Тема: Вибір професії
Мета: привернути увагу підлітків до питання вибору професі та її значення, звернути увагу на фактори, що обумовлюють вибір людиною тієї або іншої спеціальності, поговорити про помилки, які допускаються при обранні професії, наголосити на важливості прийняття правильного вибору фаху для подальшого щасливого життя.
Унаочнення: презентація «Людина для професії чи професія для людини?», презентація «Моя майбутня професія»
Хід виховного заходу
Класний керівник.
Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу найцікавішим, на наш погляд, предметам… Обираємо товаришів, друзів, коханих. І в основі вибору кожного з нас свої критерії, своє уявлення про добро і зло, честь і безчестя, правду і кривду.
У кожної людини є свобода вибору. Вибір існує щоденно, щохвилини. Різний за своєю серйозністю. Неоднаковий за своїми наслідками.
Зробити крок чи не робити? Промовчати чи відповісти? Стерпіти чи не стерпіти? Подолати чи відступити? Так чи ні? Куди піти вчитися? Як жити? Що робити?
Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість, – одна з умов відчуття життєвої повноцінності.
Прагнення «знайти себе», стати «самим собою», індивідуальністю – неодмінна ознака юності. Ще Л.Толстой зауважив: «Призначення людини – це прагнення до досконалості». Своє майбутнє ми визначаємо задовго до останнього шкільного дзвінка. Обираючи професію, стараємося зважити всі «за» і «проти» того чи іншого заняття, що приваблює, «приміряти його на себе». Вибір професії – чи не найголовніший чинник того, як складеться твоє подальше життя та як ти в ньому будеш себе почувати. Адже всім хочеться не лише заробляти гроші, але й реалізувати свій потенціал та отримувати справжнє задоволення від своєї діяльності.
Мрія й реальність – як їх поєднати? Як не помилитись у виборі своєї дороги, щоб бути щасливим у праці? Ці проблеми ми з вами маємо розв’язувати сьогодні на виховній годині. Спробуємо вирішити, що ж має обиратися: людина для професії чи професія для людини?
Презентація слайду 2.
Учень1
«Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла,
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало». (Микола Луків.)
Учень 2.
Слід розрізняти близькі за значенням і вживанням слова «професія» і «спеціальність». Професія – рід занять, означена форма трудової діяльності. Спеціальність – окрема галузь науки, техніки, виробництва, в якій людина працює. Люди однієї професії можуть мати різні спеціальності. Наприклад, вона лікар за професією, хірург за спеціальністю, він за професією будівельник, а за спеціальністю може бути бетонником, арматурником, зварювальником, кранівником тощо.
Презентація слайду 3.
Учень 3.
У первісному суспільстві не існувало проблем вибору професії, тому що в той час кожний умів робити все для забезпечення життя. З розвитком людства відбувається збільшення розподілу праці, тому і виникли професії. У даний час налічується понад 40 тисяч різних професій, спеціальностей.
Учень 4.
Слід зазначити, що кількість професій швидко змінюється. Вважається, що протягом 10 років зникає близько 5000 професій і майже стільки ж виникає нових. При цьому зазнають змін характер і зміст праці у межах як нових, так і старих професій. Більшість назв нових професій є запозиченими з досвіду зарубіжних фірм, а деякі є модифікованими назвами вже існуючих професій.
Учень 5.
Відносно нові професії з'явилися в галузі інформаційного проектування: менеджер інформаційних систем, адміністратор комп’ютерних мереж, адміністратор баз даних, інженер – системотехнік, спеціаліст з комп'ютерного дизайну тощо.
Учень 6.
Розподіл професій на погані й хороші, цікаві та не цікаві, легкі й важкі – помилковий. Значення професій у житті людини залежить не від характеру роботи, а як до неї ставиться сама людина.
Професію не слід обирати за компанію. Такий вибір тільки випадково буває вдалим. Інколи за зовнішньою привабливістю професії приховані її труднощі. Так, професію геолога інколи цінують за можливість мандрувати і споглядати світ. Але ж...
Учень 7.
Роблячи ставку на "грошовиті" професії, пам'ятайте, що високо оплачувана праця буває складнішою і важчою фізично чи розумово, вимагає вищої кваліфікації, більшої відповідальності і затрати часу. А праця, мотиви якої не пов'язані з усвідомленням її суспільної значущості, її духовного сенсу, знищує в людині людське, спустошує і спонукає волю до холодного розрахунку, провокує на підлі наміри і вчинки.
Учень 8.
Сьогодні ми є свідками того, як деякі люди без вагань змінюють свою професію на будь-яку, нерідко нікчемну, принизливу для людської гідності роботу (я маю на увазі виїзд за кордон). Тому потрібно добре зважити всі "за" і "проти" перед тим, як приймати такі важливі рішення. Бо потім може бути пізно.
Учень 9.
Професій безліч є цікавих,
Але свою вгадати як —
Щоб добре діло й добра слава?
І я собі міркую так:
Потрібно лікувать хвороби,
Водить у космос кораблі,
Та я із роду хліборобів,
І родовід мій — від землі.
Степ перейти — життя прожити,
То не такі прості слова,
Життя утворене від жита,
Бо хліб —усьому голова.
Раніш од сонечка вставати,
Погладить колос на ходу!
Ні, я, мабуть, не в космонавти, —
У хлібороби я піду.
Учень 10.
Щоб обрати свій фах, необхідно враховувати ряд факторів – власні побажання, психологічні особливості та можливості, не слід забувати й про потреби ринку праці. Існує формула вибору професії, яка в загальному вигляді показує, як прийняти оптимальне рішення.
Формула складається з семи послідовних кроків, які необхідно зробити для того, щоб прийти до певного рішення у виборі професії.
Крок 1 – Скласти список відповідних професій.
Крок 2 – Скласти перелік вимог до обраної професії.
Крок 3 – Визначити значимість кожної вимоги.
Крок 4 – Оцінити свою відповідність вимогам кожної з професій, які тебе цікавлять.
Крок 5 – Підрахувати і проаналізувати результати.
Крок 6 – Перевірити результати.
Крок 7 – Визначити основні практичні кроки до успіху.
Презентація слайду 4 .
Учень 11.
Що обумовлює вибір людиною тієї або іншої професії?
Існує 8 факторів вибору професії (за Е.А. Климовим).
Презентація слайду 5.
Учень 12.
Вважається, що кожна людина має здатності до певної діяльності. Тому було б логічним припустити, що саме вони і визначають вибір майбутньої професії. Але не все так просто. Можливо, не буде перебільшенням сказати, що:
- Ніхто в світі не знає всіх своїх здібностей.
- Не всі уміють застосувати навіть ті здібності, які мають і про які знають.
Учень 13.
Здасться, при виборі професії ми робимо все як слід: радимося з батьками, вчителями, знайомими, сперечаємося з друзями, вивчаємо довідники, намагаємося все рахувати, дізнатися якомога більше про майбутню спеціальність… Але звідки тоді беруться молоді люди, для яких обрана професія стає тимчасовою? Вони йдуть хибним шляхом, допускають помилки? «Не вважай невдачею те, що можна виправити», – зауважував Катон.
Попередні покоління жили під лозунгом «Освіта – на все життя», багато дітей наслідувало своїх батьків, створюючи цілі династії, і пишалися цим. Уважалося великою заслугою пропрацювати все життя на одному комбінаті чи заводі. Сьогодні багато чого змінилося. Часто успіх мають ті, хто живе під лозунгом «Освіта через усе життя», постійно підвищуючи фаховий рівень, вивчає новинки в своїй професії, освоює суміжні спеціальності. Повірте народній мудрості «Знання за спиною не носити», вони згодяться у найнесподіванішій ситуації.
Учень 14. Обираючи професію, треба пам 'ятати, що здійснити відповідальний крок вибору треба свідомо, враховуючи свої нахили та здібності, особисті та громадські інтереси. При цьому потрібно уникати таких помилок:
1. Ставлення до вибору професії як до незмінної.
2. Існуючі думки про престижність професії.
3. Вибір професії під впливом товаришів (за компанію, щоб не відстати).
4. Перенесення ставлення до людини-представника тієї або іншої професії на саму професію.
5. Захоплення тільки зовнішньою або якою-небудь частковою стороною професії.
6. Ототожнення шкільного навчального предмета із професією або погане розрізнення цих понять.
7. Застарілі уявлення про характер праці в сфері матеріального виробництва.
8. Невміння / небажання розбиратися у своїх особистісних якостях (нахилах, здібностях).
9. Незнання / недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків, істотних при виборі професії.
10. Незнання основних дій, операцій та їхнього порядку при розв’язку, обмірковуванні завдання при виборі професії.
Презентація слайду 6.
Учень 15.
Світ професій дуже великий: їх налічується близько шести тисяч. Існує кілька класифікацій: за знаряддями праці (ручні, механізовані, автоматизовані, комп'ютеризовані, функціональні), за метою праці (перетворюючі, гностичні, винахідницькі), за галузевою ознакою (промислові, будівельні, транспортні, зв'язку тощо), за умовами праці (робота вдома, на повітрі, в незвичайних умовах).
Найпоширенішою є класифікація за предметом праці.
(Перегляд презентації)
Перший тип: людина - природа. Люди цих професій мають справу з живою і неживою природою (ветеринар, агроном, гідролог, вівчар, механізатор, тракторист). Для них характерний загальний предмет праці - тварини і рослини, грунт і повітряне середовище.
Другий тип: людина - техніка. Це можуть бути льотчики, водії, матроси, токарі, слюсарі та інші професії, які використовують технічні пристрої.
Третій тип: людина - людина. Предметом праці у цій професії є інша людина, а характерною рисою діяльності - вплив на інших людей. До такого типу професій належать учитель, лікар, журналіст, продавець.
Четвертий тип: людина - знакова система. Фахівці такого типу використовують в своїй праці різні знаки: усна і письмова мова, цифри, хімічні та фізичні символи, ноти, схеми, карти, графіки, малюнки, дорожні знаки і т. п. Це бухгалтери, учені, люди, що працюють в лабораторіях, наукових центрах.
П'ятий тип: людина - художній образ. Людей цього типу відрізняє наявність живого образного мислення, художня фантазія, талант. Це музиканти, художники, актори, дизайнери та ін
Щоб не помилитися у виборі професії, потрібно врахувати свої психологічні особливості, здібності, фізичні можливості.
Показ презентації.
Учень 16.
Для прийняття зваженого рішення слід зробити кілька кроків, а потім важливо визначити:
Презентація слайду 7.
Учитель. Народна мудрість каже: щасливий той, хто радісно йде на роботу і з радістю повертається додому. Але, щоб радісно було йти на роботу, треба одержувати від неї задоволення, а це залежить від вдало обраної професії. Тож бажаю кожному з вас не помилитися у своєму виборі. У нас уже є учні, котрі визначилися із своїм вибором. Надаємо їм слово.
Пам'ятайте золоту формулу вибору професії: «Хочу — можу —треба».
Презентація слайду 8.
"Ніщо не звеличує людину так, як праця". Цим словам судилося стати крилатими. Важко встановити, хто сказав їх першим. Можливо, саме тому їх приписують різним авторам. Але суть не в тому – під ними підписався б кожен. Тому я бажаю вам, діти, щоб ви прославились в праці. Ким би ви не стали, насамперед, ви повинні бути людьми – добрими, чесними, чуйними до чужого горя.
Учень 17.
Хтось відкриває для нас нові зорі,
Хтось шукає мудрі закони,
Борознить хтось моря, океани,
Хтось пильнує сірі екрани.
Сорти пшениці виводить вчений .
А хтось змальовує світ наш зелений.
Комусь до вподоби в житті мандрувати.
А хтось ще не вирішив, ким йому стати.
Пробував те, і пробував друге.
Допомагали друзі й подруги.
Батько і мати своє диктували.
Навіть знайомі напевне вже знали,
Що нас чекає в освітньому плані...
А я ніяк не визначуся: за гуманітарні предмети вхоплюся,
То математика вже до вподоби,
То бактерії і мікроби,
То техніка на перше місце стала.
Я найбільше, друзі, боюся,
Що так ніколи й не визначуся.
Пішов за порадою до дідуся.
Дідусь посміхнувся. Усмішка з хитриною:
- Добре б, онуку, щоб став ти Людиною.