ГІГІЄНА ПОРОЖНИНИ РОТА Мета: розширити уявлення учнів про групи зубів та їх функції; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; навчати дотримувати правила

Про матеріал

ГІГІЄНА ПОРОЖНИНИ РОТА

Мета: розширити уявлення учнів про групи зубів та їх функції; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; навчати дотримувати правила до­гляду за зубами; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я.

Перегляд файлу

Урок 8. ГІГІЄНА ПОРОЖНИНИ РОТА

Мета: розширити уявлення учнів про групи зубів та їх функції; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; навчати дотримувати правила до­гляду за зубами; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бліцопитування

— Які вправи для профілактики порушень зору, слуху, опорно-рухового апарату ви виконуєте?

— Як ви відновлюєте своє здоров’я після хвороби?

— Як слід діяти, щоб мати гарну поставу? Оберіть правильний варіант від­повіді.

а) Носити книжки в рюкзаку; б) носити книжки в портфелі;

в) піднімати важкі речі;  г) мало рухатися.

— А яка у нас сьогодні тема? Відповідь на це запитання захована в загадці.

— Подивіться на малюнки, на яких люди посміхаються. Давайте і ми по­сміхнемося одне одному і подивимося, що найбільше привертає нашу увагу у цей момент. (Зуби)

— Який вигляд мають зуби здорової людини? Що слід робити задля здоров’я зубів? Як ви вважаєте, чи потрібно взагалі стежити за станом ротової порожнини? (Міркування учнів.)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про гігієну порожнини рота.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда з елементами розповіді

— Відгадайте загадку.

— Що допомагає перетравлювати їжу?

Щоб їжа краще перетравлювалася в шлунку і кишковику, вона змочується у роті слиною і подрібнюється зубами. Людині від початку життя дано два комплекти зубів 20 тимчасових (молочних) і 32 постійних зуба. 20 зубів — це повний комплект молочних зубів, що починає змінюватися на постійні зуби у віці 6–9 років. Зміна зубів починається зазвичай з 6 років, коли постійні зуби готові до зростання, коріння тимчасових зубів розсмоктується, вони стають рухомими і випадають. На місці молочного зуба, що випав, прорізу­ється постійний. Спочатку змінюються нижні різці, а потім — верхні. До 12–14 років у людини повинні прорізатися всі постійні зуби, за винятком зубів мудрості, які з’являються у віці від 16 до 25 років. Заміна та ріст зубів — один із показників фізичного розвитку.

Молочні зуби відіграють важливу роль у розвитку постійних. Як ви вва­жаєте чому? (Вони зберігають простір для них, направляють ріст постійних зубів.)

— Зміна зубів — природний процес, який відбувається в усіх людей, і не потрібно цього боятися.

У різних країнах існують різні звичаї, пов’язані з випадінням зубів. В іс­панців потрібно закинути зуб на дах будинку і розказати смішний вірш, запро­шуючи мишеня, узяти старий зуб і принести новий. Коли японська дитина втрачає зуб, вона кидає його в повітря і кричить: «Перетворися на зуб Они». (Она — це японське чудовисько, у якого дуже міцні зуби.) У корейців дитина кидає зуб на дах і говорить: «Чорний птах, чорний птах, я даю тобі свій старий зуб, будь ласка, дай мені новий». (Чорний птах символізує вдачу.)

— А що ви робите, коли у вас випадає зуб?

2. Практична вправа

— Візьміть дзеркало та розгляньте свої зуби. Знайдіть молочні і постійні. Чим молочні зуби відрізняються від постійних? (Постійні більші за розміром. Тимчасові біло-блакитнуватого кольору.)

— А їхня схожість захована всередині. Виявляється, будова молочних і по­стійних зубів однакова. Розгляньте схему внутрішньої будови зуба та назвіть його частини.

Зуб складається з трьох основних частин.

Коронка — частина зуба, яку видно в порожнині рота.

Корінь — частина зуба, яка розташовується в щелепі.

Шийка — частина зуба, яка розташовується між коронкою і коренем. Вона прикрита яснами.

— Отже, тепер ми знаємо, як улаштовані наші зуби. Як ви вважаєте, для чого потрібні ці знання?

— Про збереження якої частини ми повинні піклуватися в першу чергу?

— Якщо людина втрачає постійний зуб, новий на його місці вже не ви­росте.

— Що шкідливо для зубів? (Їсти дуже холодну і дуже гарячу їжу; вжи­вати шкідливу для зубів їжу, особливо багато солодкого.)

ЯК ПРАВИЛЬНО ДОГЛЯДАТИ ЗА ЗУБАМИ

1. Чисть зуби двічі на день: після сніданку і після вечері.

2. Після кожного прийому їжі полощи рот.

3. Зубну щітку міняй 4 рази на рік.

4. Не зловживай солодощами, не коли горіхи зубами.

3. Робота за підручником (с. 36–39)

— Чим укрита поверхня зубів?

— Якою є роль зубної емалі?

— Як можна ушкодити зубну емаль?

— Який головний ворог зубів?

— Що таке карієс?

— Що спричиняє карієс зубів?

— Як виникає карієс?

Учні відповідають на запитання за мал. 6.

— Що спричиняє втрату навіть здорових зубів?

— Що свідчить про запалення ясен?

Вправа «Мікрофон»

— Які ваші враження від відвідування стоматолога?

— Прочитайте висновок на с. 36.

— Скільки комплектів зубів є у людини за життя?

— Що ви знаєте про молочні зуби?

— Коли молочні зуби поступово починають випадати?

— Скільки зубів у дорослої людини?

— На які групи зуби поділяються за призначенням?

Робота в групах

Учні об’єднуються у 4 групи («різці», «ікла», «малі кутні», «великі кутні»). За допомогою табл. 4 готують та презентують повідомлення про при­значення кожної групи зубів та їхню кількість серед молочних і постійних.

— Які продукти сприяють зміцненню зубів, а які — навпаки, спричиняють захворювання зубів і ясен?

Робота в групах

Учні об’єднуються у 2 групи («корисне» і «шкідливе»).

За допомогою табл. 5 визначають, які продукти корисні для зубів та ясен, а які — шкідливі. Готують короткі презентації про це.

— Як самостійно стежити за здоров’ям ротової порожнини?

— Який вигляд мають здорові ясна?

— Що потрібно робити для запобігання карієсу і запалення ясен?

— Що слід робити, якщо на зубі з’явилася чорна цяточка?

— Що таке прикус?

— Які звички можуть зашкодити формуванню правильного прикусу?

Практична робота

Проект «Складання пам’ятки про основні правила догляду за порож­ниною рота»

Учні виконують проект за завданнями, вміщеними у підручнику.

— Прочитайте висновок у підручнику.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Вправа «Захований цукор»

Учні приносять етикетки від продуктів, які часто вживають удома.

— Розгляньте етикетки, знайдіть слова, що означають солодке. (Цукор, сироп, мед, мальтоза, фруктоза, цукроза)

— Розподіліть етикетки на 2 частини: з високим вмістом цукру і низьким.

— Як ви вважаєте, які продукти харчування дозволяють підтримувати здоров’я зубів?

— Лікар Здорова Їжа радить уживати сир, молоко, кашу, особливо вівсяну, оскільки в них містяться кальцій і фосфор, що зміцнюють емаль зубів.

2. Практична робота «Гігієнічний догляд за порожниною рота»

— Як потрібно доглядати за зубами? (Після кожного прийому їжі, а також уранці й увечері полоскати рот або чистити зуби.)

— Хто знає, що необхідно мати кожній людині для догляду за зубами? (Зубна щітка, паста)

— Щітку потрібно вибирати з рівною, м’якою щетиною. Регулярно її мити. Міняти раз на 3–4 місяці.

— Як правильно чистити зуби?

ПОРЯДОК ЧИЩЕННЯ ЗУБІВ

— Що означає словосполучення нормальний прикус?

— Який вигляд мають ясна здорової людини?

— Який вигляд має язик здорової людини?

— Що потрібно робити, щоб не виникли порушення прикусу?

3. Гра «Чому?»

  • Чому не можна гризти ручки й олівці?
  • Чому не можна смоктати пальці?
  • Чому не можна закушувати губи?
  • Чому не можна дихати з відкритим ротом?
  • Чому не можна спиратися щокою на руку?
  • Чому не можна спати на одному боці з рукою під щокою?
  • Чому не можна горбитися під час сидіння й ходьби?
  • Чому дуже важливо для збереження здоров’я стежити за своїми зубами?

4. Тестування

1. Позначте правильні твердження.

2. Позначте правильну відповідь.

1) Найпоширенішу хворобу зубів називають:

а) карієс;

б) кір.

2) Зуби потрібно чистити:

а) уранці;

б) уранці і ввечері;

в) один раз на тиждень.

3) Зубну щітку після чищення зубів потрібно:

а) промити водою з милом для дезінфекції;

б) нічого з нею не робити.

4) Чи потрібно прополоскати рот після вживання їжі?

а) Ні;

б) так.

5. Гра «П’ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— У вас на столах лежать маски. Обличчя у них якісь безликі, чогось бракує. (Посмішки)

— Давайте «оживимо» цих осіб. А щоб нам працювалося веселіше, ввім­кнемо музику. (Звучить пісня «Посмішка». Діти «оживляють» маски.)

— Отже, ваші маски «ожили». Прикріпіть їх на дошку. Подивіться, як ясно і весело від ваших посмішок стало в класі!

— Назвіть головних помічників збереження здоров’я зубів. (Зубні пасти, щітки)

— Як потрібно доглядати за зубами?

— Коли слід чистити зуби?

— Як берегти зуби?

— Яких правил догляду за зубами ви дотримуєте?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 36–39).

 

Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми  ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»

© ТОВ «Видавнича група Основа», 2016

Джерела:

1. Володарська М. О. Основи здоров’я. 4 клас (за підручником І. Д. Беха,

Т. В. Воронцової, В. С. Пономаренка, С. В. Страшка). — Х. : Вид. група «Основа», 2015. — 111 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»). — ISBN 978-617-00-2423-7.

doc
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
1571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку