Інтелектуально – психологічна гра «Брейн - ринг»
«Ми обираємо здоровий спосіб життя»
Мета: Виявити рівень знань учнів про шкідливість наркотиків, тютюну та алкоголю. Визначити їхнє ставлення до цих проблем; виховувати в учнів дбайливе ставлення до свого здоров’я, уміння контролювати свої вчинки.
Кількість учасників: 12 осіб
Час: від 45 хв. до 1 год.
Необхідні матеріали: Мелодії (фанфари, цокання годинника), набір карток з малюнками, мультимедійний проектор, запитання у формі слайдів. Плакат з зображенням органів дихання та анаграма. Кросворд.
Хід гри
Гра проходить у три гейми:
Кожний гейм складається з 3-4 – х завдань
1-й гейм – «Шкідливість тютюнопаління»
2-й гейм – «Шкідливість алкоголю»
3-й гейм – «Шкідливість наркотиків»
Завдання №1
«Далі, далі…»
Кожній команді ведучим задається серія запитань, на які потрібно відповісти за 1 хвилину. Виграє та з команд, котра за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання починається і закінчується звуковим сигналом.
Запитання для команди №1
1.Саме цінне, що є в людини. Його тривалість у курців скорочується в середньому на 17 років. (життя)
2. Одна з головних складових тютюну. (нікотин)
3. Прізвище мореплавця, котрий зробив дві речі відомі всьому світу – відкрив Америку та завіз до Європи тютюн. (Хр. Колумб)
4. Дуже страшна смертельна хвороба, котра у курців зустрічається в 30 разів частіше. Ніж серед тих, хто не палить, яка, чомусь, має таку ж назву як і представник типу членистоногих. (рак)
5. Дуже важливий внутрішній орган, котрий більше всього потерпає від паління. (легені)
6. Куріння – це звичка, якої легко позбутися? (ні)
7. Пасивне куріння набагато небезпечніше ніж активне куріння? (так)
8. Який мультиплікаційний герой, та з якого він мультфільму, від викурених 10 сигарет, позеленів, почервонів та посинів? (Вовк з м-ку «Ну, постривай»)
9. Чи можна продавати дітям, яким не виповнилося 18 років? (ні)
10. Про що йде мова? «… Затримує ріст, знижує гостроту зору, пам'ять. Зуби жовтіють і рано псуються?» (тютюнопаління)
11. Продовжіть прислів'я: «Бережи одяг, доки новий, а здоров'я поки... » (молодий)
12. Хто такий тютюнник? (торговець тютюном)
13. Найголовніший і найглобальніший вбивця, (тютюн)
14. Нікотин може призводити до виникнення раптових серцево-судинних катастроф - інфарктів міокарда, (так)
Запитання для команди №2.
1. До якої родини належить тютюн? (Родина пасльонових)
2. Звідки походить тютюн? (з Америки)
3. В якому столітті й хто завіз тютюн в Європу? (Хр. Колумб)
4. Який м'яч найважчий - футбольний, волейбольний, баскетбольний?
(баскедбольний)
5. Який цар відмінив заборону на тютюн і сприяв торгівлі, споживанню, вирощуванню? (Петро І)
6. Який одяг у західній Європі пов'язаний з тютюнопалінням?
(смокінг)
7. Які негативні наслідки вживання тютюну?
(захворювання легень, серця)
7. Однорідна рослина пасльонових, висушене листя якої подрібнюють і використовують для куріння. (тютюн)
8. Відомий казковий персонаж, що мав відношення до медицини?
(лікар А йбол ить)
9. Продовжить прислів'я : «Здоров'я за гроші... » (не купиш)
10. Яке слово зайве? Ранкова гімнастика, біг, сигарета, сміх, плавання; танці. (сигарета)
11. Чому курець завдає шкоди не тільки собі, а й оточуючим його людям? (тому що в тютюновому диму, що видихає курець міститься велика кількість шкідливих хім.. речовин, які попадають на легені здорової людини)
12. При відсутності цих речовин у їжі в організмі людини виникають захворювання - авітаміноз. (вітаміни)
13. Що відрізали людям які торгували тютюном у давнину в Москві
(носи)
14. Одна з найсильніших рослинних отрут, він складає основу тютюнового диму? (нікотин)
Завдання №2
«Найкращий інформатор»
Завдання: Кожна команда повинна обрати по одному учаснику, який буде виконувати завдання. Учень, якого обрали повинен прочитати інформацію про шкідливість тютюнопаління і подати її так щоб іншим було цікаво слухати і можна було зрозуміти, що тютюновий дим шкідливо впливає на організм людини. Водночас учень повинен показувати, як потрапляє дим в організм людини на плакаті де зображені легені людини.
Після прочитаної інформації, журі оцінює учасників за 5 - бальною системою. Після оцінювання психолог проводить завдання з командою.
Завдання для команди: Ви повинні відтворити суміш шкідливих речовин, які містяться в тютюновому димі у тій послідовності в якій вони були прочитані.
Зміст завдання
Тютюнопаління в наш час становить одну з найсерйозніших медико-соціальних проблем. Складність її вирішення - у г невідповідності стандартного відношення до паління в ' суспільстві та його дійсним значенням у руйнуванні здоров'я ' людей.
Тютюновий дим вдихається через рот або ніс. Він проходить через трахею та бронхи і потрапляє до легень. Тютюновий дим є сумішшю різних речовин: нікотину, чадного газу СО та дрібних крапель дьогтю. Нікотин є токсичною
речовиною, завдяки якій у людини виникає залежність від куріння. Дьоготь - це темна клейка речовина, яка осідає на внутрішніх стінах легень. Газ СО — це шкідлива речовина, що потрапляє через легені у кров. Він перешкоджає попаданню кисню у кров, через що всі частини тіла починають відчувати
кисневий голод. Від нестатку кисню швидко втомлюються м 'язи. Тому той, хто курить, втомлюється набагато швидше, аніж: той, хто не курить.
Тютюн - найголовніший і найглобальніший вбивця. Тобто кожних 8 секунд на земній кулі помирає людина з цієї причини. Якщо відношення до тютюнопаління не зміниться, то за прогнозами експертів у 2030 році з цієї причини буде помирати понад 10млн. чоловік.
Завдання №3
«Візьми закури!»
У цьому завданні вам з друзями треба буде розіграти сценку у ролях. Обери собі роль, яка тобі найбільше подобається.
Початок гри повинен бути незмінним. Після цього ви можете продовжувати її так, як забажаєте. Дуже важливо, щоб ви слідкували за тим, що говорить кожен з вас.
Сценка
Прочитай наступний текст
«Вітя, Петро, Світлана та Марина сидять на траві і розмовляють. Вітя закурює цигарку. Інші ніколи не курили і не хочуть цього робити. Вітя починає пропонувати всім закурити. Петро вирішив спробувати. Світлана та Марина не піддалися на вмовляння. Хлопчики почали дражнити Марину і говорити, що вона слабка і не курить через те, що їй не дозволяють батьки. Світлана вирішила допомогти Марині і говорить: «Вона сама знає, що їй робити». Таким чином, виникло дві партії і...»
Ролі:
Вітя хвалькуватий та самовпевнений, часто не замислюється н своїми діями. Він курить тому, що курить його старший брат.
Петро - новачок у класі. Він хотів би подружитися з Вітею. Також: йому дуже подобається Світлана. Одначе він знає, що куріння - це погана звичка.
Світлана живе в сусідній квартирі з Вітею і знає його хвалькуватість.
Марина - краща подруга Світлани. Вона більш сором 'язлива, аніж її подруга. їй не подобається куріння.
Завдання:
- Розподіліть ролі. Спробуйте увійти у свої ролі.
- Почніть гру. Спочатку зіграйте запропонований початок, а потім вигадайте продовження до нього.
- Коли скінчиться гра, інша команда повинна буде обговорити те, що ви зіграли.
Що ви встановили?
Дайте відповідь на наступні запитання:
1. Чому Петру було важко відмовитись від пропозиції Віті?
2. Чому Світлана відмовилась від пропозиції Віті?
Казка про паління
Одного разу троє друзів сперечалися: паління корисне чи все-таки шкідливе? Оскільки вони не могли знайти правильної відповіді, то вирішили звернутися до Мудреця.
Як ви гадаєте, що відповів Мудрець? Він сказав: «Паліть, бо ті, що палять, завжди молоді; їх ніколи не покусає собака; їх ніколи не обкрадуть злодії'».
Друзі покинули Мудреця, однак їх здивувала і занепокоїла його відповідь. Вони почали шукати справжнє значення сказаних слів.
В одній із книг вони побачили інформацію, від якої вжахнулися.
(показ слайдів на мультимедійному проекторі )
Задумайся!
Експериментами встановлено, що у 70% мишей, які вдихали тютюновий дим, розвинулися злоякісні пухлини легенів.
В Англії, де палять майже 75% чоловіків, рак легенів зареєстровано навіть у собак, господарі яких не розлучаються з цигаркою.
95 із 100 хворих на туберкульоз перед початком захворювання палили.
Проаналізувавши інформацію, друзі знову пішли до Мудреця і запитали, чому він дав їм таку відповідь. Мудрець пояснив:
• Ви будете завжди молодшими, бо курці, як правило помирають раніше, ніж ті, хто не палить.
• Вас не обкрадуть злодії, бо курці постійно кашляють і злодії побояться залізти у будинок, коли почують , що в вдома хтось є.
• Вас не покусають собаки, бо у курців розвивається кульгавість унаслідок недостатнього постачання кінцівок і киснем, який переноситься кров'ю, тому їм часто, доводиться ходити з ціпком. А собаки, як відомо, бояться людей, в руках у яких ціпок..
Друзі зробили свій вибір. Як ви гадаєте, який? А що обираєте ви?
Завдання №4
Обладнання: плакат з анаграмою.
Завдання: потрібно розгадати анаграму, командам надається час у 3 хвилини. Яка команда розгадає першою та й.ртримає 5 балів.
Відповідь: Куріння шкідливе для здоров'я. Пам'ятай про це, друже.
Гейм №2 «Шкідливість алкоголю»
Завдання №1 «Темна конячка»
(Звучить музика)
«Темна конячка» підготува для вас кросворд, маючи на меті перевірити, що ви знаєте про алкоголь. Перед відповіддю команда може порадитися 30 секунд, якщо одна команда дала не правильну відповідь, право дати відповідь надається іншій команді. За правильну відповідь – 5 балів
Запитання
1. Речовини шкідливі для живих організмів. (Токсини)
2. Алкоголь в організмі людини підвищує… (Тиск)
3. Хвороба алкоголіків. (Біла гарячка)
4. Регулярне вживання великої кількості алкоголю продовж тривалого часу (Зловживання)
5. Смертельна хвороба печінки, котра викликається, як правило зловживанням алкогольними напоями. (Цироз)
6. Значення слова «Алкоголь». (з араб. Одурманений)
7. Добровольці, котрі розповідають своїм одноліткам про шкідливість вживання алкоголю. (Волонтери)
8. Діяльність среціалістів і волонтерів спрямована на зміну поведінки, що, в свою чергу, може знизити бажання вживати алкоголь. (Профілактика)
9. Стан повного фізичного, психічного, соціального та духовного
Благополуччя. (Здоров'я)
10. Продовжіть прислів’я «Вода живить, а горілка ...» (Губить) 11. Хворобливий потяг до алкогольних напоїв. (Алкоголізм)
12. Двигун торгівлі спиртними напоями. (Реклама)
13. Розлад, який виникає на останній стадії алкоголізму коли людина бачить те, чого насправді не існує. (Галюцинації)
14. Продовжіть прислів'я «Лише той п'є, в кого гроші є, а розуму...» (Немає)
15. Відчуття ваших батьків, коли ви відвідуєте дискотеки? (Неспокій)
Кросворд « Скажи алкоголю ні »
|
|
|
|
С |
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
К |
||||||||||||||
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
Ж |
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
И |
|
|
|
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|||||||
|
|
О |
|
|
|
|
||||||||||||
|
Г |
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
Л |
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
Ю |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
||||||||||||||||||
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
І |
|
|
||||||||||
Завдання №2 « Що відбувається далі»
Для учнів демонструються на мультимедійному проекторі відео ролики про проблеми алкоголю. На половині переглянутого матеріалу ролик зупиняється і командам дається 1 хв щоб вгадати кінець ролика. За правильну відповідь учні отримують 5 балів, якщо відповідь наближена до правильної команди отримують З бали.
Окремо журі оцінює як учні висловлюють свої думки за 5 -ти бальною системою.
Ситуація 1
Друзі приходять до однокласника на день народження. Тато іменинника запрошує всіх за стіл та пропонує випити за здоров'я свого сина (ситуація переривається) діти відмовляються та говорять, що їм здоров'я важливіше.
Завдання № 3 «Антиреклама»
Однією з причин поширення алкоголю сьогодні називали рекламу. Дійсно, реклама маніпулює свідомістю людини. Робить це підступно й нахабно. Подумайте, яку іграшку візьме маленька дитина: яскраву й привабливу чи чорну й несимпатичну? Ось вам і відповідь на запитання. Ми бачимо у рекламі щасливих, успішних молодих людей. Вони так «смачно» випивають, поводяться впевнено й рішуче. Але це хитрощі режисерів.
У рекламі ніколи не побачиш дитину, яка просить тата купити цукерку, а він на останні гроші купує собі випити. В рекламі ніколи не показують, хворих, які корчаться від болю й говорять, що якби повернути життя, назад, вони ніколи не взяли б до рук рюмку. В рекламі ніколи не говорять, про гроші, які після тривалого вживання спиртного доведеться витрачат на лікування. В рекламі ніколи не показують могил, де поховані колишній п'яниці.
Але існує реклама, написана маленькими літерами «Мінздрав попереджає...». Саме цьому треба вірити, тому що тут правда, а не просто красива картинка.
Командам було задане завдання до якого вони повинні були підготуватися вдома, вигадавши антирекламу про спиртні напої.
Виконане завдання буде оцінюватися за 5 - бальною шкалою.
Гейм №3 «Наркотики»
Завдання №1
«Запитання від учнів та вчителів»
Для цього завдання потрібно попросити учнів та вчителів школи написати вам запитання, які стосуються теми про наркотики. З цих запитань обрати найкращі та найцікавіші запитання та продемонструвати їх на мультимедійному проекторі.
Командам надається час на роздуми ЗО секунд, яка команда першою дасть правильну відповідь та й отримує 5 балів.
Завдання №2 «Плакат про наркотики»
Що потрібно
- Ватмани
- клей, ножиці і фломастери
Що треба робити
- придумати лозунг до свого плаката. У ньому повинна бути
відображена ваша точка зору щодо наркотиків.
- Для складання тексту можеш використати вирізки з газет. Якщо не вдається знайти нічого, спробуйте вигадати все самі.
- Не використовуйте багато слів. Намагайтеся, щоб слова були точними а зображення привертало увагу.
Завдання №3 «Чорний ящик»
У класну кімнату вноситься чорний ящик в якому знаходиться загадковий предмет. За правильну відповідь 5 балів. Командам пропонується запитання підказки:
Ящик 1 (фрукти)
Запитання
Вони бувають різної форми та кольору.
Їх використовують у харчовій промисловості та косметології.
Вони є природнім джерелом вітамінів.
Ящик 2 (скакалка)
Запитання
Допомагає зберігати гарну фізичну форму.
Спонукає нас рухатися.
Асоціюється з відомим плазуном, змійкою.
Бажаю вам діти вживати побільше вітамінів, займатися спортом і ніколи не думати про наркотики, алкоголь та сигарети.
На закінчення провести вправу «Скрепки»