1
Розробка уроку з історії України для 8 класу
«Гетьманщина за правління Івана Мазепи»
Мета уроку: розглянути роль України в подіях Північної війни; основні
напрямки політики гетьмана Івана Мазепи, з´ясувати
причини укладання українсько-шведського союзу; розвивати
уміння, аргументувати, відстоювати свою точку зору; вчити
учнів давати моральну оцінку діяльності історичних осіб;
виховувати в учнів почуття національної самосвідомості.
Сітка уроку.
№ |
Назва вправи |
Методи |
Мета |
Час |
Обладнання |
1. |
Повідомлення теми і мети уроку |
|
|
2 хв. |
Портрет І. Мазепи |
2. |
«Очікування» |
«Дерево пізнання» |
Виявити, що очікують від уроку учні |
8 хв. |
А3, стікери, маркери, малюнок дерева |
3. |
«Пригадай» |
«Мозковий штурм» |
Повторити зміст договорів з Росією, які обмежили автономію України |
8 хв. |
Картки |
4. |
«Чи знаєш ти?» |
міні-лекція |
Історичний портрет І. Мазепи. Знайомство |
10 хв. |
|
5. |
Вивчення нового матеріалу |
Робота в групах |
Засвоїти: 1. Яку роль відігравала Україна в Північній війні? Яким чином Мазепа об´єднав Лівобережні та Правобережну Україну? 2. Чому Мазепа пішов на змову з Карлом ХІІ? |
15 хв. |
Тексти для роботи в групах В. Власов Історія України, 8 кл. –К.: Генеза.-2016. Картки з математичними рівняннями |
6. |
«Збери інформацію» |
«Карусель» |
Виявити позитивні і негативні риси діяльності Мазепи |
15 хв. |
Інформація з позитивними та негативними факторами |
7. |
«Хочу повідомити» |
«Броунівський рух» |
Познайомити з висловами визначних людей про Мазепу |
15 хв. |
Вислови визначних людей про Мазепу |
8. |
Підсумок |
«Мікрофон» |
Власна думка: «Мазепа: герой чи зрадник?» |
5 хв. |
Мікрофон |
|
|
«Дерево пізнання» |
З´ясувати, наскільки здійснились очікування від урока |
8 хв. |
А3, стікери, маркери, малюнок дерева |
9. |
Домашнє завдання |
Твір «І.Мазепа герой чи зрадник?» |
|
|
|
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Повідомлення теми і мети уроку.
«Очікування»
Кожен записує на листочку «Дерева пізнання» на стікері свої побажання на урок; озвучує його, виходить до дошки і прикріплює його на дереві.
«Мозковий штурм»
ІІІ. Вивчення нового навчального матеріалу
Робота в групах
1 група. Участь українських полків у Північній війні (за підручником В. Власова Історія України, 8 кл. –К.: Генеза.-2016.)
Завдання
2 група. Прочитати текст та виконати завдання до нього.
Палій звернувся до царя, а також І. Мазепи з пропозицією приєднати Правобережжя до Гетьманщини. Проте російський уряд відхилив цю пропозицію, оскільки боявся порушувати умови «Вічного миру» 1686 р.
Польська ж шляхта була невдоволена зміцненням козацьких порядків на Правобережжі. Періодично виникали сутички козаків Палія з польськими підрозділами. На межі XVII–XVIIІ ст. ці сутички переросли у справжню війну. Визвольну боротьбу проти польсько-шляхетського панування аж до середини 1704 р. очолював Палій.
Повстання проти польського панування вибухнуло влітку 1702 р. На Правобережжі. Сучасники називали його «другою Хмельниччиною». Розпочалося воно з селянських заворушень на Поділлі і Брацлавщині. (Показати ці території на карті). Потім вогонь повстання охопив Київщину та Східну Волинь, Білу Церкву. До повстання приєдналися Самусь, А. Абазин, З. Іскра та інші козацькі ватажки. Очолив боротьбу С. Палій. Майже всі правобережні землі опинилися в руках повстанців. Поляки утримували лише Волинь.
У січні 1703 р. польський уряд кинув на придушення повстання великі каральні війська. Самусь змушений був відступити з Поділля на Київщину. Київщина залишалася під контролем Палія і Самуся.
Навесні 1704 р. повстання розгорілося з новою силою. Палій та інші керівники повстання вирішили присягнути на вірність російському цареві й українському гетьманові. Росія не наважилася відкрито приєднати Правобережжя, щоб не порушувати «Вічний мир». Російські війська з козаками І. Мазепи виступили в похід у Польщу на допомогу польському королю проти шведів.
Із вступом Мазепи на Правобережжя навесні 1704 р. повстанню було покладено край. Правобережні землі фактично підпорядкувалися українському гетьманові. Були створені нові полки.
3 група.
Прочитайте документ та виконайте завдання до нього.
«Ми стоїмо тепер, братіє, між двома проваллями, готовими нас пожерти, коли не виберемо шляху для себе надійного, щоб їх обминути. Воюючі між собою монархи, що зблизили театр війни до границь наших, до того розлючені один на одного, що підвладні їм народи терплять уже і ще перетерплять безодню лиха незмірного, а ми між ними є точка або ціль всього нещастя. Обидва вони через свавільство своє і привласнення необмеженої влади подобляться найстрашнішим деспотам, яких вся Азія і Африка навряд чи коли породжували. І тому подоланий з них і повалений зруйнує собою і державу свою, і оберне її внівець. Жереб держав тих визначила наперед доля рішиться в нашій отчизні і на наших очах, і нам, бачивши загрозу тую, що зібралася над головами нашими, як не помислити й не подумати про себе самих?
Мій розсуд, чужий усім пристрастям і шкідливим для душі замірам, є такий: коли король шведський, завше переможний, якого вся Європа поважає і боїться, подолає царя російського і зруйнує царство його, то ми з волі переможця неминуче причислені будемо до Польщі й віддані в рабство полякам і на волю його наставника та улюбленця, короля Лещинського, і вже тут нема й не буде місця договорам про наші права та привілеї, та й попередні на теє договори і трактати самі собою скасуються, бо ми, натурально, пораховані будемо, яко завойовані, або зброєю підкорені, отже, будемо раби неключимі, і доля наша остатня буде гірша за першу, якої предки наші від поляків зазнали з таким горем, що сама згадка про неї жах наганяє.
А як допустити царя російського вийти переможцем, то вже лиха година прийде до нас од самого царя того; бо ви бачите, що хоч він походить од коліна, вибраного народом з дворянства свого, але, прибравши собі владу необмежену, карає народ той своєвільно, і не тільки свобода та добро народне, але й саме життя його підбиті єдиній волі та забаганці царській. Бачили ви і наслідки деспотизму того, яким він винищив численні родини найбільш варварськими карами за провини, стягнені наклепом та вимушені тиранськими тортурами, що їх ніякий народ стерпіти і перетерпіти не годен. Початок спільних недуг наших зазнав я на самому собі. Вам бо відомо, що за відмову мою в задумах його, убивчих для нашої отчизни, вибито мене по щоках як безчесну блудницю.
Отже, зостається нам, братіє, з видомих зол, які нас спіткали, вибрати менше, щоб нащадки наші, кинуті в рабство нашої неключимістю, наріканнями своїми та прокляттями нас не обтяжили. Я нащадків не маю і мати, звичайно, не можу, отже, непричетний єсьм в інтересах насліддя, і нічого не шукаю, окрім щастя тому народові, який ушанував мене гетьманською гідністю і з нею довірив мені долю свою. Проклятий був би я і зовсім безсовісний, якби віддавав вам зле за добре і зрадив його за свої інтереси!»
Кожна група у своїх виступах дає відповіді на запитання.
4 група
Розв´яжіть математичні задачі.
1200 п - 100%
800 к - х%
1200:800 =100:х
12х=800
х=66,7%
В: ¼ (25%)
Відповідь: 1687р.; 1709р.
В 1704 р. І.Мазепа залишив на Правобережжі 3000 козаків, а з військом в 4 рази більшим відправився на Лівобережжя, щоб придушити повстання Палія. Яка кількість війська?
3000*4=12000
«Карусель»
Позитивне (внутрішнє коло)
Негативне (зовнішнє коло)
Запитання:
«Броунівський рух»
Що час визволення настане,
І шабля золота моя,
Мазепи, гетьмана Івана,
Над трупом ката засія.
В. Сосюра
Бесіда:
Метод «Мікрофон»
Мазепа – патріот чи зрадник?
Учитель. Сьогодні можна сперечатися, шукати недоліки у діях гетьмана, схвалювати чи критикувати його вчинки. Але незаперечним є те, що Мазепа прагнув бачити Україну незалежною.
«Дерево пізнання»
Учитель. Наскільки здійснились ваші очікування від уроку.