Поглибити і розширити поняття у дітей про дружбу, навчити учнів сприймати ситуації, аналізувати їх та знаходити шляхи виходу; допомогти усвідомити значимість слова «друг»; сприяти виникненню дружнього колективу в класі; виховувати любов, повагу та бережне ставлення до друзів.
У 4 класі
Тема: Умійте цінувати дружбу
Мета: Поглибити і розширити поняття у дітей про дружбу, навчити учнів сприймати ситуації, аналізувати їх та знаходити шляхи виходу; допомогти усвідомити значимість слова «друг»; сприяти виникненню дружнього колективу в класі; виховувати любов, повагу та бережне ставлення до друзів.
Хід заняття
I. Організація класів. Робочий настрій учнів.
(слухання «Усмішка», обговорення значення посмішки для кожної людини).
- Чому ми кажемо, що дружба «починається з усмішки»?
Що ви відчуваєте , коли вам хтось усміхається?
II. Вступне слово .
В усі часи дружба вважалася великою цінністю.
Дружба — особисті відносини між людьми, що ґрунтуються на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних зацікавленнях і захопленнях. Обов'язковими ознаками дружби є взаємна повага, довіра та терпіння. Людей, яких пов'язує дружба, називають друзями.
І ми зібралися для того, щоб провести невеличке повчальне заняття між учнями 5-х класів.
Послухайте казку про дружбу.
Кожного ранку борсучок Єгор робить зарядку. Раз-два лапками, три-чотири хвостиком… Після неї він іде збирати росу й чаювати із Сонечком.
Та якось одного дня борсучок зник. Сонечко розгублено ходило лугом і чекало на друга.
Єгор не прийшов.
- - Що трапилося? – почало хвилюватися світило.
Квіточки, яких теж здивувала відсутність борсучка, запропонували:
- - Треба з’ясувати причину. Давайте попросимо мишку збігати до Єгора.
Сіренька голівкою на знак згоди кивнула, хвостиком махнула й побігла до нірки борсучка.
- - Тук, тук, тук, - постукала у дверцята. - Є хто вдома?
- - Проходьте, - почулося зсередини.
Мишка дверцята відчинила й забігла в хатинку. Там у ліжечку лежав борсучок.
- - Тебе всі шукають, - пропищала мишка.
Єгор сумно зітхнув:
- - Нездужаю я. Ніжка болить.
Сіренька ніжку оглянула, носиком замислено повертіла й сказала:
- - Я незабаром повернуся. Чекай на мене.
Єгор усміхнувся: «Не забули про мене друзі.»
Мишка побігла до квіточок і розповіла про хворобу борсучка. Тут якраз і Сонечко підійшло.
Вислухавши сіреньку, світило дістало промінчика:
- - Візьми. Він всі хвороби зцілює.
- - А що з ним робити? – запитала мишка.
- - Поклади поряд з хворою ніжкою, - порадило Сонечко.
- - Гаразд, - кивнула сіренька і швиденько побігла до нірки хворого.
Незабаром всі побачили Єгора. Він щасливо усміхався.
- - Я знову здоровий! – вигукнув борсучок.
- - Ура-а! – заплескали пелюсточками квіточки.
- - Ура-а, - щасливо усміхнулося Сонечко.
Всі раділи й веселилися. Друзі знову були разом!
(Для цього вам необхідно представити свою команду та привітатися із іншою командою. На підготовку дається 5 хвилин).
Представлення суддів.
1 завдання. Хто назве більше слів про дружбу. (5 хв.)
2 завдання. Яким повинен бути друг?
У вас на партах лежать лодоні, напишіть на них риси характеру, які повинен мати справжній друг.
3.завдання. Давайте помалюємо!
А зараз давайте трохи помалюємо. У вас на парті лежить листок. Ваше завдання – намалювати на ньому квітку, тримаючись разом за один олівець.Скажіть, вам легко було виконувати це завдання? Вдалося відтворити задумане?
Ось так і між справжніми друзями можуть виникнути непорозуміння, головне вміти достойно вийти із неприємних ситуацій.
4. Завдання. Вирішення ситуацій.
У кожного з нас у житті виникають різні ситуації, і кожен по-своєму виходить із них. Давайте тепер разом спробуємо це зробити. Як би ви вчинили в таких ситуаціях?
Ситуація № 1.
До Ігоря прийшов Володя.
- Вмикай телевізор, наші грають!
- Не можу. На завтра не підготував літературу.
- Кінчай зі своїми уроками, пропустимо перший тайм!
- Вибач, Володю, але не можу. Вибач!
- Ех ти, а ще другом називаєшся.
Чи правильно вчинив Ігор? А Володя?
Ситуація № 2
Цей лист я прочитала в одному журналі, його написала дівчинка 5 класу.
У мене в класі немає друзів, до мене вороже ставляться, насміхаються наді мною, мене ніхто не розуміє. Всі учні класу якісь дивні, дуже часто бувають злими, а мені так хочеться мати друзів. Що мені робити? До кого мені звернутися за допомогою?
Щоб ви порадили цій дівчинці?
5. Завдання. Продовж прислів’я.
6. Завдання. Загадки.
Ми в біді допомагаємо ,
Разом ми вчимось і граєм,
Разом ходимо в магазин.
Коли немає тебе, то я один.
Приходь швидше, я сумую ,
Мені без тебе сумно гратись.
З тобою добре спілкуватись,
Бо ми з тобою справжні … (друзі)
***
На контрольній дасть списати ,
З ним вчимося ми і граєм.
Якщо треба, дасть пораду ,
Знає мій будь секрет … (друг)
***
Кажуть , що ми схожі.
Відповідаємо : «Ну і що ж? ».
Кажуть, що ми нерозлучні.
Один без одного нам нудно.
Ну і що! Адже ми … (подружки)
***
Радість ділить він зі мною ,
За мене він завжди горою.
Коли біда прийде зненацька,
Завжди підтрима вірний … (друг)
***
Скажеш так чи надішлеш поштою —
Я від цього нічим не змінюся.
Я людині нічого не коштую,
Але високо нею цінуюсь.
(Слова ввічливості.)
***
Про яку, вгадайте, йдеться людську вдачу?
Зроду не збіднієш з нею, далебі!
Бо за тую вдачу матимеш віддачу,
Що роздав ти людям — вернеться тобі.
(Щедрість.)
***
У тварини не буває,
Навіть і у шимпанзе.
Хоч зубів і не має,
А людину — гризе.
(Совість, сумління.)
А тепер усі разом зробимо висновок з усього сказаного і складемо вірш про дружбу. Останнє слово кожного другого рядочка ви будете добирати самі в риму.
Щоб могли ми гарно жити,
Треба вчитися... (дружити).
А не кидатись словами,
Щоб не стати ... (ворогами).
І запам’ятай собі —
З другом легше у... (журбі).
Друг нас виручити може,
У біді він ... (допоможе).
А як пісня, жарт чи сміх —
Радість ділиться на... (всіх).
Друг нас може захистити
Може з класом ... (помирити).
Друг не стане кепкувати
І на людях нас... (повчати).
А як сварять всі навкруг —
Йде на захист справжній... (друг).
І ніколи не забудь!
Й ти для друга — вірним... (будь)!
Й ще одне запам’ятай:
Друзів ти... (не забувай)!
Знай, моя дитино мила,
Дружба — це велика... (сила)!
А на закінчення нашого заняття давайте переглянемо презентацію про дружбу.
А від нас візьміть ось такі правила.
Я вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які можуть розділити з вами радості і печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю щоб у кожного з вас був справжній друг!
1