Конспект уроку ознайомлює учнів із факторами, що забруднюють атмосферне повітря і повітря приміщень, закріплює знання про склад повітря, його властивості, вчить стежити за чистотою в оселі, виховує гігієну побуту.
ДУБЕНСЬКИЙ НВК “ЗНЗ-ДНЗ”
Конспект уроку з основ здоров'я для 4 класу на тему: "Яким повітрям ми дихаємо. Стеж за чистотою оселі"
Підготувала:
вчитель початкових класів
Мацюк Світлана Аркадіївна
2018 рік
Тема: Яким повітрям ми дихаємо. Стеж за чистотою оселі.
Мета: Ознайомити учнів із факторами, що забруднюють атмосферне повітря і повітря приміщень. Закріпити знання про склад повітря, його властивості. Навчити стежити за чистотою в оселі, виховувати гігієну побуту.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: плакати, таблиці, дослідний матеріал, дидактичний матеріал відеофільм «Чорнобиль минуле і сьогодні», мультимедійна презентація.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
- Чи любите ви читати журнали і газети?
- Які журнали ви вже читали?
- Що вас захоплює у журналах і газетах?
(Із журналів можна довідатись багато цікавого, почерпнути якусь корисну інформацію).
III. Повідомлення теми й мети уроку.
Я недарма поцікавилась чи маєте ви інформацію про пресу. Сьогоднішній урок ми проведемо усного журналу «Повітря навколо нас». Слайд 1
Познайомившись із ним, ви пригадаєте усе, що знаєте про склад повітря і його властивості, як потрібно охороняти повітря, навчитеся стежити за чистотою в приміщенні, а ще почерпнете деяку корисну інформацію.
Епіграфом будуть слова: Слайд 2
«Повітря і не видно, і не чути, але без нього нам не обійтись. Не можна ні хвилиночки пробути. Ось ти навколо себе подивись».
Давайте відкриємо першу сторінку.
Повітря. Його склад і властивості. Слайд 3
IV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель.
Що оточує нас постійно? (Повітря).
Вчитель.
Так, нашу землю огортає товстий шар повітря. Ця повітряна оболонка складається з великої кількості газів. Слайд 4
Вчитель.
А який із газів є у складі повітря? (Кисень).
Вчитель.
Охарактеризуйте його?
Учень.
Однією із найважливіших складових повітря є кисень. За звичайних умов – це газ без кольору, запаху і смаку.
Учень.
Він дуже необхідний для життя рослинам, тваринам, людям.
Вчитель.
Які гази крім кисню входять до складу повітря?
Учень.
Крім кисню у повітрі міститься азот, вуглекислий газ та інші гази, водяна пара, різні домішки (сажа, пил, дим).
Вчитель.
Ще раз продемонструємо у дослідах, що повітря є у воді, ґрунті, твердих предметах.
Дослід 1. Кинемо грудочку землі у склянку із водою. Ми бачимо, що бульбашки з’явились у воді. Це означає, що повітря є як у ґрунті, так і воді.
Дослід 2. Візьмемо шматочок крейди і нанесемо на нього кілька крапель оцту. Одразу почнуть виділятись бульбашки вуглекислого газу. А він є складовим елементом повітря.
Дослід 3. Вдаримо м’ячем об підлогу. М’яч відскочить, тому що у м’ячі є повітря і повітря пружне.
Вчитель.
Чи потрібен кисень у природі? (Так).
Учень.
Киснем дихають всі живі організми – люди, тварини, рослини.
Вчитель.
Якщо усі живі організми вдихають кисень і виділяють вуглекислий газ, то звідки ж знову він з’являється.
Учень.
З’явитись кисню допомагають рослини. Вони для своєї життєдіяльності вбирають з повітря вуглекислий газ і виділяють кисень. Цей процес називається фотосинтез.
Вчитель.
Яку корисну інформацію ви отримали із першої сторінки журналу.
Учень.
Повітря складається з великої кількості газів: азоту, кисню, вуглекислого газу, інших газів, водяної пари, різних домішок (сажа, пил, дим). Повітря має такі властивості: безбарвне, прозоре, невидиме, заповнює весь простір, пружне.
Учень.
А ще при нагріванні повітря розширюється, а при охолодженні стискається.
Вчитель.
Відкриємо другу сторінку нашого журналу.
Бліц-турнір «Назви правильну відповідь». Слайд 5
а) Від чого залежить здоров’я людини в першу чергу (на мою думку здоров’я людини залежить від повітря, яким ми дихаємо).
б) Де найбільш забруднене повітря? (я вважаю, що найбільш забруднене повітря у містах, поблизу фабрик і заводів.
в) Що роблять люди, щоб очистити повітря (висаджують дерева і кущі, встановлюють фільтри на димарях підприємств, в спекотні дні поливають вулиці міст водою).
Вчитель.
Повітря буває різним – чистим, ароматним, із запахом квітів і несподівано отруйним, гірким, димним, непридатним для дихання.
Вчитель.
Які два чинники забруднюють повітря?
Учень.
Це природні чинники і господарська діяльність людини.
Доповніть схему «забруднення повітря».
Забруднення повітря
Природні чинники Лісові степові пожежі Пил із грунтів Пісок з пустель Рослинний пилок Мікроорганізми Виділення тварин Морські солоні бризи і тумани Космічний пил |
Господарська діяльність людини Вихлопні гази автомобільного транспорту Викиди в повітря шкідливих газів із фабрик і заводів В квартирах продукти горіння газу Будівельний та оздоблювальний матеріал Вирубування лісів Радіаційний пил з АЕС |
Вчитель.
Які види забруднень, що впливають на стан повітря ви бачили по телебаченню або читали про них?
Мозковий штурм «SOS на планеті Земля». Слайд 6
Учень.
а) Влітку на Київщині і Дубенщині горіли торф’яники, люди вдихали горілий газ, особливо в ранкові години, а це шкідливо для здоров’я . Слайд 7
б) Лісові пожежі на півночі України і степові пожежі на Херсонщині теж призводять до забруднення повітря чадним газом, а також втрачається дорогоцінна деревина лісів і спустошуються родючі степові ґрунти.
Слайди 8, 9
в) Вирубування лісів у Карпатах висушує повітря, обезводнює ріки, а під час злив у гірських районах відбуваються зсуви ґрунту, які руйнують дороги й будівлі. Ліс – народне багацтво, бережімо його. Слайд 10
г) Викиди в атмосферу з фабрик і заводів відпрацьованих газів забруднюють повітря. Найбільш загазовані міста – Запоріжжя, Дніпропетровськ, Донецьк, Луганськ. Слайди 11, 12
ґ) Бездумне вирубування лісів екваторіального лісу призведе до виникнення нових пустель. Слайди 13, 14
Вчитель.
У далекому 1986 році відбулася аварія на Чорнобильській атомній станції.
Пропоную переглянути відеосторінку журналу «Катастрофи на Чорнобильській АЕС». Слайд 15
Відео
Вчитель.
Ви переглянули відео. Як же вплинула аварія на Чорнобильській атомній станції на екологію України?
Учень.
Радіоактивний пил рознісся хмарами не тільки по Україні, а й дістався до інших країн. Коли випав радіаційний дощ, то він забруднив увесь простір – річки, ліси, повітря, міста, села.
Учень.
Сталася екологічна катастрофа, від якої постраждали люди й усе живе і зараз українці часто хворіють на променеві захворювання, які спричинює радіація.
Робота в групах. Слайд 16
Учитель на уроці природознавства попросив дітей розробити пропозиції щодо охорони повітря свого населеного пункту. Коли учні навели свої пропозиції, між ними виникла суперечка.
Перша група учнів запропонувала зупинити всі фабрики і заводи. Припинити заготівлю деревини. Заборонити користуватися автотранспортом. Перетворити землю на один величезний заповідник.
Друга група учнів висловила із цього приводу свою думку: фабрики і заводи повинні мати вловлювачі пилу і шкідливих речовин. Транспорт необхідно зробити екологічно безпечним. У містах і навколо них створювати сади, парки і ліси.
Які заходи на вашу думку є найбільш ефективними? Поясніть чому (найбільш ефективні заходи другої групи. Людство не може жити без промисловості і транспорту. Тому на заводах і фабриках потрібно встановлювати вловлювачі пилу, а транспорт зробити екологічно безпечним. Це збереже здоров’я людству і попередить екологічні катастрофи).
Робота в групах.
Друга група отримує картку: «Поряд парк. Там згребли торішнє листя і запалили багаття. І вулиця, і перехожі потопають у великих сизуватих клубах диму».
Завдання: зробити висновок.
Спалювати листя не можна, тому що при горінні воно виділяє токсичний газ, який забруднює повітря. Якщо таким повітрям постійно дихати, можна захворіти.
Наступна сторінка журналу називається «Порадник» Слайд 17
(як стежити за чистотою повітря в оселі).
Вчитель.
Багато часу ми проводимо вдома: готуємо уроки, граємося, відпочиваємо, спимо, їмо, і від того, яке повітря в оселі, залежить наше самопочуття.
а) Робота в парах.
Вчитель.
Поспілкуйтеся між собою і сформулюйте одну пораду, яка на вашу думку допомогла б слідкувати за чистотою повітря у класі і вдома.
Учень.
1. Багато речей, що оточують нас, можуть забруднювати повітря. Так, меблі, виготовлені з плит, можуть містити синтетичний клей, лак, фарби та інші хімічні сполуки.
2. Токсичними можуть бути і пластикові предмети, лінолеум, килими із синтетичних волокон, предмети побутової хімії.
3. Крім того у помешканні збирається багато пилу, що забруднює поверхню предметів: меблі, одяг, взуття. Повністю позбутися пилу не вдасться, але зменшити його кількість цілком можливо. Для цього слід прибирати квартиру, будинок, мити підлогу, витирати пил, пилососи ти.
4. Заходячи до оселі, треба витерти взуття біля порогу і перевзутися у кімнатні капці. Зняти верхній одяг і повісити в коридорі.
5. Якщо тривалий час перебувати у не провітрюваній кімнаті, починає боліти голова, з’являється втома та знижується працездатність.
6. Класну кімнату слід провітрювати перед початком занять і на кожній перерві. Учні в цьому випадку мають вийти з класу.
7. У теплу пору року можна тримати кватирку або вікно відчиненими, але так, щоб не було протягів.
8. Вдома обов’язково необхідно провітрювати кімнату перед тим, як готувати уроки, перед сном, під час прибирання.
9. Щоб почуватися комфортно у своїй оселі, треба стежити за мікрокліматом у ній, тобто за температурою, вологістю повітря.
10. Для створення нормального мікроклімату у приміщенні використовують системи опалення, обігрівачі, вентилятори, очищувачі, зволожувачі, кондиціонери.
б) Бесіда про кімнатні рослини.
Вчитель.
У кожному приміщенні люди розміщують рослини. Як ви вважаєте, чи це потрібно робити?
Учень.
Кімнатні рослини не тільки створюють затишок, а й є окрасою наших приміщень. Більшість із них збагачує повітря киснем, зволожує його, покращує мікроклімат оселі. Тому треба вчитися доглядати за кімнатними рослинами. Це корисна справа і надзвичайно цікаве захоплення.
в) Сторіночка допитливих.
Вчитель.
Деякі учні класу підготували розповідь про кімнатні рослини.
Алое. Слайд 18
Крім очищення повітря має лікувальні властивості. Рослину краще розташувати на сонячному підвіконні. Треба стежити, щоб у горщику їй не було тісно.
Хлорофітум. Слайд 19
Поглинає і знешкоджує шкідливі речовини. Краще помістити цю рослину у двох метрах від вікна, оскільки на сонці вона в’яне.
Плющ. Слайд 20
Може очищати повітря від шкідливих часточок. Учені вважають, що ця рослина ефективніше за електричний очисник повітря.
Герань. Слайд 21
Дезінфікує та ароматизує повітря, відлякує мух.
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
Сторінка журналу «Хвилинка-цікавинка». Слайд 22
Слайд 23
* Цікаво. Що повітря має вагу. До прикладу, повітря, що знаходиться в звичайній кімнаті, важить близько сорока п’яти кілограм.
Слайд 24
* Повітря поширює звук – без нього ми не могли б нічого чути, адже звуки не можуть поширюватись у безповітряному просторі.
Слайд 25
* Чи знаєте ви, чому так важливо щодня проводити час на свіжому повітрі і провітрювати приміщення? Виявляється, що у звичайній квартирі чи будинку повітря брудніше в середньому в 25 разів більше ніж зовні.
Слайд 26
* Для нормальної життєдіяльності доросла людина пропускає через свої легені близько 20 кілограм повітря за одну добу. Для цього вона робить 22000 вдихів і видихів. З усього отриманого при цьому кисню чверть споживається мозком.
Слайд 27
* Забруднення атмосфери погано позначається не тільки на людях, але навіть на морських мешканцях. Встановлено, що дельфіни, що мешкають біля узбережжя територій, населених людьми, часто гинуть від шкідливого впливу великих кількостей хімічних домішок у повітрі. Вчені, розкривши таких дельфінів, виявили схожість їх легенів з легенями шахтарів.
Слайд 28
* Свого роду сигналізаторами небезпечного рівня забруднення повітря є арктичні птахи пінгвіни. В умовах сильно забрудненого повітря вони починають важко дихати.
Сторінка журналу «Підсумкова». Слайд 29
а) Робота в парах.
Вчитель.
1. В якому порядку краще робити прибирання квартири. Позначте цифрами порядок дій.
O Вимити підлогу.
О Протерти пил.
О. Підмести підлогу.
2. Позначити галочкою предмети, що знадобляться для миття підлоги.
О Відро.
О Ганчірка.
О Віник.
О Рідина для миття підлоги.
Гра «Збережемо чисте повітря».
Визначте, що добре для повітря, а що погане. Якщо це добре для повітря, не забруднює його, кажіть так, якщо погано – ні.
1. Використовуємо газове пальне (так).
2. Будуємо хімічний завод без фільтрів на трубах (ні).
3. Установлюємо пиловловлювачі на підприємствах (так).
4. Насаджуємо дерева і кущі (так).
5. Спалюємо листя з дерев і кущів (ні).
6. Оберігаємо ліси від пожеж (так).
7. Прибираємо в оселі (так).
8. Залишаємо запилені меблі (ні). 9. Вирощуємо кімнатні рослини (так).