Виховна година з елементами тренінгу "Родина в житті людини" ( 11 клас)

Про матеріал

Конспект виховної години призначений для учнів 11 класу. У ході заняття школярі розширять свої знання про родину рід у ході виконання різних цікавих завдань. У конспекті передбачено ігри, творчі завдання, створення колажу, обговорення притч.


Перегляд файлу

Дата: 11.02.2021 р.

11 клас

Виховна година з елементами тренінгу.

 

Тема: «Сім’я в житті людини».

Мета: формувати ціннісно–моральні уявлення про сім’ю, формування стійких емоційних зв’язків  дитини з дорослими, виховувати глибокі почуття любові до батьків; прищеплювати бажання бути гідними дітьми їх, прагнення приносити щастя в свій дім, вчити бути відповідальними за злагоду в родині

Обладнання: фломастери, аркуші паперу А-4, фігури хлопчика й дівчинки, журнали, паперові серветки.

 

Форма проведення: виховна година з елементами тренінгу.

 

Перебіг заняття

 

1.Вступне слово.

 Стати успішним у сучасному світі, не завжди означає мати хорошу машину, нерухомість або піднятися по кар'єрних сходах. В успіху будь-якої людини величезну роль відіграє сім'я. І в більшості випадків, вона стає найціннішим подарунком долі для кожного з нас. Членами нашої сім'ї ми, як правило, дорожимо і прислухаємося до їхніх порад.

2.Вправа «Австралійський дощ».

Учасники стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх.

 -В Австралії піднявся вітер. (терти долоні).

- Починає накрапати дощ

{клацання пальцями)..

- Дощ посилюється

(почергове плескання по грудях)

- Починається справжня злива.

(плескання по ногах)

-А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами)

- Але що це? Буря почала вщухати

( плескання по ногах)

- Злива перетворюється на дощ

(плескання долонями по грудях)

- Рідкі краплі падають на землю

(клацання пальцями).

- Вщухає вітер (терти долоні)

- Сонце (руки догори).

Ми трохи розслабились.

3.Вправа «Знайомство»

Учасникам тренінгу роздаються кольорові аркуші і пропонується написати на них своє ім’я, якимби вони хотіли, щоб їх називали під час заняття. Кожен учасник представляється, вказуючи написане ім’я і дарує «подарунок» групі, що починається на першу букву імені ( наприклад: Ольга – оптимізм, Тетяна – тепло і т.ін.).

-Тепер ми з вами побудували теплу атмосферу.

4.Павутинка дискусії «Сім’я».

Роздаю учням вирізані з паперу фігурки хлопчиків та дівчаток відповідно до статі. На фігурці протягом 5 хвилин учні пишуть своє ім’я, сімейну роль (син, брат, донька, сестра, племінник, племінниця, тітка, дядя…) Під час самопрезентації учасників прикріплюю фігурки на великий аркуш паперу таким чином, щоб утворилося символічне «сімейне коло». Пропонує учасникам на період проведення виховної години вважати їхню групу великою сім’єю, в колі якої обговорюватимуться різні питання.

Ставлю перед учнями запитання: «Що значить для кожної людини сім’ я (записую вислови учнів в коло, яке утворилося).

-Усі ми розуміємо, якою б не була сім’я, її мета – створення сімейного щастя. Ця мета ніколи не втратить свою актуальність. Від сім’ї у спадок ми отримуємо зовнішні риси, певні характеристики темпераменту, риси характеру.

-Сім’я – це не завжди і не обов’язково батько і мати, син (донька). Зв’язки членів сім’ї можуть бути значно різноманітними. Головне, що сім’я – це сумісне проживання близьких людей, що люблять і турбуються один про одного.

     - Сім'я - це група людей, заснована на кровній спорідненості або укладення шлюбу. Можливо, ви вже припускали, що таке сім'я. Але не варто забувати, що згідно з визначенням, члени сім'ї пов'язані між собою взаємною допомогою, спільністю побуту та правової, а також моральною відповідальністю. Сім'я є надбанням суспільних цінностей.

5.Вправа «Будуємо майбутнє»

Мета: продемонструвати процес побудови хороших взаємин і майбутньої сім`ї, допомогти  замислитись над тим, від чого необхідно відмовитися заради досягнення цієї життєвої мети.

Ресурсне забезпечення:ватман, кольорові маркери,

Хід вправи:

На дошці малюються три будиночки.

Що спільне у всіх трьох будиночках? (певна послідовність побудови будь – якої будівлі -  фундамент, стіни, дах).

Чому фундамент закладається у першу чергу? (тому що це основа дому).

Що буде з будинком, якщо дах побудувати в першу чергу, а потім закласти фундамент, або побудувати будинок без фундаменту? (будинок почне руйнуватися, або його споруда взагалі стане неможливою).

Процес побудови хороших взаємин і майбутньої сім`ї  можна порівняти з про­цесом будівництва дому.

( На ватмані тренер  малює основу-фундамент дому.)

Що служить фундаментом для побудови стосунків між людьми?

Довіра, повага, прихильність, любов, дружба.

Записуємо слова "довіра", "повага", "прихильність", "любов", "дружба" на нама­льованій основі/фундаменті дому. Продовжуємо "будувати дім".

Яка частина дому зводиться після закладки фундаменту?

Звичайно, стіни.

Яку функцію виконують стіни в будинку?

Стіни підтримують, захищають, забезпечують безпеку та відмежовують.

Яку роль стіни відіграють у взаєминах? Слово починається з букви "з" -зобов'язання

Зобов'язання включає підтримку, захист, безпеку.

Підтримка = опора, допомога, сприяння.

Захист = безпека й упевненість в тому, що ваш партнер ніколи навмисно не за­вдасть вам шкоди.

Безпека = у ваших стосунках присутні повага та довіра одне до одного, ви впевне­ні в тому, що вас кохають і ніколи не зрадять.

Справжнім зобов'язанням у стосунках хлопця і дівчини, які кохають одне одно­го, є шлюб.

Пишемо "зобов'язання" поряд зі стінами дому.

Д-р Дональд Джой, автор книги "Зближення", пише: "Шлюб, відмічений весіль­ною церемонією, це притаманний культурі шлях суспільного схвалення інтимних сексуальних відносин двох людей, а також захист власності, прав подружжя та їхніх дітей .

Який остаточний кроку процесі спорудження дому?

Дах.

Що являє собою дах у взаєминах?

Це, наповнені любов'ю,  інтимні стосунки, вінець яких - діти.

А що станеться, якщо ви вирішите будувати стосунки, відразу почавши з інтимних сексуальних відносин? Як буде виглядати ваш дім?

Малюють перевернутий дім.

Перевернутий дім - дім зруйнований, бо  дах не спроможний утримати споруду: фундамент розвалюється, стосунки розриваються.

Від того, яким чином ви будуєте взаємини тепер, залежить у майбутньому, наскільки успішним буде ваш шлюбний союз і сімейне життя.

6.Обговорення притчі «Дорога додому».

-Для кожної людини її сімꞌя є справжньою фортецею. Тут людина відчуває себе захищеною, щасливою, потрібною. Щоб не сталось з вами у житті – ваші батьки завжди прийдуть вам на допомогу.

Притча «Дорога додому»

В одній сільській сім'ї був єдиний син. Батьки тішилися ним, виконували всі його забаганки, в усьому догоджали йому. Тому він ріс не дуже доброю дитиною, а пізніше зустрічався з товаришами, які мали погану репутацію, тобто став на злочинний шлях. Залишив батьків і подався по світу. Не давав про себе ніякої звістки тільки від чужих людей батьки дізнавались щось про сина, оплакували ночами свою одиноку старість. А через декілька років, набідившись у чужій стороні, скуштувавши лихої долі, син згадав про батька й матір. Написав їм листа, в якому сповістив, що зрозумів свої помилки, просить у них прощення й хотів би повернутися. І ще написав, що розуміє, яким поганим сином був, то знає, що батьки можуть його не простити і не прийняти. Він пам'ятає, що в їхньому селі на зупинці є дерево. Якщо батьки прощають йому, то нехай почіплять на те дерево білу хустину, а син проїздом через село, дізнається як йому бути. Батьки вчинили інакше. І ось син їде автобусом. Чим ближче наближався до села, тим більше тремтіло його серце, а в голові не давала спокою думка: «А що, коли… не простили, не одержали листа…». І ось зупинка. Дерево повністю обвішали білими хустинками, а біля дерева – батько й мати. Настала хвилина зустрічі. Коли син спитав, для чого вони так багато хустинок почіпили, якщо він просив тільки одну. Батьки відповіли, що боялися, що однієї хустинки син не помітить і пройде село, та більше його ніколи не побачать. Які милосердні батьки.

Обговорення притчі:

Як ви думаєте, чому батьки так вчинили?

-Та чи завжди діти завдячують батькам за добро?

-Чи завжди шанують батька й матір своїх?

7.Вправа «Лист».

Візьміть всі чистий аркуш. Пригадайте всі неприємні слова, вчинки відносно ваших батьків, які зробили або сказали батькам протягом цього тижня. Пригадуючи ці неприємні моменти згинайте лист.

А тепер спробуйте подумки попросити вибачення у батьків за кожне неприємне слово чи дію. І при цьому розігніть лист. Погляньте, ви розгорнули листок, але на ньому залишилися лінії від згинів. Так і в душі кожної дитини на все життя залишаються ваші прикрі, образливі слова. Не забувайте про це.

8.Творче завдання «Для моїх рідних».

Ведучий просить дітей записати на окремому аркуші імена всіх членів своєї сім’ї, залишивши простір між ними. Під кожним ім’ям діти повинні записати як мінімум чотири речі, як їх любить той або інший член сім’ї. Потім на іншому чистому аркуші діти знову записують імена всіх членів своєї сім’ї. Використовуючи свій перший список, діти мають написати біля імен своїх близьких те, що вони (діти) могли б зробити, щоб подарувати своїм рідним радість і задоволення. Таким чином вийде план любові для всієї сім’ї. Запропонуйте дітям, не відкладаючи, розпочати виконання свого плану.

9.Гра «Сніжинка».

Мета вправи: зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної проблеми та що кожен погляд не може бути єдино правильним.

Час виконання.

Необхідні матеріали:паперові серветки.

Хід вправи

1.Роздати присутнім паперові серветки.

2.Гра.

Попередити, щоб кожна особа робила вправу самостійно, швидко виконуючи інструкції тренерки без перепитувань.

Далі групі пропонується:

1)Взяти паперову серветку, скласти її вдвоє і відірвати верхній правий ріжок.

2)Знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого ріжечка.

3)Знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого ріжечка.

4)Востаннє скласти серветку вдвоє і відірвати верхній правий ріжок.

5)Розгорнути свою серветку.

3.Обговорення

Запитання для обговорення:

-Чи можна сказати, що серветка у когось відірвана неправильно? Чому?

-Чому серветки надірвані по-різному?

-Якщо хтось надірвав серветку не так, як Ви, чи означає це, що він є поганою людиною?

-Чи буває, що ми вважаємо людину гарною чи поганою залежно від того, чи робить вона щось так, як ми?

-Яким був би світ, якщо б ми всі бачили все однаково?

Так і в родині, - всі ми різні, але це не означає, що ми погані, або хороші. Головне – вміти слухати та діяти разом, і тоді будь-яке протиріччя – буде вирішене конструктивно.

Радість – це головний показник і критерій щастя. А радість від спілкування в сім’ї свідчить про високу якість вибудуваних взаємовідносин.

10.Вправа «Склади приказку».

Із запропонованого  набору слів потрібно скласти приказку.  Якщо всі слова поставити на свої місця, то зможете прочитати народну мудрість. Подумайте і скажіть, який зміст вклали наші предки в ці приказки, яка народна мудрість приховується за коротким реченням?

 

Сім’я сильна коли над нею дах один.

Сім’я, один, дах, над, сильна, нею, коли

Умів дитя народити – умій і навчити.

Навчити, і, умій, дитя, народити, умів

Від малих дітей голова болить, а від великих – серце.

Малих, голова, від, а, дітей, великих, від, серце, болить

Яблучко від яблуні недалеко відкотиться.

Недалеко, від, яблучко, відкотиться, яблуні

  • Людина без сім'ї, що дерево без плодів.

Без, що, людина, сім'ї, без, дерево, плодів.

У дружній родині і в холод тепло.

Дружній, і, родині, у, холод, в, тепло.

 

11.Колаж  «Образ благополучної родини».

Із запропонованих журналів учні складають колаж.

1.Чи сподобалось вам працювати над колажем?

2.Що ви відчували під час роботи?

 

12.Підбиття підсумків.

12. 1.Вправа «Закінчи речення».

Сьогодні я зрозуміла(в), що сім᾽я — це...

Учні по - черзі висловлюють свої твердження

 

 

 

 

12.2.Заключне слово.

Батько і мати дали вам життя і живуть для вас, їхнє щастя у вашій посмішці, ваших успіхах, вашому здоров'ї. Тож цінуйте і любіть своїх тат і матусю, не завдавайте їм болю, образи, прикрощів. Умійте поважати працю батьків, адже вони працюють заради вашого добробуту.

Три нещастя можуть спіткати людину: старість, смерть і лихі діти — говорить українська народна мудрість. Старість — невідворотна, смерть — невмолима, перед цими нещастями ніхто не може зачинити двері свого дому. А від лихих дітей можна зберегти оселю. І це залежить не лише від ваших батьків, але й від вас самих.

Бути хорошими дітьми означає не допустити, щоб старість батька і матері була отруєна вашими поганими вчинками. Пам'ятайте, що ранню старість і хвороби бать­кам приносять не тільки тяжка праця, втома, але й хви­лювання, тривоги, прикрощі. Найбільше вражає батьків невдячність, байдужість сина чи доньки. Будьте гідними своїх батьків, бережіть їх.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Покидько Оксана Борисівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 лютого 2021
Переглядів
1555
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку