Година активного спілкування «Гроші в нашому житті»
Оніщенко Ірина Валентинівна, учитель початкових класів, методист міського методичного кабінету Управління освіти Бахмутської міської ради Донецької області, спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Мета: розширити знання дітей про те, що таке гроші і як їх отримують та використовують; ознайомити учнів із історією виникнення товарообміну, перших грошей; поглибити знання дітей про те, що за гроші купуються товари та послуги; дати уявленні про купюру та монету; формувати компетентність спілкування державною мовою, математичну грамотність соціальну і громадянську компетентності, підприємливість; виховувати доброту, взаємоповагу.
Обладнання: кошик, долоньки із завданням для привітання, надрукований текст довідничка «Як народжуються гроші», табличка для розміщення на стіні слів, шаблони карток, аркуші балого паперу, кольорові олівці чи фломастери.
Форма проведення: година активного спілкування з елементами тренінгу
Хід заняття:
Привітання
-
Вітаю вас, любі діти. Запрошую всіх вас у коло, для виконання вправи-привітання «Чарівний кошик».
Інструкція:
Учитель тримає кошик із паперовими долоньками, на зворотній стороні яких написане завдання: що робити учасникові під час привітання. Учні по черзі обирають долоньку, читають завдання та виконують його. Усі інші діти повторюють.
Зразки завдань:
- виконати реверанс;
- високо підстрибнути тричі;
- обійняти учасника;
- привітатися спинами;
- легенько торкнутися кінчиками носа;
- підморгнути;
- посміхнутися;
- привітати певною мелодією;
- привітати, уявно даруючи подарунок тощо.
Учитель:
-
Любі друзі! Сьогодні ми поговоримо про гроші, саме цю тему для нашого спілкування підказав хлопчик Сергійко, учень 1-го класу нашої школи. У нього досить цікава історія. Послухайте його.
Сергійко:
-
Кожного ранку мама дає мені гроші на смачні сніданки, а разом із татом ми купуємо дитячий журнал «Пізнайко». І завжди у батьків у гаманцях є гроші. Ось би мені такий чарівний гаманець, як у них! Я купив би собі велику кількість іграшкових літачків! Це ж так цікаво спостерігати, як вони літають!
Учитель:
-
Діти, як ви гадаєте, чи справді у батьків Сергійка чарівний гаманець?
-
Чи можете ви пояснити Сергійкові звідки батьки беруть гроші?
-
Так, вони їх зароблять. Батьки працюють, отримуючи зарплатню. Саме тому вони можуть придбати для вас корисні речі, іграшки та багато іншого.
-
Хто ще отримує гроші? (варіанти відповідей дітей)
-
Гроші можна отримати не лише на роботі.
-
Дідусь та бабуся отримують пенсію - ці гроші держава виплачує тим, хто вже багато попрацював.
-
Студенти, які добре навчаються, отримують спеціальну грошову винагороду - стипендію.
-
Родина, у якій народилася дитинка, також має від держави допомогу - соціальні виплати, щоб купити все необхідне для маляти.
-
Скажіть, а які гроші у батьків ви бачили? (паперові та монетки)
-
Чи знаєте ви звідки вони портапляють до дорослих?
-
Пропоную звернутися до довіднчка «Як народжуються гроші».
Робота в групах. Читання тексту довідничка «Як народжуються гроші»
Алгоритм роботи:
-
Об’єднання в 2 групи (за номіналом грошових купюр).
-
Читання та обговорення частини тексту в групах.
-
Обмін інформацією.
Частина 1
Паперові купюри друкують, а монети карбують на секретних підприємствах. В Україні це фабрика банкнотного паперу в Житомирській області та Банкнотно-монетний двір у Києві. Спеціальний папір для купюр виготовляють з бавовни, наносять на нього водяні знаки, вживлюють захисну стрічку. Потім на друкарських верстатах додають тиснення, зображення видимими та невидимими фарбами і розрізають великі аркуші на окремі купюри.
Частина 2
У Київській Русі ще за часів Володимира Великого, тобто майже 1100 років тому, почали карбувати золоті та срібні монети — златники й срібляники. На таких монетах обов’язково зображували князя, а з іншого боку — княжий герб, тризуб. Ці гроші згодом стали називати гривнями. Тож наші сучасні гривні мають довгу історію!
Хвилинка для роздумів. Робота в парах.
-
Обчисліть задачу часів князя Володимира.
Віл коштує 1 гривню, кінь — 2, а лоша — півгривні. Скільки гривень слід узяти з княжої скарбниці, якщо потрібно купити чотирьох лошат, шість волів і двох коней?
Відгадування загадки
-
Що ходить по світу без ніг і без торби? (монетка)
-
Пропоную прочитати «Казку про монетку» (використовується стратегія керованого читання)
-
Як ви гадаєте про що піде мова?
-
Щось буде відбуватися із монеткою?
-
Увага, читаємо першу частину казки.
Казка про монетку
Частина 1
Жила-була маленька кругла залізяка, яку звали Копієчка. Вона народилася на великому заводі, на якому також з’явилося багато інших залізних кружечків. Всі вони були зроблені з металу і називалися монетки.
“Цікаво, а для чого ми потрібні?” – запитала Копієчка своїх маленьких блискучих металевих друзів, підійшовши до них.
-
Я чула, нас будуть використовувати люди, – відповіла одна монетка.
-
Я чула, ми будемо жити в маленькій сумочці, – сказала інша.
І ось одного разу Копієчка прокинулася і здивувалася, опинившись на новому місці. Вона виявилася з іншими монетками різних розмірів усередині маленької сумочки.
Вчитель:
-
Як ви вважаєте для чого потрібні монетки? (монети потрібно для того щоб купувати іграшки, одяг, взуття, купувати їжу, оплачувати різні послуги).
-
Як ви гадаєте, що буде далі?
Частина 2
- Де я? – запитала Копієчка.
- Ти в гаманці, – відповіла монетка по сусідству.
- Що ми тут робимо?
- Ми чекаємо, коли нас витратять, щоб купити які-небудь речі, – відповіла інша монетка.
- Нас використовують, щоб купувати речі?
- Так. Ми ж гроші!
-
Монетки і паперові банкноти – це гроші. Люди міняють нас на речі.
Перш ніж Копієчка встигла що-небудь відповісти, рука відкрила гаманець і взяла її.
Вчитель:
-
Де опинилася Копійка?
-
Кого вона зустріла в гаманці?
-
Як називаються монети і паперові банкноти?
-
Для чого вони потрібні?
-
Як ви гадаєте, що буде далі з нашою героїнею?
-
Продовжимо читати.
Частина 3
Вона побачила, як літній чоловік подивився на неї і простягнув продавцеві.
-
Ось. Дайте-но мені апельсин! – попросив дідусь.
-
Будь ласка, – відповів продавець. Він взяв копієчку і дав чоловікові апельсин.
-
Ух-ти! Завдяки мені цей дідусь купив апельсин, – з радістю подумала Копієчка. `Пізніше копієчку передавали з рук в руки і обмінювали на морозиво, м’ячик або оплачували нею мийку машини. Копієчка багато чого побачила. Вона була щаслива, що люди міняють її на різні речі, і що завдяки їй люди можуть отримати те, що хочуть.
Вчитель:
-
Що трапилося з нашою монетою?
-
Чи зраділа монетка, що допомогла дідусеві?
-
Чому Копієчка була щасливою?
-
Чи справдилися ваші очікування?
Читання вірша Л.Яковенко «Гроші - це товар»
- Послухайте вірш Л.Яковенко «Гроші - це товар», у якому розповідається як виникли гроші.
Колись товар міняли на товар:
На рибу - сир; на ягоди - тканину;
На східні спеції - сальце й узвар –
Купці везли усе на чужину.
Та що ж робити тому продавцю,
Що має сир, а риба не потрібна?
Бо хоче курочку придбати він оцю
Або ж каблучку для дружину срібну.
А той, що з куркою, той сиру не бажав,
Сидів із нею на базарній площі,
За курку сорочину б він придбав...
Отак і народились гроші.
Бо гроші - це такий собі товар,
Що поміняти можна в будь-якій країні
На рибу, сир, ковбаску і узвар,
На книжку і на стрічку синю...
Так повелося в кожній стороні:
Без грошей ні продати, ні купити,
Та добре й вам відомо, і мені,
Що цей товар потрібно заробити!
-
Як виникли гроші?
-
Яким чином люди раніше могли купити товар? (обміняти один предмет чи продукт на інший)
-
Чи знаєте ви як називається такий обмін?
-
Це бартер - прямий обмін одних товарів на інші.
-
Розмістимо це слово на стіні слів.
Практична робота. Створення власної картки
-
Отже, спочатку обмінювалися товаром, здійснювали бартер. Потім виникли гроші. За речі та продукти почали розраховуватися грошовими купюрами.
-
Чи спостерігали ви, як розплачуються дорослі за продукти в магазині. -
-
Чи завжди вони користуються грошима?
-
Так, дорослі у сучасному світі розраховуються картками, на які їм зараховують зарплатню. Це дуже зручно.
-
Пропоную вам створити власну картку, домалювавши запропонований макет Також напишіть на ній своє ім’я та прізвище.
Бесіда:
-
Ви вже знаєте, гроші треба заробити. Які ще способи отримання грошей ви знаєте?
-
Чи заробляли ви колись гроші? Як?
-
Ким ви мрієте стати у майбутньому?
-
Що має гарно вміти цей фахівець?
-
Які риси характеру йому потрібні? А чи є такі риси у вас?
-
Яким фахівцем треба бути, щоб отримувати гарну зарплатню?
-
Як ви вважаєте, хто отримує більшу зарплатню - початківець, спеціаліст, професіонал, майстер? Поясніть свою думку.
-
Що треба робити, аби стати майстром своєї справи?
-
Іноді люди отримують гроші, вигравши їх у лотереї.
Творче завдання «Намалюй подарунок»
- Уявіть, що ви виграли мільйон гривень. Щоб ви придбали для вашої родини? Намалюйте.
Підсумок
-
Про що ми сьогодні говорили?
-
Для чого потрібні гроші?
-
Якими способами можна розрахуватися в магазині?
Рефлексія. Вправа «Скажи одним реченням».
Дітям пропонується набір фраз, які вони повинні доповнити:
-
Сьогодні я дізнався ...
-
Було цікаво…
-
Я виконував завдання ...
-
Я зрозумів, що…
-
Тепер я можу ...
-
Я відчув, що ...
-
Я навчився…
-
У мене вийшло …
-
Я зміг…
-
Я спробую…
-
Мене здивувало ...
-
Мені захотілось…
Список використаних джерел:
1. Загадки про гроші [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://kazkar.info/ua/zagadki_pro_grosh/ - Назва з екрана. – (Дата звернення 08.12.2018)
2. Сценарій тренінгу "Діти та гроші» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dnz24.org.ua/post/426 - Назва з екрана. – (Дата звернення 03.01.2019)
3. Школа економіки. У державній скарбниці [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://jmil.com.ua/2018-7/economika - Назва з екрана. – (Дата звернення 06.12.2018)