Географічні задачі та завдання професійного змісту.
Розділ « Топографія та картографія».
Професія: «Слюсар з ремонту сільськогосподарської техніки. Тракторист-машиніст с/г виробництва. Водій».
Задача 1.
На карті якого масштабу поле займає площу 1см2, якщо на карті масштабу 1:10000 воно має площу 25 см2?
Розв’язання.
Якщо площа поля на одній карті у 25 разів більша. Ніж на іншій, то масштаб другої карти є дрібнішим у 5 разів, тобто 1:50000.
Відповідь: поле займає площу 1см2 на карті масштабу 1:50000.
Задача 2.
Визнате площу ріллі в гектарах, якщо відомо, що на карті масштабу 1:100000 вона має форму прямокутника зі сторонами 42 мм і 57 мм. Визначте площу ріллі в гектарах.
Розв’язання.
Площа прямокутника (S) визначається за формулою S=ab, де а, b – сторони прямокутника.
23940 м2 : 10000 м2 = 2394 га.
Відповідь: площа ріллі 2394 га.
Задача 3.
Територія кукурудзяного поля на плані масштабу 1:5000 має форму прямокутника зі сторонами 4,5 см і 6 см.. А пшеничне поле на плані масштабу 1:2500 має форму квадрата зі сторонами 8 см. Яке поле - кукурудзяне чи пшеничне - має на місцевості більшу площу?
Розв’язання.
1.Переводимо масштаб І-го плану в іменований: 1:5000 в 1 см – 50 м;
2.Визначаємо протяжність сторін кукурудзяного поля: 4,5×50 = 225 (м); 6×50 = 300 (м).
Отже, площа кукурудзяного поля Sк.п. =225×300 = 67500 (м2).
3.Переводимо масштаб 2-го плану в іменований: 1:2500 в 1 см – 25 м; 4.Визначаємо протяжність сторін пшеничного поля: 8×25 = 200 (м), площа поля Sп.п. =200×200 = 40000 (м2).
Відповідь: кукурудзяне поле має більшу площу.
Задача 4.
Відстань від поля до тракторного автопарку на плані масштабу 1:30000 становить 3,8 см. На другому плані ця відстань становить 7,6 см. Який масштаб цього плану?
Розв’язання.
Відповідь: масштаб – в 1 см - 150 м, або 1:15000.
Задача 5.
На плані сад квадратної форми має площу 16 см2, на місцевості цей сад має площу 6400 м2. Визначте масштаб цього плану?
Розв’язання.
Відповідь: масштаб 1 см – 20 м, або 1:2000.
Задача 6.
З дому до тракторного автопарку тракторист йшов за азимутом 270º, 225º, 180º.
Назвіть напрямки його руху і зобразіть шлях схематично.
Відповідь:
270º (на захід)
225º (на пд.-захід)
180º (на південь)
Задача 7.
Скільки часу потрібно автомобілісту, щоб подолати відстань між населеними пунктами, якщо вона на карті масштабу 1 : 2000000 становить 10 см, а швидкість автомобіліста 50 км/год.?
Розв’язання.
Знаходимо час за формулою tчас = Sвідстань / vшвидкість.
1 : 1000000 в 1 см – 20км
20 км × 10 см = 200 км.
3. знаходимо час: t = 200км / 50км/год = 4 год.
Відповідь: 4год. – час, що потрібний автомобілісту для подолання відстані між двома населеними пунктами.
Задача 8.
Який масштаб плану, якщо відстань 1 км від навчального корпусу училища до учбового господарства дорівнює:
а) 10см; б) 20см; в) 5 см ?
Розв’язання.
Відстань у кілометрах переводимо у сантиметри:
1 км = 100000 см.
Отже, шукаємо масштаб:
а) 100000см : 10см = 10000
Тому масштаб плану 1 : 10000 або в 1см – 100м.
б) 100000см : 20см = 5000
Тому масштаб плану 1 : 5000 або в 1 см – 50м.
в) 100000см : 5см = 20000
Тому масштаб плану 1 : 20000 або в 1см – 200м.
Відповідь: а) в 1см – 100м; б) в 1 см – 50м; в) в 1см – 200м.
Задача 9.
Визначте, скільки часу знадобиться для переїзду з одного поля на інше поле, якщо відстань між ними на топографічній карті з масштабом
1: 100 000 дорівнює 20 см, а швидкість їзди трактора – 40 км/год.
Розв’язання.
1: 100 000 в 1 см 1000 м або в 1 см 1 км
2. знаходимо відстань між цими полями на місцевості:
10 см × 1 км = 10 км
3. знаходимо час шляху:
10 км : 40 км/год. = 0,25 год. = 15 хв.
Відповідь: 15 хвилин знадобиться для переїзду з одного поля на інше.
Задача 10.
Який масштаб карти, якщо довжина автомобільного шосе становить 250 км, а на карті 5 см?
Розв’язання.
250 км / 5 см = 50 км
в 1 см 50 км, то масштаб 1:5000000
Відповідь: масштаб карти 1:5000000
Задача 11.
На топографічній карті масштабу 1:10000 сад прямокутної форми мав довжину 12 см, а ширину 6,5 см. Пізніше сад розширили, збільшивши його довжину на 200 м, а ширину вдвічі. Якою стала площа саду?
Розв’язок
1400 м • 1300 м = 1 820 000 м2 = 18 200 ар = 182 га.
Відповідь. Площа ділянки саду після розширення становить 182 га.
Завдання 1.
Співставте карту врожаю кукурудзи на зерно (рис 1) і картограму вмісту рухомих сполук фосфору у грунті (рис 2).
Поясніть:
А) який взаємозв’язок між цими картами?
Б) яке значення має картографування урожаю для розвиту сільського господарства?
Рис1. Рис 2.
Відповідь:
А) карта врожайності кукурудзи на зерно візуально подібна до картограми вмісту рухомого фосфору у ґрунті; завдяки цим картам можна встановити вплив вмісту фосфору га врожайність кукурудзи (зокрема нестачу);
Б) Картографування врожаю — це процес створення карт врожаю сільськогосподарських культур. Картографування урожайності демонструє продуктивність культури в розрізі поля. З одного боку, ця інформація може бути використана для визначення просторових відмінностей на полі, які лімітують врожайність культури. З іншого – історія полів необхідна для встановлення планового урожаю для кожної ділянки, що дозволить змінювати витрати відповідно до їх потенційної продуктивності.
Завдання 2.
Проаналізуйте карти відносної врожайності кукурудзи і сої за 7 років. Зробіть висновок.
Відповідь:
Зіставлення карт дозволяє зробити висновок, що червоний колір зображує ділянки з низьким рівнем урожайності, а зелений – вище за середнє значення з поля. Це дає можливість визначити мінливість клімату, зокрема врахувати такі чинники, як: родючість ґрунту, появу шкідників, густоту стояння рослин, вибір сорту, дренажу й оранки.
Список використаних джереЛ
1.Гілецький Й. Р. Географічні задачі та їх розв’язування / Й. Р. Гілецький. – Вид. 2-ге, без змін. – Тернопіль: Мандрівець, 2014. –136 с.
2. Совенко В. В. Розв’язування географічних задач: Навчально-методичний посібник / В. В. Совенко. – Біла Церква: КОІПОПК, 2011. – 128 с.
3. Моніторинг і картографування урожайності . [Електронний ресурс]. – Режим доступу.: https://www.agrilab.ua/monitoryng-i-kartografuvannya-urozhajnosti/
4.Картографування врожаю. [Електронний ресурс]. – Режим доступу.: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%B0%D1%8E