Героїчний епос як один із провідних жанрів середньовічної літератури «Пісня про Роланда» - класичний героїчний епос.

Про матеріал

Поглибити поняття про героїчний епос;познайомити з історичною та фольклорною основами «Пісні про Роланда», із символікою феодальних відносин сюзерена і васала,з пануючою ідеологією того часу,основаною на християнстві,показати красу й естетичну значимість «Пісні про Роланда»

Перегляд файлу

Тема уроку: Героїчний епос як один із провідних жанрів середньовічної літератури

                      «Пісня про Роланда» - класичний героїчний епос.

Мета уроку: поглибити поняття про героїчний епос;познайомити з історичною та фольклорною основами «Пісні про Роланда», із символікою феодальних відносин сюзерена і васала,з пануючою ідеологією того часу,основаною на християнстві,показати красу й естетичну значимість «Пісні про Роланда»; виховувати чесність,вірність слову.

Обладнання: середньовічні мініатюри.

Епіграф: «Ідуть до нас сказання давнини,

                 Про витязів діяння,

                 Як билися вони…»

                                                     «Пісня про Нібелунгів».

Словник: васал,сюзерен,мавр.

                                                              Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

1. Усні відповіді учнів

Вплив християнства на формування середньовічної літератури.

Роди і жанри світської літератури.

Героїчний епос як один із видів літератури.

2. Підготовка до сприйняття.

Які твори героїчного епосу ми вже вивчали? У чому їх загальнолюдська цінність?

Запис у зошити.

Героїчний епос - один із родів літератури. Це героїчні сказання,поеми,пісні,у яких відображаються важливі для народу історичні події.

II. Нова тема.

1. Історична довідка (повідомлення групи учнів)

Процес становлення феодальних відносин більшості європейських країн закінчився наприкінці 11 століття. Почалася доба зрілого феодалізму. Позитивними рисами цієї доби є стабілізація на основі ієрархічності, ріст виробництва, поширення торгівлі, підвищення урожайності, укріплення міжнародних зв’язків. Єдинобожжя сприяло розвитку європейської культури.

   Учитель. На цей період припадає розквіт народно - героїчного епосу,у якому відбилися загально - народні інтереси, сподівання і прагнення. Носіями, а часто і авторами народних поезій були професійні мандрівні співці: бояни, шпільмани, жонглери та ін..

2. Спільна пошукова робота.

Героїчні епоси мають спільні риси. Давайте спробуємо їх знайти.

а) жанри: билини,думи,поеми, пісні.

Завдання:наведіть їх назви.

б) особливості сюжету.

Завдання: наведіть приклади – протиставлення героя та його суперники; зіставлення героя та друга – побратима; традиційність побудови:зачин, опис подвигу, кінцівка; триразові повтори; поширені діалоги.

в) система художніх засобів:

  • типові ситуації: чудесне народження, перший бойовий виїзд,  братання, опис подвигу.
  • постійні епітети
  • урочистий стиль мови.

III. Французький героїчний епос.

а)історична довідка.

На території сучасної Франції жили племена кельської групи – галли. У 1 ст. до н.е. їх підкорили римляни. Під римським впливом почалася швидка романізація: введення латини,римської державної системи, римського права, звичаїв, культури. У середині 9 ст. після розпаду імперії Карла Великого (843) відокремлюються західні франки, які заселяли основну частину майбутньої Франції.

б) розвиток літературного процесу.

Економічна і політична стабільність супроводжувалась розквітом науки, мистецтва. У столиці Карла Великого Аахені відкрилась Академія , серед членів якої був сам Карл, було засновано першу скрип торію. Письменники вбачали свій обов’язок в уславленні короля, тому його особистість найбільш повно представлена, і це дає змогу нам дізнатися про легендарного правителя. З плином часу він усе більше ідеалізувався , подібно до постаті Володимира Ясне Сонечко у руських епосах.

Робота з картою.

Нащадки Карла поділили імперію на три частини – основи сучасних Франції, Німеччини, Італії, що дало поштовх для виникнення національних літератур.

За змістом французькі епічні поеми цього часу поділяються на три цикли:

  1. Королівський цикл. Центральною фігурою є король. Це узагальнений образ ідеального монарха, символ правди та справедливості, оплот країни у боротьбі із загарбниками та свавіллям феодалів. Звичайно, це Карл Великий.
  2. Цикл про Гільома дОранжа. Це ідеальний васал, який протиставляється слабкому та підступному королю і рятує країну.
  3. Феодальний цикл про фатальні наслідки феодальних міжусобиць.

Ці цикли могли виступати як у чистому вигляді, так і поєднуватись між собою.

     4. Загальна характеристика «Пісні про Роланда».

«Пісня про Роланда» - історична пам’ятка французького народу, яскравий зразок героїчного епосу, у якому розповідається про рицаря Роланда,котрий вірою і правдою служив королю Карлу. Саме цей твір дає ключ до розуміння інших творів цього жанру. Провідною темою поеми стала боротьба проти іноземних завойовників. Твір має історичну основу. «Пісня» склалася в епоху розвинутого феодалізму і дійшла до нас у записах 12- 14 ст. у вигляді поеми, що декламувалась під акомпанемент віоли. Це творчий труд багатьох поколінь, під її верхнім історичним шаром є більш давні, що тягнуться у далеке минуле. Події, відображені у «Пісні» 8 ст. Збереглось декілька списків твору. Ми звертаємось до Оксфордського списку12ст.

Рими спочатку не було. Поему поділено на невеликі частини, схожі на куплети пісні, кожен з яких закінчується вигуком «Аой!»

Запитання. До якого з 3-х циклів французьких героїчних епосів належить «Пісня»?

    5. Читання уривків з «Пісні». Поступове заповнення таблиці.

    6. Системи художніх засобів (учні знаходять приклади у тексті). Повтори, постійні мотиви, схожі образи, симетричність,несиметричність.

  1. наприклад,симетричність:однаково симетрично побудований устрій дворів Карла і Марсилія, однокове озброєння воїнів, наслухування порадників, послів.

б) завдання:знайдіть приклади несиметричності.

сили в боротьбі не завжди рівні. Герої виступають проти переважаючої кількості ворогів (20 тис. французів – 400 тис. маврів) і завдають їм великих втрат. Роланд залишається один проти сотні маврів.

в) образ природи невіддільний від людини. Вона або випробує героя,а допомагає йому.

г) у народному епосі все гіперболізовано.

Висновок . Джерелом моральної перемоги героїв над сильнішим ворогом, за народним уявленням, є правота християнства. Під хрестом, упевнені лицарі, ведуться тільки справедливі війни за віру та вітчизну.

Підсумок уроку:

  1. Розвиток літературного процесу, подібний до об’єктивного розвитку історії, тільки з національними особливостями.
  2. Величезна рол героїчних епосів у становленні й укріпленні феодальних держав. Політична потреба у таких творах привела до їхньої популярності та поширення.

Домашнє завдання: дати характеристику Роланду; виписати до його образної характеристики.

docx
Додав(-ла)
Власенко Н Г
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
7586
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку