1
Одним із важливих напрямків превентивного виховання у шкільному просторі є питання збереження здоров’я учнівської молоді. Дане тренінгове заняття розроблено з метою розширення знань школярів про важливість здоров’я, формування активного розуміння поняття здорового способу життя, попередження виникнення шкідливих звичок.
Після цього уроку учні зможуть: пояснювати поняття "корисні" та "шкідливі" звички; усвідомлювати згубну дію на дитячий організм куріння, алкоголю та наркотиків; оцінювати свої вчинки та приймати рішення; обґрунтовувати поняття "здоровий спосіб життя"; працювати з інтерактивними вправами; взаємодіяти у групах, парах; набувати навичок самооцінювання та взаємооцінювання.
Саме використання сучасних педагогічних технологій ( інтегрована, ігрова, тренінгова, інформаційна, діалогова) підвищують інтерес учнів до навчання, пробуджують прагнення до пізнання, урізноманітнюють його зміст.
Ключовою компетентністю є екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
Рекомендовано для вчителів початкових класів, вихователів групи подовженого дня та батьків.
Застосування знань з різних предметів, такі як : «Основи здоров’я»,
« Фізична культура», « Природознавство», « Я у світі» підсилюють системність знань учнів, активізують методи навчання, орієнтують на застосуванні комплексних форм організації навчання, забезпечуючи єдність навчально-виховного процесу щодо здорового способу життя.
Тема. Година спілкування «Здоровий спосіб життя»
Мета: Виховувати у дітей ціннісне ставлення до власного здоров’я та стимулювати бажання дбати про нього; сприяти усвідомленню учням необхідності ведення здорового способу життя; нагадати корисні звички, які допоможуть зміцнити здоров’я; прищеплювати інтерес до знань фізичною культурою і спортом.
Обладнання: роз даткові матеріали, ілюстрації із зображенням людей, які дотримуються способу життя, фломастери, олівці, картки «так», «ні», стікери.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Усі сідайте тихо, тихо!
Домовляймось – не шуміти,
Працювати час настав.
Тож і ми марно часу не гаємо,
Про здоров’я урок починаємо!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Бесіда.
- Складіть із літер Д З О Р В’ О Я слово. (Здоров’я).
- Що таке здоров’я?
- Чи можете ви сказати про себе: « Я здоровий»?
2.Вправа «Мікрофон»
Свої відповіді починайте зі слів: « Я здоровий, тому що …».
3.Декламування віршів.
Хто здоровий, - той сміється,
Все йому в житті вдається.
Він долає всі вершини,
Це ж чудово для людини!
Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.
Хто здоровий – не сумує,
Над загадками мудрує,
Він сміливо в світ іде
Й за собою в світ веде!
Бо здоров’я – це прекрасно,
Здорово, чудово, ясно!
І доступні для людини
Вісі дороги і стежини!
Зрозуміло, всім відомо,
Як приємно бути здоровим,
Тільки треба знати,
Як здоровим стати.
- Що треба робити, щоб бути здоровим?
- Чому необхідно берегти здоров’я?
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні ми розглянемо здоров’я як стан людини, коли в неї відсутнє будь-яке нездужання, коли вона має гарний настрій, задоволена своїм життям.
- Поговоримо також про те, як потрібно зміцнювати здоров’я та оберігати його.
ІV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
- Що допоможе вам зростати здоровим?
1.Конкурс «Хто більше?»
- На першій парті кожного ряду лежить чистий аркуш паперу. Ви по черзі пишіть на ньому слова, що стосуються здоров’я. Наприклад: режим, загартовування, зарядка, спорт.
- Передавайте аркуш на наступну парту після того як учні, що сидять за однією партою, запишуть кожен по слові. Перемагає ряд, який закінчить завдання найшвидше і запише найбільшу кількість слів, що відповідатимуть темі. ( учні виконують завдання)
- Давайте прочитаємо слова, які ви записали на аркуші, і визначимо ряд 0 переможець. Із цих слів, що стосуються здоров’я, складемо «асоціативний кущ».
2.Слово вчителя.
- Народна мудрість каже: « Без здоров’я немає щастя немає щастя. І найбільше в світі багатство – це здоров’я».
- Я ви розумієте цю мудрість? ( Відповіді дітей).
- Правда, здоров’я – всьому голова. Коли людина здорова, то вона дужа, весела, красива, сильна, витривала, смілива, тому що вона себе прекрасно почуває і може наполегливо працювати, навчатись, може робити те, що їй до душі, займатись улюбленою справою. А коли щось болить, то сили немає, радості також, бо всі думки про одне – позбутись болю. Отже, бажаю всім доброго здоров’я! Будьте щасливі й радісні.
- А як же берегти своє здоров’я? ( Думки дітей).
- Берегти своє здоров’я – це означає вести здоровий і активний спосіб життя: робити зарядку, ходити в походи, займатись посильною фізичною працею, відвідувати спортивні секції, любити і дотримуватись чистоти, тому що чистота – запорука здоров’я. А ще виробляти в собі добрі, корисні звички, позбавлятись та уникати поганих, шкідливих.
- Давайте пригадаємо, які звички корисні, а які – шкідливі? ( Діти наводять приклади).
- Треба добре знати і завжди дотримуватись правил поведінки, які ви всі вивчали на уроках з основ здоров’я, щоб уникнути неприємностей і нещасних випадків. Ми любимо життя за те, що можемо насолоджуватися красою природи, радіти зустрічам із друзями, щодня дізнаватися про щось нове у світі, який нас оточує. Ваше життя тільки-но починається, і воно сповнене надіями та планами.
- Що потрібно для того, щоб ці плани здійснилися?
- Розшифруйте запис, прочитавши кожне зі слів ззаду наперед:
ИТСЕВ ЙИВОРОДЗ БІСОПС ЯТТИЖ
(ВЕСТИ ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ)
- Давайте з’ясуємо, що ж таке здоровий спосіб життя?
(перегляд відеоматеріалів про «Здоровий спосіб життя»)
3.Фізхвилинка.
V. Закріплення та осмислення нового матеріалу.
1.Робота з роздатковим матеріалом.
- Подивіться на малюнки. Що негативно впливає на здоров’я?
2.Ігрова вправа «Так чи Ні».
Збереженню здоров’я сприяють…
(Діти сигналізують картками).
Байдужість, взаєморозуміння у сім’ї, добра праця, активний відпочинок, ранкова гімнастика, ледачість, паління, чистота тіла, раціональне харчування, шкідливі звички, неврівноваженість, тривалий перегляд телевізору.
3.Вправа « Закінчи речення» ( практична робота на картках).
- Об’єднайтеся в групи. Виконайте завдання на картках, на основі ваших знань.
1 група
Закінчи речення.
Для здоров’я корисно багато…
- гуляти на …;
- уживати корисну …;
- бути …;
- відмовлятися від …
2 група
Закінчи речення.
Здоровий спосіб життя – це дотримання …;
- правильне …;
- щоденні заняття … і …,
- рухливими …;
- активна …;
- відсутність шкідливих …;
- у спілкуванні з оточуючими …
Висновок.
Допомагають зміцнити здоров’я … ігри, наприклад: … Слід уникати … звичок, які руйнують здоров’я, наприклад: … Щоб зберегти здоров’я, необхідно доглядати за собою, а саме: …
4.Обговорення ситуацій.
- Які б поради ви б дали дітям у таких ситуаціях?
1) Микола дуже любить дивитися телепередачі. Він витрачає на це чотири години на день.
2) Наталка прийшла на день народження до своєї подруги. Вона так зраділа солодощам, що з’їла їх набагато більше, ніж потребує її організм.
- Що важливого ви порадите своїм одноліткам?
5.Створення колажу.
Об’єднайтеся у групи за кольором фігур. Використайте малюнки з журналів, олівці та маркери для створення колажів.
6.Презентація робіт.
VІ. Підсумок уроку.
- Що важливого було на уроці?
- Як ви думаєте, що означає вести здоровий спосіб життя?
Список використаних джерел
1. Будна Н.О. Уроки з курсу «Основи здоров’я». 3 кл. : Посібник для вчителя. [Текст] / Н.О. Будна, Ж.А. Голінщак – Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2003.
2. Воронцова Т.В. Основи здоров’я. 6 клас: Посібник для вчителя [Текст] / Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко. – К. : Алатон, 2008.
3. Грецьких В.М. Основи здоров’я. 3 клас: Плани-конспекти уроків [Текст] / В.М. Грецьких. — Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2006.
4. Погорелова С.М. Я і Україна. Навколишній світ: Матеріали до уроків у 3 класі [Текст] / С.М. Погорелова, В.А. Тетьоркіна. — Харків : Веста: Видавництво «Ранок», 2002.