Мета. Ознайомити учнів з поняттям «оптимізм», спонукати учнів до розумового самовиховання, самоосвіти; розвивати життєві компетенції через почуття успіху; виховувати у школярів почуття відповідальності, товариства, взаємодопомоги.
Хід проведення
Вступне слово класного керівника. Англійське прислів'я каже: «Життя - це не тільки пироги і пиво». Вистояти перед випробуваннями - річ нелегка. Однак з проблемами легше впоратися тому, хто не падає духом і сподівається на краще.
Чи багато досягає в житті песиміст? Для кожної справи потрібен певний настрій, тоді справа йде швидше й краще. Звичайно, від чорних думок, постійних турбот і песимізму якість життя не поліпшується. Коли людина в поганому настрої, вона забуває, що може багато і що вона сильна. Тому особливе значення для успіху має настрій, оптимізм. Що ж означає саме слово «оптимізм»?
Учень. Оптимізм (лат. Optimum - найкращий) - погляд на загальний перебіг історичних змін, відповідно до якого завжди існує можливість наблизити дійсність до ідеалу добра; упевненість у досягненні, зрештою, у торжестві добра над злом, справедливості - над несправедливістю, у здатності людини до безмежного соціального розвитку й морального вдосконалення.
Будучи способом практичної орієнтації людини, оптимізм допомагав людям сподіватися в майбутньому на здійснення бажань і досягнення очікуваних результатів дій. Саме тому принцип «О» зважають плідною основою поведінки індивіда. Віра в краще майбутнє сприяє розгортанню діяльних, творчих здібностей особистості, допомагає виховувати в ній позитивні моральні риси.
Будьте оптимістичними! Це допоможе знаходити в житті набагато більше радості, ніж похмурий погляд. При цьому не слід плутати радість із задоволенням. Якщо джерело задоволень може бути недоступним (скажімо, через дефіцит або дорожнечу), то джерело радості невичерпне, і кожен має його в собі. Задоволення - це завжди споживання, а радість - віддача. Якщо у вас є серйозна, але досяжна мета, то кожен крок до неї, кожні подолані труднощі принесуть радість.
Тест для учнів
а) не будете надто переживати, оскільки успіх знову усміхнеться вам;
б) відчуєте себе зовсім невпевнено;
в) почнете заощаджувати й пристосовуватися до зміненої ситуації;
г) опинитесь у важкій депресії.
а) переживаєте, але зовсім не дивуєтесь з цього;
б) починаєте діяти, намагаючись якнайшвидше виправити ситуацію;
в) переймаєтеся тим, що подумають люди;
г) не засмучуєтесь надто оскільки немає лиха без добра.
а) вважаєте, що у вас є всі шанси на перемогу;
б) робите все для того, щоб виграти, й боретеся до переможного кінця;
в) не дуже прагнете перемогти;
г) вважаєте, що у вас немає жодних шансів ви грати, але все одно починаєте боротьбу.
а) ви уникаєте цієї людини;
б) вважаєте, що ви не мали права;
в) переконані, що могли б не допустити такої ситуації;
г) під час найближчої зустрічі з цією людиною намагаєтеся залагодити розбіжності.
а) нервуєте, оскільки три інші кандидати здаються вам досить упевненими в собі;
б) упевнені в собі, оскільки троє інших узагалі вас не цікавлять;
в) щасливі, що вас внесли до списку претендентів, і раді тому, що у вашій анкеті щось, мабуть, привернуло до себе увагу;
г) сповнені рішучості обмінюватися думками під час співбесіди, щоб з'ясувати, наскільки за пропонована робота вас влаштовує.
а) вам приємно приносити людям радість;
б) трохи дратуєтесь, оскільки інші схильні жити за чийсь рахунок;
в) вам байдуже, оскільки ви твердо вірите у перерозподіл благ у світі;
г) не заперечуєте, але сподіваєтеся, що колись це вам повернеться сповна.
а) заробляти гроші;
б) жити щасливо;
в) домагатися успіху в усьому, чим би ви не займалися;
г) розкрити таланти, якими ви володієте.
а) ніколи;
б) іноді;
в) заздрите, але згадуєте про проблеми, з якими вони, мабуть, зіштовхуються;
г) заздрите і готові помінятися з ними місцями
хоч раз. »
а) особистий успіх залежить від удачі
б) успіх найчастіше визначається вашими зв'язками, а не знаннями;
в) здатність до досягнення успіху закладено в кожній людині;
г) швидкого успіху не буває?
а) у минулому;
б) у сьогоденні;
в) у майбутньому;
г) на іншій планеті
Порахуйте загальну суму балів:
Понад 30 балів
Ви незмінний оптиміст: миттєво придушуєте в собі будь-які ознаки депресії. Які б удари не приготувала вам доля, ви стрімко відбиваєте їх.
Понад 25
Ви радше оптиміст, ніж песиміст. Ваші сумніви розсіюються досить швидко завдяки тому, що ви правильно зважуєте всі «за» і «проти» у будь-якій ситуації, що має досить загрозливий вигляд.
Понад 15
Ви радше песиміст, ніж оптиміст. Вам непогано було б згадати, що наполовину заповнену водою склянку песиміст бачить наполовину порожньою, а оптиміст - наполовину повною.
Менше ніж 15
Невже ви справді бачите життя тільки в чорному кольорі? Не сумуйте, спробуйте побачити в житті і світлі боки, хоча б іноді.
Класний керівник. На час вступу до школи дитина володіє достатньою інформацією про навколишній світ і, як правило, почувається досить пристосованою до нього. У якім би середовищі не зростало маля, воно з оптимізмом дивиться в майбутнє й приходить до школи, сповнене бажання вчитися.
Чому дошкільник відчуває смак до успіху й відрізняється оптимізмом? Тому що він самостійно, спираючись на свій розум, долає важливі для нього проблемні ситуації; тому що життя його не позбавлене задоволень, які відповідають його вікові. Тому, якщо дитину позбавити віри в себе, не варто сподіватися на її світле майбутнє.
Успіх у навчанні - єдине джерело внутрішніх сил дитини, що народжує енергію для подолання труднощів і бажання вчитися.
Будь-який успіх неможливо розглядати без порушення питання: для чого? Саме це визначає мотивацію учня. Які ж чинники визначають її?
Чинники, які визначають успіх
Можна визначити такі чинники, які визначають рівень мотивації досягнення успіху:
Прагнення до успіху в якійсь діяльності можна висловити так: «Я хочу це зробити». Протилежний варіант виявляється в мовчазному й бездушному сидінні на уроці («Я вам не заважаю, і ви мене не чіпайте» ).
Надію на успіх можна висловити тезою: «Мені це під силу, я впораюсь, я впевнений у собі». Протилежний варіант позиції': «Я не зможу цього зробити, я ніколи не впораюсь, у мене це все одно не вийде».
Імовірність досягнення успіху - це стан, побутовою мовою сформульований так: «Усе залежить від мене, я - джерело, ситуація змінюється, якщо я на неї впливаю». Протилежна позиція: «Я -ніщо, від мене нічого не залежить, хтось визначає ситуацію, а не я».
Суб'єктивні (індивідуальні) еталони оцінювання досягнень виробляються в процесі безпосереднього спілкування вчителя й учня та реалізують принцип: «Сьогодні ти став кращим, ніж учора». Подібні орієнтації й визначають «пове-дінковий сценарій переможця» - людина, котра активно діє, багато й охоче працює, досягає бажаного результату.
Практична вправа
Класний керівник. А тепер зробімо 15 кроків до впевненості в собі.
Мої сильні сторони:_.
Мої слабкі сторони:___ .
У що ви вірите:____
Проаналізуйте свої плани й оцініть їх з погляду сьогодення так, щоб скористатися цим,
коли помітите певні зрушення.
Класний керівник. Що означає бути оптимістом? Бути духовно сильним, твердим, витривалим, непохитним, мужнім. Людській силі духу немає меж. Немає труднощів і втрат, яких не могла б здолати людина - не мовчки перетерпіти, перестраждати, а саме здолати, вийти переможцем, стати сильнішою. Пам'ятай, що людина іноді опиняється на такому рубежі, коли в неї вже немає фізичних сил, але сили духовні народжують у неї нові фізичні сили, і вона продовжує жити борцем