Виховний захід «Екологічний бумеранг» для учнів 4 класу
Загальнопізнавальні цілі:
-закріпити знання учнів з природознавства;
-розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, вміння доводити свою думку;
-виховувати екологічну свідомість юних громадян України.
Навчально-методичне забезпечення: емблеми команд, плакати на екологічну тематику, магнітофон, роздаточний матеріал.
Тип виховного заходу.Змагання.
1-й ведучий.Добрий день, дорогі друзі!
2-й ведучий.Сьогодні ми запросили взяти вас участь у грі, назва якої «Екологічний
бумеранг».
1-й ведучий.Проблема екології на даний момент є найважливішою в світі.
2-й ведучий .Як вижити? Яким буде наше майбутнє? Ці питання постають перед кожною людиною. Адже ніякі блага цивілізації не замінять чистого повітря, прозорої води та нешкідливого харчування.
1-й ведучий. Ми назвали нашу програму «бумеранг». Це означає нерозумні дії людей на планеті Земля, що у найближчий час можуть обернутися великим нещастям, бідами для усього людства, адже «бумеранг»-це повернення.
2-й ведучий .Ти і ти, він і вона - саме ви і від вас залежить,чи будемо ми дихати чистим повітрям,чи залишите ви своїм нащадкам гарну зелену планету.
1-й ведучий.Отже, «Екологічний бумеранг» і ми запрошуємо учасників зайняти свої місця і представитися.
(Учасники заходять під музику)
(Представлення команд).
2-й ведучий .Дозвольте нам представити нашу екологічну комісію.
(Представлення журі).
1-й ведучий.Перейдемо до нашої програми. Перший конкурс «Розминка».
2-й ведучий. Кожна команда повинна дати правильні відповіді на запитання.За правильну відповідь команда отримує 1 бал, за неправильну - знімається 1 бал
(Додаток1).
1-й ведучий .Наступний конкурс носить назву «Чорнобиль-екологічна катастрофа».
2-й ведучий .Кожна команда отримує питання з цієї теми.За правильну відповідь команда отримує 1 бал,за неправильну- мінус 1 бал (Додаток 2).
1-й ведучий .Надаємо слово журі для підведення підсумків двох конкурсів.
2-й ведучий . А зараз ми пропонуємо усім вам, особливо учасникам команд, заплющити очі і уявити собі: море, корабель з вітрилами, шаленний шторм, холодна вода. Ви прокидаєтеся на безлюдному острові.
1-й ведучий .«Школа виживання» - так називається наш наступний конкурс.
2-й ведучий . Команди повинні будуть дати правильні відповіді на запитання.
1-й ведучий. Якщо відповідь буде вірною, то наші шановні експерти присудять команді 1 бал.За неправильну відповідь журі відмінусує від набраних вами очок 1 бал.За доповнення команді додається 1 бал (Додаток 3).
2-й ведучий .Наступний конкурс.Представники обох команд отримують конверт.Протягом 1 хвилини ви повинні впізнати тварину за описом і знайти її на малюнках.
1-й ведучий .За цей конкурс кожна команда може отримати 3 бали: 1 бал –за правильно відгадану тварину, 1бал - за правильний показ тварини,1 бал - за цікаву інформацію про тварину (Додаток 4,5,6,7,8).
2-й ведучий. Цікава історія зубрів. В 1927 році у природі не залишилося жодного зубра. Лише в кількох європейських зоопарках мешкало 48 тварин.Польські вчені підняли тривогу.Зубрів із зоопарків випустили у ліси.Так люди виправили свої помилки. Живуть зубри у Львівській області - в Карпатах.Вони рекордсмени серед довгожителів лісової фауни, бо живуть до 50 років.
1-й ведучий. Найбільшим морським савцем України є дельфін-чорноморська афаліна.Довжина його сягає більше 3м.Середня маса - 119кг. Вони дихають легенями, тому під водою не можуть бути більше 30 хвилин. Потім знову виринають на поверхню, щоб набрати у легені повітря. Дельфіни надзвичайно розумні істоти. Вони спілкуються між собою за допомогою різних звуків. Їх легко дресирувати. Живуть дельфіни невеликими групами і ведуть нічний спосіб життя, а живляться переважно рибою.
2-й ведучий .Слово надається журі.
1-й ведучий .Наступний конкурс дасть вам змогу виявити свою фантазію.
2-й ведучий .Ми пропонуємо протягом трьох хвилин придумати екологічну казку.Вірніше продовжити її (Додаток 9).
1-й ведучий.На карточках написаний початок, а кульмінацію і щасливий кінець ми пропонуємо дофантазувати вам. Отже,час пішов.
А поки ми проведемо гру з глядачами.
Конкурс загадок (Додаток 10).
1-й ведучий .А тепер давайте розважимося. За конкурс команди отримують 4 бали.
Кожний гравець команди повинен написати назву будь-якої тварини чи рослини вашої місцевості.Прикрипіть дані назви на себе.
Зараз ми з вами побудуємо піраміду.Усні, які написали назви рослин займають місця, присівши біля крісел. Усні, які написали назви тварин займають місця таким чином: ті, що записали рослиноїдних тварин - сідають, а ті, що записали м’ясоїдних- стають ззаду.Кожен рівень повинен утримувати інший.Чи забезпечуються тварини вашої піраміди достатньою кількістю їжі? Що бракує кожній із пірамід? Можна сказати, що в пірамідах порушилася рівновага?
А тепер переробіть свою піраміду так, щоб вона могла забезпечити їжею всіх своїх членів.
Який висновок можна зробити?
2-й ведучий.Так порушення рівноваги в природі може привести до знищення різних видів рослин і тварин.Саме порушення рівноваги у природі можна пояснити вторгненням людини в природне життя екосистеми. Як вважають спеціалісти, щогодини з планети зникає один із видів живих істот.Тому ви, ідучи по лісу, простуючи луками, теж можете нищити природу або допомагати їй.Якщо ви не зірвете квіточку, не вб’єте пташку - ви вже допомогли природі.Адже кожен десятий вид рослин чи тварин України занесено до Червоної книги.
1-й ведучий.
Дерева, друже, не ломай
Вони твої легені.
Змайструй шпаківню
Посади калину біля хати
В природу із добром іди
Вона тобі як мати.
Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним
Люби і бережи її
Будь гідним її сином.
2-й ведучий .А тепер невеличка музична пауза. За цей час журі підведе остаточні підсумки.
Додаток 1
Запитання для першої команди.
1.Хто із птахів не вміє літати?
а) Кури; б) страуси; в) колібрі.
2.Найшвидша тварина суші?
а)вовк; б)заєць; в) ведмідь.
3.Яка найбільша ягода?
а)гарбуз; б) суниця; в) чорниця.
4.Як називають нашу планету?
а)блакитна; б) червона; в) зелена.
5.Яка найближча планета до Сонця?
а) Юпітер; б) Марс; в) Меркурій.
6.Як називаються речовина, що виходить з вулкану?
а)смола; б) лава; в) вода.
Запитання для другої команди.
1.Яка найбільша риба?
а) кит; б) акула; в) дельфін.
2.Хто з птахів літає найвище?
а) лелека; б) сокіл; в) ворона.
3.Які рослини вирощують хлібороби?
а) буряки; б) картоплю; в) овес.
4.Остання планета – це…
а)Плутон; б) Венера; в) Юпітер.
5.Якої крисної копалини найбільше в Україні?
а)залізної руди; б) нафти; в) кам’яного вугілля.
6.Як називається явище,що виникає на дорозі взимку,коли після дощу або відлиги настає сильне похолодання?
а) ожеледь; б) ожеледиця; в) туман.
Додаток 2
1.Яка служба приїхала, коли сталася трагедія на ЧАЕС?
(пожежники,медики,військові)
2.Місце знаходження міста Чорнобиль?
(130 км від Києва)
3.На якому реакторові відбулася трагедія?
(на четвертому)
4.Які держави ростраждали від ЧАЕС?
(Білорусія,Польща,Росія)
5.В якому році сталася трагедія?
(1986р.)
Додаток 3
Питання.
1.Ви заблукали у лісі.По чому можна знайти сторони горизонту?
(Місяць,Сонце,зорі,мох,дерева,мурашник…)
2. З чого ви б зробили вогнище?
(Сухе гілля,сухе листя)
3.На острові з предметів побуту у вас є лише: цвях, шовкова нитка, лінза, від окулярів.Чи зможете ви себе прогодувати?
4. Ви побачили гніздо птаха. Ваші дії?
Додаток 4
Ця тварина живе у морі.Вона виростає до 9,4 м завдовжки. Тулуб у неї гладенький,слизький.Вона швидко плаває,полюючи на рибу та кальмарів. Надійні ехолокатори повідомляють їй про розміри здобичі та напрям її руху.(Дельфін)
Ця тварина найбільша за розмірами серед тварин України.У неї масивна передня частина тіла.Голова велика, трохи нахилена вперед, з широко розставленими міцними рогами. Живиться рослинною їжею. Ця тварина легко, безшумно бігає, добре скаче, долаючи двометрові огорожі.(Зубр)
Додаток 9
Жило було Джерельце.Воно бігало по лісі,дзюрчало,раділо життю.Більше всього Джерельце любило співати на чорних камінцях,які врослися в його піщане дно.А ще воно дзвеніло і іскрилося в променях весняного сонця,яке проходило скрізь віти дерев.
Пісеньку маленького струмочка любили слухати звірята,птахи,коли прилітали втамувати свою спрагу.Його пісеньку слухали могутні дерева та кущі.І всі навколо раділи.
Одного весняного ранку до Джерельця прийшов хлопчик.Він із цікавістю розглядав, як невідома сила виштовхувала воду на поверхню землі.Довго не думаючи, він узяв камінець, закрив ним Джерельце і пішов далі….
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
На галявині лісу маленькі лісовички бавилися світлими паличками з мале-
нькими коричневими голівками. Вони чиркнули паличками об коробку -і спалахнуло полум’я.......
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток 10
Загадки
1.Як зростав – у землю ліз;
Хто дістав – утерсь від сліз.(Хрін)
2.Червона,солодка,пахуча,росте низько-до землі близько.(Суниця)
3.У садочку понад тином
Я зробив собі хатину,
Він навколо обдивився,
Засміявсь і оселився. (Шпак)
4.Без чого село не може бути? (Без хат)
5.Чого більше не можна побачити? (Вчорашнього дня)
6. Чого в людини найбільше? (Волосся)