Дана розробка буде корисна для практичних психологів, соціальних педагогів закладів освіти та класних керівників з метою виховання в учнів чесності та порядності.
Година психолога «Про чесність і обман»
Мета: виховувати в учнів негативне ставлення до брехні, обману.
Під час роздумів, аналізу підвести дітей до висновків:
людина, яка себе поважає, не стане нікого обманювати.
Проаналізувати типові ситуації, коли учні говорять неправду, знайти інший спосіб поведінки. Розвивати вміння дітей працювати в мікро групах.
Обладнання: столи зі стільцями, що стоять півколом;
на столах – зошити, аркуші паперу;
на дошці написана тема;
магнітофон, касета з музикою; годинник.
Попередня підготовка: напередодні години спілкування психолог формує мікро групи на чолі з лідером. Дітям дається завдання підготувати прислів’я про чесність і обман.
Хід заняття
Психолог. Добрий день! Гарного настрою бажаю всім присутнім. Сьогодні наша година спілкування тісно пов’язана з реальним життям. У ньому ми, прагнучи бути ідеальними людьми, маємо пройти довгий шлях до самовиховання. На цьому шляху є зупинки – станції - обов’язки, які ми самі складаємо. Один із таких обов’язків ви вже сформулювали – це « не говорити неправди ».
Брехня, або неправда, - підступна особа, яка здатна замаскуватися під правду, переконати людину, що в даний момент саме вона, брехня, є найкращим варіантом поведінки, і тільки вона веде до виходу з якоїсь кризової ситуації. Тобто поводитися як підступний ворог. Ми з вами маємо виробити звичку й навичку боротися з цим ворогом. А найкращий спосіб боротьби із брехнею – це побачити, зрозуміти і викрити. Отже, тема години спілкування « Про чесність і обман ».
Зараз я кожній групі роздам завдання. Ви матимете 5 хвилин на обдумування й обговорення. Потім лідер висловить думку групи. Якщо з інших груп знайдуться охочі доповнити, підніміть, будь ласка, руки.
( Психолог роздає завдання ( ситуації 1-5 ), вмикає музику ( 5 хв).)
Ситуація 1
Павло отримав три бали із самостійної роботи з математики. Щоденник на оцінку не подав. На запитання тата « як справи у школі? » відповів « нормально ».
Запитання:
Чи можна вважати, що Павло обманув батька? Що б ви порадили Павлові сказати вдома в такому випадкові?
Ситуація 2
Соня розкрила мамині дорогі парфуми, а сказала, що це ненароком зробив Кешка ( папуга ). Ось їхній діалог:
Завдання:
Ситуація 3
Забігши першим до класу, Олексій побачив забутий кимось калькулятор. Він узяв його до рук і почав роздивлятися. « Ух ти, який гарний, це твій? » - почув він раптом голос однокласника. « Так. Це мені друг подарував на день народження ».
Запитання:
Які погані вчинки зробив Олексій? Як він може виправити свою помилку?
Ситуація 4
Микола витратив гривню, що дали батьки на обід, по-своєму. У буфеті він купив солодкої водички, вафлю і цукерки. Прийшовши додому, Микола мав із мамою таку розмову:
Завдання:
Згодом, виправдовуючи, Микола сказав: « Я ж витратив гроші на їжу! Яка різниця, що саме я купив? » Чи погоджуєтеся ви з думкою Миколи? Аргументуйте відповіді.
( Аналіз ситуацій, доповнення охочих ( 20 хв ).)
Психолог. Молодці, а зараз – хвилина відпочинку. Ми послухаємо прислів’я, які ви нам підготували.
( Діти зачитують прислів’я.)
Прислів’я
Психолог. Перший етап години спілкування пройшли дуже гарно. А другий етап має таку незвичну для вас назву « мозковий штурм ». Ось і зараз ви почуєте завдання і маєте записати у зошитах перше, що спало вам на думку.
Отже, закінчіть речення:
Людина, яка обманює…
( Усі зачитують відповіді.)
Таким чином робимо висновки, що:
А тепер відповідь даємо гуртом.
- Чи поважають людину, яка каже неправду? ( Ні.)
- Чи хочемо ми, щоб нас поважали? ( Так.)
Тоді повторюйте за мною:
Я хочу, щоб мене поважали, і тому ніколи не говорити неправди.