Геологічна будова. Основні форми рельєфу Піденної Америки. Закономірності поширення родовищ корисних копалин.

Про матеріал
Урок-експедиція Мета: - ознайомити учнів з геологічною будовою та основними формами рельєфу материка Південна Америка; - сформувати уявлення про закономірності поширення родовищ корисних копалин; - удосконалювати навички роботи з картами атласу, уміння аналізувати та співставляти; - сприяти вихованню економного ставлення до природних ресурсів світу.
Перегляд файлу

Тема Геологічна будова. Основні форми рельєфу Піденної Америки. Закономірності поширення родовищ корисних копалин.

 

Мета: - ознайомити учнів з геологічною будовою та основними формами рельєфу материка Південна Америка;

-   сформувати уявлення про закономірності поширення родовищ корисних копалин;

-    удосконалювати навички роботи з картами атласу, уміння аналізувати та співставляти;

-   сприяти вихованню економного ставлення до природних ресурсів світу.

 

Обладнання: підручники, зошити, атласи, „Фізична карта світу”, зошити для практичних робіт, дидактичні матеріали.

 

Тип уроку: комбінований

 

Форма проведення: урок-експедиція

 

„Природа творить вічно нові форми: що є, того ще не було, що було, те не повернеться, - все нове, і по суті, завжди старе”

     (Вольфганг Гете)

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

 

Диференційоване  опитування (картки)

 

1 рівень.

- Обрати одну правильну відповідь.

1. Південна Америка, це –

а) найпівденніший материк; б) найвологіший материк;  в) найбільший материк.

2. Гори Анди розміщені на материку:

а) в західній частині;  б) у центральній частині;  в) в східній частині.

3. Берегова лінія  континенту розчленована:

а) слабо;    б) досить сильно;   в) дуже сильно.

4. Першовідкривачем Південної Америки вважають:

а) Ф.Магелана;    б) Х.Колумба;   в) А.Веспучі.

5.  Північну та Південну Америки відділяє:

а) протока Дрейка;   б) Магеланова протока;  в) Панамський канал.

6. Найбільша затока Південної Америки:

а) Сан-Матіос;    б) Дос Патос;    в) Ла-Плата.

 

2 рівень.

- Дати відповідь на запитання.

1. Яке місце Південної Америки серед інших материків за площею?             

2. Як називалась міфічна країна золота, яку шукали на цьому материку?          

3. На чию честь названо материк?                                 

4. Де знаходиться залізнична станція із назвою „Кінець світу”?                

5. Яка найширша у світі протока відділяє Південну Америку  від Антарктиди?       

6. До якої частини світу входить материк Південна Америка?                 

7. Яка давня цивілізація існувала на території сучасної країни  Перу?            

8. Яке море омиває північні береги материка?                         

9. Яким словосполученням  характеризують Південну Америку?               

 

3 рівень (Якщо всі відповіді вірні,  + 1 бал)

- Знайти відповідність

1.Сан-Хорхе  лагуна

2.Дос-Патос  мис

3.Галапагос  затока

4.Галлінас  острови

 

- Продовжити речення

5.Крайньою південною точкою материка є                            

6.Вплив океанів на природу внутрішніх областей материка обмежений, оскільки                                                                                                                                                                                          

7.Першими європейцями, які 14.. року підійшли до берегів Південної Америки, були                                                                                                                                                                                        

8. Дослідження Південної Америки наштовхнуло Чарльза Дарвіна на                                                                                                                                                                                                 

9. Чим супроводжувалось освоєння материка?                         

10. Хто уперше описав природу та населення материка і дав їм назву Новий світ?                                                                                                                                                                                          

11.Коли розпочалось глибоке вивчення найменш досліджених частин материка?                                                                                                                                                                                          

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

Розповідь учителя

Сьогодні ми здійснимо уявну експедицію у Південну Америку. Нашою ціллю буде знайомство з особливостями  рельєфу та скарбами, що сховані в її надрах.

 

Оголошення теми та мети уроку

 

Свій урок ми розпочнемо з короткого екскурсу в далеке минуле, приблизно в 600 млн років тому. (На магнітній дошці  закріплені 4 макети етапів формування материків і океанів)

  •           Давайте пригадаємо як виглядала наша Земля 600 млн років тому?

(Макет №1. Існував один материк Пангея)

  •           Що відбулося з Пангеєю 500 млн років тому?

(Макет №2. Вона розкололася на дві частини: Лавразію та Гондвану)

  •           З якої частини 250 млн років тому утворилася Південня Америка?

(Макети  №3, 4. Південня Америка, Африка, Австралія та Антарктида утворилися після розколу Гондвани)

 

Розповідь учителя

Материки та океани продовжують переміщатися і тепер. Континент Південна Америка складається з двох основних геологічних елементів - Південноамериканської плат­форми в центрі і на сході та складчастого гірського поясу Анд. За свою тривалу історію платформа неодноразово піднімалася і опускалася. На ділянках, які зазнали переважно опускань, накопичувалися потужні товщі осадових порід. А ті, що піднімалися, складені кристалічними породами фундаменту. Різні ділянки платформи піднімалися з різною швидкістю. При цьому земна кора спучувалася, тріскалася, на поверхню виливалася лава.

 

Робота з атласом(тектонічна карта світу)

 

  •           На якій тектонічній плиті  розміщений материк?
  •           З якими тектонічними плитами межує Південноамериканська тектонічна плита?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Сьогоднішню експедицію ми проведемо під керівництвом досвідчених геологів, які будуть нашими гідами. А розпочнемо з найдовшої (9000 км) гірської системи Землі, що простяглася на півночі та заході материка. „Мідні гори” називали її інки, а нам вона знайома як гори Анди. 

 

Фото-стенд:

  •           загальні плани  Андів;
  •           Аконгауа;
  •           Котопахі.

 

Розповідь гіда №1

Гірська система Анд простяглася вздовж узбережжя Тихого океану кількома паралельними хребтами, розділеними високими нагір'ями. Анди - переважно молоді гори, що утворилися на заході материка внаслідок зіткнення океанічної і континентальної літосферних плит. Середні висоти Анд становлять 3000-5000 м. Найвищою вершиною є гора Аконкагуа, висота якої 6960 м. Аконгауа – це найвищий у світі погасший вулкан.  Найвищий діючий вулкан світу ми теж можемо побачити в Андах. Його висота 5897 м.  Зверніть увагу на його величну красу, застиглу снігову вершину, яка може за короткий проміжок часу преретворитись на джерело вогню, диму та попелу, це вулкан Котопахі.  Котопахі та Сан-Педро утворилися в результаті горотворчих процесів, що супроводжуються сильними землетрусами й вулканізмом. В Андах нараховується близько 30 діючих вулканів.

 

Розповідь учителя

Подорожуючи Андами, недалеко від екватора можна побачити погасший вулкан Чимборасо (6267 м). Ця, на перший погляд, звичайна гора має одну особливість – її вершина найвіддаленіша точка поверхні Землі від її центра. Так, саме Чимборасо, а не найвища гора світу Джомолунгама. Вся справа у тому, що нашу планету кулею можна вважати лише умовно. Оскільки вона приплюснута біля полюсів,  точка поверхні біля екватора (Чимборасо) знаходиться далі від центра Землі, ніж точка поверхні, розміщена на значній відстані від екватора у напрямку до полюсів (наприклад Джомолунгма).

 

Проблемне питання

Якби ціллю нашої експедиції був пошук корисних копалин, що ми шукали б  в Андах?

 

Розповідь гіда №1

 

В Андах зосереджені значні родовища мідних (недаремно „мідні гори”), свинцевих і цинкових руд, коштовного каміння. В усьому світі відомі родовища смарагдів, розсипні родовища платини і золота, вміст яких у річному піску збіль­шується після кожної зливи. Багато людей загинуло в цих горах у пошуках загадкових скарбів, але багатьом вдалося знайти власне „Ельдорадо”. Так саме тут, було знайдено найбільший в світі кристал смарагда масою більше 7,5 кг. Смарагд цінують не тільки за його красу, а й вважають могутнім талісманом. Камінь цей рідкісний і дорогоцінний, темно-зелені його зразки коштують навіть дорожче за алмаз. До ХІХ ст. єдиним постачальником смарагдів на світовий ринок були колумбійські родовища.

Посушливий клімат на край­ньому заході материка сприяв утворенню в майже сухих водоймах йоду і відомої чилійської селітри, з якої виробляють азотне добриво.

Приблизно на 1000 км тягнеться так званий олов'яний пояс Цент­ральних Анд, де в рудах міститься багато рідкісних металів. З вул­канізмом Анд пов'язані значні поклади сірки і будівельних матеріалів.

 

Робота з атласом (Фізична карта Південної Америки)

 

Розповідь учителя

      Подорож горами справа не легка, але в Південній Америці є ще важкодоступна місцевість, що викликає змішані емоції та не залишає байдужим...

 

Розповідь гіда №2

 

„Загублений світ”. Так англійський письменник Конан-Дойль у своєму романі назвав Гвіанське плоскогір'я. Що ж так здивувало письменника-фан­таста? З літака видно: у центральній частині плоскогір'я розміщені величезні плосковершинні масиви з майже вертикальними стінами, місцями зруйнованими ерозією, що здаля нагадують середньовічні замки-фортеці. Надзвичайно важко добратися до них, а ще важче ними мандрувати. З літака ця поверхня здається рівною. Однак на­справді вона порізана глибокими каньйонами і проваллями. З вели­чезної висоти, гуркочучи, падають водоспади, один з яких є найвищим у світі.  Саме в такий пейзаж органічно вписуються  герої фантастичного роману – гіганські динозаври та птеродактилі.  Відчуття небезпеки відчувають всі хто побував у цьому загадковому місці... Хоча це звичайне плоскогір’я на сході материка, що утворилося виступами фундаменту платформи.  Так само утворилось і велике Бразильське  плоскогір'я, що подекуди досягає висоти 3000 м. У минулі епохи тут по розколинах виливалися на поверхню розплавлені породи, утворюючи покрив із застиглої лави. В одній із печер Бразильського плоскогір’я „виріс” найдовший у світі сталактит. Довжина гіганта – 12 м.

Плоскогір’я Південної Америки за кількістю корисних копалин не поступаються Андам. Тут є руди майже всіх металів, що зумовлено складом гірських порід. Тут добувають залізну руду, руди марганцю, алюмінію, урану, золото.

 

Робота з атласом (Фізична карта Південної Америки)

 

Розповідь учителя

Особливе місце в рельєфі Південної Америки  займають низовини, що охоплюють майже половину материка.

Розповідь гіда №3

 

Великі низовини - Амазонська, Орінокська і Ла-Платська - розміщені в прогинах давньої Південноамериканської платформи. Амазонська низовина -найбільша рівнина земної кулі. Її площа - понад 5 млн км2, що май­же у вісім разів більше, ніж територія України. Переважно плоска низовина складена різноманітними осадовими відкладами потуж­ністю в кілька тисяч метрів. Амазонська низовина майже не заселена. Нечисельне корінне індіанське населення відтіснене в самі глухі, недоступні райони.  Невеликі і малочисельні поселення розміщені, головним чином біля річок, що є шляхами сполучення. Весь цей величезний край сьогодні такий же таємничий, дикий і не досліджений, як 100 – 150, а місцями і 400 років тому.

В осадових відкладах у прогинах платформи і передгір'ях є поклади кам'яного вугілля, нафти, газу. Найбільші родовища нафти зосере­джені в передгір'ях Анд і на узбережжі Карибського моря.

 

Робота з атласом (Фізична карта Південної Америки)

 

 

V. Закріплення нових знань та умінь

 

1.Практина робота №8 (продовження)

Позначення на контурній карті основних форм рельєфу:

Ама­зонська, Орінокська і Ла-Платська низовини, Бразильське і Гвіансь­ке плоскогір'я, гори Анди.

 

2.Гра „Вірю – не вірю”

1. Чи вірите ви, що континент Південна Америка складається з двох головних геологічних елементів (платформи і складчастого поясу)?

2. Чи вірите ви, що Анди мовою інків  - „олов’яний пояс”?

3. Чи вірите ви, що найвища гора материка – Котопахі?

4. Чи вірите ви, що найбільша низовина Південної Америки – Амазонська?

 

 

VI. Підсумок уроку

 

1.Розповідь учителя, конспект:

 

- В основі материка лежить давня платформа, на якій сформував­ся рівнинний рельєф.

- На півночі та заході Південної Америки простяглася молода по­тужна гірська система Анд.

- Південна Америка — материк, надзвичайно багатий на різно­манітні корисні копалини, родовища яких пов'язані з будовою земної кори.

 

 

2.„Я обираю”

Учні ще на початку уроку отримали невеликі картонні фішки на подвійному скотчі.  Кожен учень чіпляє свою фішку на те місце в Південній Америці (на  Фізичній карті  світу), яке його найбільше зацікавило.

 

 

VII. Домашнє завдання

 

  1. Вивчити §30

 

 

docx
Додав(-ла)
Таранюк Майя
Додано
13 липня
Переглядів
163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку