Година цікавої математика

Про матеріал

Задачі із сірниками завжди були популярними серед вчителів математики. Розв'язування таких задач допомагає розвивати кмітливість і уяву школярів, що є дуже важливим при вивченні математики.Задачі із сірниками завжди були популярними серед вчителів математики. Розв'язування таких задач допомагає розвивати кмітливість і уяву школярів, що є дуже важливим при вивченні математики.


Перегляд файлу

 

Математика, 5 клас

СІРНИКИ - НЕ ІГРАШКИ?

(година цікавої математики)

 

Математика завжди була складною наукою для опанування її школярами. Звідси й завдання, яке стояло і стоїть перед учителем, -  розкрити багатоманітний її світ, показати можливості застосування математики серед повсякденних речей.

Задачі із сірниками завжди були популярними серед вчителів математики. Розв’язування таких задач  допомагає розвивати кмітливість і уяву школярів, що є дуже важливим при вивченні математики.

 

Мета: популяризувати математичні знання;

формувати уявлення про багатоманітний світ математики;

розвивати уяву, кмітливість, логічне мислення, творчі здібності учнів;

виховувати вміння працювати в парі, уважність.

 

Обладнання: коробки сірників (із розрахунку одна коробка на кожну парту), бонуси-фішки різного кольору: зелені – за колективні відповіді, сині – за індивідуальні відповіді.

 

ХІД УРОКУ:

 

І. Організаційний момент.

Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на навчальну діяльність.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Згадуємо римську нумерацію у відповідності її до арабської, яку використовують на уроках математики.

І – 1;

V – 5;

Х – 10;

L – 50;

C – 100;

D – 500;

M – 1000.

Якщо пишемо числа більші або менші від вказаних, то користуємося принципом додавання або віднімання: ІV відповідає арабському числу 4 (на один менше від п’яти) , VІ – арабське 6 (на один більше від п’яти), ІХ – 9, ХІІ – 12,  ХL – 40,  LХХХ – 80 тощо.

Усні завдання на закріплення (учні відповідають індивідуально, за правильну відповідь отримують бонус від учителя):

- Зобразити за допомогою двох сірників як можна більше римських чисел (на виконання завдання 30 секунд, бонус - за кожне правильно складене число).

Відповідь: І, ІІ, V, Х, L.

- Зобразити за допомогою трьох сірників як можна більше римських чисел (на виконання завдання 30 секунд, бонус - за кожне правильно складене число).

Відповідь: ІІІ, ІV, VІ, ІХ, ХІ, LІ, С.

 

ІІІ. Формування мети і завдань уроку.

На початку уроку вчитель задає учням загадку:

Лежать у порядку дерев’яні малятка,

Білі, здорові, всі чорноголові.

Учитель: Правильно, це – сірники. Сьогодні для проведення уроку будемо користуватися сірниками.

Для розминки пропонуємо таку задачку:

Три сірники лежать на столі. Як прибрати середній сірник із середини, не торкаючись його?

Відповідь: Один з крайніх сірників кладуть поряд з іншим крайнім (так середній опиняється з краю).

Учень, який запропонував правильну відповідь, отримує бонус-фішку від учителя.

Учитель: Отже, ми сьогодні розв’язуємо задачі із сірниками. Але не забуваємо правило, що необережне поводження із сірниками може стати причиною пожежі.

 

ІV. Розв’язування задач.

Робота на уроці відбувається у парах. Пара, яка першою розв’язала задачу, отримує два бонуси, а пари, які виконали завдання вірно і вклалися у визначений час – один бонус.

На розв’язання кожного завдання учитель відводить не більше однієї хвилини.

 

1. Як зробити з двох сірників десять, не ламаючи їх?

Відповідь: Скласти з них римське число Х.

 

2. Чи можна з трьох сірників зробити шість, не ламаючи їх?

Відповідь: Так, необхідно з них скласти римське число VІ.

 

3. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: VІ + ІV = ХІІ.

Відповідь: VІІ + V = ХІІ.

 

4. Чи можна з чотирьох сірників зробити сім, не ламаючи їх?

Відповідь: Так, необхідно з них скласти римське число VІІ.

 

5. Як з 8 сірників зробити три?

Відповідь: Скласти з них слово «три».

 

6. Візьміть 12 сірників і викладіть з них таку «рівність»: VІ – ІV = ІХ. Рівність, як бачимо, неправильна, бо 6 - 4 не дорівнює 9. Перекладіть один сірник так, щоб утворилась правильна рівність.

Відповідь: Можливі два варіанти: V + ІV = ІХ або VІ + ІV = Х.

 

7. Як з 13 цілих сірників, кожний з яких має довжину 5 см, покладених один біля одного, скласти метр?

Відповідь: Скласти слово «метр».

 

8. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: Х - ІХ = VІ.

Відповідь: ХІ – ІХ = ІІ.

 

9. Додати до чотирьох сірників п’ять так, щоб утворилося сто. Спробуйте знайти два розвязки.

Відповідь: Скласти із сірників слово «сто», а також можна скласти число 100.

 

10. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: VІІІ + ІV = ХVІІ.

Відповідь: VІІІ + ІХ = ХVІІ.

 

11. З 9 сірників скласти 6 квадратів (можна накладати один сірник впоперек іншого).

 

 

 

 

 

Відповідь:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12. З 12 сірників викладено 4 однакових квадратів, як на малюнку, при цьому утворився ще один додатковий квадрат (великий). Необхідно прибрати 2 сірники (решту не займати), щоб утворилося два нерівних квадрати.

 

 

 

 

Відповідь:

 

 

13. З 10 сірників викласти 3 квадрати.

Відповідь:

 

 

 

 

 

 

14. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: Х + Х = І.

Відповідь: ХІ – Х = І.

 

V. Підсумки уроку.

Учні підраховують кількість отриманих за урок фішок, називають цю кількість учителю, який таким чином визначає найкмітливішу пару та найкмітливішого учня на уроці.

 

VІ. Домашнє завдання.

Розшифруй записи дій (замість однакових букв постав однакові цифри, замість різних букв різні цифри): РАК + РАК + РАК = КРАБ.

 

 

Використана література:

Аменицкий Н.Н., Сахаров И.П. Забавная арифметика. – Москва: Наука. Гл. ред. физ.-мат. лит., 1991.- 128 с.

Зубелевич Г.И. Занятия математического кружка в 4 классе: Пособие для учителей. – Москва: Просвещение, 1980. – 79 с.

Игнатьев Е.М. В царстве смекалки. /Под редакцией М.К. Потапова, текстологическая обработка Ю.В. Нестеренко. – 4-е изд. – Москва: Наука. Главная редакция физико-математической литературы, 1984. – 192 с.

Кордемский Б.А. Математическая смекалка. – 9-е изд., стер. – Москва: Наука. Гл. ред. физ.-мат. лит., 1991. – 576 с.

Кухар В.М., Барничка Ю.Ю. Цікава математика у 4 і 5 класах. – К.: Радянська школа, 1975. – 143 с.: іл.

 

doc
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку