Година спілкування з теми "Моделі поведінки під час надзвичайних ситуацій природнього характеру".

Про матеріал
учням надаються моделі правильної поведінки у НС природного характеру та в період ліквідації їх наслідків; відпрацьовуються правильні моделі поведінки у надзвичайних ситуаціях природного походження, навички самозахисту та взаємодопомоги.
Перегляд файлу

1

 

Клас: 9 клас

 

Тема: Моделі поведінки під час надзвичайних ситуацій

 

Мета:

навчальна: поглибити знання учнів про надзвичайні ситуації, про моделі правильної поведінки у НС природного характеру та в період ліквідації їх наслідків;

розвиваюча: розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, вміння працювати в групі, оцінювати ситуацію, адекватно на неї реагувати, вміння правильно діяти в умовах НС;

виховна: прищеплювати бережливе ставлення до власного здоров’я та життя, здоров’я та життя оточуючих людей;

здоров’язберігаюча: відпрацьовувати правильні моделі поведінки у надзвичайних ситуаціях природного походження, навички самозахисту та взаємодопомоги

 

Тип: виховна година

 

Обладнання: модель діючого вулкана, моделі міста, що демонструють землетрус, повінь, ураган, пляшки з водою, фен, опорна таблиця «Види НС», ілюстрації смайликів, що зображають різні емоції

 

Епіграф: Не той пропав, хто в біду попав, а той пропав, хто духом занепав

 

Хід виховної години

 

І.Оргмомент (2хв)

 

ІІ. Вступна бесіда.

Проблема захисту людини від небезпек виникла одночасно із появою на землі наших далеких предків. На зорі людства нам загрожували небезпечні природні явища, хижі тварини тощо. З плином часу і розвитком цивілізації стали з’являтися небезпеки, джерелом яких ставала сама людина.

Згідно третьої статті конституції України, найвищою цінністю визначається життя та здоров’я, честь і гідність, безпека особистості. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави, і держава робить усе для того, щоб нас захистити. Але, на жаль, коли виникають НС, які майже неможливо передбачити, ми часто залишаємося один на один зі стихією. До речі, а що означає словосполучення НС?

 

Відповіді учнів

Очікувані відповіді: ситуація, яку не можна передбачити; коли трапляється щось, що загрожує життю та здоров’ю людини; коли виникає небезпека через природні фактори, коли трапляються аварії на виробництві; ситуація, коли життя великої кількості людей опиняється під загрозою тощо

 

Тобто, НС – несприятлива обстановка на певній території, що склалася в результаті аварії, небезпечного природного якища, катастрофи, стихійного чи іншого лиха, які можуть спричинити або спричинюють людські жертви, шкоду здоров’ю людей або навколишньому середовищу, значні матеріальні втрати та порушення умов життєдіяльності людей.

 

Усі НС прийнято класифікувати на 4 групи:

Техногенного характеру – ті, НС, які пов’язані з технічними чинниками: транспортні аварії, викиди радіоактивних чи хімічних речовин, тощо; Природного характеру – ті, що виникають внаслідок діяльності стихії: лісові пожежі, епідемії, повені, землетруси тощо.

Соціально-політичного характеру, пов’язані з протиправними діями терористичного і антиконституційного спрямування: збройні напади, встановлення вибухонебезпечних предметів у громадських місцях

Воєнного характеру - пов’язані із застосуванням зброї масового ураження, наприклад, застосування сильнодіючих отруйних речовин 

Так, за статистичними даними внаслідок НС в Україні внаслідок ДТП загинуло 6867 осіб, на виробництві - 1067, потонуло 1063, загинуло від пожеж – 4027 осіб.

Сьогодні ми зупинемося саме на НС природного характеру, тобто таких, які виникають внаслідок природних катаклізмів, які, на жаль, майже неможливо передбачити заздалегідь, і поговоримо про те, як слід себе поводити, якщо, така ситуація трапилася з вами. Зверніть, будь ласка, увагу на епіграф уроку. Давайте, усі разом зачитаємо його: «Не той пропав, хто в біду попав, а той пропав, хто духом занепав». Чому вчить нас це українське народне прислів’я?

 

Відповіді учнів.

 

А зараз давайте перейдемо до практичної частини нашого заняття. У рамках проведення у нашій школі Тижня безпеки життєдіяльності ми з вами об’єдналися у 4 групи. Кожна група отримала своє завдання, яке полягало у опрацюванні теоретичної бази щодо катастрофи природного походження, розробки макетів, створення пам’ятки щодо того, як вижити у небезпечній ситуації, і розробки можливих моделей поведінки і їх аналізу. Тож, будь-ласка, представте нам результати вашої роботи.      

 

 

ІІІ. Практична частина (захист проектів)

 

Група І  «Повінь»

Група ІІ «Землетрус»

Група ІІІ «Ураган»

Група VІ «Виверження вулкану»

 

VІ. Рефілексія

Скажіть, будь-ласка, які емоції відчуває людина, якщо вона потрапляє в умови НС?

 

Відповіді учнів

 

Роздивіться розміщені на дошці смайлики. Вони як раз і ілюструють усі ті емоції, про які ми з вами поговорили.

 

Тривога

 

Ось цей смайл ілюструє стан людини, який ми називаємо тривогою – тобто відчуття загрози в умовах НС.

 

 

 

 

 

 

Страх

Тривога «вмикає» захисні реакції нашого організму і ми відчуваємо страх, емоційний стан, що змушує людину робити певні дії для порятунку власного життя і здоров’я.

 

 

 

 

Агресія

Але, страх у людини може виявлятися по різному, наприклад, може спричинити агресію. Але така реакція є не бажаною, оскільки значно зменшує шанси людей на порятунок. Як показують дослідження, люди які у НС не змогли подолати у собі агресію отримують травми, набагато серйозніші, ніж ті, хто зміг зберегти спокій.

Ступор

Інший вид страху – це ступор, тобто стан організму, при якому всі реакції людини на подразники значно знижуються, часто навіть вона стає не взмозі поворухнутись, тому ніяк не захищає себе від небезпеки. 

 

 

 

Паніка

Наш останній смайл ілюструє паніку – неконтрольоване прагнення уникнути небезпечної ситуації, яке охоплює людину, чи групу людей. У такому стані ми не можемо адекватно оцінити небезпеку, а тому часто дії охоплених панікою є необдуманими, такими, що наражають життя самої людини чи оточуючих на небезпеку.

 

Пам’ятайте, у разі НС не слід соромитись, того, у вас виникає тривога або страх. Це нормальні емоції, які змушують нас шукати вихід із небезпечної ситуації. Але ніколи не можна піддаватися агресії, паніці, або впадати у ступор. Не забувайте про те, що у разі виникнення НС людям допомагають працівники аварійно-рятувальних служб: лікарі, пожежники, поліцейські, та інші.

 

А зараз давайте поглянемо одне на одного і подаруємо своєму товаришу посмішку, і побажання добра. І висловимо надію на те, що ніхто з нас ніколи не потрапить у ситуацію, яка поставить під загрозу життя чи здоров’я і нас самих, і наших близьких. Давайте ніколи не забувати слів, які сьогодні стали епіграфом нашого уроку: «Не той пропав, хто в біду попав, а той пропав, хто духом занепав»

 


Додаткове завдання

Продовжити фразу «Я не розгублюся під час небезпеки, бо…», «Сьогодні я дізнався, що…»

 

Додаткова інформація

За спостереженнями спеціалістів, під час екстремальних ситуацій, значна частина людей гине не від прямого удару обставин, а від розгубленості,страху та паніки. Що ж таке паніка? Послухайте казку.

Казка про Пана

Старогрецького бога лісів і гаїв звали Пан. На жаль, він був дуже непривабливим: увесь укритий цупким звірячим волоссям - шерстю, з рогами, козлячими копитами і хвостом, з кривим носом і бородою. Його вигляд відштовхував не тільки людей, але й інших богів. Через це загнав його Зевс у ліс, под. пан був дуже добрим: він любив музику і часто грав на сопілці, яку сам винайшов, доглядав і плекав природу, дбаючи про все живе. Одним словом, це був добрий і веселий бог. То чому ж саме його іменем назвали той жахливий стан, коли людина творить сама не відаючи що, часто на горе іншим і собі. Виявляється, Пан дуже сердився, коли тривожили його відпочинок Цілі ночі він ходив своїми копитами по скелях, чагарниках, продираючись крізь хащі, до крові обдираючи свою звірячу шкуру. Втомлений падав десь відпочити. А тут хтось будить. Кому це сподобається? От тоді Пан і виходив з себе. Схоплювався на ноги - копита, ставав ще страшнішим ревів так. Що гори здригалися, дерева виривалися з корінням. І хто чув цей несамовитий крик, тікав, не бачачи нічого перед собою, вдаряючись об дерева і скелі. Ось цей страх і назвали в честь Пана - панічним. А коротко - панікою.

 

 

 

 

 

doc
Додано
7 квітня 2019
Переглядів
2161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку