Траєкторія це лінія, за якою рухається предмет, а також сукупність точок, які фізичне тіло проходить на своєму шляху. Так і кожна дитина матиме власну унікальну траєкторію, з індивідуальними «зупинками» чи навіть власною системою цінностей. Розробка індивідуальної траєкторії передбачає персональну ціль, виходячи з якої визначаються проміжні задачі, навантаження, темп.
Для організації роботи за індивідуальною освітньою траєкторією педагогу необхідно:-заповнити бланк індивідуальної освітньої траєкторії враховуючи психологічні особливості учня;-визначити теми консультацій з найбільш складних питань;- систематично доповнювати індивідуальну траєкторію учня за певні проміжки часу;- робити моніторинг і корекцію індивідуальної освітньої траєкторії.
Результати навчання за індивідуальною освітньою траєкторією відстежуються через - самооцінку учня (за допомогою різноманітних тестів);- відгук вчителя про роботу учня протягом семестру(чверті);- обговорення рефлексії з учнями за їх запитами;- презентацію проектів і результатів творчих розробок;- роботу учня в якості помічника, консультанта , експерта;тематичні та семестрові оцінки;участь у конкурсах, турнірах.
Індивідуальна освітня траєкторія для обдарованих дітей повинна: -враховувати інтереси обдарованих і заохочувати поглиблене вивчення тем, обраних самою дитиною;-підтримувати та розвивати самостійність у навчанні;-передбачати наявність і вільне використання різноманітних джерел і способів отримання інформації;-навчати дітей оцінювати результати своєї роботи ;-формувати у них навички публічного обговорення та відстоювання своїх ідей і результатів творчості;-сприяти розвитку самопізнання, а також розумінню індивідуальних особливостей інших людей;-включати елементи індивідуалізованої психологічної підтримки і допомоги.
Поради вчителям щодо розвитку творчих здібностей обдарованих дітей*Підхоплюйте думки учнів й оцінюйте їх одразу, наголошуючи на їх оригінальності.*Підкреслюйте інтерес дітей до нового.*Навчайте дітей систематичної самооцінки кожної думки. Ніколи не відкидайте її.*Виробляйте у дітей терпиме ставлення до нових понять.*Пропонуйте цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.*Розсіюйте страх у талановитих дітей.*Стимулюйте та підтримуйте ініціативу учнів, самостійність. Пропонуйте проекти, що можуть захоплювати.*Створюйте проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.*Допомагайте використовувати технічні засоби для записів.*Розвивайте критичне мислення*Учіть доводити розпочате до логічного завершення.
Притча «Два зернятка»Два зернятка упали в весняний ґрунт. Одне зернятко зраділо і промовило: Я хочу рости, бо там поверх ґрунту надзвичайно цікаво, пташки співають, сонечко світить, дощик радісно поливає землю. Я буду рости і стану гарною квіткою, буду приносити радість навколишнім, бо я неповторна та одна буду у всьому світі. Друге зернятко сказало: Так напевно, там на горі цікаво. Але мені й тут добре. Бо палюче сонце мене може обпекти, дощ може зламати моє тендітне стебло, а люди можуть мене просто не оцінити. Перше зернятко виросло та тішило своєю красою навколишній світ. Курка, яка блукала у пошуках поживи, знайшла друге зернятко та з'їла. Тому кожен з нас не має боятися перешкод і разом з тим допомагати розвивати творчий потенціал дитини