генетика людини, близнюків метод, генеалогічний метод, цитогенетичний метод, Популяційно-статистичний, Євгеника, антропогенетика, медична генетика, спадкові хвороби, вроджені вади розвитку,гемофілія, Синдром Клайнфельтера, дальтонізм,синдром Дауна.

mailto:https://jamboard.google.com/d/1ri6FL0pHIE6gjGlaswwHlAtS1z01VMIj4mJF-HlApvY/edit?usp=sharing

Методи і методичні прийоми:бесіда, групова, самостійна робота, рефлексія, робота з додатковою літературою; методичні прийоми, що впливають на формування мотивації: «картинна галерея», «фантастична добавка».

Міжпредметні зв’язки: природознавство, хімія, фізика, основи здоров’я.

Наскрізні змістові лінії

Екологічна безпека та сталий розвиток

Здоров'я і безпека

Підприємливість і фінансова грамотність

 

 

ХІД УРОКУ

Говорячи про генетику, непогано було б уточнити,

 що краще успадкувати таланти, ніж хвороби…

 

І. Організаційний момент

Доброго дня! Доброго, теплого,  дня! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій».

Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили негатив, якщо такий є, за дверима класу і налаштувалися на роботу.

Діти, уявімо, що вас запросили на карнавал, маску якого б  кольору ви обрали?

(Здобувачі освіти обирають маску)

Призначення маски – приховати обличчя, але ваш вибір маски відкрив для мене певні особливості вашого характеру.

                 Ті, хто обрав маску жовтого кольору, Ви станете великими людьми. Факти, цифри і хроніка подій для вас – найголовніше!

                 Вибір чорної маски свідчить: Ви завжди будете виділятися із натовпу. Все піддавати сумніву і критиці – сенс вашого життя.

                 Вам сподобалась синя маска – ви майбутні філософи. Ви йтимете лише вам відомими шляхами, не відступаючи від мети, не поспішаючи, але й не зупиняючись.

                 Володарі червоної маски житимуть у волі емоцій. Для вас навколишній світ – загадка. Інколи вам буде важко зрозуміти самих себе.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми й мети

Вправа «М`ячик» (вчитель кидає м’ячик учневі і задає питання»

1 Який вчений є основоположником генетики?(Мендель)

2.Які ознаки називаються домінантними? ( Домінантна ознака — ознака, що виявляється у гібридів першого покоління при схрещуванні чистих ліній.)

3 Які ознаки називаються рецесивними?( Рецесивна ознака — ознака, що не проявляється у гетерозиготних особин внаслідок придушення прояви рецесивної алелі.)

4.  Ділянка молекули ДНК, що визначає певну ознаку організму (колір волосся, розміри організму, форму нігтів та ін.) - _________ (ген);                                                        5.  Сукупність генетичної інформації організму - __________(генотип);                            6. Здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від предків, у процесі індивідуального розвитку - _________(мінливість);                                                           

7.  Повний набір хромосом в еукаріотичній клітині – це_______(каріотип);                

8.  Нитки ДНК,зв’язані з білковими молекулами ядра - ______(хромосоми);             

9. Здатність організмів передавати свої ознаки нащадкам в процесі розмноження - _________ (спадковість).             

 

Вправа «Доміно»

На   дошці написані основні генетичні поняття, але без визначень.  Вони у вас. Поставте їх у тій послідовності, що і терміни на дошці.

- Алель ………….

- Алельні гени …………….

- Ген ………..

- Генотип……………

- Спадковість ……………………..

- Фенотип ……………………..

- Генетика ………………………

 

Вправа «Логікум».

З даного переліку знайдіть відповідні зиготи:

Рецесивні гомозиготи:

Домінантні гомозиготи:

ААbb; AABb; aabb; AABB; Aabb.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Багато хто вважає найбільш захоплюючим розділом генетики генетику людини науку про спадковість і мінливість ознак у людини. Неабиякий інтерес становлять закономірності спадкування окремих ознак людини і визначення статі людини. І тому нам сьогодні належить з’ясувати, що ж вивчає генетика людини

Ми з вами вивчали домінантні і рецесивні ознаки, цей матеріал широко використовується у вивченні генетики людини, тому наша тема «Генетика людини».

 

ГЕНЕТИКА ЛЮДИНИ – АКИТЕНЕГ  ИНИДЮЛ

 

На карточці записано термін з переставленими літерами

АКИТЕНЕГ  ИНИДЮЛ

 

(генетика людини).

Розгадавши зашифровані слова, коротко розповісти про те, що вам відомо про цю тему?

Вправа «Мозковий штурм». Підберіть асоціативний ряд до слова генетика.

 

 

 

 

IV. Вивчення нового  матеріалу

Генетика людини це розділ  генетики, що вивчає особливості організації та функціонування геному людини, закономірності її спадковості та мінливості.

Генетика людини зародилася в недрах євгеніки - вчення про спадкове здоров’я людини та шляхи його поліпшення.

Його започаткував Френсіс Гальтон – двоюрідний брат Чарльза  Дарвіна.

Робота з підручником мал. 34.1 стор. 128

До напрямів генетики людини належать:

                Цитогенетика;

                біохімічна генетика;

                імуногенетика;

                генетика вищої нервової діяльності;

                фізіологічна генетика

 

Особливості вивчення генетики людини

Людина як біологічний вид підпорядковується тим самим закономірностям спадкування, що й будь-яка тварина із статевим способом розмноження, тобто не відрізняється від інших видів ссавців.

Будова генетичного апарату людини подібна добудови генетичних апаратів усіх інших мешканців Землі. Його основу становить ДНК, на якій синтезується РНК, що слугує для біосинтезу білків; уся різноманітність генів побудована за участю лише чотирьох нуклеотидів, генетичний код побудований з триплетів. Більше того, багато генів зовсім різних живих організмів повністю ідентичні.

Важко собі уявити, але в людини і банана половина всіх структурних генів організмів — однакова! Генетична подібність людини і шимпанзе становить 98,7 %. Причому однакові не лише гени, що нормально функціонують, а й так звані псевдогени — ділянки хромосоми, які схожі на той або інший структурний ген, проте містять деяку кількість, образно кажучи, «друкарських помилок», котрі роблять їх нефункціональними.

 

Особливості людини як генетичного об’єкта. Людина є найцікавішим  генетичним об’єктом, але водночас її можна вважати найскладнішим  об’єктом експериментальної генетики. Під час розв’язання дослідницьких завдань з генетики людини виникають труднощі як методичного, так і етичного плану. Які саме?

Робота в групах

 

  1.               Неможливість експериментальних схрещувань.

Цілком зрозуміло, що неможливо за заздалегідь розробленою схемою відбирати батьків з потрібними генотипами та одержувати й аналізувати їхніх нащадків. Люди беруть шлюб вільно, не зважаючи на генотип партнера та без будьякої  «дослідницької» мети.

2. Пізня статева зрілість і довга тривалість генерацій. Для зміни одного покоління у людини потрібно 20–30 років, що ускладнює проведення генетичного аналізу успадкування ознак.

3. Невелика кількість нащадків. Статистичний аналіз розщеплення ознак потребує достатньо великої кількості нащадків, отриманих від однієї пари батьків. Але в людини за один раз рідко народжується більше ніж одна дитина. Отже, здійснювати аналіз розщеплення ознак на прикладі однієї родини майже неможливо.

4. Відсутність чистих ліній і неможливість їх отримання

5. Велика кількість хромосом (груп зчеплення).

6. Неможливість створення стандартних умов існування для різних груп індивідуумів значно утруднює вивчення спадковості багатьох ознак людини, особливо тих, що успадковуються як багатофакторні. Наприклад, основними причинами таких захворювань, як гіпертонічна  хвороба, ішемічна хвороба серця, виразкова  хвороба кишечнику тощо, є несприятливий вплив певних  чинників довкілля, але їхній розвиток залежить  від генетичної схильності. Тому такі хвороби називають  багатофакторними, або хворобами з генетичною схильністю.

 

Методи генетичних досліджень

Складання таблиці, робота в парах, робота з підручником

Учням пропонується, працюючи в парах, заповнити таблицю «Методи генетичних досліджень» у зошиті за допомогою тексту підручника (стор. 129). Можна розподілити завдання між рядами, наприклад, перший ряд опрацьовує гібридологічний та генеалогічний методи, другий — популяційно-статистичний та цитогенетичний, а третій — біохімічний та близнюковий. Після того як учні виконали своє завдання, вони обмінюються інформацією, яку вже знайшли (тобто самостійно вони опрацьовують лише два методи, а про інші їх інформують товариші).

Методи генетичних досліджень

Метод

Суть

Значення

Гібридологічний

Схрещування (гібридизація) організмів, які відрізняються за певними станами однієї чи кількох спадкових ознак

Можливість дослідження характеру успадкування станів ознак за допомогою системи схрещувань

Генеалогічний

Вивчення типу успадковування (альтернативних ознак), частоти та інтенсивності ознак за допомогою генеалогічних дерев

Визначення ступеня ризику появи спадкових порушень у нащадків

Популяційно-статистичний

Вивчення частоти зустрічальності алелей і хромосомних порушень у популяціях

Визначення поширення мутацій, дії генного потоку і природного добору в популяціях

Цитогенетичний

Вивчення хромосомних наборів живих організмів

Знання про будову, структуру хромосом, хромосомні хвороби

Біохімічний

Вивчення змін у біологічних параметрах організму, пов’язаних зі зміною генотипу

Виявлення порушень у складі крові, продуктах життєдіяльності тощо

Близнюковий

Вивчення генотипних і фенотипних особливостей однояйцевих та різнояйцевих близнюків

Виявлення відносного значення спадковості у формуванні організму

Методи генетичної інженерії становлять окрему групу методів досліджень. За допомогою цих методів учені виділяють з організмів окремі гени або синтезують їх штучно, перебудовують певні гени або взагалі видаляють їх, вводять окремі гени в геном іншої клітини або організму. До того ж вчені можуть сполучати гени різних видів в одній клітині, тобто поєднувати в одній особині спадкові ознаки, притаманні різним видам.

Геном — сукупність усієї спадкової генетичної інформації організму, тобто всіх генів, не кодуючих послідовностей ДНК, та позахромосомного генетичного матеріалу. В геномі кожен ген представлений одним геном з алелі.

Термін «геном» був запропонований Гансом Вінклером у 1920 р. для опису сукупності генів у гаплоїдному наборі хромосом організмів одного біологічного виду.

 

VI. Узагальнення і систематизація знань

Вправа «Добери пару»

Один учень називає термін або поняття, другий пояснює його значення, третій добирає до нього пару, а четвертий знову пояснює його значення і так далі.

 

Вправа «Добери пару» 2

 

Можливі варіанти пар термінів:

генетика — геном;

спадковість — мінливість;

генотип — фенотип;

домінантний стан ознаки — рецесивний стан ознаки;

ген — алельні гени;

гомозиготи — гетерозиготи.

 

 

 

Тести (слайд)

1. Назвіть метод, для якого хромосомний аналіз є основою досліджень

а) гібридологічний б) генеалогічний в) близнюковий г) цитогенетичний

2. Який із методів генетики людини організовує вивчення людських родоводів?

а) близнюковий б) генеалогічний в) біохімічний г) онтогенетичний

3. Що визначає формування ознак людини упродовж індивідуального розвитку? а) Спадковість й мутації б) лише внутрішні чинники в) умови середовища й генотип г) неспадкова мінливість

4. Виберіть особливістьлюдини як генетичного об'єкта досліджень. а) рання статева зрілість б) відсутність чистих ліній в) велика кількість нащадків г) невелика кількість груп зчеплення

 

VІ. Підсумки уроку.

Вправа «Чотири думки»

( учням пропонується прочитати цитати видатних постатей і обрати ту, яка найкраще характеризує їхні враження від уроку)

                     «Я знаю, що я нічого не знаю, але багато хто не знає і цього» (Сократ)

                     «Вам не обов’язково все знати самому, але ви маєте знати, де і як знайти все, що відомо про те, чого ви потребуєте» ( Генрі Форд)

                     «Діяльність – єдиний шлях до знань» ( Джордж Бернард Шоу)

                     «Як приємно знати, що ти щось дізнався» ( Мольєр) 

 

Інтерактивна вправа «Світлофор» (сигнальні картки)

Зелений кружечок – урок сподобався

Жовтий кружечок – урок сподобався, але виникали труднощі

Червоний кружечок – урок не сподобався зовсім.

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 грудня 2023
Переглядів
766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку