Продовжити знайомство з відображеними в літературі поглядами та уподобаннями середньовічної людини, з проблемою ідеального героя. Характеристика героя на основі його вчинків та порівняльній характеристиці героїв; початкове поняття про пафос літературного твору.
Тема уроку: Роланд як ідеальний герой епосу.
Мета уроку: продовжити знайомство з відображеними в літературі поглядами та уподобаннями середньовічної людини, з проблемою ідеального героя;вчити умінню характеризувати героя на основі його вчинків та порівняльній характеристиці героїв;дати початкове поняття про пафос літературного твору;виховувати чесність, відданість, вірність слову.
Обладнання:ілюстрації до «Пісні про Роланда».
Словник: пафос - почуття піднесення, душевного підйому.
Хід уроку
I. Атуалізація опорних знань
Бесіда:
Які середньовічні епоси європейських народів вам відомі?
назвіть риси героїчних епосів. Скажіть про причини їхньої популярності.
Розкажіть про три цикли французьких героїчних епосів. До якого з них належить «Пісня»?
Чи є спільні риси у головних героїв цих епосів?
II. Нова тема.
1. Сюжетні особливості твору.
Поема має історичне ядро. У 778 році, коли французький король Карл повернувся з походу проти іспанських маврів,ар’єргард його війська був знищений басками. Але у поетичній обробці, відокремлений від цих подій трьома сторіччями,зливаються спогади про інші події, що супроводили феодальну політику Франції, і на перший план виходить боротьба християн – феодалів з «невірними». Карл тут виступав як Божий посланець, що вбачає свою місію у поширенні християнства, а Роланд вірний його васал,оточений ореолом святості.
Висновок. Історичне ядро сюжету у творі виступає в поетичному узагальненні ідеї боротьби за феодальні чесноти, за вірність Богові, королеві і сюзеренові.
2. Проблема головного героя.
Художні засоби в замальовці окремої людини ще зовсім не розвинуті у цей час. Портрет ще не виділився від описів та оцінки, зовнішність героя звичайно злита з його бойовим обладунком та діями. У цілому характери головних героїв є варіаціями загального типу епічних героїв та антигероїв.
3.Біда за змістом поеми:
Чи був Король задоволений битвою під Кордовою?
Яким зображені у поемі Карл та його оточення?
Яку важливу проблему вирішували король з васалами?
Чому граф Ганелон розгнівався на Роланда?
Як він помстився пасинку?
Який ганебний вчинок зробив Ганелон?
4. Поступове заповнення таблиці.
Характеристика епосу |
«Пісня про Роланда» |
«Слово о полку…» |
1.Відтворення історичної основи в епосі |
Події 778р.Розширення кордонів Франції. Боротьба з нехристиянами |
Боротьба з половцями 1185-87рр.Невдалий похід русичів та їхня поразка |
2.Головний герой |
Роланд – відданий васал,вірний своєму слову. |
Князь Ігор |
3. Особливості композиції |
Поєднання історичної правди з вигадкою, художні узагальнення |
Ідеалізація героїв,контрастне зображення:герой - антигерой. |
«Пісня про Роланда» проникнута пафосом справедливості. Герой центральна фігура епосу, носій народного ідеалу,богатирської гідності, мужньої краси. Його подвиги, риси характеру, відповідають нормі героїчного, встановленій у народній свідомості.
5. Колективна робота над характеристикою Роланда.
6. Робота над порівняльною характеристикою Роланд - Ганелон.
Змальовуючи образ вірного васала Роланда,пісня протиставляє йому васала – зрадника – Ганелона.
Який художній прийом використовуй автор?
Знайдіть всі відмінності між героями.
Висновок. Контрастне розроблення цих образів подано у виразних обрисах,що різко відтінюють постаті феодалів: Роланд – втілення вірності – ідеалізують і підносять до ідеального зразка,Ганелона – втілення найтяжчого іудиного гріха – зради – кидають ганебною смертю боягуза, Божим судом.
Підсумок уроку.
Так відбуваються героїзація воєнної доблесті. Ідеалізуючи васала Роланда, «Пісня» ідеалізує і сюзерена Карла як ідеального монарха. Вони є прикладами для наслідування.