Година спілкування «Професія, успіх і благополуччя»

Про матеріал
Розробка дає учням уявлення про професії, допомагає виявити свої схильності до певного виду діяльності; виробляє в учнів ринкову ментальність, формує уявлення про ринкові професійні стандарти.
Перегляд файлу

Година спілкування

«Професія, успіх і благополуччя»

 

Мета: дати учням уявлення про професії, допомогти виявити свої схильності до певного виду діяльності; виробити в учнів ринкову ментальність, сформувати уявлення про ринкові професійні стандарти; розвивати ціннісні орієнтації відповідно до загальнолюдських; допомогти учням у здійсненні вільного, основаного на оцінці своїх здібностей і домагань, вибору професійної діяльності та навчального закладу для подальшої професійної підготовки; сформувати ставлення до обраної професії як до засобу самореалізації та соціально значущої діяльності; -              Виховувати шанобливе ставлення до людей різних професій.

 

Епіграфи:

«Цель в жизни является сердцевиной человеческого достоинства и человеческого счастья»

 

«Человек рожден для труда; труд составляет его земное счастье, труд – лучший хранитель человеческой нравственности, и труд же должен быть воспитателем человека».

К. Д. Ушинський

«Той, хто з  дитинства знає, що праця є  закон життя, хто змолоду зрозумів, що хліб дістається у поті чола, той здатний до подвигу, тому що в  потрібний день і  годину в  нього знайдеться воля його виконати і  сили для цього».

(Ж. Верн)

Людині, у  якої немає улюбленої праці, ніякі скарби не принесуть радості. 

(В. О. Сухомлинський)

 

Хід години спілкування

Вступне слово вчителя. У житті людини бувають моменти, коли їй доводиться робити вибір. Вибір, від якого надалі залежатиме її доля. Якою вона буде? Як важливо не помилитися! Як не помилитися і знайти свою, тільки свою дорогу в професії? Відповідь має бути тільки одна. У кожного є свій шлях! Який? Давайте разом спробуємо зазирнути в цей світ професій.

Отже, я зробила свій вибір, я — педагог.  А про яку професію мрієте ви? (Відповіді учнів.)

У первісному суспільстві не було проблеми вибору професії, оскільки людина вміла сама робити все необхідне для життя: добувати їжу, вогонь, виготовляти одяг, захищатися від небезпек. Із розвитком людського суспільства стали виникати ринкові стосунки між людьми, і з’явилася спеціалізація за видами праці. Одні ставали мисливцями, другі — рибалками, треті — землеробами, гончарями. Накопичені в кожній групі знання й навички передавалися від покоління до покоління. З’явився розподіл праці, виникли професії. Сьогодні кількість професій перевищує 50 тисяч. Як знайти серед них свою? На що орієнтуватися?

Анкета для старшокласників

Шановний старшокласнику! Ти вступаєш у період життя, коли необхідно приймати рішення — вибирати свою майбутню професію. Хвилюються всі — батьки, учителі і, звичайно ж, ти. Тобі радять, рекомендують, але вибирати потрібно самостійно, оскільки це твоє життя. Я пропоную анкету з метою надання допомоги у подоланні труднощів, які виникають у тебе при виборі професії. Бажаю успіху!

1. Яку професію (чи професії) ти для себе вибрав(ла)?

2. Що приваблює тебе у вибраній професії (відмітити не більше ніж позиції) — соціальна престижність, зарплата, можливість мати вільний час, можливість розвинути свої здібності (назви), інтелектуальний характер професії, можливість керувати іншими, творчий характер професії, можливість давати людям користь, можливість спілкування з людьми, складність професії, інше (назви)?

3. Що ти можеш дати суспільству, обравши цю професію? (Сформулюй, будь ласка.)

4. Назви навчальний заклад, у якому ти збираєшся продовжити освіту.

5. Які іспити тобі належить скласти? (Перелічи.)

6. Як ти готуєшся до вступу до ВНЗ? (Вивчаєш індивідуальні особливості своєї особи, цікавишся вимогами до вибраної професії, вивчаєш свої особисті труднощі і їх причини, ознайомлюєшся із навчальними закладами та правилами прийому, читаєш довідники для тих, хто вступає до ВНЗ, займаєшся з викладачами поза школою або відвідуєш курси (перелічи відповідні предмети). Додай щось своє, вибери із запропонованого переліку, визнач головне.)

7. Із яких джерел, від кого ти черпаєш інформацію про свою майбутню професію? (Батьки, родичі, учителі, дру-зі, телебачення, газети, журнали, інше.)

8. Що рекомендують батьки? Тато? Мама?

 

ЗАВДАННЯ: Виберіть п’ять найголовніших, на ваш погляд, рис і якостей характеру, які ви цінуєте в людях найбільше. Розташуйте в порядку зменшення значущості.

Справедливість, чесність, доброта, дбайливість, чуйність, ввічливість, уміння доводити почату справу до кінця, твердість, наполегливість, завзятість, уміння співпрацювати, уміння планувати свою роботу, чутливість, урівноваженість, здатність співчувати іншому, привітність, кмітливість, начитаність, інтелект, допитливість, дотепність (інше — назвіть).

 

Досягнути поставленої мети, здійснити свою мрію можуть тільки люди із сильним характером. Але навіть якщо в людини сильний характер і вона хоче здійснити свою мрію, для цього треба докласти величезних зусиль. Іноді від «хочу» до «можу» проходить довгий і важкий шлях, його можна уявити у вигляді сходів:

5. хочу і все виходить

4. хочу і іноді виходить

3. хочу робити і вчуся робити

2. хочу робити, але поки не виходить

1. я хочу щось робити

 

- Що ж таке успіх і благополуччя?

Успіх — позитивний результат якої-небудь справи, досягнення в чому-небудь.

Благополуччя — високий рівень матеріального забезпечення.

Анкета для учнів

1. Що саме означає для тебе успіх?

— Добре оплачувана робота;

— знаходження скарбу;

— поїздка за кордон;

— покупка іномарки;

— цікава робота;

— отримання знижки;

— багата наречена (наречений);

— підвищення по службі;

— великий виграш.

2. Що саме означає для тебе благополуччя?

— Влада;

— гроші;

— кар’єра;

— сімейне щастя;

— спадщина;

— багатодітність;

— мандри;

— виграш;

— багато друзів;

— любов.

 

  • Що підвищує ваші шанси на ринку праці?

Чим вищий рівень професійної освіти, тим швидше людина знаходить роботу. У того, хто має декілька спеціальностей, шанси працевлаштуватися зростають. Використовуй будь-яку можливість отримати додаткові навички:

машинопис, робота на комп’ютері, в Інтернеті, крій і шиття, керування автомобілем, масаж, ремонт побутової техніки, знання іноземної мови і т. ін.;

— прагни до професіоналізму, підвищуй свій освітній рівень;

— переконайся, що вибрана тобою професія має попит і ти зможеш витримати конкуренцію на ринку праці;

— максимально проявляй переваги свого віку, які найбільше цінують працедавці:

— готовність навчатися;

— мобільність;

— гнучкість;

— оптимізм;

— цілеспрямованість;

— інтерес до сучасної техніки та нових технологій;

— здоров’я.

 

Розглянемо стратегії вибору професії.

Умови оптимального вибору професії:

ХОЧУ МОЖУ

ПОТРІБНО

 

ХОЧУ — прагнення особи (бажання, інтереси, схильності, ідеали).

МОЖУ — можливості особи (стан здоров’я, здібності, рівень знань, характер, темперамент).

ПОТРІБНО — потреби суспільства в кадрах і усвідомлення необхідності витратити певні зусилля для досягнення життєво важливих навичок.

Проаналізуй три основні чинники, щоб знайти оптимальні варіанти та реалізувати свій план у дії.

Перший чинник «ХОЧУ»

  • Чи намагався ти оцінити свої інтереси і схильності?
  • Чи уявляєш, чим хотів би займатися кожного трудового дня?
  • Які професії тобі подобаються?

Другий чинник «МОЖУ»

  • Чи знаєш ти про свої здібності й уміння?
  • Чи намагався застосувати їх до вибраної професії? Чи знаєш ти, які вимоги вибрана професія може висувати тобі?

Третій чинник «ПОТРІБНО»

  • Наскільки реально знайти роботу за вибраною тобою професією?
  • Чи знаєш ти, де можна отримати спеціальність, що тебе цікавить?

 

— Познач декілька альтернативних варіантів професійного вибору (список професій);

— оціни достоїнства та недоліки кожного варіанта;

— досліди шанси власної успішності в кожному виборі, прорахуй наслідки кожного варіанта;

— будь активний і допитливий, став питання всім, хто може розповісти тобі про професії та професійний вибір (батькам, учителям, шкільному психологові).

У багатьох країнах намагалися і намагаються створити класифікацію професій. У нашій країні прийнято користуватися класифікацією професора Є. О. Климова, який поділяє всі професії на п’ять основних типів.

1) «Людина — природа»

До цього типу можна віднести професії, пов’язані з вивченням живої і неживої природи, з доглядом за рослинами і тваринами, з профілактикою та лікуванням захворювань рослин і тварин.

Приклади професій:

— агроном;

— зоотехнік;

— ветеринар;

— овочівник;

— фермер;

— еколог;

— спеціаліст із природовикористання;

— геолог;

— ландшафтний дизайнер.

2) «Людина — художній образ»

До цього типу належать професії, пов’язані зі створенням, проектуванням, моделюванням художніх творів, з відтворенням, виготовленням різних витворів мистецтва за ескізом, зразком.

Приклади професій:

— художник;

— письменник;

— актор;

— музикант;

— композитор.

3) «Людина — людина»

Це професії, пов’язані з медичним обслуговуванням, навчанням і вихованням, побутовим обслуговуванням, правовим захистом.

Приклади професій:

— комерсант;

— учитель;

— лікар;

— вихователь;

— слідчий;

— журналіст;

— медсестра;

— психолог;

— адвокат.

4) «Людина — техніка»

Це професії, пов’язані зі створенням, монтажем, збиранням і налагодженням технічних пристроїв, експлуатацією технічних засобів, ремонтом техніки.

 

Приклади професій:

— інженер-технолог;

— механік;

— будівельник;

— електрик;

— токар;

— монтажник;

— радіотехнік;

— водій.

5) «Людина — знакова система»

Це професії, пов’язані з текстами, цифрами, формулами й таблицями, кресленнями, картами, схемами, звуковими сигналами.

Приклади професій:

— набірник;

— кресляр;

— коректор;

— бухгалтер;

— оператор ЕОМ;

— перекладач;

— програміст;

— учений-теоретик.

Це приблизні вимоги до людини, що вибрала певний тип діяльності. Необхідно враховувати свої інтереси та схильності.

Інтереси — це спонукання пізнавального характеру. Ін-тереси пов’язані з потребами людини. Люди, як правило, цікавляться тими предметами і явищами, які привертають їхню увагу і здатні задовольнити їхні потреби.

Схильність — це щось більше, ніж просто пізнавальне спонукання. Це активне, свідоме, перетворююче ставлення до об’єкта. Схильності проявляються або на засвоєння різних знань, або на створення яких-небудь речей, предметів. Коли є схильність, то передбачається і інтерес. Як правило, області інтересів і схильностей збігаються. Перевірити себе, дізнатися, до чого тебе тягне, можна тільки в діяльності. Схильності не лише проявляються, але і формуються в діяльності. Тому потрібно включатися в різні види діяльності, не боятися міняти захоплення, щоб максимально розкрити свої схильності до того, як наважитися вибрати професію.

 

КОНКУРС «ЗБЕРИ ПРИСЛІВ*Я»

Для кожної групи пропонується конверт, в якому містяться слова з прислів’їв про працю, написані на окремих аркушах. Клас працює в групах.

Прислів’я про працю

 

1. бджола мала, а та працює.

2. без діла жити тільки небо коптить.

3. без охоти нема роботи.

4. без труда нема плода.

5. губами говори, руками роби.

6. діло майстра величає

7. де руки й охота, там скора робота.

8. без роботи день роком стає.

9. добре тому ковалеві, що на обидві руки кує.

10. коли почав орати, то у сопілку не грати.

11. лежачого хліба нема ніде.

12. маленька праця краща за велике безділля.

13. на охочого робочого діло знайдеться.

14. не взявшись за сокиру, діло не зробиш.

15. не сокира теше, а чоловік.

16. недарма говориться, що діло майстра боїться.

17. печені голуби не летять до губи.

18. під лежачий камінь вода не тече.

19. хто багато робив, той багато знає.

20. хто вміє той і діє.

21. як дбаєш, так і маєш.

 

Вправа  «ПІДКАЖИ ПРОФЕСІЮ»

Тепер я пропоную вам загадки про професії, для того щоб відгадати їх, треба дібрати риму.

 В океані підступному товарів та цін, бізнес-корабель веде…бізнесмен.

 Від вірусів комп’ютер наш чист, програми та файли рятує…програміст.

 Приймають закони швидко, чітко в нашій уряді … міністри.

 Найсправедливіше за всіх, мої друзі, розв’яже всі конфлікти …суддя.

 Ось для вас креслення та нової деталі розмір дав … інженер.

 Цар – сьогодні, завтра – злодій, ролі всі зіграв… актор.

 Зробила вчора мені два уколи … медсестра.

 Завмирають глядачі – в клітці з тиграми …приборкувачі.

 Піч гуде, як самовар, сталь в ній варить … сталевар.

 

Молодці! Впорались із роботою. На мою думку, і серед вас є майстри своєї справи. Зараз візьміть по 1 пелюсточці різного кольору – всього 5. Склейте їх разом а середину оберіть різну.

РЕФЛЕКСІЯ.

Червоний – кому було цікаво, хто дізнався багато цікавого.

Жовтий – кому було цікаво, але нічого нового не дізнався.

Фіолетовий – кому було нецікаво.

На пелюстці готової квітки напишіть, ким ви хочете бути, а на інших –яким ви хочете бути? Приклейте до дошки свої квіти.

  • Хоч зараз за вікном пізня осінь, ми даруємо вам свій яскравий букет.

ПІДСУМОК.

- Що нового дізналися? Про які професії почули. Хто такий майстер? Що таке посада? Дякую за роботу.

docx
Додано
11 березня 2020
Переглядів
1456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку