Година спілкування
Чи варто бути правдивим?
Мета. Вчити дітей говорити правду, чесно признаватися у своїх провинах, робити зауваження тим, хто говорить неправду, якщо сам правдивий Розвивати мовлення дітей, вміння висловлювати власну думку, творчість дітей. Виховувати нетерпимість до будь - якого прояву зла і неправди в тому числі, дружнє ставлення до однокласників, повагу до батьків, дорослих; звернути увагу на руйнівну силу брехні.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття
Дитина жити починає,
Іде в життя, у дивний світ.
В житті – усякого буває…
Дитині ж зовсім мало літ.
А тут нелегко все кладеться,
І покарання, мабуть ждуть.
Невже брехати доведеться ?
Ну, що робити ? Як же будь ?
Міркування дітей з вживанням опорних слів «Я так думаю…», «Я вважаю …», «На мою думку … »).
(Я вважаю, що потрібно казати завжди правду, тоді на душі буде легше, не буде кричати мама, тато, а навпаки мої рідні будуть мені довіряти).
- Отже, тема заняття «Чи варто бути правдивим?»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вихователя.
Здавна на Землі люди цінували правдиве життя – чесне, щире, відкрите, правдиве.
Не бійтесь правди, любі діти,
До світла правди чесно йдіть
Бо в світі чесним краще жити,
Тому ви з правдою дружіть.
- Правда й брехня…, чесність, порядність і брехливість – ці поняття дуже часто супроводжують людину. Але одне з них возвеличує, а інше ганьбить її.
- Як не розгубитися, як відрізнити правду від брехні, плітки від істини, наклеп від щирості? - Щоб знати, як діяти, треба чітко розуміти сутність, значення слова.
- І допоможе нам у цьому тлумачний словник.
- Давайте знайдемо тлумачення слів "правда" і "брехня".
Правда – це те, що відповідає дійсності.
Брехня – це те, що не відповідає дійсності; неправда.
Правдивий – той, що говорить правду, істину.
З давніх часів правдивість, правдолюбство були в пошані у людей. Чесність оспівувалася в легендах, думах, піснях, оповідках. Проводжаючи сина в далеку дорогу, мати бажала йому, насамперед, ніколи в житті не розминатися з правдою.
Доберіть синоніми до слова "правдивість".
- Вимовте це слово пошепки.
- Які почуття охоплюють вас?
Отже, правдивість, це - ... щирість, чесність, відкритість, відвертість.
- Підберіть антонім до слова правда (брехня).
- Поясніть значення слова "брехня".
- Як називають людину, що говорить неправду?
- Чи такі самі почуття охоплюють, коли ми чуємо слова "брехня, плітки, наклеп, брехун, обманщик".
- Таким чином, правдивість і брехливість – це риси людини:
правдивість – чеснота, брехливість – недолік.
В народі кажуть: "Не обдуриш- не проживеш".
Але на людей, які живуть за цим принципом лягає похмура тінь нечистої совісті.
Виберіть правильну відповідь.
Яка совість у людини, що живе за принципом: «Не обдуриш – не проживеш».
а) нечиста;
б) чиста.
- Погані вчинки мають для людей і погані наслідки.
Правдива людина – кажуть про того, хто живе за правдою, і то найвища йому оцінка.
Слово правда утворилося за допомогою суфікса – вд - , який використовувався на позначення абстрактних понять, від слова прав з праслов’янської мови, яке мало первісне значення передній, перший, рівний, істинний. А якщо зазирнути ще більше в глибину віків, то можна побачити частину слова пра -, яка і досі зустрічається в слові прадід і вказує на давність чого – небудь.
Отже, недаремно живе прислів’я «Правда старша від нас».
- Як ви вважаєте, чому діти, хоч і розуміють, що говорити неправду – погано, все ж таки обманюють?
Причини
Наслідки
- Кому потрібна правда ?
(Правда насамперед треба для самого себе ).
Правдива людина дослухається до голосу власного сумління. Коли вона робить хорошу справу, то відчуває справжнє щастя.
Щоб виховати в собі правдивість, слід намагатися уникати того, що її руйнує.
Дослід.
- Уявіть собі, що це — ваша душа. (У чистий стакан налито води)
Вона чиста, незаплямована ні обманом, ні нечесними вчинками. Але з вами щось трапилось, і ви одного разу сказали неправду (додаю фарби), а ланцюжок неправди потяг за собою другу неправду. (знову доливаю фарби).
- Що стало з вашою душею?
(Душа ваша помутніла, їй важко, вона страждає, болить. Ви не винесли цих душевних мук і в усьому зізнались. (вливаю «Білизну» — засіб для відбілювання).
- Якою знову стала вода? (Чистою, прозорою)
- Чого нас може навчити цей дослід? (Людей не можна обманювати і потрібно говорити правду, якою б вона не була.)
Гра « Дзеркало душі»
Що треба зробити самому, щоб тебе назвали правдивою дитиною?
ІV. Закріплення нових знань і вмінь.
1. Продовжити прислів`я.
Краще гірка правда, …
Умій вчасно сказати і …
Краще мовчати, аніж …
(Слова для довідки : … брехати; …і вчасно замовкнути; … ніж солодка брехня).
2. Гра «Речення з помилками»
Чесність – запорука біди.
Усе краще в людині починається з брехні.
Справедлива людина завжди говорить неправду.
3. Гра «Так» чи «Ні».
Чи правдива людина, яка:
Завжди говорить правду; (Так)
Визнає свої помилки; (Так)
Говорить правду тоді, коли їй це вигідно; (Ні)
Вигадує «небилиці» для того, щоб нашкодити іншому; (Ні)
Намагається, щоб його слова і справи не розходилися. (Так)
4. Гра «Сердечко Чесності»
Розфарбуйте своє «сердечко», а поки будете розфарбовувати пригадайте про свій чесний вчинок.
5.Гра «Продовжи речення»
Я обіцяю …
6. Ситуація «Щоб не було й зерна неправди»
Прийшла Оленка в гості до Ясі, а там вишиті рушники дуже гарні.
Хто це у вас вишиває ? – запитує.
Яся. Все сама, сама.
Оленка наступного дня приходить до Ясі, щоб разом вишивати, а її дома немає.
Мама Ясі. Так Яся ж не вишиває.
Оленка. А хто ж то все вишив?
Мама. Я і моя мама – бабуся Ясі.
VІІ. Підсумок заняття.
- Що нового дізналися сьогодні на занятті?
1