Тема: Вода – джерело життя (4 клас)
Мета: Сприяти формуванню уявлення про значення води в природі, про її цінність для людей, про шляхи забруднення і способи охорони від забруднення, про участь учнів в забруднені та охороні води; вміння висловлювати оцінні судження;
Сприяти вихованню естетичного сприймання природи, прагнення берегти її, охороняти, зокрема воду.
Тип уроку: урок-змагання «Брейн-Ринг».
Епіграф: Жива вода дає життя
Всьому живому в світі.
Якщо живе жива вода,
Тоді земля у цвіті.
Не треба вибухів війни,
Живи, жива водице!
Для праці хай ростуть сини,
І жито колоситься!
Вчитель: Як Ви розумієте цей вислів? Отже прочитайте тему нашого уроку.
да - ре ло дже ття жи
Вчитель: Як Ви розумієте це? Сьогодні ми проведемо урок-змагання «Брейн-Ринг».
На канікулах кожна команда мала завдання: відшукати якомога більше цікавої інформації про воду. У нас є три команди. І першим нашим конкурсом є конкурс «Представлення команд».
Конкурс 1: «Представлення команд».
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь.
Видумуй, пробуй і твори!
Фантазію та розум прояви!
Екологи: Ми за те, щоб у кожній криниці
Була завжди чиста водиця!
Математики: Скільки б не пройшло століть
Вода на місці не стоїть,
Мандрує скрізь по світі,
Тому й Земля у цвіті!
Мовники: Шумить вода, кричить вода:
В мені краплинка помира!
Якщо зупинимо цю мить,
На світі добре буде жить.
Конкурс 2: «Цікаво знати».
Кожна команда відшукувала цікаві матеріали про воду, відповідно до назви команди: екологи – про екологію, мовники – як поети і письменники описували воду, математики говоритимуть мовою цифр.
(Відповіді дітей)
Мовники:
З гір на долину,
Біжу, стрибаю, рину!
Місточки збиваю,
Всі гребельки збиваю,
Всі гатки, всі запруди,
Що загатили люди,
Бо весняна вода –
Як воля молода!
Квітень з водою, травень з травою.
Від березневих дощиків земля квітне.
Схожі як дві краплі води.
Вода з гір потекла, весну принесла.
Земля найбагатша, вода найсильніша.
Тиха вода береги рве.
З малого джерела велика ріка буває.
Де вода, там і верба.
Вода пливе – час минає.
Що ж це за речовина?
Відома з віку рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває.
Бува, як скло,
Крихка, тверда.
Це звичайнісінька вода.
Математики:
80% земної поверхні покрито водою.
Медузи складаються на 95-98% з води.
При спразі бізони відчувають воду за 5-7 кілометрів.
Більше одного міліарна людей не мають доступу до чистої питної води.
Щоб виростити 1 кг. овочів, потрібно 2 т. води.
Кров людини на 83% складається із води.
Екологи:
Щороку у водойми потрапляє 16% хімічних речовин. Особливо небезпечні суміші хлору. Він забруднює морську воду, накопичується в тілах морських тварин, впливає на імунну систему, печінь та на їх розмноження.
Прогнози вчених засвідчують, що 2/3людей на Землі до 2025 року будуть страждати від нестачі води.
Хімічні речовини, які використовують в домашніх умовах (миючі засоби, пральний порошок, фарби, відбілювачі) вбивають мікроорганізми, які фільтрують воду.
25 тис. людей на Землі, більшість з них дітей, вмирають кожен день в результаті вживання забрудненої питної води.
Лише 3% води придатні для вживання.
Люди забруднюють водойми, тому рослинний і тваринний світ водойм стає отруйним. Вживаючи морепродукти, людина отруює саму себе.
Конкурс 3: «Так» чи «Ні».
Конкурс 4: «Чи знаєш ти?»
Конкурс 5: «Загадки».
2. Летить орлиця по синьому небу, крила розкрила, сонце закрила (хмара).
3. Коли мене нема – всі чекають, коли прийду – тікають (дощ).
4. Ніжна зірка сніжно-біла
На рукав згори злетіла.
Поки ніс її сюди –
Стала краплею води (сніжинка).
5. Стоїть корито води налито (ставок).
6. Біле, як сорочка, пухнасте, як квочка.
Крил немає, а гарно літає.
Що це за птиця, що сонця боїться? (сніг)
7. Зоря-зоряниця, молода дівиця,
Гуляти ходила, сльозу зронила.
Місяць бачив – не підняв,
Сонце побачило – підняло (роса).
8. Розсипався горох на 70 доріг,
Ніхто його не підбере (град).
Конкурс 6: «Практична робота».
Кожна команда отримала по склянці з водою, в якій а) розчинено цукор, б) насипано пісок, в) налито олії. Розповісти про ці розчини.
Конкурс 7: «Творчий».
Кожна команда отримала картинки із зображенням молекул води з різних водойм. Їхнє завдання – розповісти з якої водойми кожна молекула і чому вони так думають.
Вчитель: Вода буває різною: густою мов кисіль; згубною мов отрута; білою і розсипчастою як пральний порошок; соленою, срібною, що вбиває мікроби; магнітною, що може виводити каміння з нирок; схожою на гуму, яку можна різати ножицями; та такою, що не замерзає при -50°С, кипить при + 300°С. Про такі цікаві властивості води Ви дізнаєтесь, коли будите вивчати хімію.
А саме головне вода повинна бути чистою. Що ж ми для цього можемо зробити?
(Відповіді дітей)
Далі вчитель пропонує дітям скласти гімн воді (дібрати влучні слова-характеристики):
Розлягалася вода неозора,
А найкраща вода (прозора).
На землі - калинове намисто,
А найкраща вода (чиста, іскриста).
Тут діброва шумить невмируща,
Найсмачніша вода (цілюща).
Ось і день промайнув. Ніч коротка,
А найкраща вода (солодка).
Підведення підсумків.
Вчитель:
З природознавства кілька уроків –
У світ незвичайний ще кілька кроків.
Світ природи пізнати маємо,
Багато цікавого ми вже знаємо.
Що таке рослини, де живуть синиці.
Хочем ще дізнатися, де взялась вода в криниці.
Перегляд та обговорення наукового фільму «Жива вода»