Мета: розширити уявлення учнів про групи зубів та їх функції; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; навчати дотримувати правила догляду за зубами; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я.
Урок 8. ГІГІЄНА ПОРОЖНИНИ РОТА
Мета: розширити уявлення учнів про групи зубів та їх функції; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; навчати дотримувати правила догляду за зубами; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бліцопитування
— Які вправи для профілактики порушень зору, слуху, опорно-рухового апарату ви виконуєте?
— Як ви відновлюєте своє здоров’я після хвороби?
— Як слід діяти, щоб мати гарну поставу? Оберіть правильний варіант відповіді.
а) Носити книжки в рюкзаку; б) носити книжки в портфелі;
в) піднімати важкі речі; г) мало рухатися.
— А яка у нас сьогодні тема? Відповідь на це запитання захована в загадці.
— Подивіться на малюнки, на яких люди посміхаються. Давайте і ми посміхнемося одне одному і подивимося, що найбільше привертає нашу увагу у цей момент. (Зуби)
— Який вигляд мають зуби здорової людини? Що слід робити задля здоров’я зубів? Як ви вважаєте, чи потрібно взагалі стежити за станом ротової порожнини? (Міркування учнів.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про гігієну порожнини рота.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з елементами розповіді
— Відгадайте загадку.
— Що допомагає перетравлювати їжу?
Щоб їжа краще перетравлювалася в шлунку і кишковику, вона змочується у роті слиною і подрібнюється зубами. Людині від початку життя дано два комплекти зубів — 20 тимчасових (молочних) і 32 постійних зуба. 20 зубів — це повний комплект молочних зубів, що починає змінюватися на постійні зуби у віці 6–9 років. Зміна зубів починається зазвичай з 6 років, коли постійні зуби готові до зростання, коріння тимчасових зубів розсмоктується, вони стають рухомими і випадають. На місці молочного зуба, що випав, прорізується постійний. Спочатку змінюються нижні різці, а потім — верхні. До 12–14 років у людини повинні прорізатися всі постійні зуби, за винятком зубів мудрості, які з’являються у віці від 16 до 25 років. Заміна та ріст зубів — один із показників фізичного розвитку.
Молочні зуби відіграють важливу роль у розвитку постійних. Як ви вважаєте чому? (Вони зберігають простір для них, направляють ріст постійних зубів.)
— Зміна зубів — природний процес, який відбувається в усіх людей, і не потрібно цього боятися.
У різних країнах існують різні звичаї, пов’язані з випадінням зубів. В іспанців потрібно закинути зуб на дах будинку і розказати смішний вірш, запрошуючи мишеня, узяти старий зуб і принести новий. Коли японська дитина втрачає зуб, вона кидає його в повітря і кричить: «Перетворися на зуб Они». (Она — це японське чудовисько, у якого дуже міцні зуби.) У корейців дитина кидає зуб на дах і говорить: «Чорний птах, чорний птах, я даю тобі свій старий зуб, будь ласка, дай мені новий». (Чорний птах символізує вдачу.)
— А що ви робите, коли у вас випадає зуб?
2. Практична вправа
— Візьміть дзеркало та розгляньте свої зуби. Знайдіть молочні і постійні. Чим молочні зуби відрізняються від постійних? (Постійні більші за розміром. Тимчасові біло-блакитнуватого кольору.)
— А їхня схожість захована всередині. Виявляється, будова молочних і постійних зубів однакова. Розгляньте схему внутрішньої будови зуба та назвіть його частини.
Зуб складається з трьох основних частин.
Коронка — частина зуба, яку видно в порожнині рота.
Корінь — частина зуба, яка розташовується в щелепі.
Шийка — частина зуба, яка розташовується між коронкою і коренем. Вона прикрита яснами.
— Отже, тепер ми знаємо, як улаштовані наші зуби. Як ви вважаєте, для чого потрібні ці знання?
— Про збереження якої частини ми повинні піклуватися в першу чергу?
— Якщо людина втрачає постійний зуб, новий на його місці вже не виросте.
— Що шкідливо для зубів? (Їсти дуже холодну і дуже гарячу їжу; вживати шкідливу для зубів їжу, особливо багато солодкого.)
ЯК ПРАВИЛЬНО ДОГЛЯДАТИ ЗА ЗУБАМИ
1. Чисть зуби двічі на день: після сніданку і після вечері.
2. Після кожного прийому їжі полощи рот.
3. Зубну щітку міняй 4 рази на рік.
4. Не зловживай солодощами, не коли горіхи зубами.
3. Робота за підручником (с. 36–39)
— Чим укрита поверхня зубів?
— Якою є роль зубної емалі?
— Як можна ушкодити зубну емаль?
— Який головний ворог зубів?
— Що таке карієс?
— Що спричиняє карієс зубів?
— Як виникає карієс?
Учні відповідають на запитання за мал. 6.
— Що спричиняє втрату навіть здорових зубів?
— Що свідчить про запалення ясен?
Вправа «Мікрофон»
— Які ваші враження від відвідування стоматолога?
— Прочитайте висновок на с. 36.
— Скільки комплектів зубів є у людини за життя?
— Що ви знаєте про молочні зуби?
— Коли молочні зуби поступово починають випадати?
— Скільки зубів у дорослої людини?
— На які групи зуби поділяються за призначенням?
Робота в групах
Учні об’єднуються у 4 групи («різці», «ікла», «малі кутні», «великі кутні»). За допомогою табл. 4 готують та презентують повідомлення про призначення кожної групи зубів та їхню кількість серед молочних і постійних.
— Які продукти сприяють зміцненню зубів, а які — навпаки, спричиняють захворювання зубів і ясен?
Робота в групах
Учні об’єднуються у 2 групи («корисне» і «шкідливе»).
За допомогою табл. 5 визначають, які продукти корисні для зубів та ясен, а які — шкідливі. Готують короткі презентації про це.
— Як самостійно стежити за здоров’ям ротової порожнини?
— Який вигляд мають здорові ясна?
— Що потрібно робити для запобігання карієсу і запалення ясен?
— Що слід робити, якщо на зубі з’явилася чорна цяточка?
— Що таке прикус?
— Які звички можуть зашкодити формуванню правильного прикусу?
Практична робота
Проект «Складання пам’ятки про основні правила догляду за порожниною рота»
Учні виконують проект за завданнями, вміщеними у підручнику.
— Прочитайте висновок у підручнику.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Вправа «Захований цукор»
Учні приносять етикетки від продуктів, які часто вживають удома.
— Розгляньте етикетки, знайдіть слова, що означають солодке. (Цукор, сироп, мед, мальтоза, фруктоза, цукроза)
— Розподіліть етикетки на 2 частини: з високим вмістом цукру і низьким.
— Як ви вважаєте, які продукти харчування дозволяють підтримувати здоров’я зубів?
— Лікар Здорова Їжа радить уживати сир, молоко, кашу, особливо вівсяну, оскільки в них містяться кальцій і фосфор, що зміцнюють емаль зубів.
2. Практична робота «Гігієнічний догляд за порожниною рота»
— Як потрібно доглядати за зубами? (Після кожного прийому їжі, а також уранці й увечері полоскати рот або чистити зуби.)
— Хто знає, що необхідно мати кожній людині для догляду за зубами? (Зубна щітка, паста)
— Щітку потрібно вибирати з рівною, м’якою щетиною. Регулярно її мити. Міняти раз на 3–4 місяці.
— Як правильно чистити зуби?
— Що означає словосполучення нормальний прикус?
— Який вигляд мають ясна здорової людини?
— Який вигляд має язик здорової людини?
— Що потрібно робити, щоб не виникли порушення прикусу?
3. Гра «Чому?»
4. Тестування
1. Позначте правильні твердження.
2. Позначте правильну відповідь.
1) Найпоширенішу хворобу зубів називають:
а) карієс;
б) кір.
2) Зуби потрібно чистити:
а) уранці;
б) уранці і ввечері;
в) один раз на тиждень.
3) Зубну щітку після чищення зубів потрібно:
а) промити водою з милом для дезінфекції;
б) нічого з нею не робити.
4) Чи потрібно прополоскати рот після вживання їжі?
а) Ні;
б) так.
5. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— У вас на столах лежать маски. Обличчя у них якісь безликі, чогось бракує. (Посмішки)
— Давайте «оживимо» цих осіб. А щоб нам працювалося веселіше, ввімкнемо музику. (Звучить пісня «Посмішка». Діти «оживляють» маски.)
— Отже, ваші маски «ожили». Прикріпіть їх на дошку. Подивіться, як ясно і весело від ваших посмішок стало в класі!
— Назвіть головних помічників збереження здоров’я зубів. (Зубні пасти, щітки)
— Як потрібно доглядати за зубами?
— Коли слід чистити зуби?
— Як берегти зуби?
— Яких правил догляду за зубами ви дотримуєте?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 36–39).
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
© ТОВ «Видавнича група Основа», 2016
Джерела:
1. Володарська М. О. Основи здоров’я. 4 клас (за підручником І. Д. Беха,
Т. В. Воронцової, В. С. Пономаренка, С. В. Страшка). — Х. : Вид. група «Основа», 2015. — 111 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»). — ISBN 978-617-00-2423-7.