Година спілкування "У вирі професій"

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з спектром професій, які дають змогу займатися індивідуальною трудовою діяльністю, а також, що мають сталий попит на ринку праці; порадити як обрати професію до душі, як уникнути помилок і розчарувань у виборі професій.

Перегляд файлу

 

 

                                   У вирі професій

 

Мета: ознайомити учнів з спектром професій, які дають змогу займатися індивідуальною трудовою діяльністю, а також, що мають сталий попит на ринку праці; порадити як обрати професію до душі, як уникнути помилок і розчарувань у виборі професій.

 

Обладнання: скринька з професійною термінологією, повітряні кульки, вислови про професію, анкети

 Епіграф: «У світі тисячі професій, і лише одна з них – твоя»

 

 

                                               Хід заняття

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми заходу

  Сьогодні ми з вами поговоримо про професії, які є на Україні. Вибір професії – це відповідальний крок у вашому житті, бо від нього залежить ваше майбутнє, а головне – достаток. Тому, сьогодні ми разом зможемо схематично опрацювати деякі важливі та поширені професії. Кажуть, що вибір професії  - це друге народження людини. Від того, наскільки влучно ви оберете свій життєвий шлях, залежить, яке місце в суспільстві ви будете мати.  З’ясуймо, що таке професія?

Учні: Професія – це рід трудової діяльності, який потребує спеціальної підготовки і зазвичай є ресурсом для життя.

Вчитель. Розрізняють 5 типів професій. Давайте з’ясуємо ці типи і які види  діяльності та професії сюди відносяться.(Ввідповідь учнів)

    Типи професій

 

     Вид діяльності

Приклади професій

 

 

 

 

    Людина-природа

 

 

Вивчення, дослідження, вирощування, догляд, профілактика захворювань тощо.

Геолог, хімік, агроном, селекціонер, садівник, зоотехнік, зоолог, лісник, рибовод, птахівник, інженер-океанолог, біолог, геофізик, ветеринарний лікар, дресирувальник тощо.

 

 

 

   Людина-техніка

 

Створення, монтаж, складання, управління, експлуатація, ремонт тощо.

Електрослюсар, водій, токар, електрик, шахтар, монтажник, фрезерувальник, газозварник, ткач, металург, прядильниця, машиніст, будівельник.

 

 

 

Людина-художній        образ

 

 

Художнє відображення дійсності, створення образів, відтворення, проектування, моделювання тощо.

Архітектор, артист, скульптор, художник, реставратор, письменник, кінорежисер, дизайнер, модельєр, ювелір, маляр, вишивальниця, перукар, кулінар, фотограф тощо.

 

 

Людина-знакова   система

Обчислення, підрахунки, упорядкування, збирання, аналіз та зберігання інформації, виконання креслень, переклади текстів.

 

Бухгалтер, економіст, кресляр, оператор, конструктор, телеграфіст, перекладач, топограф, математик, програміст, друкарка, бібліотекар тощо.

 

 

    Людина-людина

 

Виховання;навчання; управління; побутове, інформаційне, медичне, правове обслуговування.

Учитель, лікар, міліціонер, адвокат, офіціант, стюардеса, екскурсовод, адміністратор, кореспондент, продавець, тренер тощо.

Вчитель. Існує формула вибору професії.

(Формула написана на повітряних кульках) Хочу – Треба – Можу 

Хочу – бажання, інтереси, нахили особистості.

Треба – попит на обрану професію на ринку праці.

Можу – знання, здібності, психологічні особливості, стан здоров’я.

Увага! Уміння зіставляти ці складові є важливою передумовою успішного вибору професії.

Вчитель. Сьогодні ми спробуємо пройти 3 важливі етапи до омріяної професії. Але ці сходинки крім того, що є - важливі, але водночас – складні.

Отож давайте з’ясуємо перший етап.

                                                     І етап «Хочу»

Вчитель.

Хочу – це ваші інтереси і нахили, які значною мірою впливають на вибір професії.Давайте з’ясуємо, що таке інтерес?

Учень. Інтерес – це прагнення до пізнання, бажання ознайомитися з новими предметом, явищем вивчити його.

Вчитель.  Зараз за допомогою тестів  ми дізнаємося про ваші особисті та професійні цінності.

(Учням роздаються картки, на яких вказані деякі цінності. Пропонується обрати серед перелічених 5 пріоритетних.)

        Приклади особистих цінностей.

  1. Різноманітні задоволення.
  2. Сімейний добробут.
  3. Соціальна справедливість.
  4. Вірність.
  5. Популярність.
  6. Вдалий шлюб.
  7. Благополучна родина.
  8. Доброзичливість.
  9. Влада.
  10.  Слухняні діти.
  11.  Допомога людям, які її потребують.
  12.  Безпека.
  13. Спокійна старість.
  14.  Взаємодопомога.
  15.  Взаєморозуміння.
  16.  Гармонія з природою.

        Приклади професійних цінностей.

  1. Користь суспільству.
  2. Можливість змінювати мир і стабільність на Землі.
  3. Можливість бути в колективі, брати участь у його справах.
  4. Можливість удосконалювати свій духовний світ.
  5. Відчуття радості від праці.
  6. Усвідомлення краси праці.
  7. Можливість використовувати всі свої здібності.
  8. Можливість постійно вдосконалюватися.
  9. Великі можливості для творчості.
  10.  Можливість бути оригінальним у свої роботі.
  11. Велике розумове навантаження.
  12. Велике фізичне навантаження.
  13. Матеріальна незалежність.
  14. Стабільне майбутнє.
  15. Престиж серед друзів та знайомих.
  16. Швидке підвищення кваліфікації та професійне зростання.
  17. Можливість працювати серед людей.
  18. Можливість працювати на відкритому повітрі, бути в постійному русі.

                                      ІІ етап «Треба»

Вчитель. Крім ваших бажань слід звернути увагу ще й на те, щоб ваша професія була потрібною на її ринку. Так, можна говорити, що зараз в попиті економісти, брокери, фінансисти, менеджменти, юристи …та є ряд професій, які стають вже менш популярні. Давайте ви мені допоможете в цьому. На аркушах паперу напишіть професії, які є неактуальні на сьогоднішній день та поясніть чому.(Відповідь учнів)

Вчитель. Проблемне питання.

Чому після закінчення навчального закладу людина не може знайти роботу? З чим це зв’язано?(Відповідь учнів)

                                           ІІІ етап «Можу»

Можу – знання, здібності, психологічні особливості, стан здоров’я

За цими критеріями кожен з вас має чітко усвідомити чи зможе він обрати ту чи іншу професію. Так, наприклад одних знань не вистачить, щоб отримати  омріяну професію. Потрібно ще мати бажання, певні практичні навики, а в деякій мірі здоров’я.

Як ви гадаєте, чи вийде з вас спеціаліст, якщо однієї складової з перелічених не буде?(Відповідь учнів)

                                  Гра репортер

(Учень у ролі репортера бере інтерв’ю в учнів)

- Яку професію ви хочете обрати? Чому?

- Що вам уже відомо про омріяну вами професію?

- Хто вам порадив чи ви самі обрали цю професію?

- Де ви бачите своє місце роботи?

- Як ви гадаєте чи перспективна ваша професія

- До якого типу відноситься ваша професія?

- У вас на столах деякі предмети, що стосуються вашої професії. Що ви можете розповісти про них?

Вчитель. На уроках ми неодноразово працювали з термінологією. Сьогодні ми поговоримо про професійну термінологію. Вам пропонується скринька термінів. Хто бажає заглянути до неї?

 

                                Термінологія з скриньки.

 

Бізнес-план – документ, що подає детальний план того, як ви збираєтеся організувати та вести підприємство.

Дисципліна трудова – суворе дотримання встановленого порядку на виробництві, в установі.

Кадри – основний (штатний) склад працівників закладу, підприємства, організації, галузі діяльності; усі постійні працівники.

Кар’єра – рід занять, професія.

Кваліфікація – ступінь придатності людини до якого-небудь виду праці, рівень підготовленості.

Керівник – особа, на яку офіційно покладені функції управління колективом та організації його діяльності.

Колектив – група людей, включених у спільну діяльність й об’єднаних єдиними цілями, підпорядкованими інтересам суспільства.

Менеджер – професійний управлінець, який має спеціальну підготовку з питань підприємницької діяльності в економіці, праві та володіє певними трудовими навичками.

Партнерство – добровільна співпраця двох або кількох фізичних чи юридичних осіб, фірм, організацій, що беруть участь у спільних справах, проектах, програмах на основі договорів, угод, контрактів, якими визначаються права, обов’язки сторін, порядок використання та розподілу прибутків.

Ринок – економічні відносини, пов’язані з обміном товарів і послуг, у результаті яких формується попит, пропозиція, ціна

Вчитель. Тож, знайшовши гідну роботу, не забувайте й про своїх  батьків, які залишаються десь далеко у селі. Частіше до них приїжджайте.

Та це ще так страшно! Ви працюєте у місті, але коли ви далеко закордоном.  Ми часто нарікаємо на важкі часи. У пошуках заробітку ми залишаємо все: домівку, батьків, сім*я, дітей…

Це щастя, коли ви знаходити роботу за кордоном. Але статистика ще раз доводить інакше.

(Історія з життя)

Учень 1. У Грецію Ольга потрапила завдяки своїй подрузі, яка, приїхавши на місяць до матері у гості, яскраво описувала переваги своєї роботи за кордоном. Подруга сама відвідала туристичне бюро, оформила необхідні документи і навіть позичила Ользі гроші на квиток. Разом зважуватись на таку подорож було зовсім не боязко – адже майбутнє уявлялося таким світлим та фінансово незалежним. Коли в Афінах справа дійшла до працевлаштування, «доброзичлива» подруга привела Ольгу в якесь похмуре місце, назвавши його «агентством працевлаштування». В сусідній із приймальнею кімнаті приятелька сказала кілька слів греку, який забрав документи Ольги.  Подруга зникла, навіть не попрощавшись. Невдовзі з’явився клієнт. Він ретельно, начебто купував свійську тварину, оглянув зуби, потім фігуру і найняв дівчину доглядати за хворою дружиною, поратися по господарству, а вночі – задовольняти його сексуальні бажання.

Вчитель. Чи відомі вам такі історії працевлаштування молоді за кордоном?

Ваші коментарі.

  (Відповіді учнів)

       Учень. Поради щодо влаштування

Якщо ви вирішили влаштуватися на роботу за кордоном через фірму, то перевірте Державному центрі зайнятості, чи має ця фірма відповідну ліцензію.

Зверніть увагу! За кордоном отримати робочу візу можна тільки особисто. Коли пропонують роботу, вам необхідно укласти контракт.

  1. Контракт повинен бути написаний зрозумілою вам мовою, у двох примірниках.
  2. У контракті повинні бути вказані:
  • країна призначення;
  • ім’я та прізвище роботодавця:
  • вид праці та умови праці;
  • умови оплати;
  • умови проживання;
  • термін дії контракту.

Учень.     Нелегальне працевлаштування

  • на вас чекає лише тяжка, непрестижна , низькооплачувана праця, ви не будете захищені трудовим законодавством, праця може бути ненормована, упродовж цілого дня, без вихідних;
  • вам можуть не заплатити обіцяних грошей або заплатити тільки частину;
  • ви не зможете отримати медичну допомогу, можливо, житимете в атмосфері страху і насильства;
  • вас можуть оштрафувати або навіть ув’язнити, а після цього – депортувати.

Вчитель. Та ніхто не каже – не їдьте. Ми просто розповіли про ваші права, можливості… Деякі батьки з вашого класу теж працюють за кордоном. Їм важко не лише фізично, але й морально. Адже вони на Україні залишили вас. Послухаємо вірш.

Учениця:

                       Коли не проснуся,

                       Згадую, мені знову наснилась матуся,

                       Між зелених лугів ми гуляли

                       І досхочу собі розмовляли.

Вітер гнав велетенські хмари,

Але поруч була моя мама,

Я нічого в житті не боюся,

Коли поруч моя матуся.

                     Мама слухає, я говорю,

                     А тоді засмутилась чомусь,

                    Щиро в очі мої зазирає

                    І чи все в порядку, питає.

Наче в мене проблем немає,

Невеличкі лише, та ще

Часом ковдра вночі сповзає,

Трішки мерзне моє тільце.

                  Наче все у порядку у мене,

                  Часом думаю, моя нене:

                  Я б старенький рюкзак носила,

                 Тільки б ти була біля мене…

Є іграшки заморські, дорогі.

Пенал і ручка, як ні в кого в класі,

Але без мами дні мої сумні,

Хіба що сни смуток трохи скрасять…

                  Посміхається ніжно матуся,

                  А в її голубих очах

                  Смуток бачу і втому.

                  Повертайся, матусю, додому.

Вчитель. Яке зараз у вас відчуття? Поділіться своїми думками. Може ще чиясь мати працює за кордоном. Давайте поговоримо відверто.

(Висловлювання учнів)

Вчитель. У житті все буває. Ось, наприклад, деякі люди між професійним та особистим життям ставлять знак =. А що з цього виходить, ми з вами зараз послухаємо.

Учень. Невідправлений лист

Тобі колись писав я перший лист

Із вічним зізнанням в любові.

На жаль, мої бажання не збулись;

Знайшла ти помилки у кожнім слові.

… Ти у житті крутилась, як могла,

І кавалерів мала ти чимало,

Кар’єри ти для себе досягла.

Я думав, що мене не пам’ятала.

Та раптом я отримав довгий лист.

Ти взнала, що тепер я одинокий.

Мені ти нагадала, колись

В очах твоїх я загубив неспокій.

Ти пишеш: чоловік твій охолов,

Ти маєш все…Не маєш лиш кохання,

Та тільки зрозумій – свою любов

Я поховав недавно…Як останню.

Ніколи лист тобі не відішлю:

Можливо, помилки знайдеш ти знову.

Ти професійно знищила любов,

А я дружині клявся у любові

(Коментар учнів)

Вчитель. Головне в нашому житті – поставити мету і гордо йти до неї через усі перешкоди. Та на шляху тебе може спіткати невдача. Ось зараз ми послухаємо відомих, видатних та успішних «невдач».

Учні: Альберт Ейнштейн писав: «Я думаю і думаю протягом місяців і років. 99 моїх ідей – абсолютна нісенітниця. Істини досягає сота.

 

Пікассо написав понад 20000 картин, значна кількість яких не мала цінності. Проте з кожною спробою він вчився і відточував свою техніку.

 

Уолта Діснея звільнили з газети за брак ідей. Перш ніж побудувати «Діснейленд», його кілька разів оголошували банкрутом.

 

Едісона якось запитали: «Правда, що у вас було понад 10000 невдач до того, як ви винайшли лампочку?» - «Це не були невдачі, - відповів учений. – це були випробування. І з кожного із них я дізнався, чого мені не треба робити».

Вчитель. Яка ваша думка про ці відкриття?(Відповідь учні)

Вчитель. Через певний час ви будете здобувати професію. Пізніше ви станете фахівцями, робітниками, бізнесменами. Але ніколи не потрібно соромитися своєї професії. Навіть, якщо ця професія не ваша мрія.

Пропоную послухати притчу та з’ясувати її суть.

Учень               Притча про тачку.

 

Троє чоловіків, напружуючись щосили, везуть важкі тачки з камінням. Перехожий поставив кожному з них те саме питання:

  • Що ти робиш?

Перший відповів:

  • Хіба не бачиш? Везу цю прокляту тачку.

Другий сказав:

  • Заробляю собі на хліб.

А третій промовив:

- Будую місто.

Вчитель. Шановні учні! Час години-роздуму збіг. Пора робити висновки.

Учень1. Ми зробимо, зробимо їх. А крапки розставить життя.

Учень2. Хтось відкриває для нас нові зорі.

Учень3. Хтось шукає зелені кордони.

Учень 4. Борознить хтось моря, океани.

Учень 5. Хтось пильнує сірі екрани.

Учень 6. Сорти пшениці виводить учений.

Учень 7. А хтось змальовує світ наш зелений.

Учень 8. Комусь до вподоби в житті мандрувати.

Учень 9. А хтось ще не вирішив, ким йому стати.

Учень 10. Пробував те і пробував друге.

Учень 11. Допомагали друзі й подруги.

Учень 12. Батько й мати своє диктували.

Учень 13. Навіть знайомі напевне вже знали,

                  Що нас чекає в освітньому плані….

Учень 14.А я ніяк не визначуся:

То за гуманітарні вхоплюся,

То математика вже до вподоби,

То бактерії і мікроби.

Раптом іноземна престижною стала.

Все. На більше мене не стало.

Я найбільше, друзі, боюся,

Що ніколи й не визначуся.

Пішов за порадою до дідуся.

Дідусь посміхнувся. Усмішка з хитриною:

- Добре б, онуку, щоб став ти Людиною!

 

 

1

 

doc
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
1124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку