Я маю право.
(Година спілкування)
Бутко Наталія Борисівна
Лохвицька гімназія №1
м. Лохвиця
2016 рік
Мета:
Узагальнити знання учнів про основні права дитини, розвивати мислення пам'ять, усне зв’язне мовлення , виховувати повагу до Законів України .
Обладнання: Сюжетні малюнки про права дитини, конституція України Конвенція ООН про права дитини.
Щорічно 10 грудня відзначається День прав людини.
Тема нашої інформаційної - пізнавальної години Я маю право. Права людини історія та сучасність.
Ми з вами спробуємо простежити ,як розвивалися права людини в різні часи, бо права людини мають довгу та цікаву історію.
Вони тісно пов’язані з розвитком моральних правил і духовних цінностей людей. Історія прав людини це історія людства.
Існує золоте правило – поводься з іншими так , якого поводження ти хотів би для себе.
Вірш :Ти знаєш що ти людина.
Василь Симоненко – Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?Усмішка твоя — єдина, Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні. Більше тебе не буде. Завтра на цій землі Інші ходитимуть люди, Інші кохатимуть люди —Добрі, ласкаві й злі .Сьогодні усе для тебе — Озера, гаї, степи. І жити спішити треба, Кохати спішити треба — Гляди ж не проспи! Бо ти на землі — людина,І хочеш того чи ні —Усмішка твоя — єдина,Мука твоя — єдина,Очі твої — одні.
ВЕДУЧІ;
ВЕДУЧІ. 1-2.
1.Кожна людина має властиві лише їй почуття, здібності , характер.
2.Як же зробити так ,щоб такі різні, не схожі люди все ж таки жили поважаючи одне одного?
1.Для цього існують правила, які керують стосунками між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил і ми зустрічаємося з ними на кожному кроці.
2.Робить нас людьми не народження ,а те , що ми живемо, зростаємо в людській спільноті .
1. Ти заходиш до школи – і перед тобою на стіні правила поведінки учнів.
2. Сідаєш у автобус, перед тобою правила користування міським транспортом для пасажирів.
1. Заходиш у будинок культури і тут свої правила ,яких повинні дотримуватися глядачі.
2. Навіть на пляжі є свої правила поведінки на воді.
1. Правила дорожнього руху дуже суворі.
2. Але є такі правила ,що обов’язкові для всіх громадян країни, ким би вони не були - дорослі чи діти.
1.Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, обов’язки кожного громадянина та його права.
2.Їх затверджує найвища влада в Україні це -Верховна Рада України. Такі правила називаються державними Законами .
Ми українці . Як кожен інший народ ми повинні знати і шанувати державні символи.
(До слова запрошуємо істориків).
Герб-головний знак держави .
Зображують його на прапорі, монетах, печатках, документах.
Малий Державний Герб України - тризуб на синьому тлі.
Герб.
Наш герб - тризуб. Це воля,слава, й сила; Наш герб - тризуб.недоля нас косила, та ми зросли, ми є, ми завжди будем.Добро і пісню .Несемо ми людям.
(слайд)
Сине небо над золотою нивою – таке значення кольорів Прапора України.
Отже , наш прапор – синьо жовтий. А можна сказати , що він жовто синій.? Ні , не можна. Бо за правила кольори прапора читаються згори донизу.
Прапор
Прапор - це державний символ, Він є в кожної держави, Це для всіх – ознака сили, Це для всіх – ознака слави, Синьо - жовтий прапор маєм: Синє небо , жовте жито,Прапор свій оберігаємо, Він святиня , знають діти .
Гімн.
Гімн - урочиста патріотична пісня яка уславлює Україну, його автори –
П. Чубинський і М. Вербицький. Усі найбільші свята українського народу починаються і закінчуються виконанням Гімну України.
Слова палкі, мелодія врочиста,Державний гімн ми знаємо усі,Для кожного села , містечка, міста Це ключ один з мільйонів голосів.
ВІРШ ;
Споконвічна - незалежна земля, незалежна Держава моя. Вічна і завжди єдина . Ненька моя Україна.
ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА (асоціативний кущ)
Україна _ єдина , рідна , українська мова, незалежна, тризуб, материнська пісня ,мама, тато.( назвіть слова які приходять вам на думку коли ви чуєте слово Україна )
СЛАЙД.
Ведучі; Шлях людства до сучасного розуміння прав людини був тривалим. Спочатку права людини існували у вигляді моральних норм, наприклад, право на повагу, на власну думку. Такі права існують і сьогодні. Вони важливі для людини,але не належать до правових норм і законів.
(Слово консультантам)
КОНСТИТУЦІЯ
У нас є своя конституція слово конституція в перекладі з латині означає – устрій, установлення. Ця невеличка книжка що складається зі вступної частини й 161 статті є визначальною для всього українського народу. У статтях конституції сформульовані права й обов’язки громадян України. Цей документ разом з тим є програмою дій. На основі конституції складаються всі інші закони ,Постанови, рішення , які регулюють діяльність і взаємини громадян.Розділ про права людини є найважливішим у Конституції України.
СЛАЙД
Ведучі;
Права людини - громадянина – це правила, за якими живе він сам і його оточення. Правила , що визначаються мораллю, моральними нормами, формами поведінки,які закладені в суспільстві людей, визначені звичаями, традиціями, життєвим досвідом багатьох поколінь людей.
(До слова запрошуються історики)
Існує такий вислів. «Хто не знає свого минулого, той не побудує майбутнього».
Кожен із нас у повсякденному житті напевне вимовляли слова «я маю право», «це моє право», «права людини».
Право - система обов’язкових дій для всіх , для всіх формально визначених правил поведінки, які встановлюються або дозволяються державою.
Право - це сукупність встановлених і охоронюваних державною владою норм і правил. які регулюють відносини між людьми.
Право - це нормативна форма вираження формальної рівності людей в суспільних відносинах .
Наприклад .
В стародавній Спарті слабких та кволих дітей кидали зі скелі в прірву вважаючи,що з них не виростуть сильні і здорові воїни.
А часи кріпацтва дітей насильно відбирали у матерів і продавали наче річ.
У середньо вічній Німеччині ,слово дитина було синонімом слова «дурень».
Знаємо, що дітям було не легко,не було законів ,які б оберігали їхнє життя.
І тому в 20 столітті було прийнято ряд документів спрямованих на захист дітей дитинства.
Організація об’єднаних націй – міжнародна організація, завдання якої - підтримка митру і безпеки в усьому світі .(була створена 24 жовтня 1945 року). Її Статут підписала 51 держава серед них і Україна. А 10 грудня 1948 року різні народи вирішили і проголосили, що всі народи мають рівні права. Так виникла загальна Декларація прав людини.
Декларація складалася з тридцяти статей , у яких визначено права й свободи людини .
СЛАЙД.
ДЕКЛАРАЦІЯ
Декларація - це латинське слово, в перекладі означає оголошення , заява .
У декларації передбачено, що всі люди народжуються вільними і рівними у своїх правах.
СЛАЙД.
Вірш.
Декларація це просто оголошення всіх прав. ------- ВІРШ.
Є ,права в дітей звичайно треба ,щоб усяк їх знав, знайте ,що усі ви рівні від народження в правах і людина з малку вірна наче в небі синій птах . Знайте ж з малечку всіх діток треба вчить оберігать і ніхто в усьому світі їх не сміє ображать. Треба дітям всього світу не сваритись ,а дружить І по правилах хороших по закону треба жить.
КОНВЕНЦІЯ
Конвенція це міжнародний договір,між державами з певних питань в перекладі з латинської мови угода. У цій конвенції країни домовилися охороняти права всіх дітей світу . Там записано ,що дитиною вважається людина якій ще не виповнилося 18 років. Україна в квітні 2001 року прийняла Закон «Про охорону дитинства».
СЛАЙД.
Ведучі. Наша держава дбає про дітей, але і в нашій країні є випадки, коли порушуються права дитини. Є ще багато проблем і, можливо, частину їх зможете вирішити ви, коли станете дорослими. Ви ще дуже юні, але повинні знати й розуміти проголошені в Конвенції права, брати активну участь у їх втіленні в життя.
Отже, ми переконалися, що знати свої права дуже важливо. Цьому нас навчає
вірш Ірини Жиленко: Права дитини ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо напевне знати в наші дні:
коли з тобою справедливо вчиняють, а коли і ні. Тож прочитай, завчи напам'ять Порадь і друзям почитать. Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать! Будь добрим сином чи дочкою, поганим вчинком не зганьби ти роду власного ніколи Люби свою сім'ю і школу,
Свою Україну люби!
Сценка 2. Буратіно і Мальвіна.
Буратіно - виходить що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей?
Мальвіна – О ви робите незвичайні успіхи ,Буратіно! І лише одна – однісінька країна відмовилася. Це Країна Дурнів.
Буратіно – А цікаво , що це за права, які начебто я маю?
Мальвіна: Ну ось наприклад : «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його , карати». Як це робив Карабас – Барабас.
Буратіно – Ух ти ! Здорово! А ще!
Мальвіна - А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотним, розумним і вихованим.
Буратіно – Подумаєш, а якщо я не хочу вчитися?
Мальвіна - Значить ви порушуєте виконання Конституції. Адже крім прав кожна дитина повинна пам’ятати про свої обов’язки. Ходити в школу _Буратіно – це і ваш обов’язок.
Буратіно – я так і знав . Зразу палки в колеса ! я думав якщо мені дають права, це значить можна робити що завгодно!
Мальвіна. Ох ,який же ви негідний хлопчисько! Усі люди народжуються вільними і рівними, усі мають однакові достоїнства і права. Усі наділені розумом і повинні ставитися як брати і сестри не зважаючи на колір шкіри.
Буратіно – та це дурість якась написана, люди не можуть народжуватись однаковими, рівними ,наприклад ,мій сусід хлопчик коли народився важив три кілограми а його братик - два з половиною…
Мальвіна – Послухай народжуватись рівними – це не значить народжуватись однаковими на зріст, і вагу або однаково сильними чи красивими . Це значить – народжуватися людьми маленькими. Адже ніхто, ще не народився на світ міністром з портфелем.
ВІРШ.
У неньки народилося дитя. Дитя моє ! Бог дав тобі життя . І щоб ніхто не заподіяв шкоди тобі ,малесенький громадянин бог дав Закони нашому народу. Від дня народження до іменин. Він твій, цей світ широкий за вікном. Ти на життя і щастя маєш право . під золото_ блакитним знаменом Своєї Української держави.
Сценка.
«Червона шапочка і сірий вовк»
Червона шапочка - не боюся вовка ,я.
Вовк – це хто тут такий хоробрий мене не боїться? А стара знайома, червона шапочка , зараз я тебе з’їм.
Червона шапочка - не маєш права мене їсти , кожна людина в тому числі я , маю право на особисту недоторканість. Це – по перше, а по друге – у мене цілий арсенал зброї, ось будь ласка , балончик з газом , свисток. Ну що , злякався?.
Вовк – яке тут право? Ось у мене всі права. Мій шлунок потребує їжі, і я повинен його слухатися.
Червона шапочка - останнє попередження.
Вовк - добре . добре я йду. Ну , що за життя настало всі мають право на недоторканість: і червона шапочка, і троє поросят,і навіть заєць. А мені,що робити , кого їсти ? я ж з голоду скоро помру.
Червона шапочка - не сумуй, візьми ось цукерку вона дуже смачна. Якщо обіцяєш нас не торкати і ідеш зі мною до бабусі в гості , вона пригостить нас смачним пирогом .
Вовк - добре вже , обіцяю пішли.
ДОСЛІДНИКИ.
Я маю право на ім’я.
Людські імена це справжнє диво : вони такі різні й напрочуд красиві, бо коли народжується дитина, батьки дають красиве і вагоме імя. В різних куточках земної кулі живуть люди з різною культурою і традицією використання імен. Є короткі імена , наприклад, ( МУ, ВА, ГО, У, ), а є такі, що одне імя можна прочитати лише за 10 хвилин.
Вірш
І дівчатко і хлоп’ятко мають право на ім’я. Ти Надійка я Василь. А оцей малюк Максим. Мають Дмитрик і Оленка ще й по батькові ім’я. Я- Дмитро Олександрович Видюк каже впевнено хлопя . І великі і малі мають власну батьківщину . Найріднішу на землі. Мають право називати Україну словом мати. Бо вона дітей завжди оборонить від біди.
ВІРШ
Допитлива дівчинка наша Наталка. ЇЇ називають ;Наталка питалка.
Питає Наталка : «Чому я так звуся? І чому Мариною зветься мамуся?
Найкраща подружка моя - Катерина, а в класі у нас і Оксана й Ірина.
І Зоя , і Соня ,і Клара, й Галина. Лариса, Олена та й ще й Валентина
Імення ці давні вчителька каже – із Греції й Риму, і з Заходу й Сходу –
Вони нам дістались від різних народів.
А що вони значать , - послухай дитино ; Галина спокійна , міцна –Валентина , Наталія _рідна , морська то Марина, А Зоя – життя, чистота –Катерина. Оксана – чужа , ну, а мир - то Ірина, Олена -то світло, Лариса –то чайка, Усе зрозуміла , мала ,запитаймо? Софія премудра , а Клара –ясна… Ось, що значить дівчат імена.
Дозвольте запитати ВАС. В Києві бували? Якщо бували ,то мабуть бачили Золотоверхий Софійський собор – нашу величну пам’ятку 11 століття, споруджену князем Ярославом Мудрим, ім’я божественної мудрості.
Так, богиню мудрості стародавні Греки величали Софією. В грецькій мові Софія- означала мудрість.
Богдан - даний богом , подарований. Виходить, що покровителем дитини ,яка мала таке ім’я - ставав сам Бог.
Я маю право на освіту.
Пісня . По складах чи тать слова , про Закони і права вчать у школі ( 3 рази ) Їх дотримуватись всіх і дорослих і малих, вчать у школі.(3 рази)
Я маю право на охорону здоров’я.
Прислів’я. – без здоровя, ніщо людині не миле. Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратить. Водою ситий не будеш.
Я маю право на мирне життя. Слайд – (АТО)
Батьківщина – мати , умій за неї постояти. Сила миру не в зброї ,а в людях доброї волі. Де б ,не жити ,треба Вітчизні служити. (Прислівя.)
ПРАВА
1.Усі діти мають право на любов і турботу 2.Всі діти рівні в своїх правах
3. Особлива турбота –дітям інвалідам 4.Усі діти мають право на повноцінне харчування .5.Усі діти мають право на відпочинок.6.Усі діти мають право на освіту.7. Особлива турбота – дітям, які перебувають у конфлікті з законом.
8.Діти мають право вільно висловлювати свої погляди. 9. Всі діти мають право на медичну допомогу.10. Всі діти мають право на вільне спілкування
11. Особлива турбота – дітям без сімей. 12.Жодну дитину не можна примусово залучати до праці .13. Всі діти мають право на інформацію
14. Жодну дитину не можна ображати. 15. Всі діти мають право на життя
ОБОВ’ЯЗКИ (памятка)
Вірш. Я маю право жити на землі.
Ведучі. Суспільство має жити за правилами і тоді в цьому суспільстві будуть діяти принципи розуму, гуманізму, справедливості, совісті і порядку.
Робота в парах.
Поєднайте початок і кінець прислів’їв.
Людина без Вітчизни. І сонце ясніше світить
Добре тому Як соловей без пісні
У рідному краю Хто у своєму домі
(У вас на партах є аркуші , на яких надруковані прислів’я , але роз’єднано початок і кінець кожного , вам потрібно розібратися прочитати правильно і пояснити їх значення).
У всіх людей одна святиня
Куди не глянь , де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
А ніж зелений в чужині край,
Їм красить все їх рідний край,
Нема без кореня рослини
А нас, людей , без Батьківщини.
Ведучі. Суспільство має жити за правилами і тоді в цьому суспільстві будуть діяти принципи розуму, гуманізму, справедливості, совісті і порядку.
Використана література.
Інтернет ресурси.
Правова абетка.
Вознюк Л. Вірші.
Конвенція про права дитини.