Година спілкування "Милосердя і доброта"

Про матеріал
Мета: З’ясувати зміст понять «добро», «милосердя»; формувати у дітей почуття доброти, милосердя до оточуючих, формувати в учнів ціннісні орієнтири, популяризувати доброчинність як практичне втілення духовних надбань людини, національних та загальнолюдських цінностей.
Перегляд файлу

 

 «Милосердя і доброта – людства два крила»

 

                                                               «Раз добром нагріте серце — вік не охолоне»

                                                                                                                        Т.Г. Шевченко              

 

                                                                  В цьому світі є тільки одна річ, перед якою                                                          належить схилятися, це геній, і одна      річ,                                                           перед якою слід упасти на коліна, це - доброта.                                                                                                                       В. Гюго
                                                                        

Мета: З’ясувати зміст понять «добро», «милосердя»; формувати у дітей   

            почуття доброти, милосердя до оточуючих, розвивати комунікативні 

навички  мовлення; виховувати бажання творити добро, оберігати оточуюче    середовище, формувати в учнів ціннісні орієнтири, популяризувати доброчинність як практичне втілення духовних надбань людини, національних    та загальнолюдських цінностей.

Ключове питання: «Навіщо людям доброта?»
Кінцевий результат: викликати у дітей бажання діяти за принципом моралі «твори добро, красу і радість».

Обладнання: макет серця, сердечка для вправи «Знайди пару», тлумачні словники, плакати «Правила», «Мішок щастя», «Зло», «Добро»,  маркери, ручки, папір, стікери, скотч, ножиці, проектор, ноутбук.

 

                                                          Хід заняття.

-         Сьогодні ми поговоримо про доброту, милосердя, чутливість, адже в наш час люди забувають про добро, стали егоїстичними, злими, жадібними і несправедливими.

-         Тож нехай епіграфом нашого заняття будуть слова  «Роби добро таємно і шкодуй, коли про нього дізнаються, і ти навчишся радості творити добро».

 

 І. Вступна частина

1.1. Привітання «Подаруй усмішку»

Мета: створити сприятливу і невимушену атмосферу, підняти настрій.

Хід вправи

 1. Привітання.  Вправа «Коло добра».

- Діти, давайте станемо в коло, візьмемось за руки. Подаруємо посмішку своїм товаришам і передамо тепло своїх долонь один одному.

  Кожному учаснику по черзі пропонується побажати доброго дня, привітно всміхнувшись один одному.

-  Треба або мовчати, або говорити речі, які кращі за мовчання. І не забувайте, що час проходить, але сказане слово залишається. Тому давайте будемо говорити один одному тільки добрі і приємні слова, посміхатися і дарувати чудовий настрій.

1.2. Вступ. Вправа “Сонечко”

Учням пропонується  заплющити очі і уявити себе маленьким «сонечком».

 Діти  промовляють :

-  Я – маленьке сонечко. Я розчісую свої промінці.

Я – велика куля. В мене багато тепла і світла.

Я дарую своє тепло всім.

Я посміхаюся від щастя дарувати тепло, світло і добро .

- Який настрій став у вас після цієї вправи?

- Так, веселий, тому, що ми дарували оточуючим тепло, любов і добро.

-         Доброта, милосердя, співпереживання – найкращі риси українського народу. Дуже хочеться, щоб ці риси були у кожного з вас.

   Один мудрець сказав, що людина - це її вчинки. Усе своє життя люди пізнають, що таке добро і зло, гарно і погано... Але шлях до доброти непростий і не завжди легкий, тому треба вчитися доброти, учитися бути уважним до людей, берегти і дбати одне про одного.

  Сьогодні ми спробуємо зробити  декілька кроків на шляху доброти. А в помічники я пропоную взяти: мислення, увагу до слова, творчість і фантазію.       Ми вчитимемося спостерігати, згадувати, думати, творити, відчувати, робити висновки.

 Отже, тема нашого заняття: «Милосердя і доброта – людства два крила».

 

ІІ. Основна частина.

2.1. Вправа «Послухай своє сердечко».

- Сьогодні у нас заняття особливе тому, що воно має торкнутися не тільки розуму, а найперше – серця. Зачепити струну кожного сердечка, щоб заговорила душа.

- Покладіть долоньку на груди і послухайте своє сердечко.

Я гадаю, воно допоможе вам дати відповідь на запитання:

- Що, саме для вас, означає слово «Добро».

(Діти передають по колу макет серця і говорять: «Добро – це …»)

- Так, дійсно, діти, добро – це людяність, взаємодопомога, чуйність.

- А що таке милосердя?

- Милосердя – добре, співчутливе, турботливе ставлення до людей, до хворих, слабких, немічних.

 

2.2. Вправа «Серце доброти»

Гра «Шукаєм  пару»
   Дітки отримують  половинки сердець, знаходять свою половинку.

Знайшовши свою половинку, потім зачитують фразу, створюють асоціативний кущ.

-         Я вдячна вам за ті частинки, які ви відірвали від ваших сердець і віддали для створення серця доброти.

2.3. Інформаційне повідомлення. Учні працюють з тлумачними словниками в групах.

-         Добро – гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.

-           Доброта – чутливе, щиросердне ставлення до людей, прагнення зробити добро іншим.

-           Порядність – позитивна риса характеру людини, яка не здатна на погані, нечесні або аморальні вчинки.

-           Милосердя – добре, співчутливе ставлення до кого-небудь.

2.4  Мозковий штурм «Без добра не було б життя»

Мета: сприяти усвідомленню учнями поняття «добро», «зло», того, що без добра неможливе життя.

Хід вправи

-         Життя людини споконвіків будувалося на протилежних моральних поняттях – добра і зла.

   Учням пропонується, працюючи в групах, обрати ілюстрації, що символізують  добро і зло. Представники кожної групи заповнюють колонки на плакаті «Добро», «Зло».

-         Чи можна, на вашу думку, прожити без доброти? Що для вас означає бути добрим?  

  Пісня Наталії Май «Добрим будь»

   

  1.  Вправа «Мікрофон».

-         Мета: розвивати вміння слухати співрозмовника, вдосконалювати комунікативні навички, скоротити комунікативну дистанцію між учасниками тренінгу.

Хід вправи

 Учні об’єднуються в групи  і на протязі 3 хвилин обговорюють та   завершують  думку.

     - Добро – це … (здатність поступатися власними      інтересами заради блага інших…)
     -  Добро асоціюється із … (життям, доброзичливістю, співчуттям та турботливістю до слабких, хворих)
      - Добра людина схожа на … (на яснее сонечко,  матусю,  весняну квітку…)
     -   Добро твориться без… (розрахунків, за потреби дарувати світові любов…)

      - Добра людина ніколи не ….

 

-         Милосердя й доброта — це два крила, на яких тримається людство. Справді, різні люди є на світі, з різними натурами, характерами, інтересами і смаками. А все ж хочеться вірити, що хороших людей більше. Письменник, вчений Білецький-Носенко писав: «Думай добре, роби добре - і буде добро». Робити добро треба, бо людина, яка не відчуває приязні до інших людей, руйнує себе як особистість. На злі далеко не заїдеш. Зла людина ніби постійно обкрадає себе, не вміє радіти, сміятися, любити.

-            Людська порядність, доброта не має меж. Ми сьогодні маємо бути милосердними не тільки до людей, а й до всього, що нас оточує; тварин, рослин.   Недаремно говорять, що криниця без води — просто яма, так і людина без доброти — сама тільки оболонка.

2.6. Вправа «5 добрих слів»

Мета: навчити визнавати право іншого на самовираження, говорити приємні слова, роблячи людину щасливою.

Хід вправи : На  аркуші паперу прикласти свою долоню й обвести. На долоньці написати своє ім'я.

Поділитися на групи за принципом: 1, 2, 3, 4, 5. У своїх групах-колах дати товаришу справа свою долоньку — хай він напише одне добре слово, що характеризує вас як людину. І так передавати далі, доки долонька не повернеться до власника.

Висновок:

                 Чи приємно було читати написане про вас?

                  Чи приємно було писати щось добре про вашого товариша?
(Учні діляться враженнями.)

-         Ми можемо зробити себе щасливими своїми руками. Говорити добрі слова приємно. І добро від нас повертається добром до нас. Ми щасливі, коли говоримо іншим добрі слова, робимо добрі діла. Тож збережімо «Мішок щастя» своїми руками і зробімо себе щасливими.

(Учні прикріплюють долоньки біля «Мішка щастя».)

 

2.7. Вправа «Правила доброти»

Мета: чітко окреслити значення добра для людини, розвивати мислення, вміння робити висновки.

-         Діти, а чи знаєте ви, що кожен із вас може бути добрим чарівником? І для цього зовсім не потрібна чарівна паличка.  Чарівник - це добра людина, яка дарує радість іншим. Пропоную вам скласти  правила доброти.

Варіанти правил

Подивися навколо - хто потребує поради, доброго слова, співчуття,    допомоги.

Постав себе на місце іншого.

Зрозумій і виконай його бажання.

Прощай помилки іншим.

Принеси іншому радість.

Сказав - зробив.

Помилився - визнай.

Забув - попроси пробачення.

Говори те, що думаєш.

Не впевнений - не обіцяй.

Не можеш сказати правду - поясни, чому.

Не видавай чужу таємницю.

Ввічливість - це вміння поводитися так, щоб іншим було приємно, затишно з тобою.

Будь завжди привітним: вітайся при зустрічі, дякуй за допомогу, відходячи - попрощайся.

Не примушуй за тебе хвилюватися. Ідеш - скажи, куди йдеш та о котрій годині повернешся.

Не капризуй і не бурчи. Твоє капризування може зіпсувати настрій іншим.

-         Які почуття, враження від цього завдання? Чи легко було його виконувати?

 

ІІІ. Підсумок.

 

  Вправа  «Поетична сторінка»

 

Мудрець сказав: живи, добро звершай

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи й звіра.

Нехай ця істина стара:

Людина починається з добра.

 

    Не залежить доброта від зросту,

Не залежить доброта від віку.

Доброта з роками не старіє,

Доброта, як сонце, гріє.

 

    Від доброти душа світліє,
Вона чарівною стає.
І оживає в ній надія,
Бо сонечко там світле є.
І радість в серці оживає,
Як світлий ранок з темноти.
Усе навколо зацвітає,
Від доброти, від доброти…


І всім довкіл стає світліше,
Бо щастя в серці ожива.
Від доброти стає тепліше,
На думку добрі йдуть слова.


Тому добро в душі плекайте,
Поповнюйте його весь час…
І щедро людям роздавайте,
Добро повернеться до вас!

З любов’ю всім добра бажайте,
То буде легко в світі йти.
Усе найкраще, пам’ятайте!
Від доброти, від доброти…

Поради своїм учням:

-         Якщо хтось поруч з вами страждає, плачте разом із ним, якщо хтось радіє, радійте разом з ним. Любіть ближніх. Бо любов – дивиться і бачить, чує і вислуховує. Любити – це брати участь усім своїм єством у радості чи горі ближнього. Всі ми живемо тільки один раз. Отже, все добро, яке можемо зробити зараз, не відкладаємо на пізніше. Пам’ятайте. Добро, зроблене вами, повернеться добром.

Вправа «Бажаю собі і всім вам…»

-         Подивіться навкруги і уявіть собі, що поруч тільки гарні люди, які завжди допоможуть, підтримають. І нехай кожен з вас задумається: «А чи все я зробив для того, щоб людям було біля мене затишно, спокійно?» Тож пам'ятайте, що доброта — ознака сили, а не слабкості. І нехай завжди супроводжують вас слова геніального поета Т.Г. Шевченка: «Раз добром нагріте серце — вік не охолоне».

Людина живе лише один раз, і так хочеться залишити добрий слід на згадку про себе і щоб не сталося в житті кожного з вас, завжди пам’ятайте, що ви живете на планеті Земля і носите ім’я Людина. А людина починається з добра. І творити добро – значить бути щасливим.

Отже, я всім вам бажаю добра і щастя. А ви по колу висловлюйте один одному свої побажання, починаючи словами:

«Я бажаю собі і всім вам…», звичайно, посміхаючись.

Оплески за роботу

 

Пісня Наталії Май «Даруй добро»

 

 

 

 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Деркач Галина Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 грудня 2023
Переглядів
495
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку