Практичне заняття "Критичне мислення в мистецтві мережевого онлайнового діалогу"

Про матеріал
Практичне заняття для шкільних психологів та класних керівників закладів освіти, що впроваджують медіаосвіту у школах.
Перегляд файлу

Тема: Критичне мислення в мистецтві мережевого онлайнового діалогу.

Очікувані результати: учні знають особливості застосування критичного мислення в інтернет-спілкуванні; уміють створювати та підтримувати позитивну репутацію в мережі; уміють уважно вибирати, кому надавати особисту інформацію і яку саме; уміють висловлювати свої почуття та думки в позитивному ключі; реагувати на негативні висловлювання та дії ввічливо й конструктивно.

Форма проведення: практичне заняття з елементами тренінгу.

Обладнання: аркуші А4, фломастери, маркери, роздаткові матеріали, ноутбук, телевізор.

Хід заняття:

  1. Організаційний момент

Доброго дня, діти! Як ваше самопочуття?

  1. Вступне слово.

Для успішної роботи нам необхідно спочатку домовимось про декілька правил для успішної роботи:

  • мобільні телефони відключити;
  • говорити все, що думаєте;
  • слухати інших, поважати себе та інших;
  • бути активним учасником;
  • діяти за принципом «тут і зараз».
  1. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

На попередніх уроках ми з вами знайомилися із небезпеками, що очікують нас в Інтернеті, говорили про кібербулінг та його загрози. Сьогодні ми на практиці спробуємо застосувати ті знання і вміння, що отримали раніше.

  1. Практична частина.

Обговорення ситуацій

Зараз кожен з вас отримає картку з ситуацією, що буде стосуватися кібербулінгу, а саме його видів. Ви зачитуєте ситуацію і говорите, до якого виду булінгу її можна віднести.

Ситуація 1.

Сьогодні зовсім немає настрою, бо ввечері моя знайома залишила неприємний коментар на моїй сторінці в інстаграмі і протягом декількох годин ми обмінювалися гнівними повідомленнями. (флеймінг)

Ситуація 2.

Як же дістав мене отой Максим! Кожного дня він пише неприємні речі, насміхаючись над моєю зовнішністю, моїми розумовими здібностями, моїми друзями. Я вже просто не витримую і не маю сили йому відповідати. (тролінг)

 

Ситуація 3.

Я просто в шоці! Сьогодні натрапила на свою сторінку в соцмережі. Але я її не створювала! На цій сторінці всі мої дані, мої фото і частина моїх друзів. Допоможіть! Що мені робити! (фішинг і самозванство)

Ситуація 4.

Ще на минулому тижні замовив собі круті навушники по смішній ціні, оплатив все відразу, бо такою була вимога продавця. Але з вчорашнього дня він не виходить на зв'язок і я не можу написати йому повідомлення. Що ж могло статися? (шахрайство)

Ситуація 5.

Незнайома людина написала мені в мережі неприємну інформацію про мою подругу, ніби то вона обмовляла мене перед нашими спільними знайомими. Повідомлення я проігнорувала, але тепер постійно отримую повідомлення, що я маю з нею розібратися, маю їй помститися і навіть відлупцювати її. (підбурювання)

Ситуація 6.

Мені на мобільний постійно дзвонить якийсь чоловік і погрожує завдати мені шкоду, говорить, що знає де я вчуся, живу і хто мої батьки. Я блокувала його номер, але все марно, він кожного разу змінює номери. Мені дуже страшно! (погрози)

Ситуація 7.

За моєю сторінкою в інстаграмі стежить незнайома людина, постійно ставить мені лайки, пише приватні повідомлення, нав’язується у друзі і хоче зустрічі в офлайні. Що порадите? (переслідування)

Ситуація 8.

Не було настрою, я блукала в Інтернеті і знайшла сторінку з печальними статусами та віршами. Під декількома з них поставила лайки. В той же день мені написала людина і запросила в закриту групу, де я зможу розвіятися і розважитися. Я згодилася. Але виявилося, що в тій групі потрібно виконувати різні квести, що можуть завдати шкоди моєму здоров’ю та життю. Я в розпачі! Що робити? (самоушкодження)

Ситуація 9.

Мої однокласники запропонували зняти «прикольне», на їх думку, відео, де мене штовхають і примушують ставати на коліна, щоб потім викласти це в інтернет. Але я від цієї ідеї зовсім не у захваті. (хеппіслепінг)

Ситуація 10.

Однокласники мене не хочуть добавляти у класний чат у вайбері, про причину такого вчинку мовчать. Я дуже ображена на них. (бойкот, ізоляція)

Обговорення:

  • Що нам дав розгляд цих ситуацій?
  • Чи варто замовчувати такі чи схожі ситуації?

Гра «Складання профілю»

В Інтернеті можна знайти багато особистих даних, і часом на їх підставі ми робимо не зовсім правдиві припущення. Тож поговорімо про наведені далі питання.

• Що можна дізнатися про людину на основі її особистої інформації?

• Які припущення можна зробити на підставі особистої інформації, навіть якщо ми в них невпевнені?

• Чи завжди відомо, як отримано цю особисту інформацію?

Зараз я пропоную вам:

  1. Вивчіть людину: кожна група отримає профіль вигаданого персонажа з його цифровим слідом. Ознайомтеся з ним.
  2.  Опишіть людину: його характер, захоплення тощо.
  3.  З'ясуйте правду: хто ж наші персонажі насправді?

• Женя – випускниця. Наступного року вона планує вступити в університет на економічний факультет, а в майбутньому мріє започаткувати власний модний бренд. Її головні інтереси – це родина, волонтерство, поп-культура та мода.

• Дмитро – центральний гравець у шкільній баскетбольній команді. Йому 16 років, і він живе в Івано-Франківську. У нього є восьмирічна сестричка. Його головні інтереси – це баскетбол, мистецтво, гра на гітарі та спілкування з друзями.

 • Лілі 17 років. Вона має двох котів і нещодавно приєдналася до шкільної футбольної команди. У Лілі чудові інженерні здібності, і у вихідні вона любить збирати роботів. Її головні інтереси – це техніка й футбол, а ще тварини та захист їхніх прав.

Обговорення:

  • Про що ми здогадалися, а про що ні?

Висновки.

Часом наші припущення про інших людей бувають помилковими. Не знаючи цього, часто ми судимо людину за власними неправильними висновками. Тож не варто занадто довіряти своїм припущенням – завжди перевіряйте, чи відповідають вони дійсності! Завжди намагайтеся переконатися, що ви дійсно знайте про людину те, що ви думаєте, що ви про неї знаєте!

Роздатковий матеріал для дітей

Прочитайте опис дій кожного персонажа в мережі. Після кожного прикладу напишіть, які висновки з нього можна зробити про цю людину: що вона любить або не любить, що її цікавить?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Хто це насправді?»

Коли ви розмовляєте з другом по телефону, звідки ви знаєте, що це саме він, адже ви його не бачите? Іноді люди видають себе в мережі за когось іншого, щоб пожартувати з нього, а іноді – щоб украсти його особисту інформацію. Часом незнайомці в Інтернеті можуть писати вам і намагатися додати вас у друзі. У таких випадках ваше завдання – вирішити, що їм відповісти та чи хочете ви взагалі з ними спілкуватися.

Давайте розглянемо декілька сценаріїв.

Виконання:

  1. Групи аналізують сценарії. Кожна група витягне по сценарію й обговорить, як варто реагувати в описаній ситуації.
  2.  Групи розігрують сценарії . Один учень зачитає текст, інші озвучать повідомлення.

Обговорення:

  • Чи легко було вам виконувати цю вправу?
  • Які висновки ми можемо зробити?

Висновки. Уважно стежте за колом свого спілкування в мережі. Обов’язково перевіряйте, чи дійсно ваші Інтернет-знайомі – ті, за кого себе видають.

Роздатковий матеріал

Сценарій 1. Якийсь незнайомець пише вам у соціальній мережі: "Привіт! Ти прикольний чувак, розважмося разом! Додаси мене до друзів? – Микола"

Сценарій 2. Ви отримуєте SMS із незнайомого номера: "Привіт, це Аня, ми познайомились улітку. Пам’ятаєш мене?"

Сценарій 3. Після уроку англійської мови з Тетяною Василівною на ваш телефон надходить повідомлення: "Привіт, це Марк. Ти зрозумів, що нам задала Тетяна Василівна?"

Сценарій 4. Людина, на яку ви не підписані, надсилає вам таке повідомлення: "Привіт! Я просто в захваті від твоїх дописів, ти такий дотепний!!! Напиши мені свій номер телефону, я хочу з тобою поспілкуватися!"

Сценарій 5. Якась незнайомка пише вам у чаті: "Я бачила тебе сьогодні на перерві. Ти дуже симпатичний!!! Де ти живеш? Я можу прийти до тебе в гості"

Сценарій 6. Хтось пише вам у соціальній мережі: "Привіт, я нещодавно бачилася з твоєю подругою Наталкою, і вона мені багато про тебе розповідала. Я хочу з тобою дружити! Де ти живеш?"

Варіанти відповіді на сценарії:

Сценарій 1. Якийсь незнайомець надсилає вам таке повідомлення: "Привіт! Ти прикольний чувак, розважмося разом! Додаси мене до друзів? – Микола"

• Проігнорувати Миколу. Якщо ви не знаєте цю людину, то можете просто нічого не відповідати.

• "Привіт, Миколо. Ми знайомі?" Якщо ви не впевнені, що знаєте цю людину, можна спитати в неї самої.

 • Заблокувати Миколу. Якщо ви впевнені, що не знаєте цю людину, можна її заблокувати. Тоді ви більше не отримуватимете від неї повідомлень.

• Додати Миколу до друзів. Якщо ви не впевнені, хто він такий, краще цього не робити.

 • Переглянути профіль Миколи. Якщо ви не бачите нічого підозрілого, то можна додати цю людину до друзів. Але будьте обережні, адже профіль можна легко підробити! Також зверніть увагу на список друзів цієї людини – він теж може вказувати, фіктивний профіль чи ні.

• Написати Миколі щось про себе. Чи варто відповісти йому щось на кшталт: "Авжеж, я тут новенький і ще мало кого знаю! Зустріньмося якось після школи (я вчусь у ліцеї на Шевченка)"? У жодному разі! Ніколи не варто надавати свою особисту інформацію людям, яких ви не знаєте, особливо в Інтернеті.

Сценарій 2. Ви отримуєте SMS із незнайомого номера: "Привіт, це Аня, ми познайомились улітку. Пам’ятаєш мене?"

• Заблокувати Аню. Якщо ви дійсно знайомі, то можете її образити. Блокуйте цю людину, тільки якщо цього літа ви точно не знайомилися ні з ким на ім’я Аня (або ж пам’ятаєте цю дівчинку, але просто не хочете з нею спілкуватися).

 • Проігнорувати Аню. Як уже говорилося вище, якщо ви не знаєте цю людину, можна просто нічого їй не відповідати.

 • "Привіт, Аню. Нагадай, будь ласка, як ми зустрілися". Це безпечний варіант, якщо ви не впевнені, що робити.

• "Привіт! Як справи? Я дуже рада, що ти мені написала!" Так можна відповідати, тільки якщо ви дійсно пам’ятаєте цю людину з літа.

• "Ти ж та дівчинка з рудою косою?" Якщо ви не впевнені, що знаєте цю людину, можна спробувати розпитати її – можливо, тоді ви її пригадаєте.

• "Я тебе не пам’ятаю, але можемо зустрітися". Це дуже погана ідея. Ніколи не варто пропонувати незнайомій людині зустрітися.

Сценарій 3. Після уроку англійської мови з Тетяною Василівною на ваш телефон надходить повідомлення: "Привіт, це Марк. Ти зрозумів, що нам задала Тетяна Василівна?"

 • Проігнорувати Марка. Як завжди – якщо ви не знаєте цю людину, можна їй не відповідати.

 • Заблокувати Марка. Якщо ви впевнені, що у вашому класі немає ніякого Марка, то варто зробити саме так.

• "Привіт, Марку. Ти ж той новенький із задньої парти?" Якщо ви не впевнені, що знаєте цю людину, можна розпитати її детальніше.

 • "Звісно. Після школи поясню". Так можна відповісти, тільки якщо ви впевнені, що знаєте цю людину.

• "Я не в курсі, я з підгрупи Івана Павловича". Якщо повідомлення цієї людини виглядає підозріло, краще просто проігнорувати його. І в жодному разі не слід повідомляти їй свою особисту інформацію, наприклад ім’я вашого вчителя англійської мови.

 • "Дзвони, поясню. Мій номер (012) 345-67-89". Якщо ви не впевнені, що знаєте цю людину, повідомляти їй свою особисту інформацію – погана ідея.

Сценарій 4. Людина, на яку ви не підписані, надсилає вам таке повідомлення: "Привіт! Я просто в захваті від твоїх дописів, ти такий дотепний!!! Напиши мені свій номер телефону, я хочу з тобою поспілкуватися!"

 • Проігнорувати користувача @nastusik122. Якщо ви не хочете відповідати цій людині, то можете просто промовчати.

• Заблокувати користувача @nastusik122. Якщо ця людина видається вам підозрілою, можна просто заблокувати її, і тоді вона вам більше не писатиме. • "Привіт, ми знайомі?" Якщо ви не впевнені, що знаєте цю людину, розпитайте її, перш ніж надавати будь-які відомості про себе.

• "Добре, ось мій номер…" Так робити не можна! Навіть якщо ви впевнені, що вам пишуть не з фіктивного профілю, ніколи не варто надсилати свою особисту інформацію через соціальні мережі. Зв’яжіться іншим способом: через батьків, учителів або через того, кому довіряєте.

Сценарій 5. Якась незнайомка пише вам у чаті: "Я бачила тебе сьогодні на перерві. Ти дуже симпатичний!!! Де ти живеш? Я можу прийти до тебе в гості".

• Проігнорувати цю людину. Це розумний вибір.

• Заблокувати цю людину. Якщо вона підозріла, блокуйте її без вагань.

 • "Ти хто?" Так робити не варто. Якщо повідомлення виглядає підозріло, краще просто не відповідати на нього чи взагалі заблокувати відправника.

 • "Це ти, Оксано? Ти теж мені дуже подобаєшся!!! Я живу на Шевченка , буд. 2". Це дуже погана ідея, навіть якщо ви вважаєте, що знаєте відправника. Перш ніж давати комусь свою адресу або іншу особисту інформацію, обов’язково ретельно перевірте, хто ця людина.

Сценарій 6. Хтось пише вам у соціальній мережі: "Привіт, я нещодавно бачилася з твоєю подругою Наталкою, і вона мені багато про тебе розповідала. Я хочу з тобою дружити! Де ти живеш?"

• Проігнорувати цю людину. Якщо ви не знаєте цю людину, але у вас дійсно є така подруга, найкраще спершу написати Наталці, а вже потім відповідати на це повідомлення.

• Заблокувати цю людину. Якщо ви не знаєте цю людину й не маєте подруги на ім’я Наталка, варто заблокувати відправника, щоб він більше нічого вам не писав.

 • "Ти хто?" Це не найкраща ідея. Якщо ви не знаєте цю людину, варто просто проігнорувати її (принаймні поки ви не дізнаєтесь у Наталки, чи дійсно вона комусь про вас розповідала).

Вправа  «Ввічливість в Інтернеті»

Діти вашого віку створюють і споживають найрізноманітніший контент, зокрема й негативні повідомлення, які сприяють поганій поведінці.

Питання для обговорення:

• Чи виявляв хтось у мережі доброзичливість до вас або ваших друзів просто так, без усякої причини? Як ви після цього почувалися?

• Чи доводилося вам або вашим друзям бути свідками негативних дій чи висловлювань у мережі? Що ви відчували з цього приводу?

• Як найпростіше спрямувати негативне висловлювання в позитивне русло? На негативні емоції можна реагувати конструктивно – наприклад, перефразовуючи неприязні коментарі та стежачи за тоном спілкування в мереж.

Завдання учням:

1.  Прочитайте коментарі.

2. Виправте ці коментарі: спробуйте продумати дві можливі реакції на вказані коментарі.

 • Як можна сформулювати ту саму чи схожу думку більш позитивно та конструктивно?

• Якби так висловився хтось із ваших однокласників, що б ви сказали, щоб спрямувати розмову в більш доброзичливе русло?

  3.Представте свої відповіді.

Обговорення:

  • Які висновки можна зробити з цієї вправи?
  • Чи складно було вам писати доброзичливі коментарі?
  • Чи можемо ми спілкуватися так завжди?

Висновки: Якщо відповісти на негативне висловлювання позитивним, можна зробити спілкування цікавішим і приємнішим, а це набагато краще, ніж сварки й образи.

Роздатковий матеріал учням.

Прочитайте наведені нижче коментарі. Після кожного з них обговоріть:

1. Як можна сформулювати ту саму чи схожу думку більш позитивно та конструктивно?

 2. Якби так висловився хтось із ваших однокласників, що б ви сказали, щоб спрямувати розмову в більш доброзичливе русло? Запишіть свої ідеї під кожним із коментарів.

Коментарі.

"Ха-ха, Костя єдиний з усього класу не їде на екскурсію".

"Усі вдягніть завтра синє. Тільки Люді не кажіть!"

"Без образ, але ти геть не вмієш малювати. Ми не хочемо робити з тобою стінгазету".

Підбиття підсумків та рефлексія.

Ви попрацювали дуже гарно. І зараз я пропоную вам підбити невеликі підсумки того, про що ми сьогодні говорили. На аркушах разом групою складіть правила ефективного спілкування в Інтернеті і презентуйте їх іншим групам.

Потім презентація напрацювань кожної групи.

Домашнє завдання.

Підготовка до контрольної роботи.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юрчик Катя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
8 лютого 2021
Переглядів
730
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку