Година спілкування "Людина починається з добра" має на меті формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любов і повагу до ближнього; визначити й окреслити суть категорій добра і зла;Виховувати позитивне світосприйняття; чемне ставлення учнів одне до одного, до старших, молодших та всіх оточуючих людей; сприяти створенню дружнього дитячого колективу.
Година спілкування «Людина починається з добра»
Вчитель: Кричевська В.А.
Мета:
формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любов і повагу до ближнього;
визначити й окреслити суть категорій добра і зла;
розвивати вміння відрізняти погане від доброго, вміння висловлювати власну думку, відстоювати свої погляди;
Виховувати позитивне світосприйняття; чемне ставлення учнів одне до одного, до старших, молодших та всіх оточуючих людей; сприяти створенню дружнього дитячого колективу.
Стимулювати прагнення творити добро і цінувати його.
Привітання.
Доброго ранку, доброго дня!
Бажаємо щастя , здоров’я й добра!
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ
-Давайте налаштуємось на позитивну роботу. Відкрийте долоньки, заплющіть очі і промовляйте за мною:
-Я особистість творча!
-Я впевнений в своїх силах!
-У мене хороший настрій!
-Я буду активно працювати!
-Всім присутнім бажаю добра!
Вправа «Ласкавинка » (до свого сусіда)
- Давайте подаруємо один одному ласкавинку – добрі, ніжні ,хороші побажання.
- Уявіть, що у вашій долоньці є ласкавинка, ніби тепла пушинка. Передайте її один одному. Відчуваєте, як приємно і радісно у вас на серці?
(Запитую декілька пар. Що вони побажали своєму сусідові)
- Важко чи легко віддавати своєму сусідові ласкавинку ?
- Що трапляється з людиною, коли їй ніхто не дарує ласкавинок ?
- Що буде, якщо ми даруватимемо ласкавинки один одному постійно ?
- Щоб дізнатись про що піде мова на годині спілкування , я пропоную послухати казку, яку підготувала творча група нашого класу.
Інсценізація казки «Як дівчинка подружку шукала»
«Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов. Не весело було їй жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до сивого, старого чоловіка, який прожив уже більше ста років.
- Допоможіть мені, дідусю, вибрати подружку. Подумав чарівник і сказав:
- Приходь до мене завтра вранці, коли заспівають перші пташки і роса ще не зійде.
Уранці, коли яскраве сонечко освітило землю, прийшла Любов на призначене місце і побачила: стоять п’ять прекрасних дівчат.
- Ось вибирай. Одну звати Радість, іншу – Вдача, третю – Краса, четверту – Щедрість, п’яту – Доброта.
- Усі вони прекрасні, - сказала Любов. - Не знаю, кого й вибрати…
- Твоя правда, - відповів чарівник, - всі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а можливо, і дружитимеш, але вибери тільки одну з них. Вона і буде тобі подругою на все життя.
Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожній. Вона задумалася, а потім підійшла до Доброти і простягла їй руку…»
Проблемні питання :
- А кого вибрали б ви?
- Чому на вашу думку, Любов зупинила свій вибір саме на Доброті?
-Сьогодні ми з вами на годині спілкування поговоримо про доброту.
Тема нашої години спілкування «Людина починається з добра»
Епіграф:
Мудрець сказав: « Краса врятує світ!»
Але уже на протязі століть
Панує істина проста:
« Наш світ врятує доброта»
-Що ж таке доброта?
Вправа « Асоціативний кущ».
( учитель з’єднує потрібні слова із словом «доброта»)
Прочитайте і виберіть тільки ті слова які поєднуються із словом Доброта.
(На аркуші написано слова: повага, заздрість, милосердя, щирість, злість, злагода, ненависть, жорстокість, радість, ввічливість, співчуття, жадібність, ніжність ,чуйність, любов, байдужість.)
За тлумачним словником доброта – це зроблене добро,надання допомоги іншим. Доброта – чуйне, дружнє ставлення до всього живого.
Слід розрізняти добро і доброту.
-Добро – це гарний вчинок, корисна справа.
- Доброта – це чутливе, дружнє ставлення до людей, тварин, птахів, рослин.
Легенда
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов лихий чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
— Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?
(Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре»).
— Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла.
Учитель.
– Що може кожен з вас доброго зробити?
Що можу я на світі доброго зробити?
Я можу хатку пластилінову зліпити.
А біля неї тин, а поруч квіти,
А далі граються маленькі діти.
Що можу я на світі доброго зробити?
Природу можу, ліс, річки любити,
Кота і песика приблудного нагодувати,
І годівничку для птахів побудувати.
Що можу я на світі доброго зробити?
Я можу математику учити,
Писати вчитись і учити рідну мову,
Щоб грамотно вести мені розмову.
Що можу я на світі доброго зробити?
Я можу вдома прибирати й гарно шити,
Я можу радувати тата й маму,
Коли я роблю отакі добрі справи.
Гра «Збери приказки та прислів'я» (робота в парах)
( Завдання учнів — закінчити вислів і пояснити його значення).
Добре діло твори ... (сміло).
Хто людям добра бажає, той ... (і собі має).
За добро добром ….. платять.
Не одяг красить людину, а … (добрі діла).
Добро треба шукати, а…… (зло саме прийде)
Хочеш собі добра, …….( не роби нікому зла)
Казочка про Добро і Зло
В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ добрішим, засівало насіння людяності і милосердя. Нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками.
А Зло теж поспішало до людей і сіяло в їх душах підступність, заздрощі, байдужість, лінь.
А далі все залежало від самої людини : яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.
(Стук у двері. Заходять Добро та Зло)
— Ви хто?
— Я – Зло, підступне , лихе, сердите, нечемне, безжальне, ходжу по світу і сію в серця людей зерна байдужості, ліні, підступності. У чиєму серці воно проросте – стане моїм рабом, злою людиною.
— А я – Добро. Мандрую світом та сію в серденька насіння чарівних квітів милосердя, людяності. У кого в серці проросте моя зернина, той перемагає зло і стає доброю людиною.
— Ми постійно змагаємось. Там де перемагаю я – ведуться війни, бійки, процвітає чорним цвітом зло.
Вчитель:— А що це у вас у руках?
— Це і є наші символічні квіточки. Діткам ми підкинули їх на парти.
Хай вони відшукають де чиї квіти і прикріплять їх до мого дерева.
-Ні, до мого.
Вчитель: Ну годі сваритись. Зараз діти відшукають потрібні квіточки і прикріплять її до відповідного дерева.
(На квітках: сльози, посмішка, радість, війна, бійка, дружба, брехня, сонечко, райдуга, матуся, родина, Батьківщина, тато,школа, зірочка)
( на дошці 2 дерева добро і зло)
(Діти чіпляють квіти. Зло сердиться, заважає, підмовляє, а Добро дякує за квіти)
Зло: - Знову ти мене перемогло. Пішли пошукаємо інших дітей, які люблять мене, Зло.
Перевірка творчого завдання «Торбинка добра».(3 дітей)
(Із торбинки дістаю картки з малюнками)
Діти отримали картки з малюнками предметів чи явищ навколишнього світу.
Потрібно розказати про добро того, що зображено на картці, не називаючи сам предмет чи явище.
- А вам потрібно впізнати про що вони розповідають.
1)В природі вона існує в трьох станах : рідкому, твердому, газоподібному. Немає кольору, смаку, запаху. Її використовують в їжу, в побуті, в господарстві .
2)Удень сяє, вночі зникає. Небесне світило, що дає всьому живому світло, тепло.
3)Я- частина живої природи. Маю корінь, стовбур. Даю людям плоди,будівельні матеріали, тінь та красу ,а тваринам продукти харчування та житло.
Гра «Якщо ти добра людина, то повинен:»
(3 учні біля дошки вибирають варіанти і кріплять )
• Робити зле, якщо цього ніхто не бачить.
• Піклуватися за тваринами.
• Допомагати друзям у біді.
• Насміхатися з калік.
• Поважати батьків та вчителів .
• Шанувати працю інших людей.
• Галасувати, коли хтось відпочиває.
• Бути вихованим, стриманим.
• Обманювати, сваритися, хвалитися.
• Насміхатися з чужого горя.
• Не слухати батьків.
• Ділитися тим, що в тебе є.
• Ображати інших.
• Викрикувати на уроках.
Іншим учням класу пропоную гру « Добре – погано»
(діти показують сигнали червоне-добре, синє - погано)
підгодовувати пташок;
допомагати старшим;
ламати гілки дерев;
гратися дружно;
малювати на стінах кімнати;
сваритися з друзями;
допомагати другові в біді;
садити дерева, кущі, квіти;
годувати рибок в акваріумі;
прибирати свої речі та іграшки;
витоптувати квіти на клумбі;
ходити нечепурою;
поступатися місцем в транспорті старшим.
-Я бачу, всі ви прагнете чинити добро. Доброта, як чарівні ліки, здатні вилікувати від суму, скрути, безпорадності.
Цифри і факти
В Україні мешкає близько 2 млн.самотніх людей. Майже 2000 із них не здатні подбати про себе. 15000 самотніх живуть у будинках-інтернатах.
Понад 1мільйон наших земляків живе нині у злиднях.
Мабуть, важко уявити, що люди можуть страждати не лише від хвороб або бідності. Душевний біль може спричинити і холодна байдужість оточуючих, непривітність. І як образливе слово може поранити душу, так привітне слово може зцілити її.
-А хто такі волонтери?
(люди, які приходять на допомогу в скрутну годину)
В нашій школі зараз працює волонтер Остін із Америки. Він допомагає учням і вчителям нашої школи більше дізнатися про культуру і традиції своєї країни, краще зрозуміти англійську мову і вчить вільно нею спілкуватись.
Робота в групах. Ситуативне моделювання. Гра «Пошук добрих слів»
- А зараз спробуємо в грі змоделювати ситуацію і відшукати добрі слова.
Мама занедужала
-Чим я можу тобі допомогти?
-Де мої нові черевики?
- Я пішов гуляти.
Молодший брат вередує, а мама втомлена прийшла з роботи.
У тебе День народження, мама готується до зустрічі гостей.
-Давай я допоможу тобі порізати салат.
- Мені треба вчити уроки.
-Давай швидше, а то скоро прийдуть гості.
У вашого товариша пропала улюблена іграшка.
-Не хвилюйся, я допоможу тобі її знайти.
- Іди , пошукай в іншій кімнаті.
-Не слід її шукати, батьки куплять нову.
Ви побачили під кущами котика з пораненою лапкою.
-Розвернуся і піду геть.
-Покажу друзям і посміємося разом.
-Заберу додому, забинтую лапку.
Ви граєтесь ,а мимо йде бабуся з важкою сумкою.
-Зроблю вигляд, що я її не бачу
-Допоможу піднести сумку
-Запропоную відпочити і тоді нести далі.
-Отже, запам'ятайте: ваші добрі безкорисливі вчинки — це радість не лише для тих, кому їх адресовано, а й для вас. І ще треба завжди пам'ятати, що на добро, зроблене для вас іншими, треба відповідати також добром.
- А яке свято будемо ми відзначати завтра, 19 грудня?
-А що ви знаєте про Святого Миколая?
-Чи можна його назвати доброю людиною? Чому?
-А які добрі справи можете зробити ви, якщо отримаєте чарівну паличку?
Робота по варіантах
1 - Напишіть , які добрі справи можна зробити вдома
2 - Напишіть , які добрі справи можна зробити біля вашого будинку
3 - Напишіть , які добрі справи можна зробити в нашій школі
4- Напишіть , які добрі справи можна зробити у міському парку
5- Напишіть , які добрі справи можна зробити в нашому місті
6- Напишіть , які добрі справи можна зробити в Україні
Варто задуматись.
- Один рік має 365 днів.
- Кожен день – 24 години.
- Кожна година – 60 хвилин.
- Як багато часу нам дає природа! Але яку частину цього часу ми приділяємо добрим справам?
Правила добра
Щоб добрим чоловіком стати,
Потрібно правила ці знати
Найперше з правил цих чудесних
Уміння бути добрим, чесним.
А друге правило таке:
Шануй ти маму й тата,
Люби сестер, братів, людей,
Добро сам будеш мати.
Третє правило просте:
Щоб мати серце золоте
Зла на людей ти не тримай,
Але й добра не забувай.
Поспішай в житті добро творити,
Так всі проблеми легше пережити.
Старших розумій, поважай і люби.
І буде здоров’я більше тобі.
Добро-це як казка, добро-це як свято
А зло-це байдужість й злиденність душі.
Тож будьмо багаті, і будьмо добріші,
І зло переможемо ми на Землі.
-Діти, залишайтеся добрими завжди. Пам’ятайте , що за добро слід платити тільки добром.
Фінальна пісня «Щастя і добро»