Година спілкування "Врятуй зимою пташину"

Про матеріал
  • Націлити учнів на необхідність допомоги птахам взимку.
  • Заохотити до виготовлення і вивішування годівниць, підкормки і спостереження.
  • Сприяти розвитку таких моральних якостей як інтерес і любов до живої природи, співчуття кожній пташині, кожній тваринці взимку.
  • Виховувати творчі здібності, відповідальність за доручену справу, колективізм, ініціативність.
Перегляд файлу

Година спілкування
"Врятуй зимою пташину"

Мета. 
 

  • Націлити учнів на необхідність допомоги птахам взимку.
  • Заохотити до виготовлення і вивішування годівниць, підкормки і спостереження.
  • Сприяти розвитку таких моральних якостей як інтерес і любов до живої природи, співчуття кожній пташині, кожній тваринці взимку.   
  • Виховувати творчі здібності, відповідальність за доручену справу, колективізм, ініціативність.

Обладнання. 
 

Годівнички різного виду, виготовлені учнями з допомогою батьків; зимові пейзажі, ілюстрації зимуючих птахів, маски пташок.

Хід заняття

І. Організаційний момент
ІІ. Вступна бесіда.
Учитель. 
 

Відгадайте загадку: 
Сніг на полях, 
лід на річках, 
віхола гуляє.
Коли це буває? 

(Взимку).

- За якими прикметами ми з вами впізнаємо зиму? 
- Правильно, дні стали короткі, а ночі довгі; земля вкрилася білим снігом; пташки відлетіли і не чути їхнього співу. А як ви думаєте, чому вони не співають, не радіють?

Учень. 
 

Гуляють білі сніговиці, 
Тріщить мороз, гудуть вітри, 
Сидять зажурені синиці, 
І повзики, і снігурі. 
Зима. Зима. Не те, що влітку. 
Біліє далич снігова. 
І на малесеньку чечітку 
Колючий острах навіва.
Дзьобатий дятел діловито 
У стовбур стука, не дріма. 
Але тепер йому не літо – 
Кругом зима, кругом зима! 
А сніг летить, а вітер злиться 
І навіть щиглик на біду, 
Хоч звичка в нього – бадьориться 
Сидить зажурений в саду.

ІІІ. Оголошення теми і мети спілкування.
 

- Так, пташкам взимку холодно і голодно і немає у них часу для співу, бо ж потрібно шукати їжу і затишну місцинку, щоб хоч трішечки зігрітись і сховатись від морозу. Отже, сьогодні я хочу з вами поспілкуватись на тему: чи можемо ми допомогти нашим меншим друзям – птахам.

ІV. Основна частина.
1.  Актуалізація знань про зимуючих пташок.
-  Отже, кому взимку живеться найважче? (Птахам).
- Чому? (Їм не вистачає корму).
- Чому ми пташок називаємо меншими друзями?
2. Повідомлення вчителя, або завчасно підготовленого учня цікавої інформації про користь пташок.
Правильно. Птахів здавна називають санітарами лісів, полів. А чи знаєте ви, що маленька синичка — з'їдає за день комах стільки, скільки важить сама. Підраховано, що пара синиць оберігає плодовий сад на сорок дерев. Шпак — тільки за сніданок поїдає 50—60 комах. Ластівка — за літо з'їдає до мільйона комах. 
Але ж як сказати пташкам, щоб вони прилетіли жити до вашого саду? Адже не вийдеш на дорогу і не кричатимеш: "Гей! Мухоловки, сороки, горобці, синички, летіть до мене!" Це можна зробити простіше. А як саме, подумайте і скажіть ви мені. Мені дуже цікаво почути ваші думки. (Відповіді учнів).
Молодці, потрібно ще восени вивішувати годівнички і прикормлювати пташок. Тоді вони і взимку будуть прилітати у ваш садок.
Подумайте, а годівнички потрібно вивішувати тільки для того, щоб врятувати сад? (Відповіді учнів).
Вірно, годівнички потрібні для того, щоб рятувати самих птахів. Зима для будь-яких тварин – це велике випробовування. По-різному пристосувалися вони до зменшення, а то й до майже повного зникнення кормів. Одні впадають у сплячку, другі – відлітають у теплі та багаті на корм райони, треті – залишаються зимувати, сподіваючись знайти корм, що залишився з літа. Тож саме тепер тварини, зокрема і птахи, потребують нашої допомоги. І найкращим подарунком для них стане годівничка.
Підгодовуючи птахів, ви захищатимете їх від голоду і холоду, захищатимете й дерева (передусім, фруктові) від видзьобування бруньок птахами, а також пташки залишаться гніздитися у вашому саду та захищатимуть його від шкідників.
3. Читання учнями  віршів, завчасно підготовлених.
І учень.
Поспіши, дитино мила,
Глянь на світ навкруг:
Все зима снігом покрила –
І поля і луг.
Ні зігрітись у промінню,
Ні знайти зерна,
Ось лежить там на камінню
Пташка нежива.
А тут друга прилетіла,
Жалібно квилить;
Поможи, дитино мила,
Сю зиму прожить.
Обережно, о дитятко,
Стіл щодня змети –
І кришини перед хатку
Пташці принеси.
(У.Кравченко).
ІІ учень.
Як почув Василь пташок, 
Одягнувся в кожушок, 
Взяв пшона і хліба скибку, 
На подвір’я вибіг швидко. 
Всіх пташок нагодував. 
І здалось – мороз пропав. 
Горобці защебетали 
І синичкам тепло стало. 
Учитель. Але ви знаєте, що для корму птахам краще давати не недоїдки з людського столу, які на морозі замерзають і вимагають від птахів великих затрат енергії, а спеціально приготовлені "ласощі":
(не смажене!) насіння соняшнику, гарбуза, дині;
подрібнене насіння кавуна, вівса, пшениці;
просо, пшоно (улюблений корм вівсянок, синичок, горобчиків);
розвішані на деревах грона горобини і бузини;
насіння ясена, лободи, кропиви, кінського щавлю;
сире несолоне сало чи м'ясо, кості (і ви побачите, як зрадіють синички).
4. Інсценізація вірша. 
(Кілька дітей у масках пташок скачуть, гріючись).
Автор. Ой мороз, який мороз! 
Всіх пташок проймає дрож. 
Скачуть, скачуть горобці:
Горобці. - Дайте нам зерна, ців-ців. 
Автор. А синички невеличкі 
Просять: 
Синички. «Дайте рукавички». 
Автор. Снігурі сидять вгорі, 
Заздрять дуже дітворі: 
Снігурі. - Вам, дівчатка і хлоп’ятка, 
Тепло, бо у вас є хатка, 
А у нас нема хатинки 
Й на обід - ані зернинки. 
І учень. Зрозуміло в чому річ, 
Допоможем, друзі, 
Певно, важко день і ніч 
Порпатись в галуззі. 
Їжі мало, бо зима! 
Ну, то я – до зали! 
Годівниці недарма, 
Значить, майстрували! 
(Підбігає і бере годівничку)
ІІ учень. Заготовили кормів 
Для пташок доволі. 
Є насіння бур’янів, 
Є зерно у школі.
Різних ягід також є – 
Все, як бачте, вчасно. 
Сяде пташка, поклює - 
І зими не страшно! 
ІІІ учень Ніколи не зробимо шкоди 
Ми пташці у нашім краю! 
Хай лише і в гаї, і в лісі 
Співає для нас у маю. 
Ми друзі і вірні, і чуйні, 
Бо ми бережем повсякчас 
Пташок, що літають у вирій 
І тих, що зимують у нас. 
І учень. Зустрінуться в рідному краї 
З ключем журавлиним вгорі 
Синичок і щигликів зграї, 
Вітаючи спалах зорі.
5. Робота з загадками.
Учитель. А скільки казок, загадок, віршів і навіть картин та музичних творів присвячено їм! Нумо відгадувати загадки про пташок.
1. Маленький, сіренький, 
На соняшник сів, 
Надзьобався добре, й далі полетів. 
(Горобець) 
2. В’ється, стука молоток, 
Поправляє наш садок. 
(Дятел) 
3. Швидко скрізь цей птах літає, 
Безліч мошок поїдає, 
За вікном гніздо будує, 
Тільки в нас він не зимує. 
(Ластівка) 
4. Біла як сніг, чорна як жук, 
Вертеться як біс і повертає в ліс. 
(Сорока) 
5. Птах оцей червоногрудий
Не лякається простуди.
(Снігур)
6. Дивний ключ у небі лине
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають… 
(журавлі).
7. Біла латка, чорна латка по березі скаче.
 Хто це?
(Сорока-білобока).
8. Маленький хлопчик у сірій свитині 
по дворах літає, крихти збирає. Хто це? 
(Горобець).
6. Гра «Впізнай пташку за ознаками»
Учитель. А тепер давайте пограємо гру «Впізнай пташку за ознаками». 
(Діти виходять до дошки, вибирають на малюнках і показують пташку, яку впізнали).
Цю пташку ми впізнаємо по жовтих грудях (синичка).
Сіренький, метушливий, часто заглядає до нас у кімнату (горобчик).
Прилітає з першим снігом. У нього червоні грудки (снігур).
Має довгий хвіст, міцний дзьоб, червону латочку на голові та біля хвостика (дятел).
Білобока, чорні хвостик і голівка (сорока).
Чорна і кричить кар-кар (ворона).
7. Дослідження народних прикмет.
Учитель. А ось ще одна цікавинка про птахів. Людина споконвіку намагалась передбачити погоду заздалегідь. В цьому добрим порадникам була поведінка тварин і птахів, які віщували стан погоди як на 
найближчі дні, так і на майбуття. На підставі таких багатовікових спостережень наші предки вивели певні закономірності і втілили їх в прикмети. 
Галки збираються у великі зграї і сильно кричать – на мороз і ясну погоду.
Сорока літає поблизу житла і лізе під стріху – буде віхола. 
Ворони влаштовують у небі хороводи – на снігопад. 
Якщо заспівав снігур, а сорока сховалася під стріху – чекай хуртовину. 
Гуси і качки купаються в снігу – на відлигу і вітер. 
Гуси сидять, поховавши голови під крило – буде похолодання. 
Півні дружно співають – на відлигу.
Кури хвостами махають – на вітер. 
V. Підсумок спілкування.
Учитель. Дякую вам, діти, за те, що були такими активними та мудрими.  Маю надію, що ви зрозуміли, що зима важка пора для птахів. В зимовий час птахи гинуть не стільки від холоду, а від того, що не 
вистачає їжі. Ось у ці скрутні часи для птахів на допомогу повинні прийти учні і дорослі. Якщо кожна школа в нашій країні поставить хоча б одну годівницю, то всі птахи будуть забезпечені кормом. 
Допоможемо птахам взимку, а вони віддячать нам влітку! 
А зараз ми всі разом вийдемо у наш садок і повісимо наші годівнички та насипмо туди корму, який ми з вами вже заготували завчасно. 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку