година спілкування «Твори добро на цій землі…»

Про матеріал

Мета: допомогти учням осягнути, що значить бути добрим, що лежить в основі доброти, доброго вчинку, славлячи добро в людині, її справах і ставленні до інших. Формувати уявлення школярів про значення доброти і доброзичливості в суспільстві як важливого критерію душевної краси людини. Розкривати взаємодію людей у сім'ї, колективі, суспільстві. Вчити керувати своїми емоціями, управляти вчинками, формувати етично-емоційну сферу діяльності. Виховувати потребу в чуйності, людяності, доброті, співчуття до ближніх, бажання робити їх щасливими.

Перегляд файлу

             Тема «Твори добро на цій землі…»

 

Мета: допомогти учням осягнути, що значить бути добрим, що лежить в основі доброти, доброго вчинку, славлячи добро в людині, її справах і ставленні до інших. Формувати уявлення школярів про значення доброти і доброзичливості в суспільстві як важливого критерію душевної краси людини. Розкривати взаємодію людей у сім’ї, колективі, суспільстві. Вчити керувати своїми емоціями, управляти вчинками, формувати етично-емоційну сферу діяльності. Виховувати потребу в чуйності, людяності, доброті, співчуття до ближніх, бажання робити їх щасливими.

 

Обладнання: вислови:

 

                   «Думай добре, роби добре – і буде добро».

                                                  (Білецький-Носенко)

«Досконалість людини – це здатність давати добро і користь ближньому».

                                                                                          (Г.Сковорода)

«Криниця без води – просто яма, так і людина без доброти – сама тільки оболонка.»

    (Гете)

«Перед розумним треба схилити голову, а перед добрим серцем стати на коліна».

(Гете)

«Раз добром нагріте серце – вік не охолоне».

                                                   (Т.Шевченко)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель.

                                     Людина починається з добра

                                     Не говори про доброту,

                                     Коли ти нею сам не сяєш,

                                     Коли у радощах витаєш,

                                     Забувши про чужу біду.

                                     Бо доброта – не тільки те,

                                     Що обіймає тепле слово,

                                     В цім почутті така основа.

                                     Яка з глибин душі росте.

                                     Коли її не маєш ти,

                                     То раниш людяне в людині.

                                     Немає вищої святині,

                                     Ніж чисте сяйво доброти.

 

 

        На сьогоднішній годині спілкуванні звернемося до вашої душі. Душа – це сховище таємниць і почуттів, спогадів та всього доброго і злого, це внутрішній світ людини. Кажуть: «Життя прожити – не поле перейти.»

Давайте з’ясуємо, у чому сенс життя? Який зміст вкладаєте в поняття «жити красиво»?

(Учні висловлюють свої думки)

 

Вчитель. На нашій годині спілкування працюють групи: «Консультанти», «Експерти», «Історики». Надамо їм слово.

 

Учень-консультант. Як ми з’ясували, у кожного в житті бувають різні ситуації, коли треба вирішувати як себе поводити: поступатися чимось, чи ні, жертвувати всім, чи вести спокійне життя; вести себе як заманеться, чи підкорятися законам суспільства.

Тому нас всіх цікавить зміст поняття «добро» та пов’язаних із ним термінів.

 

Учень-експерт. Є багато слів, які можна зіставити зі словом «добро», але ми зупинимося на таких як «добро», «душа», «душевна щедрість», «добра душа», «доброчинність».

 

Добро – це усе позитивне вжитті людей, що відповідають їхнім інтересам, бажанням мріям, мріям.

Душа – внутрішній психічний стан людини.

Душевна щедрість – внутрішній психічний стан людини, яка радо надає допомогу, нічого не шкодуючи для інших, і нічого не чекаючи взамін.

Добра душа – чуйна, щира, спокійна людина.

Доброчинність – зроблене добро, корисний вчинок.

 

 

Учень-історик. З давніх-давен наші предки виховували своїх дітей за принципами народної педагогіки, на засадах добра, справедливості, мудрості, доброзичливості. Це ми знаходимо в усній народній творчості, творах письменників тощо.

 

Вчитель. Готуючись до нашої години спілкування ви об’єдналися в групи. Вашим завданням було ознайомитися з основними положеннями народної етнопедагогіки і презентувати «Моральний кодекс народної мудрості», ключовими поняттями якого є народні прислів’я:

 

 

  1. Світ не без добрих людей.
  2. Все добре пам’ятай, а зло уникай.
  3. Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого.
  4. Не копай іншому яму, бо сам упадеш.
  5. Добро добром згадують.
  6. Добра думка – половина діла.
  7. Доброму скрізь добре.
  8. На зло здатний кожен, а добро може зробити лише справжня людина..
  9. Добре слово людині, що дощ у посуху.
  10. Добра не оціниш, поки сам добра не зробиш.
  11. У кому правди немає, у тому і добра мало.
  12. Не шукай правди в інших, якщо її  немає в тобі.
  13. Правду золотом засиплеш, багном заллєш, а вона все одно випливе.

 

(Групи презентують моральний кодекс)

 

Вчитель. А тепер поглянемо на наші афоризми, які знаходяться на дошці. Як ви їх розумієте? Чи мають автори рацію?

(учні висловлюють свою думку)

 

А хто ще з вас знає афоризми про доброту?

(Учні зачитують свої афоризми)

 

Вчитель. А зараз я хочу, щоб ви помандрували у Середньовіччя і зустрілися з рицарем.

 

Учень-історик. Рицар(з нім. мови – вершник).

  1. у Західній  та Центральній Європі в середньовічну добу – особа, яка належала до рицарства.
  2. Важко озброєний кінний воїн.

       Для рицаря вважалося обов’язком наслідувати моральні норми так званого рицарського кодексу:

 

Хоробрість, чесність, великодушність, щедрість, гостинність, ввічливість, вірність, благородне ставлення до жінки.

 

Учень-історик. Наприкінці ХІ ст. склався рицарський етичний кодекс, у якому зазначені такі вимоги:

Обов’язкове служіння церкві, захист сиріт і бідних,військова доблесть.

Посвята в рицарі відбувалася тоді, коли юнакові виповниться 21 рік.

Покровителем рицарів був архангел Михаїл.

 

 

Вчитель. А чи є сьогодні рицарі серед нас рицарі?

Вчитель. Зараз я хочу запропонувати вправу «П’ять добрих слів».

Кожен із вас обводить на аркуші паперу свою долоньку і на кожному пальчику пише свої добрі якості.

(Учні зачитують)

 

Вчитель. Отже, ми можемо стверджувати, що існують правила доброти.

Хто може зачитати їх?

 

Учень1.

- Допомогти слабким, маленьким, хворим, старим, тим, що потрапив у біду;

- Пробачати помилки іншим;

- Не бути жадібним;

- Не заздрити;

- Жаліти інших.

 

Учень2.

А ще існують правила честі.

- Сказав – зробив;

- Не впевнений – не обіцяй;

- Помиливсь – визнай;

- Забув – попроси вибачення;

- Не можеш сказати правду – поясни чому;

- Не видавай чужу таємницю.

 

Учень-консультант.Є ряд книг , які варто прочитати. Саме в цих книгах розкривається справжня суть добра. Це – Дейл Карнегі «Як завоювати друзів», Іржі Томан «Як удосконалювати самого себе», Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц», В.Сухомлинський «Серце віддаю дітям», Анатолій Рахманов «Пізнаю себе».

 

Учень-експерт. Багато віршів є про доброю Ось, наприклад:

Добрим бути просто, чи не просто?

Не залежить доброта від зросту.

І дитина робить добру справу,

Якщо не кине друга на поталу.

 

Як людей полюбиш – пошануєш,

Силу для добра в душі відчуєш.

І закрутиться земля скоріше,

Якщо разом станемо добріші.

 

Доброта з роками не старіє,

Доброта від холоду зігріє.

І якщо вона, як сонце світить,

То радіють і дорослі, й діти.

 

Не залежить доброта від зросту,

Не залежить доброта від віку,

Доброта з роками не старіє,

Доброта, як сонце гріє.

 

Вчитель. Наступна наша гра «Репортер»

Ви повинні взяти інтерв’ю в іншої групи на тему: «Що для вас є добрий вчинок?»

(Учні дають відповідь)

 

Презентація малюнків про добро.

 

Вчитель.

Всім відома народна історія про бідного старця. Давайте її послухаємо.

 

Учень. Якось прийшов старець до багатих господарів із проханням допомогти харчами, одягом. Одна жінка, скупа, жадібна дала, щоб відчепився, інша – без жалю всього виділила, грошей дала.

Сталося так, що спопелів вогонь обидва будинки. Вернув прохач обом те, що одержав від них, а сам зник.

 

Звучить казково, але якщо вдуматися, то глибока суть доброти. А як ви вважаєте?

(Висловлювання учнів)

 

 

 

 

                                             Інсценізація

Людина. Ось погляньте, якийсь дивак з’явився. Дивіться, він ще й з вогнищем удень. Хто ти? Що шукаєш у нашому храмі наук серед білого дня з вогнищем.

Діоген. Я – грецький філософ Діоген і прийшов до вас з ІУ століття до вашої ери. Я шукаю людину. Вогнище допоможе мені знайти шлях до істини.

Людина. Ну і дивак! Він шукає людину! А хіба ти не зустрів по дорозі мільйони людей, хіба ти без вогнища не бачиш, як багато людей живе на нашій планеті?

Діоген. Так, я бачу, що ви всі маєте вигляд людей. Але мати вигляд людини неважко. А от бути доброю людиною і любити жити можуть, на жаль, не всі.

 

Вчитель. Що таке мораль? (Мораль – це сукупність уявлень людей про те, що добре, а що погано, як треба чинити в тому чи іншому випадку, які людські вчинки заслуговують на повагу, а які – на осуд)

У всіх релігіях однакове поняття про мораль.

 

 

 А що знають наші експерти про роль доброти у різних релігіях.

                          (Виступ експертів, додаток)

 

Вчитель. Зараз я запропоную вам знову погратися. Це гра «Крісло відвертості»

Всі стільці в класі оголошуються «кріслами відвертості». Всі, хто сидить на них, повинні говорити правду. Я  називаю початок фрази, а ви повинні її завершити..

«Я пишаюсь собою тому…»

 

Вчитель. Ми сьогодні багато говорили про добро, тому давайте разом створимо «Асоціативний кущ» цього слова

 

 

 

 

 

Вчитель. Ви добре впоралися із завданням.

На самий кінець, ми скажемо мудрими виразами.

(Учні розповідають)

Найвища наука – мудрість. А найвища мудрість – бути добрим. Треба вчитися добру, добрим справам, дбати про свою душу, дотримуватися хоча б таких правил:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Служити добру, людино, на широких дорогах своїх.
  2. Зло, спричинене вам, пишіть на воді, добро, зроблене вам, пишіть у вашому серці.
  3. ми багаті не тим, що маємо, а тим, що віддаємо.
  4. Навчіться прощати ворогу, покладіть щось на стіл бідному, любіть ближнього.
  5. Не думайте ні про кого погано – ваші погані роздуми лягають тінню на ваше обличчя.

Творіть добро не за спасибі, а просто для душі, тоді воно до вас повернеться. Бо ми послані на землю, щоб примножувати добро і красу, творити земний рай, а не бути лише споживачами. Маємо таке коротке життя, тож нехай не буде на ньому місця злим помислам. Хай оживає стара істина: людина починається з добра.

 

1

 

doc
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
2170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку