Година спілкування"Планета толерантності"

Про матеріал
Формувати правильне уявлення учнів щодо толерантної поведінки,виховувати почуття поваги і взаємодії з іншими,удосконалювати вміння толерантного спілкування.
Перегляд файлу

Година спілкування «Планета толерантності»

 

Мета: ознайомити вихованців з поняттям «толерантність», виявити основні риси толерантності, формувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки, розвивати вміння переказувати текст, виховувати почуття поваги один до одного, до традицій культури різних народів, виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння; співчутливість, спостережливість, уважність до інших людей, чуйність, взаємодопомогу, людяність, терпеливість і небайдужість.

Оформлення кабінету: дерево толерантності, малюнки, ілюстрації.

    

Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.

    Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б

    неможливими, якби не існувало між нами

    взаємної терпимості.

         Г. Гвіччардіні

Хід заняття

І. Організаційний момент

Добрий день, усім присутнім! Рада бачити вас у гарному настрої, сподіваюсь, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, яві ви отримаєте, знадобляться вам.

ІІ. Повідомлення теми й мети

Слово вчителя: 16 листопада планета відзначає день толерантності. Тема  нашої години спілкування – Толерантність. Що означає це поняття? Чи завжди ми в житті толерантні до інших людей? Які якості має толерантна людина і як їх виховати в собі? На ці та багато інших запитань нам доведеться сьогодні відповісти.

ІІІ. Основна частина заняття

Послухайте вірш В. Симоненка «Ти знаєш, що ти людина» (розповідає учениця)

Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.

Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.

  • Скажіть, про кого цей вірш? ( цей вірш про кожного з нас).

Вчитель: Люди народжуються в різних країнах, спілкуються різними мовами і вірять в різні речі. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших.

Учень розповідає легенду

 «Про білого і чорношкірого»

Зустрілися раз білий і чорношкірий. Стали розмовляти:

— Який ти потворний, негре. Неначе увесь сажею вимазаний, — сказав білий.

Чорний зневажливо зіщулився і сказав:

— Який ти потворний, білий! Неначе тебе всього обернули папером.

Сперечалися вони, сперечалися, ніяк не могли прийти до згоди і вирішили піти до мудреця. Вислухав їх мудрець і сказав білому:

— Подивися, який красивий твій чорний брат. Він чорний, як південна ніч, і в ній, подібно до зірок, сяють очі його... Потім мудрець звернувся до чорношкірого:

— А ти, друже, подивися, який красивий твій білий брат. Він красивий, як виблискуючий білий сніг, що лежить на вершинах наших гір, а волосся його — кольори сонця...

Негр і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.

А мудрець подумав «Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»

 

Вчитель: Про що ця легенда? Чого вчить? Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Чому виникають сварки, бійки, війни?  Війни виникають, мабуть, тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий за інших, або прагнути помсти. Це все призвело до смертей сотень мільйонів людей.

  • Так що ж таке толерантність?

Толерантність – це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способу прояву людських індивідуальностей.

«Толерантний» - здатний витримувати іншого, не такого, як сам.

Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги, любові.

Толерантність – це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.

Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги, не перекладають відповідальність на інших.

Визначення слова «толерантність» різними мовами земної кулі звучить по -різному:

• в іспанській мові воно означає — здатність визнавати відмінність від власних ідей або думки;

• у французькій мові  — відношення, під час якого людина визнає, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам;

• у англійській мові — готовність бути терплячим;

• у китайській мові — бути великодушним по відношенню до інших;

• в арабській мові — прощення, поблажливість, милосердя, м'якість, терпіння, чуйне ставлення до інших;

• в українській мові — здатність терпіти щось або когось (бути витриманим, стійким, уміти миритися з існуванням когось, чогось).

  • Яке визначення вам імпонує більше?
  • Чому, на ваш погляд,  в різних країнах визначення різні?
  • А що ж об’єднує ці визначення?

АСОЦІАТИВНИЙ  РЯД

Вчитель: Давайте спробуємо на кожну літеру слова «толерантність» назвати риси характеру, притаманну толерантній людині.

(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її)

Т – терплячий

О – обережний, об’єктивний, оригінальний, особливий.

Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е – енергійний, елегантний, ефективний.

Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А – активний, акуратний, авторитетний, адекватний.

Н –  надійний, найдорожчий

Т – терплячий

Н - необхідний людям, ніжний, незалежний

І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Т – тактовий, товариський.

Ь.

(Обговорення)

Притча про аксакала(розповідає учень)

Помирає в одному населенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, і говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім’ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?». Не може вже говорити старий – подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися всі – там 100 разів було написане одне слово – ТЕРПИМІСТЬ!»

Вчитель: на підтвердження цієї притчі хочу зачитати рядки Гвіччардіні (зачитує епіграф уроку).

 

Розповідь-притча «Лебеді»

 Чи багато знаємо про лебедів? Вони голосно кричать і боляче щипаються. А ще вони клином летять на південь. А чи знаєте, що лебідь вибирає собі пару на все життя? І якщо одна половинка гине, інша ніколи не створить собі нову пару і незабаром теж вмирає. Летівши клином, вони здатні долати відстань в 1,7 раз більше, ніж поодинці, оскільки зменшується опір повітря. І найскладніше тому, хто летить попереду. Якщо перший втомився- він вирушає в кінець зграї, і його негайно підміняють. І кожен з лебедів буває в цій ролі. Якщо один з лебедів захворів або втомився і опускається нижче, ще двоє опускаються з ним і залишаються до тих пір,поки той не набереться досить сил.

Ви чули, як кричать лебеді, коли наче пливе по горизонту. Це вини підбадьорюють того, що летить попереду, і точно знають, що їх також підбадьорюватимуть, коли вони опиняться на його місці.

Вчитель:

  • Чи часто нас, якщо ми «летимо попереду», підтримують?
  • Як ми поводимо, коли хтось помиляється?

Притча «Все залежить від тебе»

Колись давно в древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий Мандарин (знатний вельможа). Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками. Аж ось пройшов по всій країні поголос, що недолік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшла та й звістка й до нашого Мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось ченця найрозумнішою людиною в світі?!

Запросив вельможа мудреця до себе в палац, вирішивши обдурити його . «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною й запитаю що в мене в руках – живе чи мертве? Якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо скаже мертве – випущу його»

І ось настав день зустрічі. В розкішному залі зібралося багато людей. Усім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей  у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з  нетерпіння чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, до залу ввійшов невеликий худорлявий чоловік. Він підійшов до Мандарина ,проказав: «Скажи-но, що я тримаю в руках – живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «УСЕ В ТВОЇХ РУКА!». Збентежений Мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцятами.

Отже, лише від вас залежить, чи буде ваша взаємодія з іншими живою, яскравою, плідною, чи навпаки.

Вчитель: Отже, лиш від вас залежить чи буде взаємодія з іншими.

Ситуація:

  1. Юрко постійно виявляє неповагу, брутальний щодо своїх однокласників. Що робити?
  2. Розкажіть якийсь випадок із свого життя, коли вас дуже образили. Чим закінчилася ця історія? Зробіть висновок у цій ситуації та можливі шляхи, які б не призвели до цього прикрого випадку.

Усі ми рівні й однаково можемо використовувати свої права. Які це права? (виступ учнів).

Вчитель: Отже, наша Земля – це місце, де ми можемо любити один одного, дотримуватися традицій і продовжувати історію планети Толерантності. Так які ж ми? (Учні називають позитивні якості).

Тест «Чи толерантна я людина?»

(Вибери ту правильну відповідь, яку ти вважаєш правильною).)

  1. Для того, щоб не було війни:

А) нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди

Б) треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються

2. В ліцеї розповідають про героїв, які проявили толерантність:

А) тобі це не цікаво

Б) ти бажаєш більше дізнатися про них

3. Ти протистоїш насильству:

А) насильством

Б) приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні»

4. Тебе зрадив товариш:

А)ти йому помстишся

Б) ти будеш намагатися налагодити з ним відносини

5. Коли говорять про дітей, що постраждали від війни:

А)ти почув і забув

Б) співчуваєш і хотів би чимось допомогти

6. Ти не згоден з кимсь:

А) ти не даси йому договорити

Б) ти його дослухаєш

7. На уроці ти вже відповідав:

А) ти хочеш відповісти ще

Б) ти даси змогу відповісти іншим

8. Тобі пропонують листування з іноземцями:

А) тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками

Б) тобі цікаво з ним листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями

Якщо в тебе майже одні «б»

 Ти проявляєш високу толерантність. Ти в майбутньому будеш громадянином миру, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.

Якщо в тебе від 3 до 7 «б».

 Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.

Якщо в тебе менш ніж 3 «б».

 Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі б подобалось вести дискусії, ти став би більш щасливим. Намагайся прикласти для цього більше зусиль.

Вчитель: Тепер давайте виростимо традиційне дерево Толерантності на нашій планеті. Зараз кожен напише на своїх «листячках2 ті риси характеру, те, чого у вас немає або що вам не вистачає.

Вчитель: Наша земля – це місце, де ми можемо любити один одного, дотримуватись традицій і продовжувати історія планети Толерантності.

Тепер давайте виростимо традиційне дерево Толерантності на нашій планеті. Для цього ми виконаємо творчу роботу. Нехай наше дерево розпустить листочки і зеленіє. Крону дерева складемо з листочків з вашими висловлюваннями. Що треба зробити, щоб наш клас наша школа стала простором толерантності, щоб стосунки між нами стали толерантнішимиЛистячко приклеїмо до дерева.

  • Співчувати
  • Розуміти інших
  • Поважати
  • Підтримувати
  • Терпіти
  • Прощати
  • Бути доброзичливим
  • Бути милосердним
  • Бути м’яким
  • Бути готовим до примирення
  • Визнавати.

ІV. Заключна частина

Вчитель: Наприкінці мені хочеться сказати, що клас – це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайок, ні сварок.

Флешмоб: Закінчимо годину нашого спілкування словами Бернарда Шоу:

«Тепер, коли ми навчилися літати в повітрі, як птахи,

плавати під водою, як риби, нам не вистачає тільки одного:

навчитися жити на землі, як люди».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 січня 2021
Переглядів
1190
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку