КОНФЛІКТИ І СПОСОБИ ЇХ ВИРІШЕННЯ |
Година спілкування в 9 класі |
|
|
|
Филь О.М. |
2021 р. |
|
Великоканівецький НВК
ТЕМА. КОНФЛІКТИ І СПОСОБИ ЇХ
Мета: формувати уявлення учнів про різні варіанти людського спілкування; учити уникати конфліктних ситуацій і своєчасно вирішувати їх, не допускаючи переростання в конфлікт; формувати конфліктну компетентність учнів, соціально схвалювані форми поведінки; виховувати шанобливе ставлення до людей.
Хід години спілкування
Слайд1 Кліп «Битва»(«Ералаш» выпуск № 106), Слайд 2
Класний керівник. Тема нашої години спілкування — конфлікти.
Класний керівник. Які емоції та асоціації викликає у вас це слово? (Лайка, сльози, бійки, синяки, кулаки, сварки, образи, вбивства, руйнування сім'ї, втрата роботи, в'язниця тощо.)
Як бачимо, переважають негативні емоції та асоціації. Невже нічого позитивного немає в конфліктах? (Пошуки істини, відкриття, самоствердження тощо.)
Класний керівник. Конфлікти. Які їх наслідки? Чи можуть люди обходитися без конфліктів?
(Повідомлення результатів попереднього анкетування (1) Слайд3.)
У тлумачному словнику слово «конфлікт» означає «зіткнення, серйозна розбіжність, суперечка». Слайд 4 Для виникнення конфлікту потрібна конфліктна ситуація. Але далеко не кожна ситуація веде до конфлікту. Має бути інцидент.
учні пояснюють, кого ми називаємо «конфліктною людиною».
(Учні дають короткі відповіді на запитання. Висловлювання не оцінюються й не обговорюються.)
(Повідомлення результатів попереднього опитування (2)) Слайд 5
Презентація учнів «Види конфліктів»
Класний керівник. Слово «конфлікт» викликає у багатьох відверто негативні асоціації. Є кілька пояснень, чому ми намагаємося за будь-яку ціну не конфліктувати.
Конфліктувати страшно. Можна зовсім зруйнувати стосунки і втратити близьку і рідну людину.
Конфліктувати погано. Ми боїмося дістати ярлик «сварливого», «істеричного», «незлагідного».
Минулий досвід підказує, що конфлікт - це боляче, неприємно.
Конфлікт є тільки виявленням накопиченого невдоволення та напруження, сигналом, що далі так жити неможливо. І замість того, аби тікати від нього, варто прислухатися і придивитися до цього сигналу. Проблема в тому, що дехто з нас не припускає навіть і думки про те, що з конфлікту може вийти щось добре, так само як і про те, що свої негативні почуття (гнів, роздратування, невдоволення) можна обговорювати та виявляти без шкоди для людей, які живуть поруч.
Насправді життя без конфліктів — це ілюзія.
Слід зрозуміти, що конфлікт — це нормально. Усі люди різні, і відмінності сприймати дуже важко. Негативні почуття — це такі самі почуття, як і позитивні, які потрібно виявляти та обговорювати.
Якщо ми не виявляємо відкрито своїх почуттів і потреби або робимо вигляд, що не помічаємо їх, це ще не означає, що вони кудись зникають. Вони залишаються «всередині» і «починають виявлятися» іншими способами.
Конфлікт — це зіткнення інтересів. Слайд 6 І, як будь-яке зіткнення, конфлікт може принести і радість перемоги, і гіркоту поразки.
З точки зору науки конфліктології, є п’ять типів поведінки під час конфліктів: пристосування, уникнення, співпраця, суперництво і компроміс.
Вгадайте за описом, про яку стратегію поведінки йдеться. Слайд7
(Учитель читає опис поведінки.)
Конфлікту можна уникнути, усе залежить від того, як особа сприймає й оцінює ситуацію. Якщо особа оцінює ситуацію як конфліктну, то відбувається конфліктна взаємодія. Конфлікт починає жити своїм життям. Слайд8
Усі ми вже чимало читали про правила поведінки в конфліктній ситуації — не перебивати, не підвищувати голосу, слухати партнера. Але чомусь, коли нас поглинають емоції, ми — такі гарні, добрі, інтелігентні люди, починаємо кричати, перебивати одне одного, згадувати старі помилки і робити все навпаки. Що ми намагаємося один одному довести? Ми хочемо вирішити питання: «хто правий, хто винний?» А що коли підійти до конфлікту, наперед відмовившись від цього запитання, просто не шукати винних і переможених.
Процесуальна сторона конфлікту, його розвиток є зміною декількох послідовних стадій: від стадії потенційного конфлікту - до його розв'язання.
Післяконфліктний період — це часто процес переосмислення набутого досвіду, утвердження вибраної позиції, переживання радості і вдоволення від досягнутого результату.
Залежно від способів вирішення конфлікту воно може бути конструктивним і деструктивним.
Класний керівник. Прошу звернути увагу на два моменти. По-перше, дуже багато залежить від позиції самої людини. Саме вона визначає ситуацію як звичайну або як конфліктну для себе.
На якому ще етапі хід конфліктної ситуації залежить від самої людини? (На етапі вирішення конфлікту.)
По-друге, за даними соціології імовірність вирішення конфлікту на різних його етапах розвитку різна.
Як ви думаєте, на якому етапі вона найбільша? (У фазі виникнення розбіжностей.) Слайд 9
У цьому випадку імовірність вирішення конфлікту — 92 %. При конфліктній взаємодії вона дорівнює 46 %, при ескалації конфлікту — усього лише 5 % і на етапі розв'язання — 20 %.
Варто замислитися над тим, як навчитися «відловлювати» конфлікти ще до їх початку! Слайд10 Тут доречно згадати слова польського сатирика Станіслава Єжи Лєца: «Будьте самоуками, не чекайте, поки вас навчить життя!»
Класний керівник. Як же розпізнати стратегії поведінки в конкретних ситуаціях?
Класний керівник (проводить розбір ситуацій):
— Чи можна назвати цю ситуацію конфліктною?
— Як ви думаєте розв’яжеться ситуація ?
— Чи є з неї вихід?
Класний керівник. Яка ж результативність цих стратегій? Яка стратегія приведе до конструктивного вирішення конфлікту? А яка тільки ускладнить його або заведе у безвихідь? Слайд12
Очевидно, при суперництві жодна із сторін не досягає успіху. При уникненні і пристосуванні одна із сторін виграє, а інша програє. І тільки при співпраці виграють обидві сторони.
Класний керівник. У школах верхової їзди не хвалять наїзника, який може утриматися на здибленому коні. Як ви думаєте чому? (Під досвідченим жокеєм кінь ніколи не стає дибки.)
Золоте правило спілкування — завжди поводься з іншими так, як ти хотів би, щоб інші поводилися з тобою.
Слайд14
Які ж стратегії поведінки обрали учні нашої групи ?
(Повідомлення результатів попереднього опитування (3)) Слайд15
Класний керівник. А які риси характеру потрібні, щоб дотримуватися цього золотого правила? Ці риси даються нам від народження чи їх можна виховати в собі? Яких же висновків ми можемо дійти?
Відповідь учнів: Вирішений конфлікт, комплімент, посмішка зберігають нервову систему людини, а значить і її здоров'я.
Назвіть шляхи виходу з конфліктів, їх вирішення. Слайд 16
(Учні можуть назвати такі шляхи.
• Доброзичливість.
•Визначити причину конфлікту, намагаючись почути і правильно зрозуміти одне одного.
•Тактовність. Розмова по суті. Пошук компромісу.
•Здатність визнати свою помилку. Пам'ятайте, тільки дурні та небіжчики не змінюють своєї думки.
•Дотримання чужого персонального простору.
•Правильний вибір ролі.
•Уміння слухати й чути одне одного.
•Справедливість.)
Класний керівник. Конфлікти часто отруюють людині життя, порушують звичний ритм, знижують самооцінку. Багато хто прагне знайти мирний спосіб врегулювання конфлікту.
Як бачите, шляхів виходу з конфлікту багато. Отже, якщо ви не помітили, як потрапили в складну ситуацію, що загрожує вийти з-під контролю, вам доведеться застосувати інтелект і вміння спілкуватися, щоб вийти з конфлікту з найменшими втратами. Тут ви можете виявити творчість і придумати нові способи нейтралізації конфліктів.
Не уникайте конфліктів (вони неминучі!), а намагайтеся їх... (розв'язати або уникнути негативних наслідків).
Пам'ятайте, що безвихідних ситуацій... (не буває).
Хотілося б, щоб ви розуміли, що конфлікти, це необхідне явище соціального життя. Якщо вони існують, то, значить, виконують якісь важливі функції в житті людини й суспільства. Причому ці функції можуть бути як позитивні, так і негативні. Слайд 17 Пропоную вам доповнити схему “Функції конфлікту”.
Учні доповнюють схему і перевіряють її.
Класний керівник. Життя не прожити без конфліктів, але розумна, культурна людина завжди зможе ефективно вирішити суперечки й розбіжності, гнучко використовуючи різні стратегії: в одних випадках жорстко наполяже на своєму, в інших — поступиться, у третіх — знайде компроміс.
І щоб не помилитися у виборі стратегії поведінки, потрібні життєвий досвід, мудрість і знання. Сподіваюся, дещицю цих знань ви отримали в ході сьогоднішньої години спілкування. Слайд 18
Використана література:
1