Гігієна порожнини рота. Практична робота. Гігієнічний догляд за порожниною рота

Про матеріал
Урок - подорож, мета якого - поглибити знання учнів про гігієну порожнини рота ,розширити уявлення учнів про групи зубів; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; вчити учнів виконувати правила догляду за зубами; - збагачувати активний словник учнів; розвивати творчу уяву, фантазію, зацікавленість; формувати уміння збирати інформацію, досліджувати матеріал, робити висновки; - виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.
Перегляд файлу

 

     Тема. Гігієна порожнини рота. Практична робота. Гігієнічний догляд

               за порожниною рота

Мета: 

  • поглибити знання учнів про гігієну порожнини рота ,розширити уявлення учнів про групи зубів; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; вчити учнів виконувати правила догляду за зубами;
  • збагачувати активний словник учнів; розвивати творчу уяву, фантазію, зацікавленість; формувати уміння збирати інформацію, досліджувати матеріал, робити висновки;
  • виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.

Тип уроку: урок-подорож, засвоєння нових знань, комбінований                

Обладнання і матеріали: напис теми, написи, девіз, люстерка, зуби без рота, мультфільм «Ведмедик – ласунчик», презентація до уроку,  роздатковий матеріал, мікрофон,  аудіозапис, казкові герої

                                                             Хід уроку – подорожі
І. Організація класу.
Діти стоять у колі, взявшись за руки, і за вчителем промовляють слова:

«Доброго здоров’я, діти, доброго вам дня!

Я всміхаюсь сонечку: – Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квіточці: – Хай вона росте!

Я всміхаюсь пташечці:   Хай вона живе!

Я всміхаюсь дощику: – Лийся, мов з відра!

Друзям усміхаюся, зичу їм добра!
ІІ. Емоційне налаштування

Вчитель. Я хочу з вами поділитися посмішкою. Я дарую вам свою посмішку. Я люблю вас. У вас такі сонячні, променисті посмішки, що, дивлячись на них, яскравішим стає день, а на душі теплішає.

     Усміхнися всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям,

І тоді обов’язково

День тобі – веселим буде!

  1. https://s.ukropen.net/users/00001/35049/o_1557594254.pngВправа  «Посмішка» (Слайд 1)

Вчитель.  Подаруйте один одному веселу посмішку, але намагайтеся, не повторюватися…А я в свою чергу дарую вам свою посмішку і бажаю здоровя та успіхів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Гра  «Так чи ні»

 Вчитель. Давайте пограємо в гру «Так чи ні» (Правила гри – відповідати на запитання  ТАК, НІ.)
Ви поснідали смачненько? (Діти: Так!)
Зубки чистили гарненько? (Діти: Так!)
Хто не любить пасти та зубної щітки,
То у того зубки зіпсуються швидко? (Діти: Так!)
Хто ласує тортом, полюбляє цукор,
Той собі на горе буде мати муку? (Діти: Так!)
Зубки ввечері почистили і пішли відпочивати
в ліжко із собою взяли солодку вату? (Діти: Ні!)
Щоб зуби зміцнювати
Корисно цвяхи  жувати? (Діти: Ні!)
Блиск зубам щоби надати
Треба крем взуттєвий взяти
Видавить пів тюбика
І почистити зубики.
Так чи ні? (Діти: Ні!)
Отже, не лінуйтеся, діточки маленькі,
Зранку й перед сном зубки чистити гарненько!

2.  Бесіда (презентація)

Вчитель. Подивіться, будь ласка , на екран, де всі дарують вам посмішку.

( Слайд 2)

- Що ви відчуваєте при цьому? ( Радість, тепло, спокій, добро, впевненість, щастя…)

- Що найбільше привертає вашу увагу в усмішках? ( Зуби)

- А чому саме зуби? ( Бо вони красиві, білосніжні, здорові, блискучі…)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Вчитель. Чи здогадалися ви про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?

- Так, про зубки, про ротову порожнину, її гігієну, про те,  вигляд мають зуби здорової людини і що  слід робити за для здоров’я зубів. Адже недарма кажуть:
                       "ЗДОРОВІ ЗУБИ – ЗАПОРУКА ЗДОРОВ’Я (Слайд 3)

- А те як звучить тема нашого уроку,  ми дізнаємося склавши картки - пазли. Робота в парах.

 

 

 

 

 

 

 

-  Діти, дуже важливо для збереження здоров’я дбати про свої зуби та ротову порожнину. Що означає доглядати за зубами? (Роздуми учнів.) (Метод «Мікрофон»)

https://i.ya-webdesign.com/images/wand-clipart-tooth-fairy-18.png    Щоб розібратися в цьому, сьогодні ми проведемо незвичайний урок, урок- подорож. Саме на сьогоднішньому уроці ми  будемо поглиблювати знання  про гігієну порожнини рота , розширюватимемо  уявлення про групи зубів; дізнаємося про негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; дізнаємося  правила догляду за зубами.Ми вирушимо з вами у мандрівку Зубною Галактикою на планету Здоров’я. (Слайд 4) На цій планеті в усіх здорові зуби,  править в ній Мудра Зубна Фея.   (Слайд 5 ) Проте дістатися до цієї планети не так легко. На шляху нам можуть зустрітися несподівані перешкоди. А ми готові їх подолати? Тоді — в дорогу!  На нас чекає космічний корабель (Слайд 6) і його капітан —лікар Дентокід. (Слайд 7) Він   відважний захисник планети Здоров’я.

А девіз девіз подорожі буде такий (на дошці на зубчику):
Про чистоту хто добре дбає,
Завжди здоров’я добре має.
І настрій в того просто гарний,
І в світі він живе не марно.

V. Вивчення нового матеріалу

Вчитель.  Відправляємось в подорож. Перша зупинка Галактики Здоров’я «Ротова порожнина ,її склад.»

1. Бесіда з  елементами  розповіді

- Діти, розгліньте малюнок і скажіть з чого складається ротова порожнина? (губи, верхня, нижня щелепа, зуби, язик)  (слайд 8)

2. Інформація про гігієну порожнини рота.
-Розгляньте свою ротову порожнину у дзеркальце.

- Якщо роздивитись свої зуби перед дзеркалом, то можна побачити що всі зуби розташовані у рівні ряди верхні зубки перекривають нижні , і коли ми їх зціпимо, то у кожного є  свій  ПРИКУС.

- Діти, на ст.45-46,  прочитайте, чим відрізняється правильний прикус від неправильного і визначте, який у вас прикус..

     - Які причин виникнення неправильного прикусу?

     - А зараз я хочу звернутися до Зубної Феї

     Зубна Фея (звучить аудіозапис)  Між зубами багато нерівностей.   У них легко затримуються  часточки страви.   Тут дуже швидко розмножуються різні бактерії, в тому числі і збудники хвороб.

       А при пошкодженнях зубів  потраплятимуть часточки страви і гнитимуть.  Це призведе до захворіння зубів, горла, шлунку і навіть серця.  Крім того хворі зуби, як правило, мають неприємний запах. До того ж хворі зуби негарні. Проте ми не завжди можемо відчути, що почалося захворювання зубів. Стоматологи радять чистити їх двічі на день.

    Це допоможе зберегти зуби здоровими.

Вчитель. Діти, давайте підведемо підсумок: зуби – це частина ротової порожнини, яку треба чистити двічі на день (на зубові на дошці) Пов’язане зображення (Слайд  9 )  До того ж зубна щітка має бути у кожного – своя!

Вчитель.  Тепер ми можемо рухатись далі.  Друга зупинка планети  Здоров’я  - це зупинка «Правил догляду за зубами та ротовою порожниною.»
      - Чистити зубки двічі на день це правильно, але щоб їх зберегти цього ще замало. Як же правильно доглядати за ротовою порожниною? Давайте в цьому розбиратися…

Групова робота. (Побудова асоціативного куща в групі, презентація)

 Користуючись малюнками, які знаходяться у вас на партах, подумайте і складіть правила догляду за зубами та ротовою порожниною у вигляді асоціативного куща.

  1. Полоскання роту після кожного прийому їжі теплою водою
  2. Чистити зуби  двічі на день, використовуючи пасту.
  3. Щітка повинна бути індивідуальна, просушена, після очищення.
  4. Щоб видалити залишки їжі між зубами, використовуй зубну нитку чи зубочистку.
  5. Не забувай чистити язик
  6. Не можна кусати зубами горіхи, кісточки від ягід, різні тверді предмети тощо!
  7. Шкідливо для зубів: різка зміна температури при прийомі їжі; багато солодкого
  8. Також пошкоджені зуби у курців, адже нікотин негативно впливає на їх здоров’я.
  9. Двічі на рік відвідувати стоматолога.

Вчитель.  Маємо висновок: здорові зуби – запорука здоров’я і краси.  (на зубові на дошці)

3. Перегляд мультфільму «Ведмедик – ласунчик»

  • То які висновки зробив для себе Ведмедик?
  • А ви які висновки зробите для себе? 

Ви будете дотримуватися усіх правил  догляду  за зубами та ротовою порожниною?

Фізкультхвилинка

Щоб ніколи не хворіти, 
Треба вправи вам робити. 
Із-за парт швиденько встали, 
Спинки гарно розрівняли, 
На носочки піднялись 
І до сонця потяглись. 
Руки разом опустили 
І швидесенько присіли. 
Потім встали, руки в боки, 
Всі красиво робим кроки 
Назад – вперед прогнулись добре. 
Не будем мати ми хвороби.. 

 

Вчитель. Для того щоб піклуватися за зубами, потрібно знати їх будову.

 Наступна зупинка на  планеті Здоров’я - зупинка  «Будови зуба та призначення»

- Я запрошую біолога. (Ознайомлення з будовою зуба. (виступ учня)  

  Учень. Спочатку у людини з’являються молочні зуби, а пізніше – постійні. Молочні зуби з’являються у 4-6 місяців, а постійні – в 8-12 років. Всього у дорослої людини 32 зуба. Зуб складається з трьох частин розгляньте: (слайд 10)
коронка зуба;
шийка зуба;
корінь зуба.
     Деякі зуби мають тільки один корінь, інші більше. Коронка зуба покрита емаллю, а в області шийки і кореня – цементом. (слайд 11)

    По формі коронок зуби діляться на різці, клики, малі корінні зуби та великі корінні зуби.

- Дякую стоматологам.

2. Призначення зубів

- Відкрийте ст.44 в підручнику, розгляньте ще раз малюнок, які є групи зубів та прочитайте їх призначення.

3. Робота в парах. Гра «Кожен зубчик – у свій будиночок»(познайомити з класифікацією і значенням зубів)

       Роздати дітям аркуші із зображенням будиночків зі словами «РІЗЦІ», «ІКЛА», «МАЛІ КУТНІ», «ВЕЛИКІ КУТНІ».

До класу заходять 4  учні старших класів у масках зубів  і розповідають про себе (характеризують зуби). Завдання для учнів – розселити зуби по своїх домівках, тобто, щоб характеристика відповідала назві.

Старшокласник 1.

    Я  малий зуб, з’являюся у дітей у віці від 1 до півтора року. Клопотів теж від нас чимало і температура і нежить, але я і помічник для дитини, адже ми служимо їй для жування їжі. Тому ми дуже полюбляємо смачненько поїсти, але зазначимо, що тільки корисну їжу - сметанку, молочко, різні овочі та фрукти. Тож щоб ми не псувалися їжте корисну їжу!!!!

   Старшокласник 2. Ми з’являємося у людини постійними, і властивості випадати не маємо. Ми беремо участь у жуванні їжі. Одна у нас проблема, ми першими починаємо псуватися. Тож   слідкуйте за нами!!! Не допускайте нашого псування!!  Здогадалися, ми…( «великі кутні зуби»)

  Старшокласник 3. Ми з’являємося найпершими у малюків у віці від 6 до 10 місяців. У малюків нас виростає не один і не два, а 8.

  Хоч часто ми і додаємо клопоту матусям, то від нас з’являється нежить, то температура, проте яку радість вони відчувають коли у їхнього малюка з’являється перший зубчик! Саме цими зубами дитина починає відкушувати їжу! Ми –( «різці»)

    Старшокласник 4. А ми з’являємося у віці 10-12 місяців і виростаємо по два на нижній і на верхній щелепі. Ми теж незамінні помічники для дітей, адже ми теж беремо участь у відкушуванні їжі.

      Але , діти, ми вас просимо, не розкушуйте нами горішки, адже ми можемо зламатися.( «ікла» )

4. Це цікаво! Розповіді дітей.
http://pngimg.com/uploads/elephants/elephants_PNG18792.png Учень 1 (Слайд 12 ) - На жаль, нікому не доводилося бачити посмішку слона. Може, тому, що у нього зіпсовані зуби? – запитаєте ви. Зовсім ні! З чим, чим а з зубами у слона
все гаразд! Щоправда, їх небагато – всього шість. Але змінюються вони все життя. Тому майже не дошкуляють клаповухому велетню.

https://pbs.twimg.com/media/D2Kp_5bXQAA7VyC.jpg
https://storge.pic2.me/c/1360x800/184/58487ac1424ae.jpgУчень 2. (Слайд 13 )А ось в акулячій пащі вишикувалися рядами тисячі гострих, як лезо бритви, зубів. А позаду кожного робочого – запасний. Зручно, нічого не скажеш! Акулячі зуби чистить маленька рибка-санітар, поїдаючи дрібних паразитів на тілі й зубах хижачки.
Учень 3. (Слайд 14)Та найбільше ви б здивувались, якби побачили крокодила, з його роззявленою пащею, у якій спокійно господарює малесенька пташка – кулик- дерихвіст, яку називають "крокодилів сторож”. Пташка для крокодила – це жива зубна щітка. Вона старанно викльовує рештки їжі між зубами тварин.

Вчитель.Отже, тепер ми знаємо, як улаштовані наші зуби.  Якщо людина втрачає постійний зуб, новий на його місці вже не виросте. (напис на зубові на дошці)

 

  • Як ви вважаєте, для чого потрібні ці знання?

 

Ось ми дісталися наступної зупинки – Практичної  роботи «Гігієнічного  догляду за порожниною рота»

  •  Як правильно чистити зуби?

 

1. ПОРЯДОК ЧИЩЕННЯ ЗУБІВ (коментування учнями зображень плакату «Чищення зубів»)

 В учнів є паперові щітки та картинка зубів. Діти повторюють рухи чищення зубів)

• Зубну щітку розташувати вздовж ліній ясен. Рухи зубної щітки — згори вниз. Слід ретельно чистити кожен зуб.

• Очистити внутрішню поверхню кожного зуба. Рух зубної щітки — знизу вгору.

• Почистити жувальну поверхню кожного зуба. Рух щітки — вперед-назад.

• Кінчиком щітки почистити внутрішню сторону передніх зубів круговими рухами.

• Не забути почистити язик.

Вчитель.    Дотримуйтесь правил  порядку чищення зубів

Вчитель.    Наступна  зупинка планети Здоров’я - зупинка  «Продуктів , які зміцнюють зуби і  ті, що їх пошкоджують.»

1. Гра «Веселий кошик» На дошці зображено один здоровий зуб,  а інший хворий. У кошику розміщені продукти. Учні дістають із кошика  продукти і відносять  корисні до здорового зубчика, а шкідливі до поганого.

Вчитель. Необхідно  вживати корисні продукти (напис на зубчику на дошці)

VI. Узагальнення і систематизація знань

— Наша мандрівка наближається до кінцевої мети. Дентокід дякує вам, що ви успішно подолали подорож до Планети Здоров’я. А для того, щоб зустрітися з Зубною Феєю планети, потрібно промовити пароль. Ми дізнаємося його, якщо правильно дамо відповіді на запитання Феї. Ось вони:

-    З чого складається ротова порожнина? (губи, верхня, нижня щелепа, зуби, язик) 

— Які види зубів ви знаєте?

— Скільки разів на рік необхідно відвідувати стоматолога? (2 рази)

— Скільки разів на день потрібно чистити зуби? (2 рази)

— Назвіть головних помічників збереження здоров’я зубів. (Зубні пасти, щітки)

— Назвіть три корисні та шкідливі продукти для зубів.

— Чого не слід робити, щоб не порушити прикусу?

— Коли і як потрібно їсти солодощі, щоб не зашкодити зубам?

(На дошці записана фраза, кожне слово якої відкривається за правильну відповідь.)

Кожного ранку і кожного вечора чистити зуби має малеча.

— Ось тепер ми знаємо пароль. Це правило, за яким живуть мешканці Планети Здоров’я. А ось і сама Зубна Фея (слайд 5). Вона дякує вам за те, що кожен із вас виконує всі її правила і поради.

VIІ. Підбиття підсумків, рефлексія

  1. Гра «П'ять речень» (МЕТОД «Мікрофон»)Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання. Допоможуть вам  такі слова (на дошці)

Я дізнався про….Я запам’ятав, що … .Я зрозумів, що … .Мені на уроці … .Думаю, що … .

  •  У вас на столах лежать подарунки від Зубної Феї - зуби. Обличчя у них якісь безликі, чогось бракує. (Посмішки)
  •  Давайте «оживимо» цих осіб і намалюємо їм посмішку веселу, якщо сподобаась подорож, посмішку сумну, якщо не сподобалась подорож.
  • https://yt3.ggpht.com/a/AGF-l7_U7MCjg6nS3JH-y9sje0aQRMWZxwuWFhz-2A=s900-c-k-c0xffffffff-no-rj-moОтже, ваші зуби «ожили». Підніміть їх на вгору. Подивіться, як ясно і весело від ваших посмішок стало в класі! (Слайд 15 )
  1. Додаткове завдання. Гра «Казкарі» (колективне складання казки про зуби).
  •      Жили-були собі зуби в ротовій порожнині дитини...

Можливі подальші версії:

  • молочні зуби змінюються постійними;
  • на зуби напав страшний карієс;
  • зуби знайомляться з лікарем-стоматологом.

VIІІ. Домашнє завдання

 

І варіант

П.р., с.р. – виконати завдання на картках «Як правильно чистити зуби? Установи послідовність дій.»

В.р., д.р. – розгадати кросворд

зуби

По горизонталі:

4. Він пригнічує больові відчуття, руйнує зуб (нікотін)

  1. Лікарська рослина, що лікує карієс (барвінок)
  1.                Гігієнічний пристрій для догляду за зубами (зубочистка)

2.Молоко та молочні продукти містять (кальцій)

По вертикалі:

3.Лікар, що лікує зуби (стоматолог)

5.Найпоширеніша хвороба зубів (карієс)

1.  Подрібнює та пережовує їжу (зуб)

  1. Найтвердіша тканина зуба (емаль).

 

 

docx
Додано
4 листопада
Переглядів
20
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку