Географія 6 кл. Тема. Хмари і туман, відмінності в їх утворенні.

Про матеріал

Мета уроку: формувати знання про причини утворення хмар і туману, дати уявлення про види хмар; розвивати вміння створювати образ об'єкта; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу

Перегляд файлу

 

Географія 6 кл.

Тема. Хмари і туман, відмінності в їх утворенні.

Мета уроку: формувати знання про причини утворення хмар і туману, дати уявлення про види хмар; розвивати вміння створювати образ об’єкта; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу.

Обладнання: підручник, схема «Хмари», ілюстрації за темою «Хмари», презентація

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть: називати суттєві ознаки поняття «хмари»; пояснювати, як утворюються туман, хмари; виділяти відмінності між основними видами хмар.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

  • Бесіда зазапитаннями

1. Що таке вологість повітря?

2. У чому вимірюють абсолютну і відносну вологість повітря?

3. Від чого насамперед залежить вологість повітря?

4. Чим відрізняється абсолютна вологість повітря від відносної вологості?

5. А що ви вже знаєте про утворення хмар чи туману?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Я вам зараз зачитаю вірші, які нам допоможуть довідатися про нашу тему уроку.

Вони пухнасті , ніби вата:

Кораблик, квітка, серце, дім,

Жирафа, курочка чубата,

Пухнастий котик, песик Бім.

Поважно плинуть, гордовито,

Черкають крильми небеса.

Я хочу з ними  подружитись,

Бо де ще є така краса. (Хмари)

 

Все навколо: ліс, поля

Вкрив він легкокрилий.

Оновилася земля,

 

Світ увесь став білий-білий.

А під ним — усе живе,

Ніби плаває у ньому.

Ну, а він собі пливе,

Росить яблука рум’яні.

Роздає усім росу,

Щедро квіти напуває.

І усю земну красу

Полотниною вкриває.

А під ним — чарівний світ,

Ще листочки є зелені,

Осені багряний цвіт

На берізці і на клені.

Квітнуть айстри у саду,

Кольорові диво-зорі.

Крізь густий він, а я йду,

Начебто пливу на морі… (Туман)

-Ви вже здогадалися, яка буде тема нашого уроку.

 

IV. Оголошення теми і мети уроку. (Слайд 1-2)

V. Вивчення нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу (Слайд 3)

1. Утворення туману та хмар.

2. Види хмар.

3. Хмарність

Запитання і завдання

1) Що таке конденсація? Згущення водяної пари? (Перехід води з газоподібного у рідкий стан)

2) Назвіть основну умову конденсації водяної пари. (Коли повітря стає перенасиченим, при охолодженні шарів повітря)

3) Доведіть, що процес конденсації є протилежним до процесу випаровування.

Розповідь учителя

 

 

Яку максимальну кількість води можна налити в літрову банку? Дійсно, в літрову банку не ввійде більш ніж літр води, решта просто проллється через край. Так і в одному кубічному метрі повітря з температурою +20 °С не може міститися більш ніж 17 г водяної пари. А якщо температура повітря знизиться? Тоді надлишкова водяна пара конденсується («проллється») й утворяться крапельки води або крижані кристали.

У результаті біля земної поверхні спостерігається завіса туману, а на більшій висоті — хмари. (Слайд 4)

Утворення туману (Слайд 5)

Утворення хмар (Слайд 6) 

2. Види хмар.  (Слайд 7)

  • Розповідь учителя

Основні види хмар — шаруваті, купчасті й перисті. Вони утворюють своєрідні водяні поверхи в тропосфері.  (Слайд 8)

  • Шаруваті хмари розташовуються на «нижньому поверсі», на висоті від 200 м до 2 км. Вони складаються з крапельок води і являють собою сірий однорідний хмарний шар, що нагадує туман. Вони щільною завісою вкривають небо, іноді «ховаючи» верхні поверхи висотних будинків. Зазвичай вони приносять дрібний дощ або сніг, причому дощ може йти протягом декількох годин. (Слайд 9-10)

 

  • Купчасті хмари формуються «поверхом» вище, на висоті 2—5 км, іноді їх вершинидосягають висоти 8-10 км.  Вони можуть складатися як із крапель води, так і з кристаликів льоду. У наших помірних широтах вони більш характерні для теплої пори року, оскільки виникають над ділянками земної поверхні, що добре прогріваються.  Ці яскраво-білі хмари дуже мальовничі, вони схожі на величезні вежі, куполи, гори, казкові замки. Якщо ви будете довго дивитися на них, то помітите, що форма цих хмар постійно змінюється. Це повязано з безперервністю їх утворення. Коли конденсація відбувається інтенсивно, крапельки води стають більшими, купчаста хмара начебто «супиться». Такі хмари приносять грози і зливи. (Слайд 11-12)

 

  • Найвищими з тих, що утворюються в тропосфері на висоті понад 12 км., є перисті хмари. Вони мають ніжно-білий колір і складаються з кристаликів льоду. За зовнішнім виглядом ці хмари дійсно трохи нагадують пера і пух або тонкі нитки, ніби переплутані пустотливим кошеням. Перисті хмари просвічуються і не дають тіні, тому їх можна спостерігати й у сонячний день. Вони не приносять опадів, але деякі з їх різновидів можуть передбачати зміну погоди. (Слайд 13-14)

 

  • Дослід «Створення маленької хмари і дощу» (Слайд 15)

 

 

 

 

 

  • Робота в групах (3 групи). (Слайд 16)

Завдання: Заповнити таблицюу зошитах, використовуючи матеріал підручника.

Група

Назва

Висота утворення

Зовнішній вигляд (малюнок)

Які опади приносять

Яку погоду передвіщають.

І

Шаруваті

 

 

 

 

ІІ

Купчасті

 

 

 

 

ІІІ

Перисті

 

 

 

 

 

3. Хмарність (Слайд 17)

Ступінь покриття неба хмарами називається хмарністю. Хмарність вимірюється в балах за десятибальною системою і показує ступінь покриття хмарами видимої

частини неба. Може оцінюватися й у відсотках. Кожен бал дорівнює 1/10 частини неба, або 10%.. Там, де переважає низький тиск, хмарність значна. У поясах високого тиску хмар завжди менше або навіть зовсім немає. (Підручник: мал.106 с.133) (Слайд 18)

4. Складання діаграми хмарності (Слайд 19)

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Запитання (Слайд 20)

1. Чому рекомендують перед заморозками поливати город водою?

2. Чому при хмарному небі вночі можна не побоюватися похолодання?

3. Завдання для кмітливих:

    Учені довели, що при конденсації виділяється велика кількість енергії. Так, одна велика купчасто-дощова хмара за годину може виділити більше тепла ніж атомний вибух середньої потужності. Поясніть природу цього явища. Складіть логічний ланцюжок ходу своїх міркувань. (Слайд 21)

Зразок: водяна пара, що утворилася в результаті випаровування, - сонячна енергія, необхідна для випаровування, - конденсація – утворення крапельок води – виділення енергії. (Слайд 22)

VІІ. Підсумок уроку

Висновки (Слайд 23) Учні говорять по реченню, стосовно вивченого матеріалу.

Хмари — це скупчення зважених в атмосфері крапельок води й кристаликів льоду. Найпоширеніші з них — купчасті, шаруваті, перисті і їх різновиди.

Сукупність хмар, які спостерігаються на небі в певний час, називають хмарністю. Вона вимірюється в балах і вказує на ступінь покриття видимої ча-стини неба хмарами. Хмарність — важливий показник погоди.

Туман — це скупчення дрібних крапель води, або суміші крапель води й кристалів льоду, або тільки крижаних кристалів, що виникає в безпосередній близькості від поверхні землі або води.

 

 

 

VIІ. Домашнє завдання (Слайд 24)

1. Опрацювати п.37 с.131-134

2. За власними спостереженнями визначте, які хмари бувають у нашій місцевості.

3. Підберіть прислівя та загадки про хмари, поясніть їх.

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. найкраща Руслана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
6741
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку