Готуємося до ЗНО. Узагальнення вивченого про прикметник. Теорія і практика.

Про матеріал

Готуємося до зовнішнього незалежного оцінювання в 11 класі. "Узагальнення вивченого про прикметник. Теорія і практика". Сподіваюся, що цей матеріал допоможе учням швидко та якісно повторити вивчене.

Перегляд файлу

ЗНО. Українська мова

ПРИКМЕТНИК

 

Прикметник – це самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета або його належність комусь і відповідає на питання який?, чий? (зелений, мудрий, сміливий, мамин, батьків).

Змінюється: за родами, числами й відмінками. У множині рід не визначається.

Початкова форма: Н.в. одн. ч.р.: рідний, Оксанин.

 

Тестове завдання 1. Прикметником серед запропонованих слів є

А здалека

Б замолоду

В далека

Г востаннє

Тестове завдання 2. Усі слова – прикметники, ОКРІМ

А високі

Б найкращі

В велетенські

Г наодинці

Тестове завдання 3. Прикметник чоловічого роду є в реченні

А Дзвенять у відрах крижані кружальця.

Б У пахучій хмарі дощової глиці стоїть туман, як небо на землі.

В Моє нечуване терпіння іще ніхто не переміг.

Г Опускаюсь на землю, на сивий глобус капусти.

 

СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ПРИКМЕТНИКА

  •                 означення
  •                 підмет
  •                 іменна частина складеного іменного присудка

 

Завдання 1. Визначити синтаксичну роль виділених прикметників.

Над лісом раптом запанувала абсолютна тиша. Художник створив чудове полотно. Білий – колір чистоти. Яка важка у вічності хода! Ти гордий на своїй землі.  Голос ніжний у вербової сопілки.

 

Тестове завдання 4. Прикметник виконує роль присудка.

А Срібний дощик іти не перестане.

Б Дубовий Нестор дивиться крізь ральці на білі вальси радісних беріз.

В Яка важка у вічності хода!

Г Малі озерця блискають незлісно.

 

ЯКІСНІ, ВІДНОСНІ І ПРИСВІЙНІ ПРИКМЕТНИКИ

 

Прикметники за значенням поділяються на три розряди: якісні, відносні і присвійні.

 

Як розрізнити?

Можна додати слово

«дуже»

 

                          Так                                                              Ні

 

                      якісний                                      питання чий? чия? чиє? чиї?

      (сильний – дуже сильний)                        

                                                                           Так                                       Ні

 

                                                                     Присвійний                         Відносний

                                                                  (мамин, татів)                    (дерев′яний)

                                                                 (суф. –ин(-ін,-їн);                  (суф. -ськ-,

                                                             -ів(-їв),які чергуються                       -зьк-,           

                                                             з -ов(-ев,-єв))                                        -цьк...

 

Завдання 2. Визначити розряд прикметників.

          Широкий, сміливий, мідний, розумний, Тетянин, охайний, український, лагідний, учнівський, батьківський, батьків, Петрів, спортивний, козацький, тижневий, дотепний, сусідчин, сусідський.             

Тестове завдання 5. Усі прикметники відносні.

А берестяний, річний, фізичний, батьківський

Б відомий, світовий, публічний, мамин

В молочний, кислий, грамотний, доньчин

Г мідний, вовняний, піщаний, батьків

 

 

Запам'ятати! Прикметники можуть переходити з одного розряду за значенням до іншого.

1. Якісні переходять у відносні:

                                      Білий лебідь -  біла раса

2. Відносні переходять у якісні:

                                      Золотий злиток – золотий син

3. Присвійні переходять у якісні:

                                       Ведмежа лапа – ведмежа послуга

 

Завдання 3. Визначити розряд прикметників.


Барвінкові очі - ____________

Кам′яна огорожа - ________

Залізна воля - _____________

Солодкий голос - __________

Скляний посуд - ___________

Медові очі - _______________

Оксамитові брови - ________

Вовчі закони - _____________

Сонячний погляд - _________

Спортивний одяг - _________

Лисяча посмішка - _________

Спортивна хватка - _______

Лебедине пір′я - ___________

Заяча нора - ______________

Лебедина хода - ___________

Ведмежий слід - ___________

Заяча душа - ______________

Лебедина пісня - ___________

Франкові твори - __________

Районна газета - __________


 

Тестове завдання 6. Перехід прикметника із однієї групи в іншу відбувся у словосполученні.

А бурштиновий браслет

Б бурштиновий мед

В бурштинові прикраси

Г бурштинова кімната

 

СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИКМЕТНИКІВ

 

Якісні прикметники мають вищий і найвищий ступені порівняння.

 

        ВИЩИЙ                                                     НАЙВИЩИЙ

 

Проста форма    Складена форма             Проста форма    Складена форма

 

Суф. -ш-, -іш-          більш (менш)            Префікс най- до          Найбільш

Смачніший       Більш(менш) смачний     вищ. ступ. порівн.       (найменш)

                                                                Найсмачніший           Найбільш                                                                

                                                                                               смачний

 

 Просту форму найвищого ступеня порівняння можна утворювати, додаючи префікси щонай-, якнай-: щонайсмачніший, якнайсмачніший.

Найвищий ступінь порівняння прикметників можна також утворювати додаванням до вищого ступеня слів: за всіх, над усе (сильніший за всіх, дорожчий над усе).

 

НЕ УТВОРЮЮТЬ СТУПЕНІВ ПОРІВНЯННЯ

ТАКІ ЯКІСНІ ПРИКМЕТНИКИ

1. Означають обсолютний поріг вияву ознаки: німий, босий, мертвий, лисий, сліпий.

2. Означають колір від назв фруктів та овочів: вишневий, персиковий,бурячковий, патисоновий.

3. Означають масті тварин: вороний (чорний), буланий (сірий або пісочний), гнідий (червоно-коричневий).

4. Прикметники з префіксами пре- та суфіксами -ущ-(-ющ-), -анн-   (-янн-), -енн-, -езн-: предобрий, значущий, нездоланний, височенний, довжелезний.

5. Зменшено-пестливі слова: низенький, низесенький, вузюсінький.

 

 

Завдання 4. Утворити ступені порівняння прикметників.

Веселий - _____________________________________________________

Живий - ______________________________________________________

Широкий - ____________________________________________________

Чорний - _____________________________________________________

Малиновий - __________________________________________________

Великий - _____________________________________________________

Малий - ______________________________________________________

Добренький - __________________________________________________

Поганий - ____________________________________________________

Гарний - _____________________________________________________

 

Тестове завдання 7. Ступені порівняння можна утворити від усіх прикметників, ОКРІМ

А чистий

Б здоровий

В зелений

Г смачний

Тестове завдання 8. Усі прикметники творять ступені порівняння від інших основ.

А прозорий, страшний, скромний

Б свіжий, молодий, дешевий

В великий, поганий, гарний

Г щирий, високий, гіркий

Тестове завдання 9. Ступінь порівняння утворено неправильно.

А червоніший, найменш важливий

Б якнайнижчий, менш відомий

В щонайкраще, тонший

Г самий дорослий, більш талановитіший

 

Завдання 5. Виправити помилки в реченнях.

У долинах річок клімат більш сприятливіший для землеробства. Задача розв′язана самим простим способом. Цей вид спорту найбільше травматичний. Я не пробігав більш довшої дистанції. Ця новобудова великіша за попередню. Мої батьки самі найкращі. Усім відомо, що материнська любов – сама безкорисливіша. Найбільш найдорожча для мене моя сім’я. Мама – моя сама вірна порадниця. Найбільш улюбленіше заняття у нас з татом – розгадування кросвордів. Найсолодкий сон – під бабусину казку.

ПОВНІ Й КОРОТКІ ФОРМИ ПРИКМЕТНИКІВ

Якісні прикметники бувають повні (зелений, ясний, повний, винний, радий) і короткі (зелен, ясен, повен, винен, рад).

Короткі не змінюються ні за родами, ні за числами, ні за відмінками. Вони вживаються лише у формі Н.в одн.чол.роду.

Повні прикметники мають стягнену (молода, молоде, молоді) і нестягнену (молодая, молодеє, молодії) форми. Найчастіше вони зустрічаються в народній поезії та етнографії.

 

Тестове завдання 10. Виділіть речення із коротким прикметником.

А Хотіла б я вийти у чистеє поле.

Б Є приказка весела: їж, коли роток свіж.

В З тітчиного садка роздавався тихий Івасів голос.

Г Молодая дівчинонька в садочок виходить.

 

ПРИКМЕТНИКИ ТВЕРДОЇ ТА М'ЯКОЇ ГРУП

 

Тверда група:

- прикметники, які мають закінчення -ий: вразливий, добрий, молодший, найкращий;

- всі присвійні прикметники: Наталчин, батьків;

- короткі форми прикметників: годен, рад, жив.

М′яка група:

- прикметники, які мають закінчення -ій: майбутній, новітній, останній, безкраїй.

 

Запам′ятати! Складні прикметники з другою частиною -лиций мають мішану систему відмінкових закінчень.

 

Завдання 6. Визначити групу прикметників.

Працьовитому, давнім, чесного, сторонньому, безмежного, середня, батьків, Надіїного, Андріїв, білолиций, сизим, ближчого, найвідоміший, міському, безшиїй, повнолицьому, безкрайого.

 

Тестове завдання 11. Усі слова – прикметники м'якої групи.

А правильні, зимні, суботні, древні

Б торішні, західні, присутні, могутні

В художні, ближні, середні, нижні

Г братні, вологі, терпкі, достатні

Тестове завдання 12. Усі слова – прикметники твердої групи.

А дорожні, довколишні, братні, ранні

Б досвідчені, природні, дотепні, каламутні

В городні, внутрішні, середні, завтрашні

Г важкі, живі, суботні, криві

НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ

РАЗОМ:

1. Без не не вживаються: недбалий, неозорий.

2. До прикметника можна додати синонім без не: невеликий – малий.

ЗАВЖДИ РАЗОМ:

з префіксом недо-: недовчений, недопечений.

 

ОКРЕМО:

1. У реченні є протиставлення: не ледачий, а працьовитий.

2. Прикметник виконує роль присудка: Я тут не мамотній.

 

 

Завдання 7. Записати правильно прикметники.

Не/щадний; не/знайомий; не/залежний; не/рвовий; річка не/широка; не/легкий, а важкий; не/веселий, а сумний; не/охайний; день не/веселий; не/культурний; не/зламний; не/добрий, а злий; герой не/відомий; не/свіжий; не/справжній; не/впинний; не/мічний; не/гайний; не/нависний; не/дбалий; не/власна, а чужа доля; годинник не/дорогий, не/дорогий годинник.

 

Тестове завдання 13. Усі прикметники пишуться з НЕ окремо.

А не/високий, а низький, не/розумний, не/зворушний

Б не/велика, не/видющий, зовсім не/шкідливий

В абсолютно не/цікава, нікому не/зрозуміле, він не/винуватий

Г не/привітний, не/досяжний, не/старий, а молодий

 

-Н- І -НН- У ПРИКМЕТНИКАХ

ПИШЕМО -НН-:

1. Якщо прикметник утворено від іменника з коренем на -н-: лимон – лимонний.

2. У наголошених прикметникових суфіксах -енн-(ий), -анн-(ий), -янн-(ий):: здорове'нний, невблага'нний, страше'нний, незрівня'нний, незліче'нний.

3. У прикметниках-старослов’янізмах: огненний, благословенний, блаженний, окаянний, священний, мерзенний.

ПИШЕМО -Н-:

1. У прикметникових суфіксах -н-, якщо основа закінчується на будь-який інший звук, крім : реформа - реформений, дерево - дерев’яний.

3. У прикметниках, утворених від іменників додаванням -ан-, -ен-, -ян-, -ин-, -їн-, -он- до основи іменників: нездо'ланий, незрі'вняний, неоці'нений, гречаний, царствений, пташиний, солоний, скляний, солов'їний.

Порівняти: Нездо'ланий - нездола'нний, неоці'нений - неоціне'нний, неприми'рений - непримире'нний.

 

 

 

Завдання 8. На місці крапок уставити, де потрібно, літеру н.

Люби життя у боротьбі щоден..ій. Дала Вкраїна крила соколин..і. Не марнуй хвилин безцін..их! Пташин..им дзвоном повниться земля. Відійшла журавлин..а пора, відлетіли з озеречка остан..і качки. Пригадуєте коропин..ий став у Сосонці? Загула невпин..а пісня. Старовин..у пісню мати вишиває голоском.  Неба Вкраїни бездон..ая чаша.

 

Тестове завдання 14. Усі прикметники пишуться з однією літерою               -Н-.

А безталан…ий, солом'ян…ий, вікон…ий

Б безімен….ий, бездоган…ий, пташин…ий

В буквен…ий, бджолин…ий, тополин…ий

Г коноплян…ий, лебедин…ий, здоровен…ий

 

Тестове завдання 15. Усі прикметники пишуться з двома літерами               -НН-.

А вовнян…ий, соколин…ий, страшен…ий

Б лимон…ий, орлин…ий, качин…ий

В невблага'н…ий, пшонян…ий, благословен…ий

Г істин…ий, машин…ий, старан…ий

 

 

НАПИСАННЯ СКЛАДНИХ ПРИКМЕТНИКІВ

ЧЕРЕЗ ДЕФІС АБО РАЗОМ

ЧЕРЕЗ ДЕФІС:

1. Утворені поєднанням незалежних слів (між ними можна вставити сполучник і): українсько-білоруський (український і білоруський), мовно-літературний (мовний і літературний);

2. Означають поєднання смаків, кольорів або відтінків кольорів: кисло-солодкий, синьо-жовтий, світло-зелений.

Запам′ятати! Слова жовтогарячий, чевоногарячий пишемо разом, бо вони означають колір, а не поєднання кольорів.

РАЗОМ :

1. Утворені від головного і залежного слова словосполучення (між ними не можна вставити сполучник і): народнопісенний (народна пісня), західноєвропейський (Західна Європа), білозубий (білі зуби).

2. Першою частиною яких є числівник: триповерховий, шестизначний.

 

Завдання 9. Записати правильно складні прикметники.

Українсько/французький, навчально/виховний, північно/західний, паровозо/будівний, залізо/плавильний, темно/зелений, три/колірний, ясно/червоний, чорно/білий, семи/поверховий, каро/окий, ясно/голубий.

Завдання 10. Від кожної пари слів утворити складні прикметники.

Сиве волосся – ________________________________________________

південь і захід – _______________________________________________

пливти водою – _______________________________________________

п'ять днів – ___________________________________________________

фізика і математика – __________________________________________

білий і рожевий – ______________________________________________

легкі крила – __________________________________________________

гірські лижі  - _________________________________________________

легка атлетика - _______________________________________________

хліб і булка - _________________________________________________

вічна зелень - _________________________________________________

м′ясо і молоко - _______________________________________________

шість значень - ________________________________________________

темний червоний - _____________________________________________

Тестове завдання 16. Усі прикметники пишуться через дефіс.

А прозоро/жовті, сіро/зелений, дво/поверховий

Б широко/плечий, сліпучо/білий, рожево/блакитний

В науково/дослідний, круто/рогий, двохсот/тонний

Г кисло/солодкий, зелено/білий, північно/західний

 

Тестове завдання 17. Усі складні прикметники пишуться разом.

А східно/український, кисло/молочний, біло/сніжний

Б світло/голубий, мовно/літературний, сніжно/білий

В тьмяно/сталевий, північно/східний, глухо/німий

Г хіміко/біологічний, радіо/фізичний, західно/український

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Київський приватний ліцей українства КПЛУ
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гречуха Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Циганкова Ольга Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
11800
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку