Тема. Необхідне та важливе слово «дякую» як ознака вихованої людини.( До Міжнародного дня “дякую”)
Мета: актуалізувати знання дітей про «чарівні» слова;на основі літературних творів вчити аналізувати вчинки героїв; дати нову інформацію про слово «дякую»;
розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять;
виховувати почуття вдячності, як ознаки вихованості.
Хід проведення
Вчитель .Розпочати сьогоднішню нашу розмову я пропоную з прослуховування англійського народного вірша у перекладі Валерія Гужви «Чарівні слова».
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі,
їх кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам'ятать неважко
Маленькі ключики твої —
«Спасибі» і «Будь ласка».
Створення хмари слів
А які ще щарівні слова ви знаєте?
Давайте разом створимо хмару чарівних слів. (Діти разом з вчителем виконують роботу на дошці.)
Бесіда
Чому всі ці слова називають «чарівними»? Чи приємно вам їх чути?
А чи ви вживаєте ви такі слова у своєму мовленні?
Чи можна «чарівні» слова почути від незнайомих людей чи лише від рідних та близьких? Наведіть приклади.
Які з цих слів ви чули сьогодні або говорили самі?
Слово вчителя
11 січня відзначається Міжнародний день "дякую" – свято, що було започатковане за ініціативи миротворчих спільнот. Щодня люди вимовляють слово «дякую» мільйони разів, але чи замислюються вони про те, як це слово з'явилося в нашій мові, що означає і наскільки потужну енергетику має? Пам'ятайте, що слова подяки володіють чарівними властивостями - люди за їх допомоги дарують радість один одному, висловлюють увагу і передають позитивні емоції, тому не скупіться на добрі і теплі слова, подякуйте у цей день всім, кого ви любите і цінуєте.
Саме світле і ввічливе свято покликане навчити нас не боятися і не соромитися дякувати оточуючим, світу і самим собі. Слова вдячності здатні покращити настрій, підвищити взаєморозуміння і зарядити позитивними емоціями.
Слово "дякую", як вважають психологи, володіє магічними властивостями, воно може заспокоїти і зігріти своєю теплотою. Слово "дякую" є своєрідним усним "погладжуванням". Вираз подяки, на думку фахівців, покращує здоров'я як адресату, так і тому, хто виражає свої почуття. Однак справжня вдячність, яка може принести користь, повинна йти тільки від чистого серця.
Тому, говорячи "дякую", потрібно дивитися людині в очі й ніколи не можна дякувати людям у стані роздратування – це нікому не принесе радість.
Читання оповідання В.Сухомлинського «Навіщо кажуть «Спасибі»
Навіщо кажуть "Спасибі"
Дрімучим лісом йшло двоє подорожніх. Дідусь і хлопчик. Було жарко і хотілося пити.
Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Мандрівники нахилилися, напилися. Дідусь сказав:
— Спасибі тобі, струмочку.
Хлопчик усміхнувся.
— Чого ти усміхнувся, хлопче? — запитав дідусь.
— Навіщо ви, дідусю, сказали струмкові "Спасибі"? Він же не жива істота і не дізнається про вашу подяку, не почує ваших слів.
— Це так. Якби води напився вовк, він міг би і не дякувати. Ми ж не вовки, а люди. Розумієш, навіщо людина каже "Спасибі"? А знаєш, кого це слово вшановує, звеличує, підносить?
Хлопчик замислився. Він ще ніколи не думав над цією мудрою істиною. Тепер саме час був подумати: дорога через ліс ще довга.
Бесіда за прочитаним
Що сказав дідусь струмочкові за воду?
Чому здивувався хлопчик?
Що відповів дідусь?
Як ти розумієш слово «вдячність»?
Слово вчителя
В українській мові сьогодні вживається два «вдячних» слова – дякую та спасибі.
А зараз я вам пропоную послухати,як слово «дякую» звучатиме на інших мовах.
Англійською - «Сенк ю»,німецькою - «Данке шьон», італійською – «Граці», польською – «Дзінькую», чеською – «Дєкуї», білоруською – «Дзякую».
Руханка «Сніг пухнастий нагортаєм»
https://www.youtube.com/watch?v=ylSCJURqaM8
Слово вчителя
Діти, а ви завжди віддячуєте за добро? Якщо раптом цього ще хтось не робить, то навчитися чемності не лише необхідно,але й зовсім не складно. Ось послухайте казку про ведмедика, який навчився бути вдячним.
Слухання казки
Як ведмедик став чемним
У лісі темному ведмедик поживав,
тата, маму, добрих родичів він мав.
Всі його любили, берегли,
доглядали, догоджали, як могли.
Ріс собі ведмедик, пив і їв,
тільки дякувать нікому не хотів —
ні сусідам, ні знайомим, ні рідні,
ні звірятам, ні пташатам, ні мені.
Хоч би хто його порадувать старався,
він “спасибі” їм казати не збирався.
Що дадуть йому — візьме собі й мовчок.
Поміж вас таких, мабуть, немає діточок!
— Ви повинні лиш для мене все робить! —
так ведмедик на весь дім, бува, кричить.
Тато й мама побивалися не раз:
— Де ж узявсь такий нечема серед нас?
Що робити? Як йому допомогти?
Може, треба до психолога піти?
…Думу думала й журилася щодня
геть уся ведмедяча рідня.
Порішили, що потрібно ведмежа
покарати, бо ж усьому є межа.
Так сказали: “Як не дякує він нам,
хай віднині дбає син про себе сам”.
А примхливе ведмежа
гордовито походжа:
-Насмішили мамо й тату!
в лісі їжі є багато,
та й струмок не без води-
ще й, що хочеш, те й роби.
Спати ляжу на траву,
то ж вже якось проживу.
І задерши гордо ніс,
Почвалав малий у ліс.
Йде ведмедик –туп і туп,
раптом шишка в нього луп!
-Ой!- малий наш закричав.
Озиратися почав
і побачив поміж віт,
що вчепився в стовбур кіт.
-Ти чого сидиш отам?
Де тут взятися котам?!
-Та мене ледь не загриз
чи то вовк, чи пес, чи лис.
Хоч минувся переляк
та не злізу я ніяк.
Мені ж треба,як на зло,
повертатися в село.
Лишенько мені, ой, няв!
Хто б мене негайно зняв?
…На сосну ведмідь поліз,
зняв кота і з’їхав вниз.
…Що чекати від кота?
Дременув,куди хотів.
І сказав ведмедик: - Ну,
зараз сердитись почну.
Ні «спасибі», ні «бувай»,
ні «мене не забувай!».
Постривай, а я який?
Скільки ж кожен із рідні
доброго зробив мені.
Думка тут прийшла проста:
«Чим я кращий за кота?».
І подумалось йому:
-Ще б подякувать кому?
Сонечку, що ясно сяє,
Вітерцю,що повіває,
і струмку,що напуває,
лісу, де всього є досить,
лапкам, що усюди носять,
очкам, що усе пильнують,
вушкам, що так добре чують.
Щойно повернувся в дім,
теж подякував усім.
Що зчинилося в оселі!
Всі щасливі та веселі.
(Як, скажіть,не радіти,
коли виховані діти?!)
Не натішиться родина:
-Стала чемною дитина!
І сама, я як умію,
із ведмедиком радію.
Бесіда за казкою
Чому ведмедик нікому не дякував? Як до цього ставилася його родина?
Який випадок допоміг ведмедику зрозуміти свої помилки?
Кому і за що подякував ведмедик?
Чи не забуваєте ви дякувати людям навколо? Згадайте, кому ви подякували сьогодні. Подумайте, можливо забули сказати комусь «спасибі». Як можна це виправити?
Робота з прислів’ями
Поясніть значення прислів’їв
Слово вчителя
Діти, всюди радо зустрічають лише ввічливих та чемних. Тому ніколи не скупіться на «чарівні» слова, даруйте людям радість, тепло і не забувайте завжди бути вдячними.
Гра‑роздум “Кому і за що ми можемо подякувати?”
Діти вибирають об’єкт живої або неживої природи, якому вони подякували б.
Слово вчителя
Зараз я пропоную вам подумати і написати, за що ви можете подякувати своїм найріднішим людям.
(Вчитель роздає листочки у вигляді смайликів. На зворотньому боці діти пишуть, кому і за що вони дякують.)
Вчитель читає вірш
Чарівні є слова
У нашій рідній мові
Чарівні є слова.
Слова ці всім відомі,
Бо сила в них жива.
«Добридень», «До побачення»
I усмішка сія!
Велике мають значення
Ось ці прості слова!
Як скаже син чи донечка
«Спасибі» вам, «Будь ласка!»
Ясніше сяє сонечко,
В словах — любов і ласка!
Ось ці прості, живі слова
Не забувайте, діти!
Від них і радість ожива,
В очах промінчик світить.
Від цих чарівних, добрих слів
Тепліше людям жити.
Якщо ти їх не говорив,
То треба говорити!
Це — «Дякую!» і «Добрий день!»
«Пробачте!», «Йдіть здорові!»
Вживайте, діти, їх щодень
У нашій рідній мові!
Надія Красоткіна
Використані джерела:
https://jmil.com.ua/etc/holidays_january
https://shationg.my1.ru/news/virsh_po_vikhovanist_vikhovnij_zakhid_charivni_slova/2014-04-16-74
Казки та оповідання для дитячого виховання/Упорядник В.І.Паронова.-Тернопіль:Навчальна книга-Богдан,2013