Готуємося до ЗНО. Узагальнення вивченого про займенник. Теорія і практика.

Про матеріал

Готуємося до зовнішнього незалежного оцінювання в 11 класі. "Узагальнення вивченого про займенник. Теорія і практика". Сподіваюся, що цей матеріал допоможе учням швидко та якісно повторити вивчене.

Перегляд файлу

ЗНО. Українська мова

 

ЗАЙМЕННИК

(вказує на предмет, ознаку або кількість, не називаючи їх)

 

ВІДПОВІДАЄ на питання:

 

іменника                  прикметника                          числівника

хто? що?                    який? чий?                               скільки?

 

вони, ніщо                    той, всякий                               стільки

 

 

РОЗРЯДИ ЗАЙМЕННИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ

 

Особові: я, ми – 1 особа; ти, ви – 2 особа; він, вона, воно,    вони – 3 особа.

Зворотний: себе (нема Н. в.).

Питальні: хто? що? який? чий? котрий? скільки? (тільки в питальних реченнях).

Відносні: хто, що, який, чий, котрий, скільки (для зв′язку частин складного речення).

Присвійні: мій, твій, наш, ваш, свій, їхній, його, її.

Вказівні: цей(оцей), той (отой), такий(отакий), сей, стільки.

Означальні: весь, всякий, сам, кожний, самий, інший, жодний (жоден).

Неозначені: абихто, дещо, щось, будь-який, казна-чий, хтозна- котрий, скільки-небудь.

Заперечні: ніщо, аніщо, ніхто, аніхто, ніякий, аніякий, нічий, анічий, ніскільки, аніскільки.

 

Завдання 1. Підкреслити займенники, визначити розряд.

Усяка травичка на своєму корені росте. В небі стільки зірочок!  Скільки в полі копичок? Гречана каша хвалилася, ніби вона з маслом родилася. Ніщо у світі не пропадає даремно. Не одна у світі криниця, можна з абиякої напитися. Син мій, а розум у нього свій. Про когось іншого в нього промова, а про себе жодного слова.

 

Завдання 2. Підкреслити питальні займенники однією лінією, а відносні — двома.

Згадалося, який хороший був день, скільки пісень звучало. Добре жить тому, чия душа і дума добро навчилися любить. Хто людей питає, той і розум має. Чия ця дівчинка дзвінкоголоса? Книга й школа — що є глибше, як з наукою дружить? І я згадав своє село. Кого я там покинув? Хто ця жінка, чим вона стривожена, звідки вона і чому не знає шляху до повітового міста?

 

Тестове завдання 1. Займенниками є всі слова рядка.

А себе, абищо, якось, якась

Б вам, мені, учора, хто

В добре, чий, мене, казна-чого

Г воно, я, жоден, скільки

Тестове завдання 2. Займенник є в реченні.

А Дубовий Нестор дивиться крізь пальці на білі вальси радісних беріз.

Б Стоїть у ружах золота колиска, блакитні вії хата підніма.

В А місяць такий же: і молодик, і повен.

Г Вечірнє сонце, дякую за день.

Тестове завдання 3. До одного розряду належать займенники.

А ти, ви, вони, твій

Б чий, який, скільки, ніякий

В наш, ваш, твій, собі

Г хтось, деякий, хто-небудь, абищо

 

МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ ЗАЙМЕННИКА

Усі займенники змінюються за відмінками, співвідносні з прикметниками можуть мати ознаки роду й числа.

 

1. Рід (якщо є): чоловічий,  жіночий, середній

Завдання 3. Визначити рід.

Вона, наш, анічия, котра, воно, себе, котре, наша, котрий, моя,  мій, моє, він, анічий, анічиє, наше.

 

2. Число (якщо є): однина, множина

Завдання 4. Визначити число.

Весь, вся, котрийсь, все, ми, цей, ці, всі, я, вони, ти, інший, ваші, їхня.

3. Відмінок:

Називний: хто? що?

Родовий: кого? чого?

Давальний: кому? чому?

Знахідний: кого? що?

Орудний: ким? чим?

Місцевий: (на) кому? (на) чому?

 

Завдання 5. Провідміняти займенники: я, ти, ми, він, вони, себе.

Н. в.______________________________________________________

Р. в.______________________________________________________

Д. в.______________________________________________________

Зн. в._____________________________________________________

О. в.______________________________________________________

М. в.______________________________________________________

 

Завдання 6. Поставити особові займенники в потрібній формі.

Ти (він) борони від собак, а він (ти) покаже кулак.

Риба ще в річці, а він до (вона) петрушку крише.

Ти (він) “стрижене”, він (ти) “голене”.

Говорити до (він) – як горохом об стіну.

Сердиться, ніби (він) пес ковбасу з’їв.

З (він) користі – як з чорта смальцю.

Про (він) вже й сови гудуть.

Спитав у (він), передав через (вони), глянув (вона) у вічі, прийшла до (вона), перед (він), люблю (вони), сміявся з (вони), бачилась із (вони), збудив (вона), згадав про (він), надіявся на (вони), допоможу (вона), в'ється над (воно), зв'язок з (вони), усміхнувся до (він), звільнили (він), переказав через (вона).

Завдання 7. Визначити відмінок зворотного займенника у фразеологізмах.

Собі на умі, дати собі раду, само собою зрозуміло, сам собі пан, показати себе, відчути на собі, себе не пам'ятати, бути не в собі, сам не при собі, сушити собі голову, та й ні гадки собі, ціну собі знати, шукати себе, набивати собі ціну.

 

Тестове завдання 4. Тільки за відмінками змінюються займенники.

А абикому, такий, інший

Б ніхто, ніскільки, ніякий

В абикому, ні на чому, чого-небудь

Г жодний, котрийсь, абихто

Тестове завдання 5. Правильно вжито відмінкову форму займенника.

А зрадіти за його

Б завітати до їх

В розповісти про його

Г про його досягнення

Тестове завдання 6. Помилку в написанні особового займенника допущено в реченні.

А Ласкавий легіт, але що в ньому, коли з пустелі віє він?

Б У нього дуже довге огудиння. Яке повзе по всьому городі.

В Вони і віз би були з'їли, так ми на йому сиділи.

Г Одягла їх осінь у нову обнову.

Тестове завдання 7. Зворотний займенник у родовому відмінку є в реченні.

А Тими співами новими я себе розколишу.

Б  У собі шукай справжніх благ.

В Щоб себе переконати, мушу сто волів впрягати.

Г Збери всередині себе свої думки.

 

СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ЗАЙМЕННИКІВ

У реченні займенник може бути тим же членом речення, що й іменник, прикметник, числівник.

 

Завдання 8. Підкреслити займенники як члени речення.

Вчора я ходив у школу. Зараз розповім про свої плани. Трохи заробив собі грошей. Ці дівчатка не з нашого класу. Розуміння шукайте в собі. Ти сьогодні ніякий. Хтось зазирнув у вікно. Ми просто йшли. Перечитую твої листи. У нього стільки правди, як у решеті води.

Тестове завдання 8. Займенник виконує роль додатка в усіх реченнях, ОКРІМ

А Зіграй мені осінній плач калини, зіграй усе, що я тебе прошу.

Б За чужим хмелем що-небудь змелем!

В Нехай в лице мені осінній вітер віє.

Г Часом так, хтозна-чого він сердиться.

 

 

ПРАВОПИС ЗАЙМЕННИКІВ

 

НАПИСАННЯ НЕОЗНАЧЕНИХ ЗАЙМЕННИКІВ

 

                Разом                                                Через дефіс

 

                 Аби-                       хто                      казна-

                 де-                          що                       хтозна-

                -сь-                          який                    бозна-

                                                чий                       будь-  

                                                котрий               -небудь-                                           

                                                скільки

 

Окремо: якщо між часткою і займенником є прийменник, то всі три слова пишуться окремо (будь для кого, аби з ким, хтозна в чому).

НАПИСАННЯ ЗАПЕРЕЧНИХ ЗАЙМЕННИКІВ

Заперечні займенники з ні- пишемо разом ( ніхто, ніщо, ніякий...). Проте якщо між часткою і займенником є прийменник, то всі три слова пишуться окремо (ні в якому, ні для чого, ні для кого).

 

Завдання 8. Записати правильно займенники.

(Що) небудь, (кого) небудь, (ні) (до) чого, (ні) чий, (де) хто, (де) ким, (аби) як, (аби) хто, який (сь), (де) чийого, (ні) який, (ні) ким, (ні) хто, (ні) (за) що, (ні) кому, (ні) чим, (казна) де, (казна) хто, (хтозна) кому, (хтозна) скільки, (ні) (від) кого, хто (небудь), який (небудь), (будь) де, (будь) що.

 

Тести для самоконтролю. Правопис

1. Позначте рядок, у якому всі неозначені займенники треба писати через дефіс

А бозна/скількох, казна/чийого, будь/скільки, де/чим

Б бозна/якому, аби/який, казна/що, хто/небудь, казна/в/кого

В якого/небудь, хтозна/кого, будь/котрий, казна/з/ким

Г будь/котрими, що/небудь, хтозна/яких, бозна/які

2. Позначте рядок, у якому всі займенники треба писати окремо

А ні/до/кого, із/хтозна/яким, на/ні/що, ні/про/що

Б будь/на/кому, де/в/кого, аби/з/ким, хтозна/з/чиїм

В будь/на/чому, у/якому/небудь, хтозна/в/чиєму, чий/небудь

Г будь/до/кого, до/будь/кого, де/в/кого, в/де/кого

3. У якому рядку всі займенники треба писати разом

А де/ким, ні/кого, ні/скількома, аби/якими

Б з/ні/якого, аби/хто, ні/у/скількох, де/котрим

В у/кого/небудь, ні/хто, у/де/чому, з/ні/котрим

Г з/будь/ким, аби/якому, ні/чиїм, аби/котрий

4. У якому рядку всі займенники написано правильно

А будь-кого, нічий, що-небудь, аби-що

Б будь з ким, де-яких, дехто, який-небудь

В дечиїх, будь-чий, ні до кого, казна-хто

Г ніщо, ніякими, аби-кого, де з ким

5. У якому рядку ні з заперечними займенниками треба писати окремо

А ні/яким, ні/до/чого, ні/з/котрим, ні/в/чому

Б ні/в/котрому, ні/до/кого, ні/з/чим, ні/з/яким

В ні/в/кого, ні/з/ким, ні/хто, ні/за/що

Г ні/котрий, ні/у/скількох, ні/в/чому, ні/до/якого.

6. У якому рядку ні з заперечними займенниками треба писати разом

А ні/який, ні/на/що, ні/хто, ні/чого

Б ні/чийого, ні/хто, ні/до/кого, у ні/чому

В ні/скількох, ні/чому, ні/для/кого, ні/ким

Г ні/якими, ні/чиїм, ні/скільки, ні/котрого

7. У якому рядку всі займенники пишуть через дефіс

А будь/кого, чим/небудь, де/з/кого, казна/чиє

Б хтозна/чиї, будь/що, чим/небудь, казна/чого

В будь/хто, чим/небудь, будь/з/якою, казна/чий

Г казна/чий, будь/чим, скільки/небудь, хтозна/до/кого

8. Позначте рядок, у якому всі займенники написано правильно

А ніщо, нізчим, нічого, ніякого

Б ні за що, ні в кого, ніскільки, нідоякого

В будь-хто, дечиїх, ніскільки, казна-чим

Г декотрі, будь-що, скільки-небудь, бознахто

9. Позначте рядок, у якому всі займенники написано правильно

А що-будь, де з ким, чого-небудь, котромусь

Б ніякий, на чому-будь, девкого, анічий

В здеким, хтозна в який, будь-хто, казна з ким

Г ні до чийого, де на кому, за будь яких, ніякий

10. Помилку при написанні складних займенників допущено в рядку

А ні з ким, хтозна-якою, казна-що, будь-ким

Б нічиїх, ні з якого, дечим, абикого

В від абиякого, декотрий, до когось, з чиїм-небудь

Г аби-що, ніхто, хтось, дехто

 

ПРАВИЛЬНО БУДУЄМО РЕЧЕННЯ

Редагування

Завдання 9. Відредагуйте речення, використовуючи займенники, уникаючи повторення слів.

1. Тарас Шевченко — великий український поет. Поет народився в селі Моринцях на Київщині.

2. Наш клас посадив п'ятнадцять яблунь, а третій клас — п'ятнадцять груш.

3. Зацвіли червоні піони. Червоний колір радує всіх.

Завдання 10. Виправте неправильно побудовані речення, уникаючи двозначності.

1. У неділю Лариса зустрічатиме свою маму. Вона буде у червоній сукні.

_____________________________________________________

2. Ми підійшли до клумби школи, навколо якої росли дерева. ____________________________________________________________________________________________________________________

3. Раптом заєць наскочив на вовка. Він злякався і почав тікати. ____________________________________________________________________________________________________________________

4. Панночку доглядала Устя. Вона її била й штовхала. ____________________________________________________________________________________________________________________

5. Коли  хлопець  розмовляв  з  незнайомим, він  йому  не   повірив. ____________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО

1. Граматично правильне продовження речення «Вітаємо зі святом …» наведено в рядку

А Першим вереснем

Б Першим вересням

В Першого вересня

Г Першим вересня

2. Граматично правильно утворено словосполучення

А пробачте мене

Б котра година

В дякую вас

Г хворіти грипом

3. Закінчення  має іменник у рядку

А обидві дівчин..

Б півтора тижн..

В три лікар..

Г два муляр..

Д чотири секунд..

4. Помилку у творенні ступенів порівняння прикметників допущено в рядку

А ближчий, більш гарячіший

Б добріший, найменш удалий

В цікавіший, якнайдорожчий

Г нужчий, найменш потрібний

Д коротший, щонайкращий

5. Правильно поєднано іменник з числівником у рядку

А два кошеня

Б три мільйона

В вісім кілограм

Г чотири лимони

6. Неправильно утворено форму слова у варіанті

А познімали пальта

Б у чистім полі

В найбільш новіший

Г стежачи за дітьми

7. Правильно поєднано іменник з числівником у рядку

А обидва хлопця

Б чотири поверха

В три десятих метри

Г два випускники

Д сто два клена

8. Граматичну помилку допущено в рядку

А обрати нелегкий шлях

Б запобігати руйнування

В захворіти на бронхіт

Г ігнорувати зауваження

Д відправити листа

9. Форми ступенів порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка

А кругленький, смачний, щирий

Б красивий, яскравий, лисий

В широкий, гнідий, бадьорий

Г скромний, малий, солодкий

Д здоровенний, вигідний, злий

10. Граматично правильна відповідь на запитання «Котра година?»

А дванадцять тридцять

Б половина дев’ятої

В десять хвилин першої

Г без двадцяти десять

Д за п’ять одинадцята

11. Помилку в написанні імені по батькові допущено в рядку

А Тарасович, Євгенович, Юрійович

Б Віталієвич, Ігорович, Степанівна

В Андрійович, Миронівна, Васильович

Г Анатолійович, Микитович, Савівна

Д Григорович, Іллівна, Миколайович

12. Закінчення -ий має прикметник, утворений від слова

А дорога

Б торік

В зовні

Г учора

Д тривога

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Удод Ірина Володимирівна
    Дякую за корисний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 лютого 2018
Переглядів
13206
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку