Географічне положення. Відкриття і дослідження Антарктиди.

Про матеріал
Урок географії у 7 класі. Вивчення нового матеріалу з використанням інтерактивних методів
Перегляд файлу

Тема. Географічне положення. Відкриття і дослідження Антарктиди.

Мета: дати загальне уявлення про географічне положення Антарктиди,розміри території порівняно з іншими материками, особливості берегової лінії, ознайомитися  з поняттям «Антарктика», особливостями водних мас Південного океану; розглянути історію відкриття та дослідження материка; закріпити вміння учнів характеризувати географічне положення материка;

 розвивати вміння висловлювати свою думку,аналізувати, робити припущення, робити висновки; виховувати самостійність,уважність, відповідальність.        

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручники, атласи, ресурси Інтернету                                     

Хід уроку                                                                                                                

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом « Квітка асоціацій»

(Називають асоціації до слова Антарктида та записують на пелюстках)

На південній верхівці нашої планети лежить надзвичайна земля. Це - найбільш холодний і віддалений материк нашої планети. Ос­кільки континент розташований на протилежному боці земної кулі відносно Арктики, йому дали назву Антарктида, що в перекладі з грецької мови буквально й означає «протилежний Арктиці».

Сучасний вигляд Антарктиди відрізняється від усіх інших мате­риків та визначається потужним покривним заледенінням, товщи­на якого не має собі рівних і досягає 4000 м. В антарктичному льоді міститься більш як 90 % усіх запасів прісної води на Землі. Завдяки льоду Антарктиду називають «холодильником планети»,- цей льо­довий панцир впливає на клімат усієї Південної півкулі.

Антарктида - єдиний материк, який не має постійного насе­лення. Його простори є ареною міжнародного співробітництва країн п’яти континентів.

Територію, яка включає материк Антарктида, а також водні простори океанів з островами до 50-60° пд. ш., які прилягають до неї, називають Антарктикою. Природа Антарктики ще до кінця не досліджена. Можливо, кому-небудь із вас доведеться розкривати таємниці, які надійно сховали під товщею тисяч метрів льоду. Але для того, щоб зробити нові відкриття, потрібно детально ознайоми­тися з предметом дослідження.

ІI. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

 «Мозковий штурм»

1) Що вам відомо про відкриття Антарктиди?

2) Чому Антарктида була відкрита пізніше за інші материки?

3) Які океани омивають береги Антарктиди?

4) Які материки розташовані найближче до Антарктиди?

5) Яке місце серед інших материків посідає Антарктида за пло­щею?

ІII. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Географічне положення Антарктиди.

Завдання.

За типовим планом та картами атласу охарактеризуйте географіч­не положення Антарктиди.

Одна з головних особливостей Антарктиди - її розташування в полярних широтах. Майже весь континент розташований в середині Південного полярного кола. Лише півострів Антарктичний видається на кілька градусів на північ. Антарктиду омивають води трьох оке­анів: Індійського, Тихого й Атлантичного. Урізаючись у береги мате­рика, вони утворюють моря.

Завдання.

Назвіть і покажіть на карті моря, що омивають береги Антаркти­ди.

Більшість морів названі за іменами мандрівників і дослідників Антарктики:  що море Ведделла, море Беллінсгаузена, море Амундсена, море Росса. Береги являють собою стрімкі крижані обриви заввиш­ки в кілька десятків метрів. Майже в центрі материка розташований Південний полюс, тому всі береги Антарктиди - північні. Антарк­тида значно віддалена від інших материків південної півкулі, а від найближчого - Південної Америки, її відокремлює протока Дрейка завширшки близько 900 км.

Завдання.

1) За картами атласу розрахуйте довжину Антарктиди за меридіанами 90° зх. д.- 90° сх. д. і 0° - 180°.

Розрахунок протяжності материка

Протяжність за меридіаном 90° зх. д. - 90° сх. д.:

(90° пд. ш. - 70° пд. ш.) + (90° пд. ш. – 66° пд. ш.) = 17° + 24° = 41°; 41° . 111 км = 4555 км.

Протяжність за меридіаном 0° - 180°: (90° пд. ш. – 70° пд. ш.) + + (90° пд. ш.– 78° пд. ш.) = 20° + 12° = 32°; 32° . 111 км = 3555 км.

2) З’ясуйте, у якій півкулі розташована більша частина матери­ка

2. Відкриття й дослідження Антарктиди.

Уперше невідома південна земля з’явилася на карті як плід уяви голландського географа Г. Меркатора в XV ст. Знаменитий англій­ський мореплавець Дж. Кук, який у 1772-1775 рр. здійснив навколосвіт­ню подорож, перетнув Південне полярне коло, однак материка не знайшов і заявив у своєму щоденнику:”…Ризик, пов’язаний із плаванням у цих недосліджених і вкритих льодом морях у пошуках « Південного материка», настільки великий, що я можу взяти на себе достатню сміливість, щоб сказати, що жодна людина ніколи не насмілиться на більше, ніж зробив я, і що землі, які можуть знаходитися на півдні, ніколи не  будуть дослідженими»

Через результати експедиції Кука інтерес пускатися в ризиковане плаван­ня на пошуки нового материка поступово згасав. На картах у районі Півден­ного полюса все частіше стали зображувати суцільний океан.

Однак інтерес до невивченого району планети, звичайно, не міг згаснути.

Морське міністерство Росії так визначило завдання експедиції:

«Відкриття у можливій близькості Антарктичного полюсу з метою набуття повніших знань про нашу кулю».

 Відкриття Антарктиди відбулося 28 січня 1820 р. російською експедицією Ф. Беллінсгаузена і М. Лазарєва, яка на двох вітрильних судах - «Восток» і «Мирний» - пройшла вздовж узбережжя материка, відкривши низку ост­ровів і довівши можливість плавання в антарктичних водах.

Мореплавці різних країн щороку продовжували відкривати все нові й нові ділянки узбережжя Антарктиди, однак на його береги до самого кінця XIX ст. ніхто не висаджувався, а дослідження охоплювали лише літній, най­більш сприятливий для плавання сезон.

  Тепер відважних мандрівників ваби­ла нова мета - підкорення Південного полюса. У боротьбу за його підкорення включилися англієць Роберт Скотт, англієць Ернест Шеклтон і норвежець Руал Амундсен.

Е. Шеклтон у 1907 - 1909 рр. очолив експедицію на санях до Південно­го полюса, відкривши на цьому шляху один із найбільших льодовиків на планеті - льодовик Бірдмора. Через брак провіанту та загибель їздових со­бак і поні Шеклтон був змушений повернути назад, не дійшовши до полюса 178 км. Першим досяг Південного полюса норвезький полярний дослідник Р. Амундсен 14 грудня 1911 р. Амундсен мав чотирьох досвідчених супутни­ків і близько сотні їздових собак. Через 39 днів норвежці благополучно повер­нулися на свою берегову базу. Доля експедиції  Р. Скотта склалася трагічно. П’ять осіб на чолі зі Скоттом дісталися полюса через місяць після норвежців. На зворотному шляху на відстані 18 км від берегового табору Скотт і його супутники загинули. До останніх хвилин відважний мандрівник вів записи у своєму щоденнику, які ввійшли до золотого фонду полярної літератури як зразок цілеспрямованості, стійкості й мужності. На місці загибелі експедиції Скотта в пам’ять про відважних дослідників поставлений хрест зі словами: «Боротися й шукати, знайти і не здаватися».

Етап систематичного вивчення природи Антарктиди розпочався після Другої світової війни. У 1957 -1958 рр. у зв’язку з підготовкою і проведенням тре­тього Міжнародного геофізичного року була розроблена єдина програма до­сліджень. Цього ж року був укладений договір, який проголошував свободу наукових досліджень у будь-яких районах Антарктиди і використання цьо­го материка тільки з мирною метою. На його території працюють більш як 40 наукових станцій, які належать 18 державам.

У 1994 р. Україна стала членом Міжнародного комітету антарктичних досліджень. Нині в антарктиді налічується більше 40 наукових станцій. Такі станції мають США, Росія, Австралія, Франція, Японія, Нова Зеландія, Індія, Китай, Великобританія, Аргентина, Бразилія, Україна.7 лютого 1996 р. у власність України була передана науково-до­слідна станція «Фарадей», яка раніше належала Великій Британії. Перша українська станція дістала назву «Академік Вернадський». Учені вивчають льодовиковий покрив, геологічну будову материка, клімат, органічний світ, ведуть спостереження за змінами озонового шару планети.

Дискусія « За і проти».

  • Чи варто країнам, що мають слабку економіку, зокрема Україні, витрачати гроші на утримання наукових станцій і спорядження наукових експедицій?
  • Проаналізуйте, чи не завдає шкоди природі Антарктиди така велика кількість наукових станцій і полярників на її території.

Відомо, що Антарктиду омивають води трьох океанів - Тихого, Індійського та Атлантичного.

Однак, на думку деяких учених-океанографів, властивості антар­ктичних вод істотно відрізняються від водних мас названих океанів, що дає їм підставу виділяти п’ятий - Південний океан. Ще в 1845 р. Королівське географічне товариство в Лондоні підтвердило існування Південного океану. Однак це викликало багато суперечок серед гео­графів. Прихильники п’ятого океану обґрунтовують його існування наявністю власної системи атмосферної і водної циркуляції, більш низькими температурами водних мас, своєрідністю органічного сві­ту. Над усім Південним океаном переважають західні вітри, які по­мітно впливають на природу Антарктиди. Характерна риса атмосфер­ної циркуляції над океаном - активна циклонічна діяльність. Часті циклони зазвичай зумовлюють полярну погоду протягом усього року. Основна особливість Південного океану - Течія Західних вітрів. Вона оперізує весь океан, ніколи не залишаючи його води спокійними. Ще однією відмінною рисою природних умов океану є значне поширен­ня айсбергів великих брил материкового льоду, що плавають в оке­ані. За наявними даними, у середньому за рік в антарктичних водах з’являється понад 200 тис. айсбергів. Швидкість дрейфу айсбергів - від 5 до 30 км за добу. Південний океан - основне середовище життя великих морських тварин: китоподібних (мешканців відкритих вод) і ластоногих (мешканців узбереж). Королем повітряного простору є великий альбатрос.

Противники «самостійності» Південного океану будують свої дово­ди на відсутності яких-небудь чітких кордонів із південними части­нами Тихого, Індійського й Атлантичного океанів, цілісності підвод­ного рельєфу цих океанів.

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання.

1) У чому полягає незвичайність географічного положення Ан­тарктиди? Які моря й океани омивають береги Антарктиди?

2) Чому під час вивчення географічного положення Антарктиди не визначають, як в інших материків, координати крайніх то­чок — найбільш виступаючих мисів?

3) Які причини перешкоджали відкриттю і дослідженню Антар­ктиди?

4) Які мандрівники прагнули підкорити Південний полюс? Кого з них супроводжував успіх?

5) Із якою метою проводять сучасні дослідження Антарктиди?

(Зачитуються останні новини, як

Американець, 33-річний Колін О'Брейді, став першою людиною, що самотужки перетнула Антарктиду, випередивши британця у цих епічних "крижаних перегонах").

Тести

1) Площа Антарктиди становить:

а) 24 млн км2; б) 14 млн км2; в) 5 млн км2.

2) Найближчий до Антарктиди материк:

а) Африка; б) Австралія; в) Південна Америка.

3) Антарктида була відкрита:

а) 1820 р.; б) 1920 р.; в) 1720 р.

4) Першим Південного полюса досяг:

а) Джеймс Кук; б) Роберт Скотт; в) Руаль Амундсен.

5) Українська дослідна станція в Антарктиді носить назву:

а) «Есперанса»;

б) «Мирний»;

в) «Академік Вернадський».

Практична робота «Позначення на контурних картах географічних об’єктів материка».

- Підпишіть назви об’єктів берегової лінії материка.

V. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Відкритий мікрофон»

- Антарктида майже повністю розташована в межах Південного полярного кола. Від інших материків вона відділена величезними океанічними просторами.

- Антарктида пізніше за інші материки стала відома людству, хоча припущення щодо її існування висловлювалися вже в середні віки.

- Антарктида була відкрита в 1820 р. російською експедицією під керівництвом Т. Беллінсгаузена і М. Лазарєва.

- Південний полюс був підкорений 14 грудня 1911 р. норвежцем Р. Амундсеном.

- Антарктида - материк міжнародного співробітництва. Від 1996 р. в Антарктиді працює українська науково-дослідна станція «Академік Вернадський».

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1) Опрацюйте відповідний параграф підручника.

3) Опрацюйте текст «Відкриття і дослідження Антарктиди». Виділіть етапи досліджень.

 

doc
Додано
30 березня 2021
Переглядів
4187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку