Година спілкування на тему: «Життя людина - найвища цінність»
Мета та завдання: Навчити кожного шукати своє місце в житті, жити за законами добра, совісті, справедливості, поважаючи права кожного члена суспільства, формувати найкращі риси характеру, допомагаючи реалізувати найкращі здібності.
Навчити дивитися на себе з різних точок зору, збагачувати уявлення про себе, зосереджувати увагу на собі, своїх почуттях, почуватися як індивідуальність, усвідомлюючи різні сторони свого характеру, підсилити увагу до себе, своїх почуттів і переживань, а також розвивати впевненість у собі.
Навчити учнів з розумінням ставитися до індивідуальних особливостей і відмінностей між людьми. Збагатити словник термінами: індивідуальний, особистість, біологічне, фізіологічне, духовне, соціальне, суспільство...
Сприяти формуванню найкращих рис особистості кожного, соціалізації особистості кожного члену класного колективу.
Прагнути гуманізації взаємин у класі.
Форма проведення: година спілкування
Вступне слово ведучого.
Сьогодні я пропоную вам вирушити в нову подорож. Ви вже багато знаєте і вмієте. Ми з вами багато подорожували і сторінками книг, і сайтами Інтернету, і вулицями рідного міста, і горами Криму. Ви здійснювали подорожі вглиб століть і в космічний простір, ознайомлюючись із законами історії, географії, біології. Ви торкнулися секретів етики, естетики і психології.
Сьогодні ці науки відкриють нам шлях у дивовижну країну — «Країну Я». Планета, на якій існує ця країна, називається Психологія. Сьогодні ми починаємо наш маршруту людське «Я», у те, що називається особистістю.
Робота з «Картою Країни Я».
Ведучій. Перед вами карта «Країни Я». Територія «Країни Я», або особистості, поділяється на 2 великих зони: зовнішню і внутрішню.
Зовнішня зона — соціальне, а внутрішня — біологічне. Під словом «соціальне» науковці розуміють те, що впливає на людину впродовж її життя серед собі подібних. Так звані чинники (умови) впливають на особистість і формують її характер, силу волі, під їхнім впливом людина вчиться контролювати себе, свої емоції, почуття, настрій, порівнювати свої потреби з можливостями; ставити перед собою мету і шукати шляхи її досягнення. З їхньою допомогою людина вчиться спілкуватися з іншими людьми. Зрештою вона стає особистістю.
Народилася людина! Хто вона?
Помічник ведучого. Хлопчик (дівчинка), син (дочка), маля...
Ведучій. А чи вона — особистість?
Помічник ведучого. Ні, дитина — це представник виду Гомосапієнс або людина розумна. Це індивід, але ще не особистість. Особистістю не народжуються, нею стають. Якщо індивід з певних причин не взаємодіє із соціальним середовищем, він може ніколи не стати особистістю.
Ведучій. А що біологічно закладено в людині? Погляньте на карту. Це темперамент. Ми з вами вивчатимемо це з природознавства.
Певні особливості вже закладені в людині від природи, передані від батьків. А ось те, чи розвинуться вони, залежить від соціального, від суспільства, у якому ти живеш, ростеш, навчаєшся, від того, що ми можемо дати одне одному... А дати можна тільки те, що маєш, чи не так?
Помічник ведучого. Так, звичайно.
Ведучій. Отже, насамперед нам потрібно пізнати себе. З біологічним нам допоможе природознавство, а ось усвідомлення соціального «Я» починається з усвідомлення себе як людини, особистості: «Я — людина серед людей».
Згадаємо географію: який новий прошарок виник у біосфері?
Помічник ведучого. У складі біосфери з’явився шар «сфера розуму», або ноосфера. Тепер людство почало змінювати біосферу.
Ведучій. А як назвав людство В.Вернадський?
Помічник ведучого. «Геологічною силою», що творить і руйнує, змінює обриси морів і океанів... Усе залежить від того, як буде використано цю силу «на зло» чи «на добро».
Ведучій. Так, В.Вернадський мав на увазі єдину геологічну силу, але чи зараз її можна назвати такою?
Помічник ведучого. Ні. Люди конфліктують, воюють, убивають одне одного...
Ведучій. Правильно, і чи буде в Землі майбутнє — залежить від нас із вами. Адже людство — це безліч «Я». Запам'ятайте: Я + Я + Я... = МИ. Кожне «Я» — неповторне, своєрідне, єдине. А хочете побачити найголовнішу людину на Землі?
Гра з дзеркалом.
Ведучій. Поглянь, і ти побачиш найголовнішу людину на землі. Діти по черзі дивляться в дзеркальце, заховане в коробці. Ми не скажемо, хто ця найважливіша людина, але всі, хто виконав домашнє завдання, зараз зможуть показати нам її портрет.
Учні показують свій портрет. Ведучий підходить до кожного і по черзі запитує: хто ж ця найголовніша людина на портреті?
Учні. Я, я, я ...
Ведучій. Правильно, Ккожен з вас — цінність безцінна, для мами і тата, для нас, України ...
(Помічник ведучого читає вірш «Ти знаєш, що ти людина?!».)
Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Доля твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Більше такого не буде
Завтра на цій Землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші любитимуть люди,
Добрі, ласкаві чи злі...
Але такого не буде
Більше на всій Землі.
Кожна людина унікальна, неповторна, її треба берегти, любити...
Ми любимо те, що знаємо, що має для нас цінність. Найбільша цінність — людське життя, найбільше диво — народження людини. Кожна людина — неповторна.
Я — людина серед людей.
Яка ти, людино?
Давайте познайомимося з кожним з нас ближче. Хто знає людину краще, ніж вона сама? Ось і почнемо наше знайомство зі своєрідної візитної картки «Мій портрет у променях сонця».
(Учасники малюють свій портрет. Якщо дитина вагається, слід підказати їй запитаннями: Хто ти вдома (у школі, для друзів...)? Хто ти? (Характер, риси, почуття...) Якщо дитина й після цього не змогла сама підписати промінчики, то їй допомагають інші, обґрунтовуючи свій вибір.
Чим більше людина значить у цьому житті для інших, тим яскравіше її сонечко — Я. Ти можеш бути маленьким, а сонце в тобі може бути дуже велике.
А зараз ми продовжимо наше знайомство з «Я» і намалюємо психологічний автопортрет «Я».
(Психологічний автопортрет «Я».За що мене можна любити? А за що — лаяти? )
Опитування «Який ти»
Я, слухаючи вас, ще раз переконалася, які ви в мене чудові. Я згодна з вами: чим краще ми знатимемо кожного з нас, тим легше нам буде зробити так, щоб кожному в вашій групі жилося добре, було тепло і затишно. Тільки тоді буде добре всім.
Аутотренінг.
Сядьмо зручніше, розслабимося й заплющимо очі. Послухаймо, що відбувається навколо й усередині себе. Уважно прислухайтеся до своїх почуттів. Вслухайтеся в себе...
Що ти зараз відчуваєш?
Що ти хочеш?
Що ти почув?
Вам добре разом?
Що треба зробити, щоб кожному було добре?
Отже, щоб усім було добре, треба дотримуватися певних правил. Є спеціальні правила поведінки в сім’ї, класі, у магазині. Але найголовніші правила — Закони — регулюють відносини в державі й між державами. Це Конституція, Декларація прав людини, Декларація прав дитини тощо.
Цих законів потрібно обов’язково дотримуватися — й тоді кожен з нас навчиться розуміти себе й інших, правильно оцінювати свої можливості, знайде своє місце в житті, зуміє зробити так, що добре буде кожному. Можливо, тоді людство стане єдиною геологічною системою. У Землі з’явиться шанс на щасливе майбутнє і їй будуть гарантовані довголіття і процвітання! Гарантом цього маєте стати Ви! Ви — майбутнє планети Земля! І нехай воно буде щасливим.
Матеріали до заходу.
Помічник ведучого.
7. Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Доля твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Більше такого не буде
Завтра на цій Землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші любитимуть люди,
Добрі, ласкаві чи злі...
Але такого не буде
Більше на всій Землі.
Опитування «Який ти»
Аутотренінг
Сядьмо зручніше, розслабимося й заплющимо очі. Послухаймо, що відбувається навколо й усередині себе. Уважно прислухайтеся до своїх почуттів. Вслухайтеся в себе...
Що ти зараз відчуваєш?
Що ти хочеш?
Що ти почув?
Вам добре разом?
Що треба зробити, щоб кожному було добре?